{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.551 visninger | Oprettet:

Motorhavari - ingen garanti ????? {{forumTopicSubject}}

Hej MCG !
Laver dette indlæg for at få jeres vurdering/mening og forhåbentlig gode råd til problemet da jeg selv er i tvivl om hvad jeg kan gøre og hvilke muligheder jeg har rent juridisk !
Her kommer forløbet som jeg husker det !
Jeg købte i April 2008 min zx6r hos forhandler.
Den kørte perfekt og problemfrit lige indtil den rundede ca 11-12000 km. Så begyndte den at tikke . Jeg kontaktede forhandler og fortalte om problemet ! Han sagde at det var knastkædestrammeren - den skulle justere sig selv men hvis ikke det blev bedre skulle jeg komme ned og få den justeret. Fint tænkte jeg - kørte en tur eller to mere uden at tikkeriet forsvandt - så besluttede mig for at køre ned og få den justeret og det hjalp på den smiley ( dette var i foråret 2009) jeg kører resten af 2009 og den må justeres igen inden sæsonafslutning 2009!
I 2010 begynder den så at tikke igen og kører ned for at få den justeret (dette er i Juli måned). 3 uger senere sker så det at jeg har været ude og køre med en kammi og vi accelererer friskt fra et lyskryde- pludselig efter at have skiftet til 3 gear og den trækker deropad kommer der en uhyggelig raslen fra motoren og den går ud. Jeg trækker koblingen og triller ind til siden. Herefter kommer den til forhandleren som skal se på den. Han ringer dagen efter og siger at motoren er total smadret - to knækkede ventiler-en revnet motorblok og en smadret cylinder og stempel! fladt nok tænker jeg ! Spørger hvad årsagen er og hvad med garanti ? Han siger at det med 100% sikkerhed er et "gearkiks" - spørger ham om han dermed mener at det er min egen skyld ? hvortil han svarer JA ! Det forstår jeg så ikke helt???? Garantien dækker så heller ikke da den lige er overskredet med 3 mdr og den havde nok heller ikke dækket hvis det var sket inden for garantiperioden !!!!
Det skal tilføjes at jeg ikke har dokumentation på de 3 knastkædejusteringer der er lavet på den - der er ikke skiftet sliddele ved nogen af justeringerne - den gamle fjeder er bare taget ud - blevet strukket og sat i igen !
Mit spørgsmål går så på følgende -
Skal jeg bare æde den forklaring og købe en ny motor og sætte på eller er der noget at gøre rent juridisk mht garanti eller lign ?
Skal tilføjes at alle mine service er lavet hos forhandleren og synes jeg har fået god behandling og service hos ham !
hvad siger i ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motorhavari - ingen garanti ?????
  • #1   15. nov 2010 Jeg tror desværre du får meget svært ved at få forhandleren til dække skaden.
    Du skal nok indstille dig på at finde en anden motor, evt. i Tyskland.


  • #2   15. nov 2010 Altså et gearkiks forårsager sku ikke de følgeskader du DER nævner det ligger da HELT fast. Men uanset hvad så er du ovre din garantiperiode og så er der vist ikke rigtigt mere at komme efter desværre.

  • #3   15. nov 2010 jeg er klar over at garantiperioden er udløbet men er af den opfattelse at hvis cyklen har kørt med en knastkæde der ikke vhar været justeret (inden for garantien og har været et tilbagevendende problem ) kan dette så ikke være "årsag" til skaden ?? Altså så kører det hele ude af takt - og bør derfor være dækket af garantien ? eller hvad

  • #4   15. nov 2010 Burde fjederen til knastkædestrammeren feks ikke været blevet skiftet 2 gang jeg havde den til justering ? Den var jo åbentlys svag/slap !

  • #5   15. nov 2010 Prøv at få en motorcykel kyndig taksator eller en ekspert til at kikke på det, han kan nok bedre give en bedømmelse af det end vi kan her, det er lidt svært at danne sig et ordentligt indtryk over nettet eller billeder.

  • #6   15. nov 2010 Jeg ville prøve at skrive til importøren.. og hører hvad de siger!! og beskriv hvad der er lavet og hvornår..

