{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
736 visninger | Oprettet:

Aprilia rs 125 cylinder skade?? {{forumTopicSubject}}

Hej

jeg har lige fået en anden motor hjem til min RS 125 i dag, købt i italien igennem Ebay. Så jeg har været igang med at skille den lidt ad for at kikke den igennem og da jeg har overvejet at smide nyt stempel i. Det ser dog ud som om stemplet er helt nyt men.... Så opdagede jeg den skade som i ser på billedet og ville så lige høre jer kyndige mennesker herinde om det er noget af betydning eller hvordan det ser ud?
Hvis nogen skulle sidde med erfaring fra noget lignede med handle på ebay så må de også godt byde ind for jeg er lige lidt i tvivl om hvad jeg så nu gør hvis den ikke fungere...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aprilia rs 125 cylinder skade??
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   17. jul 2014 Den ser mig noget hærget ud. Det er tid til ny nikasil, men kan nok ikke betale sig...

  • #2   17. jul 2014 Nej det der kommer aldrig til at køre. Bedste tilfælde er at den bare ikke vil starte eller have så dårlig kompression at den kun lige kan holde sig igang. Værste scenarie er at skaden ikke har jævne kanter og så ødelægger den stempel og stempel ringe med det samme når du forsøger at starte den. Det virker også sandsynligt nu du siger at der er et nyt stempel i/med. Det gamle blev nok skadet.

    Hvis den nikasil overflade ikke kan bores og hones op, så må du have dig en ny foring eller ny cylinder.


  • #3   17. jul 2014 Nej det kan ikke rigtig betale sig med de priser jeg lige har kunne finde, det er da ret dyrt! (nogen der kender et sted det kan gøres billigt?) Men vil du mene at det går under kategorien ikke at være fuldt fungerende? (i forhold til at klage over den på ebay). Og hvad ville der ske hvis jeg valgte at køre med den? for der er smidt nyt stempel i og det hele og hvis der skal cylinder til under alle omstændigheder kan man vel lige så godt køre cylinderen i sænk eller risikere jeg at det tager mere med..?

  • #4   17. jul 2014 Resten af siderne ser også meget slidte ud. Men det kan selvfølgelig også bare være kameraet der fremhæver revnerne. En tommelfingerregel er at hvis du kan få en negl til at sidde fast i en revne, så skal cylinderen helt klart renoveres. Især på sådan enen rs hvor der sikkert er meget fine tolerencer.

  • #5   17. jul 2014 Hvis sælger skrev og garanterede at motoren var fuldt ud funktionsdygtig, så har du selvfølgelig noget at klage over. Omvendt så har du købt motoren helt fra Italien. Det kan nemt blive mere bøvlet end det er besværet værd.

  • #6   17. jul 2014 Kan du ikke bruge cylinderen fra den oprindelige motor på din rs?

  • #7   17. jul 2014 Det lyder da ikke for godt.... men så skal der da i hvert fald klages over den! - Men hvis der alligevel skal skiftes cylinder og dermed også stemple som passer dertil, burde man så prøve se om det kan køre og så køre det helt i sænk?
    - Nej skifter sådan set motor fordi at cylinder og krumtap døde i den oprindelige motor og det ville koste det samme at købe en motor som stumperne, men jeg har så åbenbart ikke været for heldig med denne...


  • #8   17. jul 2014 Det er ikke et spørgsmål om at "køre motoren i sænk". Du mister ikke bare et par HK med den skade. Din motor vil nok slet ikke starte. Selv hvis den gør og selv hvis du er heldig og den ikke ødelægger mere af motoren, så vil du nok have færre hestekræfter end en utunet Yamaha 4-gear knallert smiley

  • #9   17. jul 2014 Sælger har nok solgt motoren fordi den ikke ville starte eller kørte så dårligt at han vidste at den var helt gal med cylinderen. Og lige som dig så vidste han godt at det ikke kunne betale sig at købe ny cylinder. Det er selvfølgelig en ærgerlig ting at få at vide, men jeg tror at det er tilfældet her.

