{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.817 visninger | Oprettet:

Olie skift - hvornår og tit.. ?? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Udfra et indlæg fra vores GSX650F gruppen.. har vi talt om hvornår der SKAL foretages olie skift.

Vi har talt om at mange anbefaler.. at man skifter olie inden en ny sæson. dvs.. inden vi begynder nu her omkring den 1. marts..
Mange af os nye GSX650 F ejere nærmer os 6000 KM eftersyn.. hvor olien jo også skal skiftes..

Er det totalt overkill at skifte olie nu her i feb.. og så skift igen ved 6000 km eftersynet, som for mange af os kan forekomme allerede april / maj mdr. dvs. 1-2 mdr efter sæson starten..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olie skift - hvornår og tit.. ??
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #1   28. jan 2009 Stilstand gør ikke meget negativt for olien - kun kilometer.

    Jeg ville vente til 6.000km eftersynet...

    Og så ville jeg undre mig over at jeg havde haft en MC i et helt år og ikke engang havde rundet 6.000 på den... smiley


  • #2   28. jan 2009 Ja

  • #3   28. jan 2009 Til Sajmon... Dittto

  • #4   28. jan 2009 ha ha..

    Tusind tak for info... !!

    Ja. .men nu er der jo nogle af os.. der ikke fik købt denne nye model så tidligt på sæsonen.. Så 4000 km. på 3 uger.. er da pænt nok.. ???

    Nej just kidding.. jeg fik først min efter sommeren... smiley


  • #5   28. jan 2009 jeg får skiftet olie+oliefilter her til marts. så er jeg sikker på, at olien er frisk til en ny sæson. smiley

  • #6   28. jan 2009 hver sæson start og derefter for hver 5-6000 km

  • #7   28. jan 2009 Sajmon­­™
    hvor dan ved du han- de har haft den et helt år.......


    M@F (Aalborg )

    hvis du har kørt 2000km eller derover på den olie du har på nu, så ville jeg køre maskninen varm og skifte olie og filter, da slidte oli aditiver kan dane syre, og det har den ikke godt af at stå med en hel vinter...
    så er det bedre at skifte, det koster jo heller ikke alverden

    my 5 cent

    mvh


  • #8   28. jan 2009 Men det var godt du bragte det op, nu huskede jeg hvad det var jeg skulle i år. Har kørt min. 20.000 på min gamle Harley på samme olie, og den fejler intet. Du skifter da heller ikke så tit på din bil? (Kender INTET til nye cykler)

  • #9   28. jan 2009 K6...
    Nu skriver du jo :
    hvis du har kørt 2000km eller derover på den olie du har på nu, så ville jeg køre maskninen varm og skifte olie og filter, da slidte oli aditiver kan dane syre, og det har den ikke godt af at stå med en hel vinter...

    Det har den jo.. inden den blev stillet ind i stuen til vinteropb.. Dvs.. er "skaden " du nævner jo vel allerede sket ?????

    Ellers skriver du jo.. at det ikke koster alverden... nej .. det har jeg også tænkt på.. men som jeg også spørger.. Er det total 300% overkill.. er der jo ingen grund til det.. .. ? smiley


  • #10   28. jan 2009 5-6000 km og ny olieskift, for fanden man er jo lige startet med at køre????

  • #11   28. jan 2009 Kørte 10.000 på det samme olie sidste år - kein problem!!

    Men nu går din motorcykel jo ikke sådan bare lige i stykker, fordi du ikke lige skifter præcist på et bestemt km. tal. Viskositeten i olien bliver dårligere med tiden, men om der går 5 - 6 eller ja 10.000 km., det kan vist ikke skade en hel masse!!

    Jakob


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #12   28. jan 2009 J2 - Jeg tror du skal smide de 130 kroner det koster for en olieanalyse for 2 samples - en med 6000km på bagen og en med 12000km på bagen.

    Så tror jeg du ændrer mening med om det betyder så meget. smiley


  • #13   28. jan 2009 Per M

    Nej jeg skfiter ALDRIG olie på bilen.. det har jeg folk til. (manden) .. griner..
    Nu har jeg heller ikke de samme følelser for min Mazda 626.. som jeg har for min GSX650F.... så hvis jeg kun havde råd til olie på en af dem.. Vil det til enhver tid blive den 2-hjulet der fik mad.. smiley


  • #14   28. jan 2009 Bare et forslag

    Hvis du er tæt på de 6000 er det så ikke bare at få lavet eftersynet nu, så er den jo klar og nyserviceret, og dit dilemma er ovre.




  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #15   28. jan 2009 2 flÆer med et smUk.. smiley

  • #16   28. jan 2009 Grauballe.

    Har tænkt på det.. men er faktisk "kun" 2/3 af vejen.. så jeg har det lidt .. skal det være nu. .som du også selv siger.. eller skal jeg vente.. til de næste 2 tusinde km.. er røget ind på tavlen..

    Det er så en af de ting.. jeg som kvinde må døje med... skal .. skal ikke... skal ... skal ikke... ........:-)


  • #17   28. jan 2009 NEJ der er ikke gået itu og gør det heller ikke pga det.... men olieselskaberne udtaler at mc olie adtiver "begynder" at bliver slidte og kan derefter danne en form for syer der "kan" lave ar indvendig på i motoren.....

    var det min mc og den havde kørt over 4000 km på samme olie så ville jeg skifte olie og filter inden jeg satte den ind for vinteren.......

    my 5 cent



    mvh


  • #18   28. jan 2009 Undskyld, så ikke du var en smuk ung pige...
    Få skiftet den olie i en fart, så du ikke skal tænke mere på det (Grauballemanden), og så bliver Henrik glad. For han får bedre sex, når du ikke ligger og stirrer op i loftet mens han mosler på, og du tænker på dette dilemma.... smiley


  • #19   28. jan 2009 K6...