    For den burde kunne holde til at blive kørt.. og som præsi siger.. kan et kikset gerskifte vist ikke helt forvolde de skader... lyder mest som en knækket eller alt for løs knastkæde!!


  • #7   15. nov 2010 Ja jeg kan skam godt følge din harme jens, men som du selv skriver så har du intet på papir på de justeringer der blev foretaget. Det ER lidt op til din forhandlers gode vilje kan man sige, og der tror jeg ikke du skal regne med SÅ god vilje.


  • #8   15. nov 2010 Jeg voldtog min 06 zx6rr på bane i 2007 mener jeg det var og den havde gået 2650km da den fik samme omgang som din . dog ikke en flækket motor . Men alt det andet. Manglende smøring var dommen.
    At koste 28000kr på renovering. Det var så et dumt valg. Jeg skulle ha fundet en anden motor på ebay. Men igen man ved hvad man har men ikke hvad man får. gynger og karuseller !!!.


  • #9   15. nov 2010 præsi - nej har også skudt en hvid pil efter hjælp fra den side af men skrev dette indlæg da det kunne være der var nogen som havde en fiks ide eller en eller anden form for hjælp - skulle også lige af med lidt frustrationer smiley

  • #10   15. nov 2010 Jens:

    Lige for at starte. Gearkiks, kan og må ikke resultere i dette.

    Ved gearkiks, rammer du ikke gear, og motoren ryger direkte i begrænseren...
    ... Og så ikke mere, begrænseren er der jo lige netop af den grund, for at forhindre motoren bliver drejet over.

    Du har UNDER garanti perioden, påklaget en fejl, som forhandler 3 gange har forsøgt at udbedre. En fejl der direkte vedrører noget der driver de 2 ventiler der er knækket.

    Det er efter min mening ikke okay, at "strække" fjederen i en knastkædestrammer for at fjerne en lyd fra knastkæden.

    Det er sku klytværk

    Hvis ikke importøren hjælper her, så forstår jeg intet. Men så skal jeg gerne hjælpe med at finde en motor.

    Og hvis importøren lover at betale halvdelen, så afvis dem. Siger du ja til det så skal der reppes på din motor, og du får halvdelen af regningen.

    Det billigste er at finde en motor fra en brugt maskine, den burde ikke koste over 8000kr. og en flok kyndige hjemmeskruere burde nok kunne smide den i for dig.


  • #11   15. nov 2010 Ja Rene H - synes jeg også - må lige hive fat i importøren og gi ham historien og høre hans dom smiley

  • #12   15. nov 2010 Er den købt ny eller brugt, og hvad var der af aftale om garanti?

  • #13   15. nov 2010 Og nu pirrede det min hukommelse...

    Så en hurtigt google..

    http://www.kawiforums.com/2007-2008-zx-6r/100828-06-zx6r-vs-07zx6r.html

    Det bekræfter også min mistanke om at det er en tabt ventil (2 ) der er skyld i morskaben...

    Der er noget om snakken, og jeg gad godt vide hvilken forhandler, der velvidende om problemet på disse maskiner, har strukket fjederen i knastkædestrammeren..


  • #14   15. nov 2010 Fanme en træls omgang, chceck evt. om du kan finde en motor her:
    http://www.bike-teile.de/index.php?seite=startseite
    Men fingrene er krydset for - at imp. har lidt moral og etik i den her sag.


  • #15   15. nov 2010 Tak for svar og link - må jeg lige nævne for importøren smiley

  • #16   15. nov 2010 Lars - den er købt ny- så der må være 24 mdr garanti

  • #17   15. nov 2010 Træls!

    Men mon ikke der kan findes en knust cykel med intakt motor for rimelige penge, hvis alt andet skulle fejle..


  • #18   15. nov 2010 Marc - har øje på en motor på ebay - men det løber jo nok op i 8-10 k inden den er monteret smiley

  • #19   15. nov 2010 under alle omstændigheder vil jeg da mene at går motoren efter de 12000 km er det da fuldstændig henne i skoven!

    det må da være en fejl fra fabrikkens side, og burde da også være efter min mening dem du skal hive fat i

    den motor skulle da nemt have kørt 20-30000 km uden de store reparationer


  • #20   15. nov 2010 Den her er vist desværre en sag du kommer til at dække selv. Under garantien er sagen, der jo den gang var et problem afhjulpet. Om den er "korrekt" afhjulpet eller ej er jo en vurderingssag, og den vurderer du og forhandler garanteret ikke ens, MEN garantiperiode - eller mere korrekt reklamationsfristen - er udløbet, da det går helt galt.

