{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.036 visninger | Oprettet:

Dennis N
Dennis N
Tilmeldt:
28. aug 2012
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 19

Jetkit eller ej? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Der rodes pt. med min kawa Z650 fra 80. Den har netop fået påsat K&N filtre, den har en Micron 4i1 udstødning og en Mikuni karburator.

Den har problemer med sort røg ved fuld gas og rører man ved tomgangs-skruen, så går den ud. Derudover er der fyldt med benzin i gummi-beholderne monteret på pakningerne mellem karburator og motor (se billede), så vi mistænker lidt, at den får for meget benzin tilført.

Hvad er jeres anbefalinger - nyt jetkit? Eller skal man nøjes med at justere nålen i karburatoren? Håber I kan hjælpe lidt.

Mvh Dennis


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jetkit eller ej?
  • Dennis N
    Dennis N Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 19
    #1   24. apr 2014 Her er et billede af gummi-dutten.

    profilbillede
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #2   24. apr 2014 Adskil, rens og grundjuster' karburatorerne - afslut med synkronisering.

    Først derefter kan man begynde at finjustere.


  • #3   24. apr 2014 Ja kik i manualen, og sæt det hele op efter dens spec, så kan du begynde at rode med om der er for meget eller for lidt af noget smiley

  • #4   24. apr 2014 Ja den skal være ren og grundindstillet inden man går igang.

    Når det så er sagt, så er det usandsynligt at en for fed blanding skyldes skidt i kaburatoren.


  • Dennis N
    Dennis N Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 19
    #5   24. apr 2014 Vi har allerede haft renset og indstillet karburatoren efter Haynes manualen. Vi har prøvet at indstille flyderne efter standard specs også.

    Kan det være fordi, at nye filtre og ny udstødning giver et nyt luft-flow, som kræver ny indstilling?


  • Dennis N
    Dennis N Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 19
    #6   24. apr 2014 Og er det egentlig normalt, at gummi-vedhænget på pakningerne (sidste billede) er fyldt med benzin?

  • #7   24. apr 2014 #5 Ja det er derfor. Enten det eller også er chokeren defekt. Men hvis det ikke er problemet, så er det bare at købe ét eller flere dysesæt. Jeg har selv lige bestilt et sæt hoveddyser og tomgangsdyser til min Mikuni VM34SS. Og så er det ellers bare slavearbejde med at skifte dyser og teste smiley

  • #8   24. apr 2014 #6 Nej det er ikke meningen at de skal være fyldt med benzin. Der er ikke noget underligt i, hvis de er en lille smule fugtige at benzin lige efter du har har maskinen tændt, men der skal ikke flyde benzin.

    Men det er højst sandsynligt fordi din motor er helt forkert indstillet og ikke altid får suget benzinen ordentligt ind og/eller motoren skyder helt eller delvist tilbage. Jeg har præcist samme problem med min SR500 som går alt for magert og skyder tilbage.

    Men det ville jeg ikke koncentrere mig om lige nu. Det er højst sandsynligt en bivirkning af at din motor er indstillet forkert. Jeg ville først få indstillet de kaburatorer.
    Når motoren går godt og hvis gummiovergangene stadig flyder med benzin, så ville jeg kigge på tændingen smiley


  • #9   24. apr 2014 Åh ja hvis dine ventiler står helt forkert, så KAN det potentielt være derfor. ET søgeblad koster 49kr i Thansen og du har jo allerede værkstedsbogen, så det er jo bare at indstille smiley

  • Dennis N
    Dennis N Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 19
    #10   24. apr 2014 Tak for gode svar!

    Den stiger voldsomt i omdrejninger så snart chokeren åbnes når motoren er varm, så den ser ud til at virke fint.

    Jeg tror vi må prøve at få dysset den om først og så må vi se hvad den siger.


  • #11   24. apr 2014 Ja gør det. Jeg ved ikke om du har indstillet kaburatorer før, men jeg plejer altid at vælge en dyse som jeg ved er lidt for stor. Det sidder der jo åbenlyst allerede i dine kaburatorer.
    Herefter går jeg 1 størrelse ned af gangen indtil den begynder at drukne(altså bare dø ud ligesom hvis du havde sukket tændingen) ved fuld gas. Så ved jeg at jeg har ramt en for lille dyse. Hvis den for lille dyse fx er en 250 og den kører godt med en 260, så giver jeg den altid lige et ekstra nummer(i dette tilfælde 270), da en mager blanding(lille dyse) udvikler meget varme og slider meget på motoren. Så selvom den kører fint med en 260, så får den en 270(medmindre den hakker med en 270).

