{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.677 visninger | Oprettet:

Prøvekørsel uden kasko... hvad gør man som sælger?? {{forumTopicSubject}}

Har min MC tilsalg og der kommer en og kigger på den smiley

Prøvekørsel...det vil han sikkert... hvad gør man lige der??

Jeg har ingen kasko kun ansvar på... så derfor er jeg lidt nervøs for hvis personen vælter eller alt muligt andet smiley

Kan se man kan lave et dokument.. hvor man så kan anmode om et depositum.... men hvor langt rækker feks 2000 kr... hvis han vælter???

Skal jeg bare sige han ikke må prøvekøre... men feks lave en klausul i slutseddel... til hvis han har betalt og prøvekører og han finder væsentlig fejl.. så går handlen tilbage??

Hvad synes i???


Kommentarer på:  Prøvekørsel uden kasko... hvad gør man som sælger??
  • #1   26. jul 2014 Lav en klar aftale om, at hvis han styrter med den, så har han købt den.
    Har heller ikke haft Kasko på de motorcykler jeg har haft solgt, og jeg har kun ladet dem prøvekøre, hvis jeg kunne se de havde styr på det.

    Held og lykke med det.


  • Sigurd H
    Sigurd H Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 108
    #2   26. jul 2014 Du kan selv skrive en seddel hvor du skriver dato og noget i stil med "Hvis du vælter eller kører galt under prøvekørsel, køber du motorcyklen eller betaler reparationen af den"

    også skriver i begge under på den.

    En underskrift er altid bindende, også selvom "kontrakten" er skrevet på toiletpapir ect. og du selv har fundet på hvad der skal stå.
    Du har også ret til at holde hans kørekort under prøvekørsel, så du har hans ID i tilfælde af han skulle køre væk uden at komme tilbage.


  • #3   26. jul 2014 aftale?? holder det i retten?? jeg tænker lidt.... lave en slutseddel som normalt, skriver så ind at når slutsedlen er underskrevet og pengene modtaget... så får køber en prøvetur, og hvis det viser sig at der er nogen skjulte fejl som først bliver opdaget ved kørsel, så går handlen tilbage og han får sine penge igen.

    Kan man gøre dette?? og ville det virke afskrækkende på jer???


  • Sigurd H
    Sigurd H Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 108
    #4   26. jul 2014 jeg ville aldrig selv skrive under på en slutseddel, uden at prøvekøre først. Så har man allerede købt motorcyklen OGSÅ får man lov til at prøve den, og så går handlen kun tilbage, hvis der er fejl på den.
    Det kan sagtens være, personen bare vil prøve at se hvordan den enkelte MC er at køre på, og ikke har i sinde at handle på stedet.

    Print et papir ud fra word, hvor du skriver, meget simpelt, "i tilfælde af du vælter eller køre galt, skal du betale reparation af motorcyklen og/eller andre skader på andre"
    også skriver i begge under, derefter kan han frit prøve den, og du er sikker på at du får penge din vej, i tilfælde af uheld, for sådan et papir er gældende i retten og det vil en mundtlig aftale aldrig være, der vil det bare være påstand mod påstand.

    Få altid en underskrift og gyldigt billede ID.


  • #5   26. jul 2014 Hvem køber en motorcykel man ikke har prøvet?

    Men jeg ville også lave en klar aftale med ham om han betaler hvis han vælter.
    Det sku han vel også selvom der havde været kasko på. En evt selvrisiko..
    Det ved man vel også som køber når man prøver noget


  • #6   26. jul 2014 Ærligt så ville jeg vende på hælene hvis jeg ikke kunne få en prøvetur inden køb eller skulle ligge et mindre/større depositum. Ville du selv? Er man så forskrækket, bør man forveje at sælge til en forhandler også æde den mindre pris.

    Sigurd, er du nu også sikker på at han ligefrem har ret til at holde mandens kørekort/id smiley


  • #7   26. jul 2014 Han giver dig pengende I hånden først og hvis han falder beholder du penge og han får mc..
    Det der med at han skal betale rep. Er noget fis da stel lige så godt kan blive pisset skævt fks..


  • Sigurd H
    Sigurd H Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 108
    #8   26. jul 2014 #6

    Hvilket?
    At lave en kontrakt?
    Ja selvfølgelig

    At holde kørekort under en prøvekørsel?
    Ja, forhandlere gør det også, så de har ID på personen. Min kæreste arbejder som bil mekaniker, og de holder altid kørekort, når personer skal prøvekøre en bil.

