{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  stor mc lille køre kort
  • #1   24. okt 2009 Det koster 5000 dask 1. gang, 10000 anden og 15000 tredie -

    og det er hvis det hele forløber problemfrit, uden forseelser eller uheld


  • #3   24. okt 2009 lyder træls smiley

  • #4   25. okt 2009 ja og klasker du så én ned fordi du fjoger rundt uden styrpap så er der nok ikke nogen forsikring der dækker... så kan det hurtigt koste, 1,2,3 mil.

    Det er ikke det rene sjov. Selvom det selvfølgelig er spændende og komme ud og prøve en "stor mc"


  • #5   25. okt 2009 Du kan lige så godt undlade MC kort så. Det svare til det samme. Du køre på et køretøj du ikke har førebevis til. Svare til du køre lastbil med bilkørekort.

  • #6   25. okt 2009 Der sker ikke en skid bare du finder en Harley med max 34 hk. God fornøjelse smiley

  • #7   25. okt 2009
    Det er sjovt som folk uden indsigt i forsikring, alligevel føler trang til at kloge i det.
    Din ansvarsforsikring dækker uanset om du har 1000 hk eller 34 - og den kan ikke komme efter dig bagefter og kræve pengene tilbage.

    Færdselsloven § 108 stk. 2

    Forsikringsselskabets hæftelse og regres

    § 108. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.

    ”Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.”

    Kørekortet har ingen indflydelse på ansvarsforsikringen, og selskabet kan ikke kræve penge for skaden, med henvisning til manglende/forkert kørekort.
    Det er udelukkende handlingen der tæller.


  • #8   25. okt 2009 "der kan betegnes som grov hensynsløshed"

    Og jeg vil vædde på forsikringsselskabet synes, dette er tilfædet, hvis man kører uden kort til pågældende køretøj, og derfor vil forsøge inddrive en evt. forsikringsudbetaling til skadelidte hos den ansvarlige.


  • #9   25. okt 2009 Dog kan man åbenbart få rabat. Mens jeg tog mit kort ringede politiet til min kørelærer for at få bekræftet, at en fyr, de havde taget for at køre uden kørekort, var i gang med at tage det, som han sagde. Det gjorde nemlig åbenbart en forskel for dem, at han trods alt var i gang med at tage kortet og bare ikke kunne vente til han havde fået det.

  • #10   25. okt 2009 @
    Per M og Finn.

    Den holder, jeg har arbejdet i branchen i 20 år.
    Forkert kørekort kan aldrig være grov hensynsløshed, når der skal vurderes om selskabet skal gøre regres.
    Bo har det lille kørekort, og har dermed modtaget køreundervisning - hans forseelse er i nogenlunde i samme kategori som at køre med en for tung trailer, eller køre galt i en taxa, uden taxakørekort. Hvor længe er det siden at det var fuldt lovligt for en 18 årig at køre en Busa 10 - 15 år?
    Handlinger går ikke fra at være lovlige, til at være groft hensynsløse i lovens forstand - sådan bare lige.
    Jeg har aldrig hørt om at et selskab har prøvet at hente penge på det grundlag i en retssal, men det er i hvert fald ikke lykkes, uden der har været andre faktorer indblandet.



  • #11   25. okt 2009 Steffen ( Århus ) Miss Z
    så det vil sige at fx en på 18 der køre på en mc med 150 hk og køre en ned så kan han godt komme ud af det uden og skal betale ?


  • #12   25. okt 2009 Bjarne H.

    Ja.Sådan er loven.
    Med mindre han har kørt groft hensynsløst.
    (Men det gælder os alle, uanset kørekort)


  • #13   25. okt 2009 Steffen har ret!
    I nogle tilfælde kan forsikringsselskabet vælge ikke at dække kaskoen hvis du køre på en stor mc med lille pap, men ansvar vil altid dække.


  • #14   25. okt 2009 Holder nu også med steffen.

    fordi at komme med et eksempel.
    så er det lidt som man den gang man kørte knallert fik afvide at ansvars forsikringen ikke dækkede hvis den var tunet.

    Det var også en røver.
    mine forældre fik den gang undersøgt det hos en advokat.
    og de kan ikke frasige sig ansvaret på det grund lag fordi som sagt overnfor skal være grov hensynsløst.
    som f.eks at kører i modsatte vejbane uden lys.



  • #15   25. okt 2009 med mindre steffen holder os for nar ( og det tror jeg ikke han gør) mon så ikke han ved hvad han snakker om. men uanset , vent med mere end 34 hk til du må køre med det. synes du ikke det er bedre at bruge 5,10,15 eller 20.000 (mere) på en på en mc end på bøder....

  • #16   25. okt 2009 Ansvarsforsikring vil altid dække i første omgang, så skadeslidte får din erstatning, men har man gjort sig skyldig i grov forsømmelse eller bevidst uansvarlighed, gør selskaberne regress - dvs. at de kommer efter synderen med et krav svarende til mindst, hvad de har erstattet, så Steffen har ret i første kapitel!

  • #17   25. okt 2009
    @ Knud
    Jeg har ret i det hele - du vrøvler og bruger ord der slet ikke forekommer i den lov der regulerer det.


  • #18   25. okt 2009 også har vi ret i 2. kapitel smiley

  • #19   26. okt 2009 Steffen, jeg citerer ikke lovtekst.

    Jeg fortæller bare helt nøjagtig det min assaurandør fortæller mig:-)


  • #20   26. okt 2009 @ Knud
    "Jeg fortæller bare helt nøjagtig det min assaurandør fortæller mig:-)"

    Ok, så er det ham der vrøvler smiley
    Det skal hedde "groft hensynsløst" ellers må selskabet bare betale og se glade ud.
    I den slags sager er det lovens bogstav der tæller, og handlingen skal være af en sådan beskaffenhed, at en dommer vil definere det som "grov hensynsløshed"
    Fortsæt - altså med vilje - udløser også en bon til skadevolder.


  • #21   26. okt 2009 Knud (Vestegnen) J

    Steffen har ret i det juridiske. Den er ikke ret meget længere, uanset hvordan din assurandør så formulerer sig. Du kan få et par færdselslovshenvisninger, hvis det skulle have nogen interesse.

    Du kommer til at betale i de tilfælde, hvor du som minimum har udvist grov hensynsløshed. Hvad det nærmere er, afgør domstolene.


  • #22   22. jun 2011 grov hensynsløshed hvad det ?

    bare et eksempel køre en ned med vilje fordi man ikke kan lide ham eller?


  • #23   23. jun 2011 Nej, det er mordforsøg.

    Det er nærmere at overhale med 150 km/t den forkerte vej uden om et helleanlæg. smiley


Kommentér på:
stor mc lille køre kort

Annonce