{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.460 visninger | Oprettet:

Kørekort til sidevogn. {{forumTopicSubject}}

En bekendt måtte have nyt kørekort, da det gamle ikke kunne klare en tur i vaskemaskinen.
På det nye står der nu, at han også har kørekort til mc med sidevogn selv om han altid kun har haft til solo.
Efter hvad han fortæller, så er det fordi der på de nye kørekort ikke er en klasse der hedder motorcykel solo og derfor får man nu tildelt sidevogn pr. automatik.
Nogen der kan bekræfte ovenstående?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørekort til sidevogn.
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   17. apr 2014 Det samme skete med mig. Jeg fik det automatisk da jeg ombyttede fra folde kørekort til det nuværende kreditkort størrelse...

  • #2   17. apr 2014 Så har jeg en arbejdskollega der nok bliver lidt ked af det, for han har lige betalt 500,- til en kørelærer for et kursus og skal så bagefter også betale for nyt kørekort.
    På den anden side, så har han jo også lært at køre med sidevognen.


  • #3   17. apr 2014 Ja det med solo og sidevogn er vist nogle år gammelt. Jeg tog mit lille(34hk) kort sommeren 2012(dvs et halvt års tid inden de nye regler) og dengang fik jeg også automatisk til sidevogn. Vi var dog også lige ude på en flyveplads og lege lidt på nogle sidevognsmaskiner, men det var en del af det almindelige kørekortskursus.

    Så ja alle har til sidevogn i dag.


  • #4   17. apr 2014 Jeg har også kort til sidevogn. Min erfaring med sådan en er dog begrænset til 10 minutters kørsel på en lukket bane. Men det er en del af kørekort-pakken til almindelig mc.

  • #5   17. apr 2014 Angående kursus til sidevogn, så kan det næsten ikke være obligatorisk? Han har vel ikke meldt sig til et kursus ala FDM's kurser hvor man lærer at styre, bremse osv med sidevogn?

  • #6   17. apr 2014 Når det gamle kørekort ikke galt til sidevogn burde det nye have en kode 100 på sig.
    Den betyder at man ikke har førerret til sidevogn.
    Det er en fejl hvis den ikke er kommet på.

    For at opgradere et mc kort uden sidevogn til et med sidevogn, skal man have et bevis på at man har gennemgået den del af køreteknikken fra alm køreundervisning der har med sidevogn at gøre og derefter henvende sig på borgerservice med nyt billede.

    #3
    Nej alle har ikke til sidevogn idag. Dem har har kort fra dengang det ikke var en del af undervisningen har ikke kort til sidevogn.


  • #7   17. apr 2014 Mener også det er rigtig med at der skal stå kode 100 et eller andet stred på kortet

  • #8   17. apr 2014 Jeg vil våge at påstå, at hvis man ikke kan styre en MC med sidevogn, så kan man heller ikke styre en uden? Det er jo lige som at køre på en trehjulet cykel. Og hvis man automatisk får føreret ved skift af kørekort, skulle man så ikke bare gå lidt stille med dørene.

  • #9   17. apr 2014 Jeg vil da også tro man godt kan køre uden at have modtaget undervisning. Men min arbejdskollega var godt nok noget overrasket over, hvor meget det ændrer cyklens styring og især dens opførsel under bremsning. Der skulle godt nok tages noget mere fat i styret.

  • #10   17. apr 2014
    Der hersker en del usikkerhed om førerbeviset man er i besiddelse af, nu også giver ret til at køre motorcykel med sidevogn.

    Er dit motorcykel kørerkort erhvervet efter 1997 har du automatisk lov til at køre med sidevogn.

    Har du derimod fået kørekort før 1997, har du ikke automatisk lov til at køre motorcykel med sidevogn.

    Kun hvis du særskilt har har været oppe til køreprøve i netop kørsel med sidevogn og det er tilføjet i dit kørekort.

    Har du et af de nye plastik kørerkort og der nederst med småt står 100 har du et alvorligt problem.

    100 som er en kode betyder: Indehaveren er alene berettiget til at føre motorcykel uden sidevogn.

    Har du efter at have læst dette fået problemer så læs videre.

    Du skal ikke op til ny køreprøve med teori.
    Derimod skal du to timer med sidevogn på prøvebane med en kørerlærer, som derefter udsteder et bevis på at du har modtaget undervisningen.

    Du skal bruge en lægeattest som afleveres sammen med et billede, dit nyerhvervede sidevognsbevis og en anmodning om nyt førerbevis til de rette myndigheder.


    Direkte stjålet fra forsiden på uraldnepr.dk??


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #11   17. apr 2014 Der står ikke 100 på mit og det er erhvervet i 1994 og jeg har ikke været til sidevogns prøve - ej heller har jeg noget som helst behov for nogensinde at køre MC med sidevogn... smiley

  • #12   17. apr 2014 Kørsel med sidevogn kan ikke sammenlignes med kørsel på en solocykel. Hvis man tror det bare er at sætte igang og så ellers køre som man plejer, skal man nok regne med en tur eller 10 i grøften, hvis man altså når at holde den inden den vælter. smiley Den både styre og bremser anderledes. Så sammenligningen med en trehjulet cykel er langt fra rigtig.
    Dermed ikke sagt det er raket videnskab, men dog meget anderledes end en solocykel.
    Iøvrigt fik man også automatisk sidevognskort i 2002 da jeg tog mc kort.


Kommentér på:
Kørekort til sidevogn.

Annonce