    Ellers, så bare sørg for at skrive alle detaljerne ned fra kørekortet, som kørekort nummer og lign. det er lige så godt.


  • #9   26. jul 2014 Ja ved en erhvervs drivende hvor er sikkert også er udfyldt et dokument der holder i retten og ikke noget hjemmelavet word pjat.

    Har I helt ærlig 50-100-150.000 med i lommen som I lige smider for at få en prøvetur.
    Jeg har pludselig fået en åbenbaring for hvorfor der ingen brugte mc'er sælges længere smiley


  • Sigurd H
    Sigurd H Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 108
    #10   26. jul 2014 hvis noget "hjemmelavet word pjat" er det eneste man har mulighed for at lave, er det da lige gyldigt? En kontrakt med underskrift er bindende, uanset om du er erhvervsdrivende virksomhed, eller privat person.

    Hvis min nabo ville låne en dvd har jeg også ret til at lave en kontrakt om den skal være leveret tilbage inden for x-antal dage, og hvis det ikke bliver overholdt, så er det kontrakt brud.

    En underskift er altid bindende, uanset hvor den er skrevet.


  • #11   26. jul 2014 Afskræmmende? Næ, kun rimeligt.
    Jeg ville tværtimod aldrig lade en prøve min motorcykel, hvorpå sådan en aftale virker afskræmmende.


  • #12   26. jul 2014 Behold din cykel, det er nemmest, jeg ville ikke engang overveje at købe, hvis det første jeg blev mødt med var en længere række krav og hjemmestrikkede "kontrakter". Hvis du ikke har mere tiltro til dine medmennesker, så sælg til en forhandler, som andre også skriver, eller indstil dig på at du kommer til at have din MC til salg meget laaang tid.

  • #13   26. jul 2014 kom nu ind i kampen . helt ærligt .. holde manden kørekort og få lige en pose penge inde han overhovet har prøvet geden .. ærligt var det mig der skulle se på din cykkel var jeg gådet med det samme igen .vil du sælge så må du stole lidt på køber også .. mindere mig lidt om .. skal du ha plader med hjem på bil / mc så skal du ha et nem ide med WTF .. sælger .. du har 3 uger i danmark til at omregistrere køretøjet .HUSK DET ER KØBERS MARKET køber han ikek din finder han bare en anden mvhkarim .

  • #14   26. jul 2014 jeg er egentlig ret ligeglad med om det er købers marked osv.... forstået på den måde, hvis køber smider min MC på vejen eller stjæler den.... og jeg ikke får en krone??? så vil jeg heller beholde lortet :-P.... man kan INGEN stole på... det er grundreglen.
    Hvorfor foregår der ellers så meget snyd bedrag osv... Hvis man bare skal STOLE på køber.... yeah right....


  • #15   26. jul 2014 Han kan jo også have falske penge med smiley eller stjæle den nu hvor han har din adresse smiley I privat handel skal man ha lidt tillid, men dukker der en rigtig skummel type op, er du jo altid i din ret til at afvise - eller sidde bagpå smiley

    Sigurd dit hjemmetegnede stykke papir er lige præcis det værd at du kan tørre røv med det. Har oplevet den slags før og da sagen skulle sluttes var det papir ikke bedre bevendt.


  • Sigurd H
    Sigurd H Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 108
    #16   26. jul 2014 I en handel, ville jeg selv være mere tryg ved personen skrev under på en aftale, og hvis køber er reel, burde der da heller ikke være et problem med det.


    Og til #15
    http://www.familieadvokaten.dk/Emner/631.html
    så længe det du skriver er klart skrevet på papiret, er aftalen bindende, længere er den ikke.


  • #17   26. jul 2014 Jeg har altid igennem, de sidste 10 år, når jeg har solgt biler eller MC, lavet en kontrakt før prøvekørsel, hvor der står at i tilfælde af skade/uheld så er vedkommende forpligtet til at købe køretøjet. Derudover blev både cpr og kørekort nummer også skrevet på.
    Om den holder i retten aner jeg ikke, men så er man enige om vilkårene inden turen. Og jeg har aldrig oplevet nogen der har rynket på næsen af det, eller været modvillig omkring at skrive under.
    Det handler nok lige så meget om hvordan man snakker med folk om det og leverer budskabet.