    Med andre ord, skal du have noget dækket, bliver det ene og alene på en eller andens gode vilje - du får næppe nogensinde medhold i et KRAV.

    Sorry - spørg pænt hos for forhandler eller eventuelt importør. Måske er du heldig:-)


  • #21   15. nov 2010 Knud> Det er ikke reklamation, der er 24 måneders garanti på en fabriksny kawanugi, og da fejlen første gang opstod indenfor garanti perioden, så er det en garanti sag.

  • #22   15. nov 2010 Du skriver et pænt brev til Importøren vedlagt service information og udbeder dig en kulanceerstatning på reparationen.
    Hvad du kan forvente af dette er svært at vurdere, men jeg ville prøve det.
    Hvis ikke du har overholdt dine service til punkt og prikke er der ikke noget at gøre.


  • #23   15. nov 2010 Lad være med at bede om kulance erstatning, i det øjeblik du gør det hat DU erkendt at du ikke påberåber dig garanti/reklamation

    Kulance kan importøren vælge

    NB til andre husk nu for f.... at få en UB regning på ting udbedret under reklamationsperioden, det er det eneste bevis for en startet sag


  • #24   15. nov 2010 RRRRRR de manglede lige før

  • #25   15. nov 2010 Jeg takker foreløbig for de mange gode råd smiley

  • #26   15. nov 2010 Unbreakable:

    Garanti eller ej - nå en sag er udbedret starter man IKKE på en ny garantiperiode. Så er det helt underordnet, om du eller jeg mener at skaden er tilfredsstillende udbedret eller ej. Læs trådstarters eget udsagn: "det blev udbedret" - der foreligger IKKE et dokument, der beskriver fejlen og, hvad der er gjort for at udbedre den - Sorry - der er kun at håbe på noget god vilje.


  • #27   15. nov 2010 Hør nu efter Knud.

    Han har en del erfaring med motorhavari smiley

    PS. Undskyld Knud, men den lå lige til højrebenet


  • #28   15. nov 2010 Forhandleren vil jo påstå, at den oprindelige skade er klaret. At cyklen gå i stykker ved en ny skade efter garantien er udløbet, er bare ærgerligt.
    Derfor tvivler jeg meget at det nytter noget at klage til importøren.
    Men jeg ville da helt bestemt selv gøre forsøget.
    Er importøren fornuftig, så vil han nok kunne indse, at motoren må har haft en fejl fra ny, da det er helt usædvanligt, at den skal få problemer fra kun 11- 12000 km.
    Men ofte er det sådan, at skal de til at betale, så er de ofte ikke så fornuftige.


  • #29   15. nov 2010 Morten Team Bastsrds:-)

    LOL:-)

    De motorhaverier jeg har haft er nu selovforskyldte, men jeg har brugt rigtig mange år på at købe og sælge teknologiprodukter:-) Både til /fra private og virksomheder.

    Der er ikke nogen grund til at bilde trådsatrter ind, at han er bedre stillet end han er - husk nu Don Quixote - han sloges mod vindmøller og så kan man ikke vinde - men man kan håbe på lidt god vilje i en sag som denne her:-)


  • #30   16. nov 2010 Hvis nu du havde fået papir på rep, havde du jo en garanti på den ydelse de havde udført. Tror du er skidt stillet desværre.

  • Lars G
    Lars G Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 16 Svar: 118
    #31   16. nov 2010 Chris: Ordet garanti står INGEN steder i købeloven. Man har som minimum 6 mdr`s reklamationsret hvor det er forhandleren der skal bevise fejlen IKKE var der fra starten. Der edter har man 1½ års reklamationsret hvor man selv skal bevise fejlen var der fra starten af. Mange mærker (både bil og MC) vælger så at udvide ordningen med 2 eller 3 års fuld garanti.
    I øvrigt skriver trådstarter jo at den er købt som ny


  • #32   16. nov 2010 Hvis du har en fornuftig forhandler, så tror jeg da også han vil være behjælpelig med at føre en kulancesag med importøren. Hvis han så siger de har kigget på motoren 3 gange før, og du kan bevise en fuldtegnet servicebog, så tror jeg du er godt hjulpet. Men jeg tror det kommer an på forhandleren...

