3.332 visninger
|
Oprettet:
VFR 750 originalt oliefilter eller ej. {{forumTopicSubject}}
Er der nogen der kan komme med en fornuftig forklaring på den udbredte påstand om at man SKAL bruge originalt oile filter på en VFR 750....?
Har kørt 6 år med uoriginalt og hr aingen problemer haft...?
Lyder lidt som en gang ammestue snak
Øster
dec 2003
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 1.092
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 287
dec 2003
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 1.092
maj 2005
Følger: 30 Følgere: 28 MC-er: 3 Emner: 90 Svar: 726
Hvorfor ikke ofre lidt mere for at få det bedste materiale..... Prisforskellen er jo latterlig lille....
nov 2006
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 813
men ved fra mit arbejde ( automekaniker)
at hvis du taget et org toyota olie filter og et billigt org filter og kigger ned i det kan bare der se en tydelig forskel.
på ting de har sparet væk
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 287
Jeg er fuldt ud overbevist om at langt størstedelen af de stumper du køber uoriginalt i dag er fuldt ud på højde med de originale...
Øster
maj 2005
Følger: 30 Følgere: 28 MC-er: 3 Emner: 90 Svar: 726
"Efter at have fulgt med i diverse debatter om dette emne her på VFR.dk, men dog heldigvis uden at have oplevet det på egen krop (eller rettere MC), så tror jeg at jeg kan komme med et hurtigt referat;
En VFR motor er nærmest uopslidelig. Den kører og kører og kører... En af de FÅ ting der kan slå en VFR motor ihjel er manglen på olie. Et uoriginalt oliefilter kan være godt nok, men det kan også risikere at have for lav olie-gennemstrømning, og dermed sulte motoren for olie til både smørring og køling. Derfor;
Mange dele kan købes uoriginalt uden den store fare, men netop oliefilteret bør ALTID købes originalt.
Om du skal skifte hurtigt? Tja... Det er nok op til din mavefornemmelse. Jeg ville nok skifte lidt tidligere end ellers (hvis gennemstrømningen i forvejen er lavere end et originalt, og det derudover bliver stoppet lidt til, så...), og hvis MC'en skal belastes (f.eks. bane eller ferietur), så ville jeg nok også skifte det. Hvis MC'en ikke "straffes" for hårdt, så ville jeg nok godt turde vente lidt."
nov 2006
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 813
nov 2005
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 2 Emner: 73 Svar: 1.088
Men nogle sværger til dyr fuld synt. olie, men smider et uorig. filter på, hvor man sparer næsten intet....
Jeg bruger selv org. honda filter, og en 3 pak. fra DSS koster mindre en 3 uorg. filter, så hvorfor ikke bruge org.
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 287
Jeg har tested de originale under extreme forhold... var på gibraltar sidste år med fuld oppakning og lille mor bagpå... inde over spanien... og tro mig den fik lov til at trække...
Nu køre jeg sjældent længere end 5000 km på en oile+filter skifte...
Kunne det måske være at der har været et par nærige hunde imellem der kun har skiftet olien og lige sparet filteret... dem findes der jo nogen af... selv om prisen er lille...
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 287
Øster
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.873
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.638
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.485
apr 2004
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 999
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 287
Det der bare er træls er at der er flere der er inde hver gang der stilles spørgsmål angående VFR 750 som skriver at man skal gå uden om den hvis der er uoriginalt filter monteret...?
Som jeg ser det må det være manglende viden og noget de engang har Hørt.....
Øster
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Annoncer: 1 Emner: 14 Svar: 2.928
http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=KN-303
Jeg køber også altid originalt oliefilter i stedet for f.eks K&N eller Champion, der ellers er kendt for god kvalitet. Hvorfor ved jeg dog ikke - jeg bruger uoriginalt luftfilter og udstødning..
feb 2006
Følger: 177 Følgere: 166 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.551
never ever i 15 år !
Som Karsten T. Hjørring skriver Honda , suzuki og alle andre laver dem heller ikke selv , prisforskellen på originalt og uoriginalt er sgu det blæk der kommer på kassen
og har aldrig i mit liv brugt et originalt filter endnu og olietrykket på mine cykler har aldrig fejlet det mindste , har man et problem med olietrykket tvivler jeg på et originalt filter har kunnet redde motoren alligevel , Dårligt olietryk ses sikkert oftere ved for store tolerancer i lejernes pasning
originalt i min bare røv
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 287
Jeg kan udemærket se folks agumenter.... og jeg er ikke uenig i dem... på ingen måde...
Men....
Det jeg er ude efter er det med at man siger at man ikke må køben en VFR 750 fordi der er monteret uoriginalt olie filter....
Et uoriginalt olie filter er vel ikke dårliger ved en VFR 750 frem for andre motorcykler eller hvad....
Skulle der være noget bestemt med dem i i såfaldt hvad...?
Ellers burde man jo sige det generalt om alle motorcykler...
Men de kloge hoveder der altid er fremme når der tales VFR 750 er åbenbart ikke onlie i dag ellers har de gemt sig...
Det kan godt være det bare er mig..
Nå men om alting er så har vi da fået fordele og ulemer ved originale og uoriginale olie filter belyst....