    Bare til inspiration smiley


  • #12   24. apr 2014 De gummidimser der skal være 1000%! tætte for at indstille karburator ordenligt. Hvis du aldrig har skiftet dem, vil jeg anbefale et nyt sæt.

  • Dennis N
    Dennis N Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 19
    #13   24. apr 2014 De er splinternye, hvis du taler om pakningerne smiley

    Og tak, Arsukfjorden. Det er god inspiration!


  • #14   24. apr 2014 Nu siger jeg det så IGEN... RULLEFELT OG 4GAS MÅLING !!!!! Alt andet er sku gætværk og spild af tid

    Arsukfjorden
    Er det ikke letter at, vælge de rigtig dyser, første gang ???


  • #15   24. apr 2014 Hvis du bare har monteret K&N samt åben lydpotte skulle den nærmere få for lidt at leve af. Åbne filtre og lydpotte er et pænt stort indgreb at lave så hvis du ikke er helt skarp til at justere vacuumcarbs (og det er de færreste) syntes jeg det bedste for dig ville være at køre ned til den lokale guru og få den justeret.

  • Dennis N
    Dennis N Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 19
    #16   24. apr 2014 Lydpotten har været der i flere år. Også før jeg overtog den. Så det er kun filtre og pakninger jeg har skiftet. Og det ser ud til, at blandingen er blevet for fed efter vi fik skruet på carbs. Før ville den slet ikke starte, så der er trods alt fremgang at spore.

    Vi prøver at synkronisere selv først og så må sidste udvej være mekanikeren - det lærer man også mest af smiley


  • #17   25. apr 2014 #14 Jo det ville selvfølgelig være perfekt hvis man kendte den rigtige dyse. Men i og med at han kører med tredjeparts udstødning og luftfiltre, så kan man ikke slå op i nogen bog hvilken dyse der skal i.
    Men jo man kunne godt prøve at starte med en dyse der passer. Men det kan være farligt. Som jeg nævnte tidligere så kan en motor godt køre godt med en given dyse, men hvis denne dyse er lige på kanten til at være for mager, så stiger motortemperaturen.

    Vi kan tage samme eksempel som i mit tidligere indlæg, hvor jeg fx kan starte med at gætte på en 290. Med denne dyse 8-takter den(hakker og sprutter) ved fuld gas. Dvs at dysen er for stor. Så bliver jeg ved med at gå et dysenummer(i dette tilfælde 10) ned. Efterhånden som dyserne bliver mindre, så begynder motoren at holde op med at 8-takte. Den vil sikkert køre godt med flere forskelige dyser.
    På et tidspunkt bliver dysen så lille at motoren drukner i luft når der gives fuld gas. Så ved jeg at jeg har nået en for lille dyse.

    Ved at benytte denne fremgangsmåde, så har jeg fundet ud af at:

    290 = 8-takter, så for stor
    280 = Kører ok
    270 = Trækker lidt bedre
    260 = Trækker endnu bedre
    250 = drukner i luft, så for lille

    Nu kender jeg altså symptomerne på alle ovenstående dysestørrelser. Den kørte bedst med en 260, men fordi at en 250 er for lille, så ved jeg at en 260 er lige på kanten til at være for lille. Dette betyder at en 260 også er en relativ mager blanding. En mager blanding betyder mere varmeudvikling og mere varmeudvikling betyder potentielt større slid og eventuelt skade på motoren.
    Motoren kørte også uden at 8-takte med en 280, men fordi at jeg ved at den 8-takter med en 290, så er en 280 altså lige på kanten til at være for fed. En for fed blanding skader egentlig ikke rigtig motoren, bortset fra at den soder til, men det giver lavere ydelse og bruger mere benzin.

    Den ideele dyse er altså en 270'er. Den er ikke for mager og ikke for fed og motoren burde gerne køre sundt.


    Hvis jeg bare havde gættet blindt på fx en 260'er, så ville jeg ikke være klar over at denne er ganske tæt på at være for mager. Jeg ville derfor ikke vide at jeg skulle op på en 270'er.
    Hvis jeg ikke havde testet op til 290, hvor den begyndte at 8-takte, så ville jeg ikke vide hvor mange dysenumre der var op til det nummer hvor den begynder at 8-takte.

    Så hele pointen med at teste et bredt udvalg af dyser er at man får en grundig forståelse for hvordan ens motor reagerer på forskelige dysestørrelser. Hvis man ikke gør det, så er det netop spild af tid, for så har man ikke nogen anelse om hvorvidt ens motor går optimalt.

