{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  VFR 750 originalt oliefilter eller ej.
  • #1   27. okt 2009 Kan ikke se nogen grund til ikke at gøre det, du sparer jo intet ved det uoriginale.

  • #2   27. okt 2009 Det er muligt... men Hvorfor ???? i øvrigt er det tit noget der skal bestilles hjem... hvorimod ligger mange inde med de uorginale...


  • #3   27. okt 2009 Jeg har aldrig problemer med at finde originalt, men giver dig ret i at det kunne være sjovt at høre fra folk som har oplevet problemer med uoriginale.

  • #4   27. okt 2009 Det er muligt at det er ammestue snak...men i VFR kredse går der historier om VFR mc'er, der måtte lade livet fordi der blev brugt uoriginalt filter....
    Hvorfor ikke ofre lidt mere for at få det bedste materiale..... Prisforskellen er jo latterlig lille....


  • #5   27. okt 2009 Ved ikke om det samme gælder motorcykel oliefilter.

    men ved fra mit arbejde ( automekaniker)

    at hvis du taget et org toyota olie filter og et billigt org filter og kigger ned i det kan bare der se en tydelig forskel.
    på ting de har sparet væk


  • #6   27. okt 2009 De herre.... Prisen er for mit vedkommende underordnet... jeg prøver bare at få den rigtigt historie bag... ikke noget med i visse kredse eller min mosters onkels svogers søster her hørt at sådan og sådan... er der nogen der selv har prøvet det...?

    Jeg er fuldt ud overbevist om at langt størstedelen af de stumper du køber uoriginalt i dag er fuldt ud på højde med de originale...


    Øster


  • #7   27. okt 2009 Her sakset fra VFR forum...:
    "Efter at have fulgt med i diverse debatter om dette emne her på VFR.dk, men dog heldigvis uden at have oplevet det på egen krop (eller rettere MC), så tror jeg at jeg kan komme med et hurtigt referat;

    En VFR motor er nærmest uopslidelig. Den kører og kører og kører... En af de FÅ ting der kan slå en VFR motor ihjel er manglen på olie. Et uoriginalt oliefilter kan være godt nok, men det kan også risikere at have for lav olie-gennemstrømning, og dermed sulte motoren for olie til både smørring og køling. Derfor;

    Mange dele kan købes uoriginalt uden den store fare, men netop oliefilteret bør ALTID købes originalt.

    Om du skal skifte hurtigt? Tja... Det er nok op til din mavefornemmelse. Jeg ville nok skifte lidt tidligere end ellers (hvis gennemstrømningen i forvejen er lavere end et originalt, og det derudover bliver stoppet lidt til, så...), og hvis MC'en skal belastes (f.eks. bane eller ferietur), så ville jeg nok også skifte det. Hvis MC'en ikke "straffes" for hårdt, så ville jeg nok godt turde vente lidt."


  • #8   27. okt 2009 I mit eksempel så er der en Tryk ventil nede i olie filter som er sparet væk i de billige org filtere

  • #9   27. okt 2009 Jeg har læst om nogle som havde problemer med olietrykket på deres MC, og da man skiftede filter til et originalt, så forsvandt det.... Hvor vidt det er en enkelt tilfælde aner jeg ikke...

    Men nogle sværger til dyr fuld synt. olie, men smider et uorig. filter på, hvor man sparer næsten intet....

    Jeg bruger selv org. honda filter, og en 3 pak. fra DSS koster mindre en 3 uorg. filter, så hvorfor ikke bruge org.


  • #10   27. okt 2009 Nu er det sådan at der faktisk er nogen der har lave en flow test af det ene og det andet uden at der var nogen forskel...

    Jeg har tested de originale under extreme forhold... var på gibraltar sidste år med fuld oppakning og lille mor bagpå... inde over spanien... og tro mig den fik lov til at trække...

    Nu køre jeg sjældent længere end 5000 km på en oile+filter skifte...

    Kunne det måske være at der har været et par nærige hunde imellem der kun har skiftet olien og lige sparet filteret... dem findes der jo nogen af... selv om prisen er lille...


  • #11   27. okt 2009 DSS...?

    Øster


  • #13   27. okt 2009 Jeg ved ihvertfald at de olie filtere du køber til fireblade 900 i t-hansen, de deler ordre nr med cbr 400 rr eller baby firebladen, og der er hullerne til olien i filteret en del mindre end org, så det kunne vel godt indikere at du får dårligere olietryk.

  • #14   27. okt 2009 Og så skal vi lige have in mente, Honda laver IKKE oliefiltre, de bliver købt og pakket i Honda indpakning, så det uorginale filter kan jo godt være et orginal filter i sin oprindelige indpakning.

  • #16   27. okt 2009 Better safe than sorry. Hvorfor dog tage chancen, når man lige så godt kan købe originalt. Det behøver ikke engang at koste mere end et uoriginalt.