Øster
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 287
Øster
apr 2006
Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 287
Det gør jeg skam også....
Min erfaring med mærke klubber er dog at man har det med at blive lidt ensporet...
VFR = Verdens Fedeste Racer
Øster
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.936
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Annoncer: 1 Emner: 14 Svar: 2.928
Er det ikke nok at gøre det på sine egne maskiner? Ellers bliver det et kæmpe arbejde;-)
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 787
Du SKAL ikke køre med originalt filter. Du skal køre med et filter der mindst er lige så godt som det originale. Der er uoriginale filtere derude der er på højde med de originale og der er nogle der langt fra er på højde med de originale. Problemet er at det er umuligt at bedømme det set udefra. Man skal havde dem skåret op for at kunne vurdere kvaliteten, og helst med et filter der har kørt.
Efter et langt liv med Honda VFR og div uoriginale filtre (har aldrig selv kørt med dem man har haft mange i hænderne) har jeg set 3 VFR motorer der er stået af pga manglende smøring. De kørte alle med uoriginalt filter. De var alle vedligeholdt efter forskrifterne, pånær filteret.
Det der afgør om et filter er godt er ikke kun hvor godt det flow'er. Hvis det flow'er godt er der god gennemstrømning i filteret, men tager det så også de urenheder det skal? Du aner det ikke.
De værste eksempler jeg har set på uoriginale filtere er::
- For lidt flow. Papiret lignede en gammeldags cola flaske da der ikke kunne trykkes nok olie igennem
- Papiret sprængt. Dårligt flow havde medført at papiret sprængtes og der var papir flunner overalt i motoren. Det der sad i oliedyserne kostede motoren livet
- Manglende overtryksventil medføret sprængning af papir da filteret nærmede sig udskiftning..
- Manglende returløbs ventil medfører at filteret tømmes når motoren standses. Dvs at filteret først skal fyldes ved opstart inden der smøres.
- Papiret var limet med lim der ikke kunne tåle olien eller temperaturen hvilket medførte at den slap og olien derved ikke blev filtreret.
- Mindre filteroverflade. Papiret var foldet anderledes end original filteret, så der var ca 25% mindre filteroverflade. Papiret så fint ud. Når det ikke var deformeret tyder det på at det ikke filtrerer nok når det mindre filterareal kunne håndtere den fulde olie mængde.
Problemet med et oliefilter er at du ingen ide har overhovedet om det performer som det skal. Hvis det ikke gør får du ingen advarsel. Motoren dør bare.
VFR'en er måske mere kritisk mht oliefilteret end mange andre motorer. Jeg ved det ikke, men hvis den er kunne skyldes mindre tolerancer i motoren .
Som jeg ser det er der kun én måde hvorpå du er sikret: Brug originalt filter.
Mit råd til folk der kiggede på brugt VFR har altid været: Sidder der uoriginalt filter på , så find en anden VFR.
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.918
feb 2006
Følger: 177 Følgere: 166 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.551
lad mig bare sige de ikke blev skånet hverken på omdr. eller anden form for skåneprogram !
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.485
Mange af historierne opstår i mærkeklubberne og medlemmerne af disse er jo meget klogere end fagfolk i almindelighed.
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 787
Problemet er jo at et uoriginalt filter ikke er et uoriginalt filter. Der er mange forskellige, og nogle af dem er (formentligt) OK at bruge, men hvilke?
Karsten:
Jeg er ikke klogere end mange andre, men jeg har nok set flere oliefiltre end de fleste, og en del af dem har siddet på andet end VFR'ere og en del af dem har medført motorhaveri. Et af dem var skyld i at en knastaksel på en CB750 blev drejet over i 2 stykker, da den ene knastbuk ikke blev smurt og derved svejsede sig sammen med kansten.
Årsagen: Papiret i oliefilteret var smuldret og der havde sat sig noget i den dyse der styrer oliestrømmen til den ene knastbuk.
Jeg har også set en CB400N der opgav pga manglende smørring efter et defekt filter.
Mht brug af uoriginale filtre kan alle jo gøre som de selv vil, men når der bliver spurgt er det vel fordi der er en der gerne vil have noget info. Det er jo sådan det fungerer i et forum.
Det går over min forstand med alle de penge folk ofrer på bling-blink ting til deres mc'er herunder smadder dyre olier og at de så ikke gider ofre den tid det tager at få fat i et originalt filter. Det er jo ikke engang prisen da de uoriginale koster næsten det samme som de originale.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 208 Emner: 102 Svar: 3.801
Jeg ville aldrig turde andet.
Det med at mc-fabrikkerne ikke selv laver filtrene er rigtig nok. Men man kan være helt sikker på, at de stiller nogle helt bestemte krav til filtrene der skal opfyldes. Kan filterproducenterne ikke det, så er det også helt sikkert de ikke får lov til at levere "originale" filtre.
Prisforskellen er så lille, at jeg ikke gad køre med chancen for et havari.
feb 2006
Følger: 177 Følgere: 166 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.551
apr 2004
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 999
Det er som tidligere nævnt ikke altid billigere at købe uoriginalt
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 787
Problemet er igen at man ikke ved hvilke man kan bruge og hvilke man skal undgå.
VFR 750 originalt oliefilter eller ej.