  • #10   17. jul 2014 Du kan jo måske være heldig at finde en brugt cylinder i god stand, men der skal selvfølgelig være billeder inden du køber.

    Worst case så kan du jo prøve at sælge motoren i stumper. Det kan du sikkert tjene lidt på. Måske du kan sælge stumper fra den oprindelige motor, så du får råd til en ny cylinder?

    Men et godt råd er at bygge motoren op med den originale motor blok. Når du skal sælge cyklen, så får du flere penge gerne for den hvis stel nummer og motornummer matcher smiley


  • #11   17. jul 2014 Okay så.... så vil jeg ikke overveje at bruge tid på at smide den i før den er skiftet. - Men ja sælger har formentlig vidst hvad der var galt og ellers er det en der har købt den og solgt den videre som nu kommer i klemme men klages skal der i hvert fald!...
    - Men kan man give sådan en, en ny nikasil behandling eller er det overhovedet ikke at overveje når jeg kan købe en ny for 280 € ~ 2000 kr?


  • #12   17. jul 2014 Jeg ved det faktisk ikke. Jeg har (desværre) ikke rodet med 2-taktere siden scooter/knallert tiden og de 4-taktere jeg roder med nu er bare med stålforing, hvilket er så dejlig simpelt smiley

    Men 2000kr for en ny cylinder syntes jeg ikke lyder så slemt. Det er jo nærmest hvad jeg skal give for en meget brugt cylinder til min SR500 smiley


    Men du har jo også nogle alternativer. Du kunne bare købe en helt ny foring. Går ud fra at denne her passer, men du må selv lige dobbeltjekke:

    http://www.ebay.com/itm/YAMAHA-RS125-CYLINDER-LINER-NEW-/180775308711?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item2a170c4da7&vxp=mtr

    Så skifter du bare hele foringen og smider den gamle ud.


    Og ellers så har du jo nu også chancen for at få lidt flere hk ud af din RS, hvis du vil. Jeg har SLET ikke kigget markedet igennem, men jeg så fx et 164cc Polini cylinderkit til lidt over 3.000kr. Jeg ved ikke hvor mange penge du har, men jeg har det ofte sådan at hvis der er noget der går i stykker på min cykel og det skal skiftes, så kan jeg godt lide at skifte det ud med noget der er bedre end det originale. Så føler jeg at det ikke bare er spildte penge, som jeg kunne have brugt til noget andet, hvis delen ikke var gået i stykker. Så føler jeg i stedet at jeg får noget ekstra ud af mine penge - også selvom jeg skal give lidt mere.

    http://www.ebay.com/itm/APRILIA-RS-125-PISTON-CYLINDER-HEAD-ENGINE-164cc-Polini-moteur-piston-culasse-/380384979699?pt=LH_DefaultDomain_101&hash=item5890b62af3


    Men hvis du fx er ligesom mig - studerende - så er du med garanti ludfattig og vil bare have din maskine ud at køre igen, hvilket er fuldt ud forståeligt smiley


  • #13   17. jul 2014 Med hensyn til at skifte foring, så har jeg ikke selv gjort det, men det er vel ikke meget anderledes end at skifte lejer med varme. Varm cylinderen godt op og så burde foringen glide ud. Eventuelt med hjælp fra en gummihammer eller en alm hammer med et stykker træ imellem. Eller en bly hammer.

    Når den nye foring skal i, så smid foringen i fryseren og cylinderen i ovnen på et par hundrede grader. Så burde foringen glide i. Det er i hvert fald sådan at jeg har hørt at det skal gøres. Men det kan jo være forskeligt fra motor til motor. En 2 takt foring skal jo også sidde rigtigt, så portene liner op med hinanden.
    Alternativt så skal der nok være firmaer der kan gøre det for dig og sikkert til en billig pris, hvis du leverer cylinder og foring. Så koster det sikkert en 500 mand kunne jeg forestille mig. Det er jo kun 1 cylinder.