    Den har kørt 3000 på den samme olie.. da den jo fik nyt.. ved første eftersyn ved de 1000 km... smiley

    Men jeg tager dit råd op. inden jeg næste vinter skal have den ind og stå. .

    Mange tak for jeres meninger og kommentarer.. blev lidt klogere.... smiley


  • #20   28. jan 2009 Per..
    Thats a good one.. smiley


  • #21   28. jan 2009 Sajmon - det vil jeg så prøve. Hvor får man gjort det??

  • #22   28. jan 2009 Hej
    Ta service med olieskift nu,og næste olie/filterskift lige inden henstand til næste vinter.Så er cyklen klar til sæson 2010.

    Mvh
    Per.


  • #23   28. jan 2009






    : )


  • #24   28. jan 2009 3000 på samme olie, og som nyere cykel, ville jeg nok køre videre indtil lidt nærmere på eftersynet, og stadig føle mig tryg ved det.

    Per: sikke mange fluer du lige ordnede med et smæk smiley



  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #25   28. jan 2009 J2 - Jeg brugte det flittigt da jeg skruede på trimmede biler i sin tid...

    Der brugte jeg dem her: (link fjernet)


  • #26   28. jan 2009 Jamen udmærket så Sajmon - må se om jeg bliver klogere. Vil nu bare sige, at vifferen overhovedet ikke har ladet mærke på sig, at den går 10.000 på samme olie.



  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #27   28. jan 2009 Det kommer jo også meget an på hvordan din kørestil påvirker olien, og hvilken type / kvalitet olie du bruger osv osv osv.

    Med samme type olie / viskositet / kørselsmønster osv osv - hvor kilometrene var eneste variabel, gav det som absolut minimum 10 gange mere indhold af forskellige metaller, og en viskositetsmåling gav også nogle skræmmende resultater et par gange.

    Jeg kan prøve at rode lidt i gemmerne efter mine rapporter - jeg har nok 20 stykker liggende et eller andet sted...

    Dengang var det på Castrol RS 10w60 jeg fik dem lavet.


  • #28   28. jan 2009 Grauballe, jeg er gammel nok til at eleminere alle små problemer i løbet af nul komma nul, og ISÆR på en onsdag!

  • #29   28. jan 2009 Ha ha.. Per..
    Ja med den kommentar du kom med tidl.. Ja.. så tror jeg dig.. !!


  • #30   28. jan 2009 Følg servicebogen, så kan det vist ikke blive bedre. Producenterne er jo så overforsigtige, da de ikke ønsker maskinen bryder sammen.

    Per: Du mener ikke man skal skifte olie så tit? Nu er der jo meget forskel på en chopper der kører 4000 omin og så en racermaskine der kører 12-14000 omin. Jeg er ikke i tvivl om hvilken maskine der er udsat for mest belastning og slidtage.


  • #31   28. jan 2009 smiley

  • #32   28. jan 2009 he he selv alle sammen godnat. Nu har hun sgu taget nederdelen af...........................

  • #33   28. jan 2009 korrekt man skal kende besøgstiden

    hyg


  • #34   28. jan 2009 Tja, kørte med motul på min zxr400 men skal have hældt silkolene (10w40) på min 636, men jeg skifter for hver 5000km.
    Der findes mange spændene artikler om olie på nettet, men jeg venter stadig på at total manden kommer og forklarer om deres olier, ude på vores arbejde.

    Til sammenligning kan jeg sige at citroen's biler (diesel) kører med 30000km mellem skift, og benzin oftest 2000. Som noget nyt i år skal nye biler ikke have 2500km service, dvs olien kører 30000 og ikke som i gamle dage, hvor man skiftede den efter 2500km på en ny bil og så igen ved 20/30000 km. Om det er olien der er blevet bedre, eller hvad de har fundet ud af ved jeg ikke, men man kan da ikke lade være med at tænke over, hvad der ligger til grund for det.


  • #35   28. jan 2009 hmmm

    sikkert fordi nogle folk er blevet mere bevist om at servics også er en udgift der skal betales.. og så prøver div mærker at kabre kunde den vej også.. jeg tro så mendt ikke der er sket så meget inde for olie og motor market det sidste år.. tror nærmer det er fordi at hvis en kunde stå og ikke kan vælge mellem 2 forskellige mærker , så kan det muligvis være det der gør udslaget for hvad han vælger. hvis den ene har 30000 mellem hvert servis og den anden har 12000


    my 5 cent

    mvh


  • #36   29. jan 2009 Det er sgu efterhånden mange gange du er kommet med dine 5 cent -K6- smiley 3 gange i dette indlæg.

  • #37   29. jan 2009 Jeg kører max 6000km på et olieskift

  • #38   29. jan 2009 Olieskift min. 1 gang om året, det er så ved 2500km på min. Fra 03´ og har kørt ca. 15000km

  • #39   29. jan 2009 5000 km .... så får den ny suppe og filter.

  • #40   29. jan 2009 Hældte du nyt olie på inden den blev opstaldet?? i så fald kan du sagtens vente til service. hvis den har stået vinteren over med gamle olie bør du nok overveje at skifte den - hellere i dag end i morgen.

Kommentér på:
Olie skift - hvornår og tit.. ??

Annonce