{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.143 visninger | Oprettet:

Olielampe lyser, virker varm, hm? {{forumTopicSubject}}

Hej MCG!

Jeg har på min gsxr 250 valgt at prøve 10w50 i stedet for 10w40, som anbefalet, af forskellige årsager.
Der er blevet gjort forskellige ting og sager ved cyklen den sidste måneds tid men som alle ikke burde have noget med følgende at gøre:

Stort set hele fredag aften pissede den kølervæske, som jeg senere fandt ud af kom fra vandpumpen. Efter en længere tur fredag gik den helt og aldeles død da jeg nåede min destination, ingen funktion i starterknappen, død for strøm. Men her til aften kørte jeg dog en fin tur hjem fra en veninde uden problemer, gjorde et par hold på turen for at se om det stadig dryppede - gjorde det ikke.

Cyklens termometer viser ikke nogle specielle udslag, så tror måske bare der er kommet for meget væske på som den så kom af med hvorend det nu var nemmest!

MEN! Cyklen virker dog stadig temmelig varm og olielampen har flere gange lyst som når man slukker cyklen, MENS den var tændt.

Hvaa tror i der foregår?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olielampe lyser, virker varm, hm?
  • #1   21. jul 2014 Du køre seriøst ikke rundt med en smadret vandpumpe... ?
    Få nu lige kigget den godt efter istedet for at trille rundt og smadre den.

    Er der olie på den? har den brugt af det? er der vand på den? har den brugt af det?
    Bliver den varm? Starter blæseren hvis den har sådan en?

    Hvis nu det f.eks er termostaten så har den jo kastet vandet af sig og så køler den jo ikke motoren - og så ender det med at du kører den varm og så er den død den cykel.....

    Mit råd, kør til absolut nærmeste værksted hvis ikke du selv har styr på det...


  • #2   21. jul 2014 Jeg kører ikke rundt med en smadret vandpumpe nej.
    Der er olie på den. den har ikke brugt af det. Der er vand på den, den har skudt noget af det ud som sagt.
    Den bliver semi varm ja, termostaten fungerer fint, den skyder vandet rundt fint, termometeret virker fint. Blæseren starter også fint.


  • #3   21. jul 2014 Min kære fader mente at overløbsbeholderen skulle fyldes godt op uden at have set F(fuld) / L(minimum) angivelserne, så satser på det er det overskydende der den har villet af med, og så har vandpumpen lige været det svageste punkt.

  • #4   21. jul 2014 Hvis du har en mistro til at det er den nye Olie der er problemet, så hæld det på den plejer at ha...

    Jeg tror dog ikke at Olien er problemet, men det skader ikke at prøve.


  • #5   21. jul 2014 Jeg tvivler også på det er der fejlen ligger, men det har jo trods alt lidt at sige hvordan den smører og hvornår den gør det

  • #6   21. jul 2014 Things to check if it is still overheating,

    See if it has enough water now, and that there are no air bubbles. Run the motor from cold a little bit with the radiator cap off, you can also do this to check that the water pump is functioning as you will see the coolant moving, then top it up (burping the system).

    Check for leaks, if it leaks then there will be a pressure drop, and it will overheat chucking water out of the overflow tank.

    If it still gets hot, with collant in and there is no leak, then it is usually the radiator cap or the thermostat that are the problem.

    Change the cap first, then stick the thermostat in a sauspan of water with a thermeter and heat, it should open around 83 C but not sure so check your manual for the exact figure. Then do the same for the fan switch using a multitester, the resistance should go to zero at about 95-100 C.

    If it is none of those then there are other things to check but these are the first to look for.

    Best

    Tim


  • #7   21. jul 2014 I'll do that, thanks smiley

  • #8   21. jul 2014 Der blev fyldt tilstrækkelig mængde væske på, termostaten fungerer som den skal, åbner ved 79 grader. Så dog ikke noget ske ved at lade den køre med proppen taget af. Har ikke lige noget til at teste blæseren med, men den tænder regelmæssigt!

    tog en meget kort prøvetur efter den havde stået i tomgang i indkørslen lidt, der gik ikke længe før jeg ku se den dryppede fra vandpumpen igen og virkede reeet så varm!

    Kan det alligevel være vandpumpen der er defekt?

    Grunden til jeg sagde andet tidligere var simpelthen fordi jeg så hvordan termometeret kommer en smule opad, falder igen, en smule opad osv, så troede der var cirkulation!


  • #9   21. jul 2014 Hvis den drypper fra vandpumpen, så ville jeg ikke turde kører med den.