    Hvis du bor omkring københavn, så prøv Ingana. De virker fornuftige og ser ud til at vide hvad de laver.


  • #14   17. jul 2014 Ja okay. altså hvis man kunne smide en ny foring i så ville det da klart lyde som det billigste jeg tvivler bare lidt på at man kan dette med denne model... men bør jeg lige undersøge! Men nej det er jo ikke den dyreste cylinder men det er da lidt træls når man har købt noget der skulle virke men så ikke gør der... smiley

    Ja det kunne være fedt med lidt mere kræfter men har læst at det giver noget bøvl plus at jeg skal til at studere så vil gerne have pengene til det og ikke på ekstra til motorcyklen smiley


  • #15   17. jul 2014 Okay lyder godt! men bliver helt sikkert noget gør det selv hvis det er muligt! men kunne tvivle på om man kan pille foringen ud... men skal jeg hverken kunne be- eller afkræfte.

  • #16   17. jul 2014 Det ville undre mig at man kan købe en foring til en RS125, hvis man ikke kan skifte den?


    Og ja altså at tune(især 2-taktere) betyder selvfølgelig altid at man skal til at indstille en masse. Det er jo ikke fordi at det er et stort problem på en motorcykel med karburator, men hvis man ikke er erfaren, så kan det tage lang tid(aka mange timer, eventuelt dage) at finde den helt rigtige indstilling. Plus det kan kræve nyt luftfilter, udstødning osv at få det til at spille helt godt. Hvis du ikke er parat til det, så skal du helt klart ikke købe nogen kraftigere cylinder. Hold dig til den originale.


  • #17   17. jul 2014 Søg på nettet angående om man kan pille foringen ud. Der er sikkert dedikerede RS125 forumer på nettet. Eller bare 2-takt forumet, hvor der er nogen med forstand på RS125 smiley

  • #18   17. jul 2014 Jamen synes heller ikke jeg kan finde en og den du linkede til var til yamaha smiley

    Jamen det er lige det skal bare have noget der kører og kommer til at bruge en del tid hvis det skal indstilles ordentligt og det synes jeg ikke lige jeg vil ofre på en cykel som formentlig alligevel skal skiftes ud når jeg får stort kort + at den bliver ulovlig for mig at køre på smiley

    Jamen jeg må lige lave lidt research smiley


  • #19   17. jul 2014 Ja 2-taktere er desværre ikke så pålidelige. Ikke egnede som pendler maskine - i hvert fald ikke den slags som du har som tager 10.000 omdrejninger før de rammer peak hk.

    Men de har en sjov motorkarakteristik - det er der ingen tvivl om smiley


  • #20   17. jul 2014 Nej den er godt nok ikke bygget til de lange ture, men for pokker der kan nu være meget sjov med sådan en på de mindre veje! smiley - Ja glæder mig nu også lidt til at kunne komme på noget større specielt nu her når jeg skal til at kører lidt længere ture da motoren ikke helt egner sig til det... men er nu glad nok for den! smiley

  • #21   17. jul 2014 Tror ikke ny nicasil kan betale sig til sådan en "almindelig" cylinder....

    Nyt nyt nyt!!
    http://pjme.co.uk/acatalog/Aprilia_RS125_Engine_Top_End_.html

    Bare min mening ;o)


  • #22   17. jul 2014 okay så må det blive ny jo smiley men har allerede fundet et sted hvor jeg kan få en original til næsten samme pris som mikata cylinderne så tror jeg nupper den originale smiley - Men nu skal jeg snakke med de italienere jeg købte motoren af og så må jeg lige se hvad jeg finder frem til! smiley

  • ATC 90
    ATC 90 Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 MC-er: 2 Svar: 12
  • #24   17. jul 2014 ATC 90: Jeg takker mange gange den vil jeg da lige holde øje med! smiley

  • #25   17. jul 2014 Det er samme cylinder jeg bruger på min gokart. Prøv at søg efter rotax 122 barrel på ebay.


Kommentér på:
Aprilia rs 125 cylinder skade??

Annonce