{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.377 visninger | Oprettet:

80'er mc, HK - Syn? {{forumTopicSubject}}

Jeg står og er ved at købe min første mc - GS400 '80 - men men. Den har 35 hk, og jeg må som bekendt kun køre med 34.

SÅ er spørgsmålet: Den har jo med 99.9% sikkerhed mistet en pony eller 2 over årene - og har da nok en 30 styks nu. Kan den synes til at være kørebar på lille kort? hvis de måler dens ydelse igen?

På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  80'er mc, HK - Syn?
  • #1   8. apr 2010 Nej


  • #2   8. apr 2010 du skal stadig have papirer på 34 hk. uanset og fra et anerkendt prøvnings institut : Tüv ADAC - osv osv.


  • #3   8. apr 2010 Uanset hvad motoren bliver rullet til er det fabriks opgivelsen der har betydning.
    Så hvis du ikke har sat et drossel kit på er det en 35hk motorcykel du har,desværre

    MVH


  • #4   8. apr 2010 Jeg kørte også på en Honda CB400F i 2 år inden jeg tænkte over det...Og da havde jeg fået det store kort :S

  • #5   8. apr 2010 amen... så har man bare fundet motor_cyklen_, og så kan man ikke købe den, pga. den har 1HK for meget (og 0.8kW mener jeg) ...

    suk, suk, suuk!!!


  • #6   8. apr 2010 Find et drosselsæt til den?

  • #7   8. apr 2010 Virker bare, ja, idiotisk at betale, ja, 2-3000 kr for et droslingssæt, for at sparke den 1 enkelt hest ned..

  • #8   8. apr 2010 Så kan jeg jo spørge: Hvad er konsekvensen ved at køre rundt med 1 enkelt hest på papiret for meget?

  • #9   8. apr 2010 Ja det gør det smiley
    Men at betale millioner i erstatning fordi man kører på en 'ulovlig' mc, duer heller ikke...Jeg tænkte bare aldrig over at min egen havde 37 heste.
    Du kan evt. købe en tysk model og importere (og spare lidt penge), da de fleste tyske pga. en lavere forsikringspræmie, er droslede til 27 heste. Dog er nogle tyske droslet i knasterne f.eks. hvilket ikke sådan lige kan afhjælpes, men nogle er i karburatorene, eller luftfilteret hvilket er nemmere at gøre noget ved senere.


  • #10   8. apr 2010 men come on der må vel være andre motorcykler du kunne tænke dig end en udtjænt gs400

  • #11   8. apr 2010 Chr. P

    Joe, men tar' først kortet til sommer, da tiden ikke er til det før(eksamner og lort..) .. Så vil gerne have en gammel en, f.eks. den her GS400, hvor jeg så kan købe clipon styr, ny udstødning, nyt sæde etc og rende runde og pussenusse med det ind til jeg får kortet..


  • #12   8. apr 2010

    Går ikke ud fra at den skal kaskoforsikres.
    Hvis du kører på den som den er har det ingen betydning for ansvarsforsikringen.

    Din risiko er at en emsig politibetjent knalder dig for 1 hk for meget (som den sikkert ikke har alligevel) og giver dig en bøde.

    Er der nogen der kan linke til krav til dokumentation, for at det skal fremgå af nogle papirer at MC´en har 34 hk, og at det ikke er nok at kunne bevise det ved en måling?

    Lover siger 34 HK, men jeg kan ikke finde nogen steder at man skal fremvise dokumentation, og i givet fald hvilken.

    Jeg har svært ved at forestille mig at man kan straffes for at køre med for mange HK, hvis MC´en rent faktisk ikke har for mange.


  • #13   8. apr 2010 Steffen

    Præcis den logiske tankegang jeg også havde..

    Vil gerne se det på skrift, at det er produktions HK man går efter, frem for den aktuelle HK ..

    Synes det er mere logisk at det er den aktuelle.

    Og som du siger, så skal man da have rimelig små sko på hvis man som politimand bønner en for 1 pony for meget.. Men ja, sådan er nogle vel!


  • #14   8. apr 2010 Jeg ville altså ikke hænge mig SÅ meget i den regel. 1HK, tror sku ikke der vil ske noget, men fair nok. Vi er jo alle forskellige.

    Jeg ville blæse det en hat!!