    Men ovenstående er selvfølgelig en simplificeret version af karburator indstilning. Først ville jeg hurtigt gætte mig til en dyse som nok kunne fungere. Så ville jeg skifte tomgangsdyse/indstille luftskrue. Derefter ville jeg indstille nålen og først til sidst ville jeg vælge den korrekte dyse. Og derefter kunne man eventuelt være super grundig og eksperimentere igen med især nål og luftskrue.

    At indstille karburatorer er en langsommelig proces der alt efter kaburatormodel og antal karburatorer kan tage ret så lang tid. Men facts er at man sagtens kan gøre det uden et rullefelt. Hvad gjorde man måske ikke for 50 år siden? Godt nok havde man også rullefelter dengang, men de var ikke nær så advanceret som i dag eller så let tilgængelige for den almene mand smiley

    Men vigtigst af alt, så er det GRATIS at indstille sin kaburatorer(bortset fra dysesættene, som man dog nok alligevel skulle have hvis man brugte et rullefelt). Har man ikke brug for at teste så mange dyser, så er der endda forhandlere som tager dyser tilbage, hvis man kun har brugt dem i få minutter og de ingen brugsspor har. Så man kan teoretisk set "låne" en lang række dyser smiley

    Jeg beklager den lange forklaring. Det var ikke lige planen at det skulle fylde så meget, men så er der måske lidt læsestof til andre smiley


  • #19   25. apr 2014 Dine dyser er for små hvis den stiger i omdrejninger når den er varm med choker.
    Den skulle gerne falde i omdrejninger istedet.


  • #20   25. apr 2014 Btw - hvis motoren oser sort ved fuld gas, kunne det ikke betyde for små dyser til fuld luft mængde = høj varmeudvikling = brænder olie? Kan ikke se hvordan den ellers skulle ose sort røg

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #21   25. apr 2014 Næ.

    For olie er blå røg.

    Benzin(for meget) er sort røg.

    Og vand eller kondens er hvid røg(damp).


  • #22   25. apr 2014 Z650 blev så vidt jeg ved i 1980 lagt om til vacuumstyrede larburatorer. I min opfattelse beteder det at du kan adskille, og lede efter møg, og så kan du med det samme lede efter defekter - slidte dyser, ovale nåle, membraner, ventiler med mere. Stil blandeskruen helt ind, og drej 2,5 omgange ud igen, kig efter svømmerhøjde, skifte alle defekts dele, på med skidtet og synkroniser. Brug kun originale dele og saml alt omhyggeligt - ellers virker din vacuumstyring ikke under skiftende forhold!

    Med andre ord, begynd fra bunden, og anvend kun dele, der virkelig passer! Husk at kigge alle pakninger og samlinger omkring luftfilterkassen igennem


  • #23   25. apr 2014 #17
    Nu starter du dit indlæg med at skriver: "Men i og med at han kører med tredjeparts udstødning og luftfiltre, så kan man ikke slå op i nogen bog hvilken dyse der skal i."

    HVORFOR H..... TROR DU MAN LAVER EN 4GAS TEST ?????
    Du har jo INGEN ide om hvordan den opføre sig ved dellast, mellemområde, bund, tomgang mm
    For 50 år siden, var det ret simpel. Man gjorde som præsten, man skal bare have en stærk tro... Men siden jeg ikke tro, på noget som helst. Nøjes jeg med at forholde mig til 4gastesten.

    Troels
    Jeg er sku bange for vi to, er ved at være en udøende race.. De der scooter metoder, er der nok rigtig meget fremtid i... NOT !!!



  • #25   25. apr 2014 Well jeg kan se at jeg er i undertal her. Metoder som virkede i gamle dage virker åbenbart ikke længere.

    #troels b
    Så du ved ikke hvad det betyder når den 8-takter? Dvs at den hopper cyklus over hvor benzinen ikke vil blive antændt. De fleste mennesker beskriver det som at den "hakker".
    Og du er heller ikke klar over hvad "drukne i luft" betyder? Det er når motoren får en så mager blanding at den ikke længere antændes i forbrændigskammeret. Folk beskriver der ofte som at den "bare dør ud ved fuld gas".

    Hvis man ikke er klar over basale symptomer på forkert benzinblanding, så kan jeg sku da godt forstå at man sværger til gas målinger og rullefelt.


    #Racing4fun.es
    Jeg er godt klar over at man kan lave sådan en test. Og jeg er godt klar over at det er den mest effektive måde at gøre det på. Men vi har ikke alle mange penge. Mit madbudget ligger på 750kr om måneden. Det er ikke nok, så jeg bruger 500kr af mine 750kr lommepenge på mad også.
    Så tror du at jeg har råd til at betale højst sandsynligt flere tusinde for at få indstillet min karburator hos en eller anden mekaniker, som muligvis ikke har ret god fornemmelse for en motor, men kun kan aflæse en skærm?