  • #17   27. okt 2009 Nå.... indtil videre taker jeg for folks input.... men der er ikke kommet noget frem om lige præcis om hvorfor man SKAL køre med originalt olie filter på en VFR... ud over at nogen har hørt noget...

    Det der bare er træls er at der er flere der er inde hver gang der stilles spørgsmål angående VFR 750 som skriver at man skal gå uden om den hvis der er uoriginalt filter monteret...?

    Som jeg ser det må det være manglende viden og noget de engang har Hørt.....

    Øster


  • #18   27. okt 2009 Her er der et uoriginalt, der højst sandsynligt er dyrere end det originale:
    http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=KN-303

    Jeg køber også altid originalt oliefilter i stedet for f.eks K&N eller Champion, der ellers er kendt for god kvalitet. Hvorfor ved jeg dog ikke - jeg bruger uoriginalt luftfilter og udstødning..


  • #20   27. okt 2009 Jeg har aldrig set et filter af nogen art få en en motor til at brække sig
    never ever i 15 år !
    Som Karsten T. Hjørring skriver Honda , suzuki og alle andre laver dem heller ikke selv , prisforskellen på originalt og uoriginalt er sgu det blæk der kommer på kassen
    og har aldrig i mit liv brugt et originalt filter endnu og olietrykket på mine cykler har aldrig fejlet det mindste , har man et problem med olietrykket tvivler jeg på et originalt filter har kunnet redde motoren alligevel , Dårligt olietryk ses sikkert oftere ved for store tolerancer i lejernes pasning

    originalt i min bare røv


  • #21   27. okt 2009 Don T

    Jeg kan udemærket se folks agumenter.... og jeg er ikke uenig i dem... på ingen måde...

    Men....

    Det jeg er ude efter er det med at man siger at man ikke må køben en VFR 750 fordi der er monteret uoriginalt olie filter....

    Et uoriginalt olie filter er vel ikke dårliger ved en VFR 750 frem for andre motorcykler eller hvad....

    Skulle der være noget bestemt med dem i i såfaldt hvad...?

    Ellers burde man jo sige det generalt om alle motorcykler...

    Men de kloge hoveder der altid er fremme når der tales VFR 750 er åbenbart ikke onlie i dag ellers har de gemt sig...


    Det kan godt være det bare er mig..


    Nå men om alting er så har vi da fået fordele og ulemer ved originale og uoriginale olie filter belyst.... smiley

    Øster


  • #22   27. okt 2009 Tak Spirillen....


    Øster


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #23   27. okt 2009 Øster: Der er sakset en del af et indlæg fra www.vfr.dk - og "content" stemmer meget godt overens med "det hørte" i de kredse. Du skulle måske søge derind- altså i vfr.dk - de er både flinke, kender meget til teknik og så forguder de deres fine viffere....

  • #24   28. okt 2009 Hans..

    Det gør jeg skam også.... smiley

    Min erfaring med mærke klubber er dog at man har det med at blive lidt ensporet... smiley

    VFR = Verdens Fedeste Racer

    Øster


  • #25   28. okt 2009 Ja brug der originale og så husk at skifte olie og filter ved max 6000km eller en gang om året på alle cykler

  • #26   28. okt 2009 -Glenn B
    Er det ikke nok at gøre det på sine egne maskiner? Ellers bliver det et kæmpe arbejde;-)


  • #27   28. okt 2009 ØsterEXMC (N-Fyn) :
    Du SKAL ikke køre med originalt filter. Du skal køre med et filter der mindst er lige så godt som det originale. Der er uoriginale filtere derude der er på højde med de originale og der er nogle der langt fra er på højde med de originale. Problemet er at det er umuligt at bedømme det set udefra. Man skal havde dem skåret op for at kunne vurdere kvaliteten, og helst med et filter der har kørt.

    Efter et langt liv med Honda VFR og div uoriginale filtre (har aldrig selv kørt med dem man har haft mange i hænderne) har jeg set 3 VFR motorer der er stået af pga manglende smøring. De kørte alle med uoriginalt filter. De var alle vedligeholdt efter forskrifterne, pånær filteret.

    Det der afgør om et filter er godt er ikke kun hvor godt det flow'er. Hvis det flow'er godt er der god gennemstrømning i filteret, men tager det så også de urenheder det skal? Du aner det ikke.
    De værste eksempler jeg har set på uoriginale filtere er::
    - For lidt flow. Papiret lignede en gammeldags cola flaske da der ikke kunne trykkes nok olie igennem
    - Papiret sprængt. Dårligt flow havde medført at papiret sprængtes og der var papir flunner overalt i motoren. Det der sad i oliedyserne kostede motoren livet
    - Manglende overtryksventil medføret sprængning af papir da filteret nærmede sig udskiftning..
    - Manglende returløbs ventil medfører at filteret tømmes når motoren standses. Dvs at filteret først skal fyldes ved opstart inden der smøres.
    - Papiret var limet med lim der ikke kunne tåle olien eller temperaturen hvilket medførte at den slap og olien derved ikke blev filtreret.
    - Mindre filteroverflade. Papiret var foldet anderledes end original filteret, så der var ca 25% mindre filteroverflade. Papiret så fint ud. Når det ikke var deformeret tyder det på at det ikke filtrerer nok når det mindre filterareal kunne håndtere den fulde olie mængde.

