{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.956 visninger | Oprettet:

Anbefaling og erfaringer med hjelme {{forumTopicSubject}}

Jeg har kigget efter styrthjelm det sidste stykke tid, men er lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge. Jeg har kigget på snart samtlige mærker og prøvet flere af dem, hvor langt de fleste har passet fint.

MEN; nu er det jo ikke muligt at prøve hjelmen af inden køb, så jeg aner ikke hvordan vindstøj, komforten, aerodynamiken mv. er i de forskellige modeller og mærker.

Derfor tænkte jeg på I kære mennesker herinde - I har helt sikkert en mening om emnet, og en masse erfaring I glædeligt deler med en rookie som undertegnede. Netop derfor lytter jeg med stor interesse på hvad I har af kommentarer og erfaringer.

I må meget gerne sende links til de steder I har købt den.

På forhånd tak for alle guldkornene smiley




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anbefaling og erfaringer med hjelme
  • #1   16. feb 2011 Jeg kører med Shoei Raid2 og jeg synes at kvaliteten og komforten er rigtig god, det er dog ikke fordi de ligefrem er støgsvage..

    Når du skal købe hjelm, så husk at køb en der sidder MEGET stramt på hovedet.. Det skal være sådan at du ikke kan tygge tyggegummi uden at bide dig i kinderne men du må ikke få hovedpine af at have den på.. det er meget vigtiget da en hjelm tilpasser sig din hovedform, og et nummer for stor hjelm er også med til at øge larmen og rusken..


  • #2   16. feb 2011 hej

    jeg har en shark f2(foggy legend)
    rimelig støjsvag men ved længere ture tager jeg propper i ørene(det gør de fleste nok uanset hjelm)
    super nemt skift af visir
    et KÆMPE minus er hage remmen det skal gennem 2 bøjler og så knappes fast(jeg hader det, møg besværligt)
    men ellers ok tilfreds med den

    god jagt


  • #3   16. feb 2011 Magnus.. men passer den når den er ny.. så passer den ikke efter 200km med den.. sådan er det nu engang! når den er helt ny skal den være lidt ubehagelig..

  • #5   16. feb 2011 Du er nød til at have bøtten i hjelmen for at finde ud af om den sidder godt... Det er sku træls at bestille en hjelm hjem og så sende den retur igen, for der efter at gøre det igen med de næste 25 hjelme...

    Du kan selvfølgelig være heldig at du rammer rigtigt første gang, men chancen er ikke ret stor...

    En 1000kr hjelm der passer 112% er mere sikker end en 7000kr hjelm der passer 50%...

    Men held og lykke med jagten...

    / Bülow...


  • #6   16. feb 2011 Forresten mit hoved passer mega godt i en HJC HQ1, okay i en shoie XR 900-1000-1100... Men overhovedet ikke i Arai, nolan, x-lite og en masse andre...

    / Bülow...


  • #7   16. feb 2011 Hej Kim !

    Ja i sandhed en vanskelig beslutning.

    Jeg har rigtig god erfaring med Schuberths modeller S1, og den nye C3. Sikkerhed, komfort og pris forenes rigtig godt i nævnte fabrikat.

    ... og sidst men ikke mindst .... du kan "prøvekøre" modellerne inden køb hos forhandlerne. se evt. www.schuberth.dk

    Mvh
    JH


  • #8   16. feb 2011 Tak for inputs indtil videre, gutter. Kunne godt lyde som om, at det er Shoei der er værd at kigge nærmere på. Jeg har en Kawa Z750'er så det er rimeligt vigtigt, at den er aerodynamisk og støjsvag, da jeg ellers får ondt i nakke og ører smiley

  • #10   16. feb 2011 I butikkerne i Hamborg Lægger du et depositum og kører med hjelmen i en time.. Samtidig sparer du næsten nok penge til at dække benzin

  • #13   16. feb 2011 Haha, god historie, Mickey smiley

    Jeg havde også regnet med, at det temmelig sikkert er nødvendigt med øreropper på længere ture. Har set Alpine laver nogen der filtrerer støj fra, men ikke stemmer. Er det noget der fungerer eller skal man kigge på andre modeller?


  • #14   16. feb 2011 Hvis du kan tygge tyggegummi med din hjelm på er den for stor.

  • #15   16. feb 2011 Schuberth s1 er meget stojsvag, og hos forhandlerne kan man låne den til en provetur.

  • #16   17. feb 2011 Ok, det lyder til at den skal være godt stram i starten. Jeg har en omkreds om hovedet på 59 cm. så jeg burde bruge large, men det kan være jeg skal overveje en medium så?

    Schuberth er en fin hjelm, men har de ikke lidt et rygte som en pensionisthjelm (forstå mig ret)? Min far har en flip-up hjelm fra dem, og den ser mere praktisk ud end den ser sporty ud smiley


  • #17   17. feb 2011 Hvad med AGV hjelme? Har set gode priser og omtale af GP-Tech modellen i diverse forums og hjemmesider på nettet. Nogen erfaringer med dem?