  • #10   21. jul 2014 Neej det er jeg også færdig med hvert fald, det er helt sikkert! Jeg skal sgu ikke risikere at lortet sætter sig fast og så er helt kaput!

  • #11   21. jul 2014 Hm.. hit lige ud af om det er andpumpen den lækker fra, eller om det er fra kølerens overløb på ekspansionsbeholderen!!!!

    Det er VARMT udenfor. måske dannes der helt enkelt tryk, som gøre at vandet tvinges ud af ekspansionsbeholderen!!!

    Du har checket at din pumpe giver cirkulation, din termostat åbner, din kontakt starter blæser - er din temperaturmåler i det røde felt!!!

    Hvis ikke, ville jeg blot anskaffe et olietemometer og ellers sikre mig, at der er vand og olie på, samt at olietemperaturen ikke kommer over 110 grader.

    Kører du meget i by eller anden langsom køresel, har du nærmest intet kølingsbidrag fra luftkøling! Selv om din cykel er vandkølet, har den skam indflydelse af både luft og olie køling!


  • #12   21. jul 2014 Det er ikke fra ekspansionsbeholderen, det er fra vandpumpen smiley
    Min temperaturmåler er overhovedet ikke i nærheden af det røde felt.
    Jeg bor på landet, så det er begrænset hvor meget jeg holder i kø osv, heldigvis smiley

    Hvordan jeg lige slår helt fast om der er cirkulation ved jeg ikke, fulgte Tims vejledning og kunne ikke se der skete noget med proppen taget af, det hverken boblede eller andet, ingen steder.

    Men da jeg i dag tog min korte prøvetur er det heller ikke fordi termometeret flytter sig, faktisk knap nok.


  • #13   21. jul 2014 Hm.. hit lige ud af om det er vandpumpen den lækker fra, eller om det er fra kølerens overløb på ekspansionsbeholderen!!!!

    Det er VARMT udenfor. måske dannes der helt enkelt tryk, som gøre at vandet tvinges ud af ekspansionsbeholderen!!!

    Du har checket at din pumpe giver cirkulation, din termostat åbner, din kontakt starter blæser - er din temperaturmåler i det røde felt???

    Hvis ikke, ville jeg blot anskaffe et olietermometer og ellers sikre mig, at der er vand og olie på, samt at olietemperaturen ikke kommer over 110 grader.

    Kører du meget i by eller anden langsom køresel, har du nærmest intet kølingsbidrag fra luftkøling! Selv om din cykel er vandkølet, har den skam indflydelse af både luft og olie køling!


  • #14   21. jul 2014 du bør jo helst kunne se at den cirkulere i beholderen, men hvis nu vi antager at din vandpumpe er død, så bliver det jo lidt svært.
    Har du haft åbnet til vandpumpen og kigget hvordan den har det?


  • #15   21. jul 2014 Dennis D:

    Vi er forhåbentlig enige om at vandpumpen på den ene side af en aksel og oliepumpen på den anden side begge bliver trukket direkte af krumtappen???

    I så fald er det blot at starte dyret, pille proppen af og give lidt gas. Så skulle pumpen gerne sende vand ind gennem kølerens øverste slange - det er da noget der lader sig kontrollere - helt uden værktøj!!!!


  • #16   21. jul 2014 ad #15:

    denne metoder er selvfølgelig kun anvendelig, hvi cyklen er så varm at termostaten har åbnet. Den kan også virke inden, men der er IKKE ret meget vand i det "lille" kølerkreds, så her kan man blive snydt!


  • #17   21. jul 2014 If you cant see the coolant go round the system with the radiator cap off it sounds like the pump is out of action, if you can see the coolant at all that is?

    Best

    Tim


  • #18   21. jul 2014 Det er klart det er ikke nok bare at starte den, men vente til den er varm, evt til blæseren går igang så skal man helst ikke være i tvivl om at der sker noget med cirkulationen...

    Jeg har tidligere prøvet (dog på en bil) at termostaten virkede tvivlsom, og derfor snød mig.. Jeg har også oplevet igen på bil at bladene på pumpen var "faldet" af og den derfor ikke havde effekt mere. samt at lejerne var knas...


  • #19   21. jul 2014 Jeg har ikke haft åbnet ind til vandpumpen nej, det er helt nyt territorie!

    Det er jo lige netop dét jeg prøvede knud, og der var sgu intet at se


  • #20   21. jul 2014 Det lyder sgu godt nok som om din vandpumpe er død eller der ikke er vand på systemet smiley


    Men du har på mange måder ret - er din vandpumpe OK, er der ingen grund til at åbne derind.