  • #15   9. apr 2010 Tjek færdselsstyrelsens hjemmeside , under regler for syn af køretøjer

    hvad den reelt har iflg den lokale smeds rullefelt er bedøvende ligegyldigt , og risikoen for at blive knaldet for manglende kørekort til stor mc takseres som kørsel uden kørekort : 5000 kr.

    det er alene papiret der tæller og så cyklens fabriks opgivelser , hvad du gør efterfølgende er vel for egen regning


  • #16   9. apr 2010
    Det skulle angiveligt være denne her:

    http://www.trm.dk/sw22949.asp

    Jeg kan ikke finde noget om krav til dokumentation.
    Nogen der kan ?


  • #17   9. apr 2010 (3) For ibrugværende køretøj gælder, at ved konstruktive ændringer, herunder
    chiptuning, af motor eller forureningsbegrænsende udstyr skal de tekniske krav
    gældende ved første registrering eller ibrugtagning overholdes.
    Ved konstruktive ændringer skal det dokumenteres, at luftforureningsbestemmelserne
    overholdes, herunder evt. kalibrering af OBD-system. For biler omfattet
    af grøn ejerafgift skal der foreligge dokumentation for brændstofforbrug.
    Derudover er der for effektforøgelse over 20% yderligere krav om dokumentation
    for støj (se pkt. 7.05.001 (4)) samt køretøjets egnethed for effektforøgelsen.
    På quadricykel må dog ikke godkendes nogle som helst konstruktive ændringer
    af motor eller forureningsbegrænsende udstyr.
    Som dokumentation for effektforøgelse kan angivelse af effekt fra fx luftforureningsgodkendelse
    anvendes. For ældre biler, hvor der ikke stilles krav om luftforurening,
    vil prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium altid
    kunne anvendes som dokumentation for forøget effekt. Desuden vil en måling
    fra et værksted, der er besiddelse af en effektprøvestand, kunne anvendes som
    dokumentation, såfremt synsvirksomheden skønner, der ikke er manipuleret
    med motoren eller udskriften (


    da det vel anses som en konstruktiv ændring modsatte vej , vil det stadig kunne læses på papiret at din mc ikke forurener mere end da den blev registreret første gang


  • #18   9. apr 2010 Erklæring fra fabrikant eller dennes repræsentant om, at køretøjet opfylder
    den under den aktuelle køretøjskategori nævnte Euro-norm eller direktiv/
    regulativ.
    - En prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium med beskrivelse
    af hvilken Euro-norm eller direktiv/regulativ, køretøjet er testet i henhold
    til og med en tydelig konklusion om, at bilen opfylder kravene. Euronorm/
    direktiv/regulativ skal være den for den aktuelle køretøjskategori gældende.

    værsgo smiley


  • #19   9. apr 2010 Kør Kør Kør. Jeg ville køre til hver en tid. Jeg har haft en gs500, fzr600 og en sv1000 dengang jeg havde lille kort. Jeg havde ikke droslet dem og er blevet stoppet på dem alle uden det kostede fordi jeg ikke havde stort.
    Pointen er at jeg synes betjentene ikke ved en dyt om reglerne og desuden ligner en suzuki som din jo ikke ligefrem en racer eller potent maskine. Det ville jeg ikke tænke mere over hvis jeg var dig...

    Dog forstår jeg ikke hvorfor du vil købe nu og bruge penge på en masse "klyt" i stedet for at spare alle pengene til reserdele og måske spare lidt mere og købe en "lækrere" mc når du engang fik kortet


  • #20   9. apr 2010
    Urban

    Det du har fundet handler om luftforurening og effektforøgelse.
    Og det er dokumenter der skal medbringes til syn.

    Jeg taler om den situation hvor en person bliver stoppet, og sigtet for at at føre en motorcykel med mere end 25kW, selvom han kun har det lille kort.
    Han vil ikke erkende sig skyldig og sagen ender i retten.
    Det viser sig, ved en måling, at MC´en ikke har mere end 25 kW.

    Så er det jeg spørger - hvilken lov har han overtrådt, og hvad skal han straffes for?