    Nej fandme nej. Jeg VED at jeg kan indstille en karburator og det er IKKE gætteri. Det er en lang serie af tests af forskelige opsætninger af karburatoren. Jeg VED også at man i det meste af forbrændingsmotorens levetid ikke har haft 4GAS målinger og advancerede rullefelt tests. På trods af det så har motorer kørt fremragende i fortiden. Så jeg VED at det kan lade sig gøre at indstille uden rullefelt og målinger.


    Men skal vi ikke bare lade diskutionen ligge her? Jeres metode virker åbenlyst og jeg kan forsikre jer om at min metode også virker. Måske ikke så potentielt god som jeres, men den er GRATIS og mine maskiner kører fremragende efter jeg har indstillet dem og de går ikke i stykker smiley


  • #26   25. apr 2014 Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men deter en helt anden sag, at du tilsyneladende slet ikke har penge ti at køre MC. Spar lortet væk og køb en trædecykel!

  • #27   25. apr 2014 #25

    Din forståelse for motore, er nok ca 0.000000000000000000000000000000000000000000000000000000001% af trols's forståelse. Så jeg er temlig sikker på, du ikke skal fortælle ham noget. Ikke engang de mest basale udtryk har du styr på....8 Takter, den er sku ny. Eller er jeg bare for gammel.

    Som jeg har sagt mange gang, før bare troen er stær nok.. Så kan alt lade sige gøre.
    Du har INGEN ide om nogen for at forbrændingen. Selv de mest banale ting, som bræstof sammensætning, Motor temp, luft temp mm har du ikke engang overvejet har indflydelse.
    Men det kan lige være, du gider forklar hvordan man gætter, sig til den slags ?

    en 4gasmåling kræver nok også, en eller anden form for IQ at læse......


  • Dennis N
    Dennis N Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 19
    #28   25. apr 2014 Mit problem bliver ikke løst af en flok personer, der hellere vil kaste mudder end at skabe en saglig debat.

    Jeg er ikke interesseret i jeres personlige holdninger til hinanden, men til jeres faglige svar.
    I er ikke enige - fair nok! Men drop jeres personlige tone, det bliver min MC ikke mere rask af.

    På forhånd tak.


  • Dennis N
    Dennis N Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 19
    #29   25. apr 2014 Og så rigtig god weekend smiley

  • #30   25. apr 2014 Dennis:

    Jeg mener det sgu. Du har jo ikke en gang penge til mad og bare to tanke benzin pr. Måned. Sælg dyret.. Du får nok råd senere


  • Dennis N
    Dennis N Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 19
    #31   25. apr 2014 Hvordan er du blevet klog på min privat-økonomi? Det var ikke mig, der begyndte at snakke om mad-budget smiley

  • #32   25. apr 2014 Sorry Dennis, den gik nu heller ikke på dig:-) kig på #25

  • #33   26. apr 2014 Sargelig tråd, men super ærgerligt der ikke bliver holdt en ordentlig tone. Selv brænder jeg for at køre mc og ville hellere bruge penge på det end at spise gourmet. Jeg ser ingen grund til at I bliver personlige?

    Synes nu Arsukfjorden har en fin fremgangs måde, uanset hvad de tekniske termer virkeligt hedder. Så kan man altid smide cyklen på rulle felt når der er penge til det og ellers håbe på at den person der ruller cyklen har styr på karburatorer.



  • #34   30. apr 2014 arsukfjorden "manual" er nu meget anvendelig synes jeg og skrevet meget forståeligt, jeg tror det vil være en god hjælp til Dennis N at følge den!

    Henvisningen til at den 8-takter kommer fra da man justerede 2-taktere til. Hvis de fik for stor dyse, så "4-taktede" de - altså de hostede lidt i det. En 4-takter med for stor dyse, må jo så "8-takte", når den "hoster" pga for store hoveddyser - giver god mening, hvis man har prøvet det.
    Jeg har selv afprøvet medtoden mange gange før og det virker fint.

    Men igen for at hjælpe Dennis N. Afprøv metoden som Arsukfjord beskriver, hvis du vil spare penge, MEN den bedste løsning finder du helt sikkert på et rullefelt, men det koster selvfølgelig


  • #35   30. apr 2014 tag flere timer på arbejde og tjen pengene til at reparere knallerten smiley enkelt og nemt

Kommentér på:
Jetkit eller ej?

Annonce