{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.646 visninger | Oprettet:

hvor langt kan en mc køre og stadig være "god" ? {{forumTopicSubject}}

Hej mcg

Jeg står i den situation at jeg nu har fundet noget mc jeg vil have.
det er en cbr 900rr fra 1998 men mit eneste problev med den er at den har kørt 119.000 km.
Den står rigtig flot og grunden til de mange km er at sælger har været på ferie på den mange gange i udlandet så det er lange ture den primært har kørt.
han siger den altid er blevet holdt og har fået service når den skulle.
den ser pæn og velholdt ud men hvor lang tid kan jeg regne med at have mc her før der kommer nogle seriøse udskiftninger som motor, gearkasse osv?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvor langt kan en mc køre og stadig være "god" ?
  • #1   22. jul 2014 Det er umuligt at svare på. Hvis det passer at den er løbende vedligeholdt så kan den sagtens være lige så sund som en der har gået 20.000. Sliddelene bliver jo skiftet løbende, og en velsmurt motor kan køre meget langt. Kig på cyklen er den pæn og ren kan det tyde på at der er passet på den. Prøv den og lyt efter mislyde. Mærk efter slør i bagsvinger og kronrørsleje. Går bremsegreb og koblingsgreb smidigt. Se efter røg fra potten når den får gas. Hvis alt er fint - så kig på det mere synlige: dæk, bremser, kædekit, udstødning og gaffelben. Hvis noget skal skiftes så tag højde for det i prisen.

  • #2   22. jul 2014 tak for det fyldestgørende svar Mikkel!!
    hvis der er røg fra potten er det tegn på hvad?
    selvfølgelig skal jeg prøve den og der kan jeg nok mærke om den selvfølgelig går som den skal og om der ellers er noget med bremser osv. men det er mere de lidt mere besværlige ting jeg er nervøs for.
    men som du skriver så burde en motor vel kunne holde? så længe den får skiftet olie og filter når den skal og ellers får skiftet sliddele efterhånden så burde den vel være ok?


  • #3   22. jul 2014 Hvid røg: vand
    Blå røg: olie (kan også lugte lidt)

    Den hvide røg må godt være der ved helt kold motor - men røgen skal hurtigt blive klar.

    Hvis en varm motor ryger er den slidt og det kan ikke køres væk...du skal have åbnet motoren og se hvor fejlen er. Det koster.

    Men ja, det kan lige så godt være galt på en motor der har gået 20 men som ikke er blevet passet som en der har gået 100.

    Folk der kører langt er ofte bedre til at passe cyklen da det er træls hvis den bryder sammen sydpå. Folk der kun kører 1000 km om året er ofte mere tilbøjelige til ikke at få skiftet væsker - så km tallet alene syntes jeg ikke du skal lade dig afskrække af. Se det hellere som et plus at der ikke er fusket med km tallet, og at du kender historikken.


  • #4   22. jul 2014 Jeg ville være nok ikke forvente den levede evigt med de km - er prisen derefter=?

  • #5   22. jul 2014 jeg forventer heller ikke den skal leve for evigt, men jeg køre kun mellem 2-5 km om året, så nogle år skulle den da gerne kunne holde til smiley
    jeg skal smide 27000 for den.


  • #6   22. jul 2014 Nu er jeg svensker, så jeg har ingen ide om hvad de koster men hvis du kigger den du er ved at købe og så en der f.eks har kørt 30000 km hvad er prisforskellen så?

  • #7   22. jul 2014 prisforskellen er ret stor desværre.
    hvis jeg skal have en original årg 98 som den her så lander jeg på den anden side af 40.000 og så mange penge har jeg ikke lige nu.


  • #8   22. jul 2014 Så ville jeg regne lidt på det, f.eks hvis nu du skulle være uheldig at den brækker sig inden for kort tid, hvad koster en ny motor så evt. og er det derved til at forsvare at du "kun" spare 13000 kr på den.

    Som udgangspunkt tænker jeg at besparelsen er for lille til den risiko.


  • #10   22. jul 2014 og det er også der jeg selv er strandet smiley
    som der er skrevet så kan en mc der har kørt 40.000 være lige så smadret i motor men chancen er dog noget mindre for dette.


  • #11   22. jul 2014 Er han eneste ejer? Og er der bevis for at den er blevet serviceret som beskrevet? I så fald ville jeg ikke være nervøs! For er den så ellers blevet kørt godt varm, og som du selv siger, er det lange ture den har kørt. Så er der en masse km i den endnu.