  • #18   26. jul 2014 Mine erfaringer er så modsat smiley

  • #19   26. jul 2014 #17
    helt enig. find ud af hvad får en gut der skal købe måske bliver du gladelig overrasket .. kunne jo være han reel køber som kørte 2 min også smed en pose penge i din hånd . ps held og lykke med salget smiley


  • #20   26. jul 2014 Jeg ville aldrig have noget imod at skrive under på en kontrakt, der sagde at jeg var forpligtet til at købe i tilfælde af styrt - Og hvis man ikke kan/tør skrive under på det stykke papir, så ringer lidt klokker i hovedet på mig.

    Og når jeg køber en cykel - så har jeg kigget mig omkring, måske på roskilde havn set om jeg lige kunne prøve at sidde på en magen til. Bare så jeg var sikker på det skulle være den cykel.
    Tager aldrig ud og prøver en cykel hos en privat hvis jeg ingen intentioner om at købe den har.


  • #21   26. jul 2014 Da jeg solgte min lagde køber et dep på 6000kr kontant inden at han fik en prøve tur og det var helt fint med ham :0)

  • #22   26. jul 2014 Sælg da til en forhandler hvis du er så bange.
    Du vil jo gerne have de extra penge for at sælge privat, så må du også tage en lille risiko.
    Jeg ville ikke lægge en eneste krone før jeg har bestemt mig at købe, og hvis sælger fra det øjeblik han ser mig mistror mig for at stjæle hans bike, så blev der ingen handel.
    Det er første side i "lærebog" om salg. Sælger skal etablere et forhold med køber der er basseret på tillhed.
    hvis du ikke kan det, så vil jeg som køber også lynhurtigt mistænke dig for at fuske med km eller at cyklen har skjulte fejl osv.
    "Tyv tror hver mand stjæler" er et gammel udtryk, men der er altså hold i det.

    At få ID er ok, og når du går forbi den bil han kom i så kig lige ind og se og ratlås er smadret.
    Men ellers må du tage chancen.


  • #23   26. jul 2014 Har personligt aldrig forventet, at køber skriver under på noget inden han køber.
    Har solgt en del mc´er og har tillid til de fleste. Desuden kan køber hvis du er nervøs deponere sine penge hos dig under prøvekørsel.
    Se folk an og brug din fornuft..Mere kompliceret ville jeg ikke gøre det;)


  • #25   26. jul 2014 Det med at kræve kørekortet udleveret er en dårlig idé. Bliver man stoppet under prøvekørslen, så står man til en bøde for ikke at medbringe det. I stedet kunne man måske tage en kopi eller bare skrive af hvad der står af data.

  • #26   26. jul 2014 Penge i hånden før prøvetur, hvis køber vælter eller laver anden skade så har han købt den.
    Det har jeg altid gjort både som køber og sælger


  • #28   26. jul 2014 Hvis man er bange for at få en bøde for ikke at have medbragt kørekortet på prøveturen..... Så er man simpelthen for nervøs anlagt til at handle med mig.......
    Det har betjenten altså forståelse for, man kan jo også lige høre ham om han synes det er en ok handel smiley

    Hvis køberen virker seriøs, så vil jeg lade ham prøve. Selvfølgelig vil jeg fortælle at den kun køre på ansvar, og så håbe at han er sit ansvar bekendt hvis det går galt..

    JEG køber gerne noget jeg ikke har prøvet..... Og det gør alle andre der byder på auktioner også ( Frankies har lige solgt 30 cykler på denne måde)

    Hvis nogen stak mig en hjemmelavet kontrakt ville jeg skrige af grin. Folk der gør den slags kunne aldrig finde på at ofre de 40000,- en advokat koster for at få gyldigheden tjekket i retten.....penibel hysteri og spild af tid smiley

    Men det er vigtig at vide hvem der køre på cyklen, så man ved hvem man skal lede fejet hvis ikke den kommer hjem........

    Mvh Brian


  • #30   26. jul 2014 Hvis det er en kriminel så står du med en stak falske penge. Og hvis du spm køber skal møde op med eks 80000,- hvad vil du så gøre når det er en fup annonce og du bliver mødt af et par kriminelle der siger BETAL ??

    Slap af.... Vi har handlet privat i en menneskealder ved hjælp af sund fornuft og tillid. Og det bliver vi ved med smiley


Kommentér på:
Prøvekørsel uden kasko... hvad gør man som sælger??

Annonce