  • #33   17. nov 2010 rene H:

    grundlæggende er jeg helt enig med dig, men dine betragtninger virker bedst på langsigtet strategi. Med det marked MC-forhandlere har haft de seneste år, SKAL mange af dem have kortsigtede løsninger frem - noget af det allerletteste er at holde igen på omkostninger - desværre.

    Men jeg synes da bestemt at trådsatrter skal forsøge at opnå noget på en forhandlers/importørs gode vilje - han har bare ikke et retskrav.


  • #34   17. nov 2010 Knud:

    Du er inde på noget af det rigtige der:

    De fleste motorcykelforhandlere vil gerne drive en god forretning, og gerne yde en rigtigt god service.

    Men det kan bare ikke lade sig gøre, hvis forretningen ikke tjener penge.

    Og fortjenesten på en spritny MC, er forsvindende lille, og skal man så indregne at forhandleren skal tage din brugte MC, med afgift ibytte, så kræver det virkeligt likviditet.

    En likviditet som nogle havde sparet op, men den er ved at være væk nu, og lånemarkedet for små virksomheder er VÆK.

    Der hvor forhandleren tidligere kunne tjene penge, det var på udstyret. Men nu om dage, sælges det over internettet, af forhandlere i udlandet, der er hver enkelt er større end de danske importørere. og dermed mange gange større end den danske forhandler.

    Det giver nogle indkøbspriser som danskerne ikke kan få, og dermed råd til lavere udsalgspriser.

    Jo jo, så kunne den danske importør/forhandler da bare tage de mængder, så de opnår de samme priser, Nej, det er der hverken midler, eller marked til.

    Det korte af det lange er, at handler man KUN sin mc ved de danske forhandlere, så dør de. Og indtil da, så har de været tvunget til at skrue ambitions niveauet for service ned. Det koster nemlig penge de ikke har.

    Det korte af det lange er, at MC branchen som vi kender den i DK, er godt på vej til at uddø. Det er simpelthen ikke ordentligt forretningsgrundlag til at drive forretningen med det service niveau som kunderne forventer.
    -
    Morten


  • #35   17. nov 2010 Chris: Inden du præciserer købeloven for andre, så læs den lige selv.

  • #36   17. nov 2010 Der er vel 1 års garanti og 1 års reklamationsret!

  • #37   17. nov 2010 Hold nu op.

    Der er INGEN garanti forbundet med købeloven.. Garanti er noget der stiller dig BEDRE end købeloven.

    Du har 2 års reklamationsret, hvor de 6 første måneder, hører ind under formodningsreglen.. Man formoder at fejlen var til stede ved købet, er forhandler uenig, er det op til HAM at bevise den IKKE var det..

    De sidste 18md, er det omvendt bevisførelse, der er det op til KUNDEN at bevise fejlen var der ved lev.

    DER ER IKKE GARANTI.. DER ER IKKE GARANTI


  • #38   17. nov 2010 Præcis Morten :o)

    Men i dette tilfælde er der tale om en ny MC, og der tilbyder Kawasaki 2 års garanti.


  • #39   17. nov 2010 Jesper:

    Jo jo, men som sagt GARANTI er valgfrit, men det SKAL stille dig bedre end købeloven...



  • #40   17. nov 2010 Rene H

    Jeg tror desværre ikke det er så let for en distributør at tryne en producent længere. I næsten hele den vestlige verden døjer producenterne jo også med likviditet om sløjt marked. Jeg har i hvert fald i mange tilfælde set dem holde igen også - jeg kunne levende forestille mig at Kawasaki bakker ud af denne sag - ingen dokumentation og udløbet ....og så er jeg ligeglade med om det er reklamationsret eller garanti. Essensen er at den skid er slået!!!

    ... jeg tror kun, der er muligheden for at håbe på noget god vilje.


Kommentér på:
Motorhavari - ingen garanti ?????

Annonce