  • #12   22. jul 2014 Hvis uheldet er ude kan erstatningsmotor fås for 3000 kr på E-bay - plus fragt, montering er nemt. Taget den relativt lille risiko for sammenbrud i betragtning ville jeg ikke frygte noget ifht. mit eget brug. Største udfordring vil blive at få den solgt når den tid kommer, her vil du møde købere der har samme bekymringer som du har nu. Derfor skal prisen selvfølgelig være derefter, også selvom cyklen er i orden. Med en anskaffelsespris på 27 risikerer du ikke så meget, du får svært ved at tabe mere end 5000 pr år, og kan måske undvære kasko. Jeg syntes det lyder som en fin deal. Den økonomiske risiko alt taget i betragtning er noget større hvis du køber en med færre km til 45.000 - sådan en kan nemlig også gå i stykker.

  • #13   22. jul 2014 Mikkel:
    Kan en brugt motor fås for 3000??
    hvis dette er tilfældet er jeg ikke så nervøs smiley
    Da min rsv mille smadrede motoren endte det med at koste 27500!
    og det vil jeg på ingen måde ud i igen!
    jeg syntes din betragtning lyder fornuftig mikkel og det er ikke meningen den skal sælges igen de første par år.
    det er meningen jeg skal bruge den til lidt daglig transport når vejret er til det og til drengerøvsture med gutterne;)
    jeg ved at cbr 900 årg 96 var en maskine der passede mig fantastisk godt, så jeg kan kun forestille mig at den her er endnu bedre med de opdateringer der kom til årg 98??
    mikkel du er jo også fra sydsjælland jeg selv er fra næstved, så hvis motoren ryger kommer jeg bare ud med den til dig smiley
    og altså selvom jeg køre et par tusind km på den så er den vel til at sælge igen for omkring 25.000 skulle jeg mene?


  • #14   22. jul 2014 Ja, jeg slog lige op og fandt en til 3000. Men om den er der den dag du evt. behøver en ved jeg ikke...vi ser på det hvis det bliver nødvendigt. Hvad man kan sælge til engang kan man aldrig vide, men den bliver nok ikke mere værd trods alt, og ham der har den til salg nu kan måske få 27.000..

  • #15   22. jul 2014 Hvordan kan det koste 27500 at udskifte motor? Du kan få en Mille motor i tyskland til til under 10k med mindre end 15k på klokken smiley

  • #16   22. jul 2014 nej det kan man jo aldrig vide, men jeg vil bare gerne have sådan en fordi jeg ved den er god til lidt af dele hele og skide skæg i sving, så jeg tror jeg tager turen op og ser på den imorgen smiley

  • #17   22. jul 2014 det kostede det bare?
    den blev skiftet hos carstens mc i varde og han tog 18.000 for motoren der havde kørt 14.000 km.


  • #19   22. jul 2014 Nu skal i lige huske på at det jo ikke er alle der bare lige selv skifter en motor smiley
    Jeg er ellers selv en af dem der siger "km betyder ikke så meget det er mere standen her og nu" meeeeen den har altså kørt rigtig rigtig langt den der, jeg ville ikke turde når den ikke er billigere end den er.


  • #20   22. jul 2014 Nu var jeg lige inde og lurre.... den ville jeg holde snitterne fra, jeg bryder mig ikke om at den er malet om i matsort, det kan være fordi han bare syns det var farven, ellers har den fået en hjemmelakkering. Det er ret nemt at male med det matsorte smiley

    Du kan få en 93'er der ikke har gået "så langt" i org farver for det samme...


  • #21   22. jul 2014 Det er klart, at hvis den ikke er i originallak - så falder værdien betragteligt - måske ikke for ham der har valgt farven, men for alle andre. Stellet skal ses efter for mærker efter styrt, kig godt efter hvor kåbedele ville have skrabet på stellet, og kåbedele tjekkes for indvendige revner og reperationer.


  • #22   22. jul 2014 Evt overvej om ikke du skulle ofre en mønt på at et værksted lige gik den igennem....

    Men jeg kan godt se at du får en "nyere" cykel for få penge, så 27000 er jo ikke noget du kommer til at græde over resten af dit liv...


  • #23   22. jul 2014 var der ikke engang et link til en gut i usa der filmede at hans CBR600 rundede 300.000 km uden at motoren havde været åbnet?

    edit:
    fandt den, det var 200.000 miles, så et godt stykke over 300.000 km
    https://www.youtube.com/watch?v=gs8I8fYNNG0


  • #24   22. jul 2014 Motoren holder evigt på firebladen. Det er alt det andet du skal bekymre dig om

  • #25   22. jul 2014 min har kørt 100.000 km, og virker sund og rask, starter med det samme, og køre super godt.. mvh hc

  • #26   22. jul 2014 Hvad når der kommer en lille hvid sky når man slipper gassen efter en akseration ? Er den noget man skal bekymre sig meget om? Det er meget lidt og det en kaborator cykel xj 600 fra 97

  • #27   22. jul 2014 #26: Tja, det skal den ikke gøre når cykel og potte er varm- men ikke sikkert at det kan betale sig at gøre noget ved det - det kan være svært at se forskel på hvid og blå røg, så det kan både være vand (defekt toppakning) eller olie (bla. slidte stempler eller ventiler). Søg på hvid røg i forum - så får de en del bud på hvad den kan fejle. Og hold øje med oliestand og vandstand (samt om der er vand i olien når du skifter), så kommer du tættere på et svar.

