{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.414 visninger | Oprettet:

Mikkel J
Mikkel J
Tilmeldt:
30. jul 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Montering af baglygte på siden af MC {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!
Jeg er ny her på siden og søger desperat hjælp..

Jeg kom til at købe en Bobber sæt til min LS650 Savage gennem www.bluecollarbobbers.com

Jeg havde dog ikke taget til overvejelse at jeg ikke måtte montere min nummerplade på siden, og nu er jeg i tvivl om det også gælder baglygten?

Hilsen Mikkel smiley


Kommentarer på:  Montering af baglygte på siden af MC
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 277 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.632
  • Mikkel J
    Mikkel J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #2   30. jul 2014 6.02.005 Baklygter
    (1) Baklygte
    a) skal afgive lys af hvid farve,
    b) skal være anbragt bag på køretøjet,

    Gælder det alle former køretøjer inkl mc?
    - Det er bare der står en under rubrik med Mc, hvor de ikke nævner noget til baglygten?


  • Mikkel J
    Mikkel J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #3   30. jul 2014 6.03.031 To-hjulet motorcykel
    (1) To-hjulet motorcykel skal være forsynet med
    a) en eller to positionslygter,
    b) en eller to baglygter, og
    c) en eller flere nummerpladelygter.
    (2) To-hjulet motorcykel kan være forsynet med:
    a) En eller to tågebaglygter.
    b) Sidemarkeringslygter.
    3) Positions- og baglygter skal ikke opfylde bestemmelserne om største afstand
    fra køretøjets yderste kant og om mindste indbyrdes afstand mellem lygter i et
    lygtepar.

    Nede i punkt 3) Siger de vel at den ikke skal opfylde de betingelser jeg fandt før? smiley


  • #4   30. jul 2014 Dit indlæg "2" drejer sig om baklygter. Ikke baglygter.
    Uden at have undersøgt det, så mener jeg baglygten skal sidde midt på køretøjet. Er der 2 monteret, så skal de sidde lige langt fra midten.


  • #5   30. jul 2014 6.03.001
    (3)Enkelt positionslygte og baglygte skal være anbragt i køretøjets midterplan i
    længderetningen.Lygternes placering måles som beskrevet i pkt. 6.02.001 (3).

    Så nej, den må ikke være monteret på siden smiley


  • Mikkel J
    Mikkel J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #6   31. jul 2014 Øv! Men siger tusind tak for hjælpen allesammen smiley

  • #7   31. jul 2014 Alt mit sidder på siden, og har flere gange kørt med politiet i røven og er aldrig blevet stoppet,, de er sgu ligeglade bare de kan se det og det virker..

  • #8   1. aug 2014 Det er jo dejligt. Ind til du møder en der ikke er ligeglad.

  • Torben R
    Torben R Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 3 Emner: 1 Svar: 10
    #9   15. maj 2018 Jeg ved godt at dette er en gammel tråd, men den kan jo stadig poppe op i en søgning. Jeg er lidt uenig i ovenstående konklusioner efter at have læst bekendtgørelsen i forbindelse med, at jeg vil eftermontere flere lygter så der er større chance for at jeg bliver set. Derfor klipper jeg lige teksten ind fra den gældende bekendtgørelse: BEK nr 154 af 20/04/1977.

    Uddrag af Kapitel 5:

    § 26. En motorcykel skal være forsynet med lygter og refleksanordninger efter følgende regler:

    1) En fremadrettet, hvid eller gullig nærlyslygte, der uden at blænde kan oplyse vejen mindst 30 m foran motorcyklen, samt en eller to hvide eller gullige fjernlyslygter, der kan oplyse vejen mindst 100 m foran motorcyklen.
    2) En eller to fremadrettede, hvide positionslygter og en eller to bagudrettede, røde baglygter, der alle er tydeligt synlige i mindst 300 meters afstand uden at blænde.
    3) Mindst en hvid lygte, der kan belyse nummerpladen, således at den er læselig mindst 20 m bag motorcyklen.
    4) En eller to bagudrettede, røde stoplygter med væsentlig større lysstyrke end baglygten.
    5) Mindst en bagudrettet, rød refleksanordning, der er E- eller e-mærket eller godkendt af justitsministeriet (JRU-mærket), og som ikke må være trekantet.
    Stk. 2. Trehjulet motorcykel skal dog være forsynet med to positionslygter, to baglygter og to bagudrettede, røde refleksanordninger. Trehjulet motorcykel, som har lad eller varekasse bag førersædet, eller som har førerhus, skal være forsynet med retningsviserblinklygter og stoplygter efter reglerne for bil.

    Stk. 3. Sidevogn skal være forsynet med en fremadrettet, hvid og en bagudrettet, rød lygte, der begge er tydeligt synlige i 300 meters afstand uden at blænde, samt med bagudrettet, rød refleksanordning.

    § 27. En motorcykel kan være forsynet med følgende lygter og refleksanordninger:

    1) En eller to hvide eller gullige tågeforlygter, der er anbragt således, at de ikke virker blændende.
    2) En eller to bagudrettede, røde tågebaglygter, der opfylder kravene til tågebaglygter for bil.
    3) Gule retningsviserblinklygter som nævnt i § 16, stk. 1, nr. 4.
    4) Havariblink.
    5) Hvide, fremadrettede og røde, bagudrettede refleksanordninger, der ikke er trekantede, samt gule refleksanordninger til siden.
    6) En søgelygte og en arbejdslygte.
    Stk. 2. Trehjulet motorcykel kan dog være forsynet med to nærlyslygter, en eller to baklygter samt parkeringslygter.

    Stk. 3. Anden trehjulet motorcykel end den i § 26. stk. 2, nævnte kan være forsynet med retningsviserblinklygter efter reglerne for tohjulede motorcykler.

    Stk. 4. En motorcykels nær- eller fjernlyslygter kan være indrettet som overhalingssignal.


  • #10   15. maj 2018 Regler fra 1977 er garanteret ikke gældende mere.
    De gældende kan findes her:
    https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=185636
    Det er et større arbejde lige at finde alt om motorcykler, men har man lyst kan man bare gå i gang.


  • Torben R
    Torben R Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 3 Emner: 1 Svar: 10
    #11   15. maj 2018 Matthias H. M., Bekendtgørelsen fra 1977 er stadig gældende. Der er dog kommet nogle tillæg siden, men ingen der som sådan ændre på det jeg tog kopi af, et par skriv over denne. Der er kommet flere ting til siden 1977 og derfor er der en lang liste i højre side, når man er inde på retsinfo, som linker til efterfølgende ændringer/tillæg, præciseringer mv..

    Den bekendtgørelse du linker til Matthias, er ganske rigtig også gældende og er en detailforskrift og går derved dybere ind. Så super godt at den også lige kom på banen :-).

    Men for ikke der skal være tvivl, så er BEK nr 154 af 20/04/1977 stadig gældende.


Kommentér på:
Montering af baglygte på siden af MC

Annonce