  • #21   9. apr 2010 jamen hvad cyklen rent faktisk yder i det øjeblik vedkommende bliver stoppet !

    stadig er det fabriksopgivelsen der gælder

    Kun papiret fra Tüv Adac eller andet anerkendt prøvnings institut ol. kan bruges som dokumentation

    finder lige hvor det står smiley øjeblik



  • #22   9. apr 2010 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2405


    § 8. Kørekort til kategori A (motorcykel) giver førerret i henhold til følgende:

    1) Kørekort til kategori A (lille motorcykel) giver ret til at føre:

    a) Tohjulet motorcykel uden sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på højst 0,16 kW/kg. Det er samtidig en betingelse, at motorcyklen har en motoreffekt på højst 25 kW.

    b) Tohjulet motorcykel med sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på højst 0,16 kW/kg.

    c) Trehjulet motorcykel.

    d) De under a), b) og c) nævnte køretøjer med tilkoblet påhængskøretøj.

    e) Stor knallert.

    2) Kørekort til kategori A (stor motorcykel) giver ret til at føre:

    a) De i nr. 1 nævnte køretøjer.

    b) Tohjulet motorcykel uden sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på over 0,16 kW/kg eller med en motoreffekt på over 25 kW.

    c) Tohjulet motorcykel med sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på over 0,16 kW/kg.

    d) De under b) og c) nævnte køretøjer med tilkoblet påhængskøretøj.

    Stk. 2. Foreligger der ikke oplysning om massen af vand, olie og brændstof, anvendes motorcyklens egenvægt med tillæg af 15 kg.


  • #23   9. apr 2010 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2405

    straf skulle også i denne bekendtgørelse


  • #24   9. apr 2010
    Jeg tror ikke du forstår hvad jeg fisker efter.

    Citat:a) Tohjulet motorcykel uden sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på højst 0,16 kW/kg. Det er samtidig en betingelse, at motorcyklen har en motoreffekt på højst 25 kW.

    Så langt er vi enige.

    Og hvis motorcyklen rent faktisk - i virkeligheden - overholder de betingelser, men ikke på papiret. Hvor fremgår det så, at det er papiret der gælder, og ikke motorcyklens aktuelle effekt?

    Der står jo bare at motorcyklen ikke må have mere end 25 kW, der står ikke nogen om hvordan man skal dokumentere det.



  • #25   9. apr 2010 Steffen, hvordan skulle Bendt Betjent kunne hvide hvad cyklen faktisk har, ligei dag, vi kan jo alle se folk herinde, der har fået rullet deres cykler, på 3 forskellige feldter, med op til 10 hk forskel!!

    DERFOR er det ikke dagsformen, men fabriks oplysningen der tæller!
    Det er vel også en fordel, hvis nu man skifter udstødningen, til en uoriginal, så skal man ikke ud og have nyt godkendelse!


  • #26   9. apr 2010
    Jeg kan godt få øje på dilemmaet, og at det kan være svært for betjenten at vide hvor mange HK en cykel har.
    Men ligesom ved alle andre overtrædelser af loven, har han pligt til at bevise "forbrydelsen".
    Kravet i loven er at den ikke har større effekt end 25 kW, - jeg kan ikke finde noget sted at det skal stå på et stykke papir.

    Jeg vil gerne se på skrift fra et officielt sted, at man kan dømmes for en forbrydelse man ikke har begået, bare fordi man ikke har papir på at den cykel - der rent faktisk overholder loven - nu også overholder loven.

    Man kan muligvis dømmes for ikke at have papirene i orden, så man på stedet kan vise den er lovlig, men det er en helt anden sag, - selve loven om at køre på en for kraftig motorcykel kan man vel kun dømmes efter, hvis motorcyklen er for kraftig - eller hur?

    Ligesom med kørekort, - det koster en bøde på 500,- kr. at glemme at tage kørekortet med, men det betyder jo ikke at man bliver dømt for at køre uden kørekort.


  • #27   9. apr 2010 Kan godt følge dig Steffen.
    MEN da jeg har set dem give en person, et klip i kortet, for at køre på en 45 knallert, der KUNNE køre 78, han kørte 50 da han blev stoppet, er der ikke noget der kan overraske mig!!

    Skyldig, med mindre du kan bevise modsat!!!!!

    smiley


  • #28   10. apr 2010
    Ja, det er lige før man kan dømmes for voldtægt, bare fordi man har jernet.

    Men i det du skriver der, er der noget der tyder på at en efterfølgende måling er noget de lægger vægt på.
    Så hvis den kan fælde en mand, kan den vel også frikende ham?


  • #29   10. apr 2010 tvivler!!!

Kommentér på:
80'er mc, HK - Syn?

Annonce