  • #28   22. jul 2014 Der er ikke vand på da den er luft kølet for ellers ville jeg også have troet vand og olie stand ser fin ud..

  • #29   22. jul 2014 Hvis der ikke forsvinder olie - og den i øvrigt kører på alle cylindre (mål evt temperatur på forrørene og se om der er forskel, brug en IR-måler de fås billigt bla i Harald Nyborg) så går det nok, men det kan være en cylinder der står af en gang imellem.

  • #30   22. jul 2014 Okay tak må jeg lige under søge. Det kan ikke bare være benzin der kommer ingen systemet? So om den får lidt for meget benzin?

  • #31   22. jul 2014 Jo, og det kan bla ske hvis en cylinder slår fra, hvis den generelt går for fed bør røgen være mørkere/sørt - men igen, det kan være svært at se farven i farten. Vigtigst: hold øje med oliestanden.

  • #32   22. jul 2014 Du skal ikke være nervøs for sådan en hvis den er passet. Mødte en for et par år siden der havde kørt godt 300000 på samme motor.

  • #33   22. jul 2014 Hvis cyklen er i god stand, som du beskriver, burde der stadig være mange km i den.

    For ca. 20 år siden var der et par Honda CX500, der rundede 900.000 km og var "still going strong". Blot til sammenligning smiley


  • #35   27. jul 2014 Det største problem bliver uden tvivl når DU vil sælge igen, for du skifter jo ret ofte smiley så vil køberne gøre samme tanker som du gør nu. Ikke at den fejler noget, men mange km afskrækker mange, kun dem der vil skambyde og dem der har forstand bliver tilbage og gæt selv hvem der er flest af smiley

  • #36   27. jul 2014 Haha Peter det skulle gerne være fortid med alle de mc skift:) nu er eg jo blevet gammel og fornuftig??
    Ved godt den bliver problematisk at sælge igen, men jeg er også et sted hvor jeg bare gerne vil have en mc der kan lidt af det hele offer det godt samtidig med at den giver et smil på læben hver gang:) og der vakler jeg lige nu imellem den cbr, en zx6r fra 1998 med 30.000 på tælleren og en hornet med 43.000 på tælleren. Alle til mellem 27-32000 kr med cbr som billigst og hornet som dyrest??? Er i vildrede:)


  • #37   27. jul 2014 Jeg ville vælge den Fireblade frem for de andre. Det er en federe maskine og der er meget mere juice end de andre, så du ikke skal cykle i gearerne hele tiden og masser af overskud også med passager. Ellers kan vi finde en god pris på min, den er lidt stor, men kan fint være med alle steder og kedelig er den ikke smiley

  • #38   28. jul 2014 Også selvom km er så meget højere?
    Firebladen er en fantastisk maskine og den jeg referere til ser efter min mening hamrende fed ud!


  • #39   28. jul 2014 Jeg ville ikke være ræd, sålænge den er serviceret rigtigt og lyder/kører godt. Kender til flere mc'er med over 100.000 på tælleren bla. Blackbird uden det er et problem smiley

  • #40   28. jul 2014 Den virker umiddelbart meget velholdt og fint serviceret. Og det er minimalt hvad den har af ridser.

  • #41   28. jul 2014 Se nu at få handlet Mathias. Det ender med at sæsonen er slut før du har mc igen smiley

  • #42   28. jul 2014 Skal jeg nok liltorp smiley
    Skal jeg så komme forbi hos dig så vi kan trille en tur?
    Har du egentlig fået lavet apriliaen? smiley


  • #43   28. jul 2014 Super. Ja olie pakdåsen er skiftet smiley men under processen fik jeg ødelagt pakdåsen på vandsiden smiley så nu er ny bestilt og cyklen skal skilles ad igen smiley smiley

  • #44   28. jul 2014 Det er jo det jeg sagde, de kører fantastisk! Når de vel og mærke kan køre??
    Jeg går efter den cbr så:) så håber jeg bare den er i den stand han har fortalt smiley


  • #45   28. jul 2014 Det var jo faktisk brugerbetaling der ødelagdepakdåsen. Og den oliepakning dåse der skulle skiftes var den originale sorte der nu er skiftet til den brune smiley

    God fornøjelse med Bladen. Det er ikke noget dårligt valg


Kommentér på:
hvor langt kan en mc køre og stadig være "god" ?

Annonce