    Problemet med et oliefilter er at du ingen ide har overhovedet om det performer som det skal. Hvis det ikke gør får du ingen advarsel. Motoren dør bare.

    VFR'en er måske mere kritisk mht oliefilteret end mange andre motorer. Jeg ved det ikke, men hvis den er kunne skyldes mindre tolerancer i motoren .

    Som jeg ser det er der kun én måde hvorpå du er sikret: Brug originalt filter.

    Mit råd til folk der kiggede på brugt VFR har altid været: Sidder der uoriginalt filter på , så find en anden VFR.


  • #28   28. okt 2009 hvis du spørger Agusta Clavs tror nok han hedder, ud over en ½ times fordrag vil han præsentere dig for et uoriginalt og orginalt filter som er skåret igennem på langs og det vil vise sig at i den originale går filterpapiret hele vejen ned i filteret... det gør det ikke på det uoriginale...

  • #29   28. okt 2009 Har ejet et par stykker af de dersens VFR 750 èn der gik 125000 km , og en VFR 800 der gik knapt 100000 inden jeg solgte begge og de kører da begge den dag i dag , uden problemer videre med uoriginale filtre som jeg altid brugte dengang

    lad mig bare sige de ikke blev skånet hverken på omdr. eller anden form for skåneprogram !





  • #30   28. okt 2009 Hvorfor slulle VFR være så meget mere kritisk med oliefiltre end andre, der er jo masser af Hondaer der kører med samme filter, Yamaha og Kawasaki også, hvorfor hører vi aldrig om problemer med dem.

    Mange af historierne opstår i mærkeklubberne og medlemmerne af disse er jo meget klogere end fagfolk i almindelighed.


  • #31   28. okt 2009 SpiriLLeN :
    Problemet er jo at et uoriginalt filter ikke er et uoriginalt filter. Der er mange forskellige, og nogle af dem er (formentligt) OK at bruge, men hvilke?

    Karsten:
    Jeg er ikke klogere end mange andre, men jeg har nok set flere oliefiltre end de fleste, og en del af dem har siddet på andet end VFR'ere og en del af dem har medført motorhaveri. Et af dem var skyld i at en knastaksel på en CB750 blev drejet over i 2 stykker, da den ene knastbuk ikke blev smurt og derved svejsede sig sammen med kansten.
    Årsagen: Papiret i oliefilteret var smuldret og der havde sat sig noget i den dyse der styrer oliestrømmen til den ene knastbuk.

    Jeg har også set en CB400N der opgav pga manglende smørring efter et defekt filter.

    Mht brug af uoriginale filtre kan alle jo gøre som de selv vil, men når der bliver spurgt er det vel fordi der er en der gerne vil have noget info. Det er jo sådan det fungerer i et forum.

    Det går over min forstand med alle de penge folk ofrer på bling-blink ting til deres mc'er herunder smadder dyre olier og at de så ikke gider ofre den tid det tager at få fat i et originalt filter. Det er jo ikke engang prisen da de uoriginale koster næsten det samme som de originale.


  • #32   28. okt 2009 Jeg har anbefalet kun at køre med originalt filter. Netop ud fra de undersøgelser Morten L har lavet.
    Jeg ville aldrig turde andet.
    Det med at mc-fabrikkerne ikke selv laver filtrene er rigtig nok. Men man kan være helt sikker på, at de stiller nogle helt bestemte krav til filtrene der skal opfyldes. Kan filterproducenterne ikke det, så er det også helt sikkert de ikke får lov til at levere "originale" filtre.
    Prisforskellen er så lille, at jeg ikke gad køre med chancen for et havari.


  • #33   28. okt 2009 Køber alle her også originale filter til deres bil ?


  • #34   28. okt 2009 Jeps, selvfølgelig hvad ellers? Og til min Grand Vitara koster det oven i købet 31,- mindre end et Champion filter i Bilka, og så får jeg endda en ny kobberring med til bundskruen, det gør man sgu ikke i Bilka.

    Det er som tidligere nævnt ikke altid billigere at købe uoriginalt smiley


  • #35   29. okt 2009 Ja. Hvad ellers? Jeg er overbevist om at problematikken er den samme på bilmarkedet, men jeg har ikke undersøgt det.

    Problemet er igen at man ikke ved hvilke man kan bruge og hvilke man skal undgå.


Kommentér på:
VFR 750 originalt oliefilter eller ej.

Annonce