  • #21   21. jul 2014 Synes bare det er pudsigt hvordan den lige pludselig skulle være defekt!

  • #22   21. jul 2014 For jojo, har godt nok haft skiftet mange ting og pillet ved endnu flere ting de sidste 2 måneders tid, men intet af det har haft med vandpumpen at gøre!

  • #23   21. jul 2014 Hvis der ikke er væskekontakt til din temp føler, så slår den ikke ud. Her er et meget nemt forsøg. Fyld dyret op med vand og start det, så kan du også se om der pumpes noget rundt!!!!

    Pumpes der, så lad den gå med låget af til blæseren har snurret en gang eller to og sæt så låget på. Hold øje med temperaturen og inspicer om noget kommer ud - kig godt efter hvor!!!!!


    Det er MULIGT at du blot har været en sjuskerøv og glemt af fylde vand på - vides ej:-)


  • #24   21. jul 2014 Det er vidst dig der er en sjuskerøv knud smiley Lad mig henvise til indlæg #8!

  • #25   21. jul 2014 Muligvis har du ret:-/

    Der er vist ikke nogen vej uden om. Lige en lille vinker, hvis nu vandpumpem ser OK ud så kig lige på drevet mellem denne og krumtappen. Det kan være en kæde, det kan være et tandhjul eller noget helt femte....


  • #26   21. jul 2014 Nu springer jeg altså en smule i målet, men belært af dit sjuskerøvsindlæg fra før, nærlæste jeg alt igen og bemærkede til min skræk, at olielampen lyser!! Kig på #15! Normalt har man en aksel parallelt med krumtappen til venstre vandpumpen og til højre oliepumpen!!! Akslen drives så rundt! Når din olielampen lyser, får jeg den grumme tanke, at din cykel har en Olietrykssensor og ikke en oliestandssensor. Du skal IKKE starte den igen inden det her er kortlagt, for hvad nu hvis den ikke smører????

  • #27   21. jul 2014 Så Bliver den sgu varm!!!!

  • #28   21. jul 2014 jaa det er jo umiddelbart meget logisk.. har selv haft samme tanke, og det er derfor jeg ikke vil til at åbne endnu en pandoras æske! har sommeren over haft min fair share af uinviterede problemer med udskiftninger der ellers skulle have været sååå simple, så dette problem ryger cyklen til mekaniker med!

  • #30   21. jul 2014 endnu en ting til listen over hvad der er galt så!

  • #32   21. jul 2014 Jaaa mildest talt.. har besluttet mig for i dag at jeg vil se om jeg kan sælge den når den bliver bragt i orden

  • #34   21. jul 2014 hehe jaa det er en sjov cykel når den virker, ingen tvivl smiley
    Men med alle de tæsk den uden tvivl har fået før jeg fik den, puha.. tidligere ejer havde været et svin ved den, de 8 ud af 16 ventiler var gået i lort fordi han havde været ved at lave noget fusk ved luftfilter og dit og dat, og der er blevet skiftet et HAV af ting på den cykel de sidste 2 år, før eller siden må det sgu være stop!


  • #36   21. jul 2014 jeg har allerede kastet næsten 20k i den for bare delene alene, timeløn oveni for de første par ting der skulle klares som jeg endnu ikke havde viden til. Så det skib er sejlet for længst, desværre

  • #38   22. jul 2014 Jamen ja, det er også det der skal ske smiley vil dog lige sørge for at vandpumpen bliver bragt i orden, så må jeg se hvad jeg kan få for den!

  • #39   22. jul 2014 #38


    :-):-) Anstændighed er nu en gang klædeligt!:-)


  • #40   22. jul 2014 Hehe jamen selvfølgelig knud smiley skidtet skal sgu være i orden, især (men også på trods af) i lyset af den nylige diskussion forleden om en cykel der bliver solgt som beset, og efter handlen er overstået går det i bras, det er jo øv for alle parter, især køberen!

    Det vil jeg sgu helst undgå smiley


  • #42   22. jul 2014 man kan sgu banke pakningen selv! smiley det fungerer sgu lige så godt

  • #44   23. jul 2014 én ting er at "lappe", det er i mine øjne noget midlertidigt. At lave pakningen selv er i mine øjne ikke nogen lappeløsning smiley

    Og har først lige nu her set at du skrev topstykket og ikke toppakningen! oh well


  • #45   24. jul 2014 Hej dér.
    En vandpumpe begynder jo ikke at dryppe eksternt, "blot" fordi den er defekt - den drypper, hvis der er en utæthed ved en pakning, slange el.lign. (!)
    Så jeg ville først sikre mig, at den korrekte mængde kølevæske er fyldt på, og derefter checke alle samlinger på og omkring vandpumpen.
    Jeg mener dog ikke, at olielampen burde lyse, selv om maskinen bliver lidt for varm - der skal ret meget til, vil jeg mene.
    MIn egen maskine er en 26 år gammel GSX 1100 EF (lutfkølet) - den har kørt under de mest ekstreme forhold som f.eks. køkørsel i Kiev og Istanbul, hvor olien blev svinevarm - men på intet tidspunkt har jeg af dén grund mistet olietrykket. Og den kører også med 10W/40 olie som standard.
    Dit skift til 10W/50 burde bestemt ikke have indflydelse på noget i den retning; det er jo præcis samme viskositet (det sidste tal indikerer oliens egenskaber når den er varm, ikke dens reelle viskositet - det er det første tal).
    Pøj pøj med maskinen! smiley


  • #46   24. jul 2014 Hov forresten... mht. olielampen, der ville jeg nok købe et oliemanometer ved f.eks. thansen eller biltema; det behøver jo ikke at være 100% præcist, men bare give et godt fingerpeg om, hvorvidt den har det olietryk, den skal have.
    Hvis den har dét, er det jo formentlig bare olietrykskontakten, der er blevet syg. Det er selvfølgelig påfaldende, at det falder sammen med dét med vandpumpen, men det kan jo snildt forekomme.
    Jeg kunne imidlertid forstå det sådan på de andre indlæg, at vand- og oliepumpen deler aksel på sådan en babygixxer? Så kunne det jo godt være et udslag af problemer med denne aksel - men at det skulle få vandpumpen til at lække, giver jo ingen mening. c".)
    Hvorom alt er, så ville jeg BESTEMT ikke lade motoren køre med en tændt olietrykslampe - manglende olietryk er den visse død for ALLE motorer - kaput, smadret, beyond repair og hvad har vi...! c".)


  • #47   24. jul 2014 Bruno:

    Læs lige #15, #23 og#25

    Olielampen lyser, der er ingen vandcirkulation, langt de fleste MCer deler drivaksel og drev til oliepumpe og evt vandpumpe. Hvorfor i alverden skulle de to pumper ikke stå af samme tid?????

    Jeg er helt enig med dig i, at er der intet smøretryk, så skal lortet ikke køre!!!


  • #48   24. jul 2014 Akslen alene får selvfølgelig ikke vandpumpen til at lække, men hvad nu hvis akslen er knækket og centrifugalhjulet i i vandpumpen har slået mod huset????

  • #49   24. jul 2014 De her dele bliver jo varme på sådan en lille motor, og det er slet ikke utænkeligt at akslen er blevet metaltræt og er brækket:-(

  • #50   24. jul 2014 Ja, lige præcis! Det giver jo glimrende mening, at olielampen så også tænder af og til. Den virker det meste af tiden, men laver nykker ind imellem, fordi akslen er dårlig. Og som du skriver, så har hjulet slået imod huset og har lavet en bette utæthed.
    Så det var nok en idé at skille det ad og checke aksel, lejer osv... hele pivetøjet derinde.
    Hvis det så ikke fejler noget, har man jo så i det mindste udelukket dén fejlmulighed.
    Undskyld min uvidenhed omkring olie- og vandpumpetransmissionen på vandkølede maskiner; jeg har aldrig ejet sådan én, kun luftkølede (GSX400F, GS500 og GSX1100EF).


  • #51   28. jul 2014 Ha, det er faktisk noget helt tredje - det er toppakningen der er gået!

  • #52   28. jul 2014 pis .

  • #53   28. jul 2014 Jaa.. så er det lige om jeg kan opdrive sådan en! Casper, hvor er du! smiley

  • #54   28. jul 2014 Det var satans, har der slet ikke været vanddamp i den opvarmede udstødning???

    Hvor kom vandet ved vandpumpen fra?


  • #55   28. jul 2014 Ikke lige umiddelbart, mit fokus har jo af gode grunde været andetsteds, så har ikke lige lagt mærke til om der var.

    Det kom indefra så det ud til, det var ikke ved slangen


  • #56   28. jul 2014 Hvis det da ellers var dét du mente? smiley Hjernen har heller ikke det optimale tryk pt, det går lidt langsomt i den her varme!

  • #57   28. jul 2014 Jo, jeg tror du læser indlægget rigtigt nok:-) trods heden

Kommentér på:
Olielampe lyser, virker varm, hm?

Annonce