  • #19   17. feb 2011 Kører med shoei xr1100,har tidligere haft diverse arai og shoei xr1000 men xr 1100 er bare den bedste

  • #20   17. feb 2011 Schuberth er ikke længere en pensionist hjem, der er mange herinde der bruger s1 da den er meget stabil ved høj hastighed, støjsvag og med indbygget Solvisir.

  • #22   17. feb 2011 Det er sjovt at den eneste der har nævnt sikkerhed er J H.

    Sharp laver nogen rigtig gode tests af hjelme. Det dur jo ikke du har en fantastisk hjelm, men hvis du en dag styrter virker den alligevel ikke.

    http://sharp.direct.gov.uk/

    /Michael


  • #24   17. feb 2011 Kører selv med Shoei XR 1000 - og kigger på XR 1100...
    Jeg har testet en hjelm hos vores lokale MC-forhandler...det kan altså godt lade sig gøre DK.
    Prøv at spørge der hvor du plejer at handle.


  • #25   17. feb 2011 Hey Kim!
    Det er jo et halv langt indlæg efterhånden, så jeg har ikke læst alle svar. Måske mit går igen...
    Anyways. Mht pasformen kan du bruge tommelfinger reglen; hjelmen skal side så stramt at den føles for lille. Men ikke så stramt at du har følelsen af en finger der prikker dig meget hårdt i hovedet. Hvis det er til at forstå smiley
    Mht til mærke og model afhænger det jo helt af din knold. Alles hoveder er jo ikke ens så nogen passer andre hjelmtyper bedre end andre. Men personligt ville jeg gå efter et "top" mærke som Arai, Suomy eller Shoei. Der ved du du får en gennemtestet hjelm. Ikke kun efter den påkrævede, men også efter producenternes egne kvalitetskrav. Specielt Arai ved jeg gør meget ud af tests på hver enkelt hjelm.
    Og så er der jo det med pengene. Kvalitet og pris hænger sammen. <--punktum!
    Som Kevin a siger, så brug et par ørepropper i steddet for at tænke støjsvag hjelm. Syns' jeg læste et sted at Caberg laver de mest støjsvage hjelme. De er til gengæld også store som en campingvogn! smiley

    Håber du kan bruge det til noget...


  • #26   17. feb 2011 Hvorfor er det ikke muligt at prøve hjelmen inden køb??? Hvis hjelmen passer i butikken og den sidder godt. Så burde forhandleren da gå med til at du prøver den på din egen cykel.
    Vindstøjen kommer fra turbulensen på cyklen og passer hjelmen ikke forstærkes det selvfølgelig kraftigt.
    Det er fint nok at høre andres erfaringer osv, men husk at det er dit hoved, din cykel og din siddestilling som hjelmen skal bruges til.


  • #27   17. feb 2011 Michael O:

    Du bringe emnet sikkerhed på bane, skønt Fanta faktisk siger det meget tydeligt længere oppe.

    Sikkerhed er et spørgsmål om pasform og størrelse, pasform og størrelse og pasform og størrelse!!!!!

    Personligt giver jeg ikke en dyt for diverse tests - hjelme er alt for personlige til, at en test på dummiyhoveder kan anvendes til noget som helst. Det er klart, at kan man finde flere, der sidder ordentligt, så kan man lave sammenligninger, men ellers ikke:-)


  • #28   17. feb 2011 Knud (Ølstykke) J:

    Først vil jeg gerne sige, at jeg syntes godt nok det er en mærkelig holdning at smide afsted. (noget af en sviner)

    Hvem er "Fanta"?

    Ud fra det du skriver, kan du ligeså godt køre med en hue, som passer godt på dit hoved, fordi du er jo ligeglad med hvilket materielle hjelmen er lavet i?


    Kim C:

    Da jeg købte hjelm prøvede jeg en 10 stykker, hvor af 6 passede rigtig godt.
    Mit valgt faldt på den billigste, som også var den hjelm der havde fået de bedste anmeldelser fra diverse sider og Sharp.

    http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/caberg-v2r

    Tænk dig om inden du vælger en hjelm. Det er trods alt en cykel uden nogen form for sikkerhed du kører på. Din hjelm skal beskytte dit hoved, så du kan overleve ved et slemt styrt. Der er absolut ingen grund til ikke at vælge en hjelm, som ikke har top karakter fra Sharp eller en anden "test".

    /Michael


  • #29   17. feb 2011 Michael O:

    Jeg skal være den første til at beklage det, hvis du opfatter mit indlæg som en sviner - sådan var det bestemt ikke ment:-)

    Det bliver så desværre ikke bedre af, at jeg kalder Bülow Fanta, det skal igeledes beklages.

    Men derefter beklager jeg ikke mere - den (selvfølgelig godkendte) hjelm, der sidder rigtigt, er til enhver tid mere sikker end den, der ikke sidder rigtigt - alt andet uafhængigt deraf. Du kan have verdens bedst testende hjelm på, hvis den sidder så du brækker nakken eller den ryger af - det er pasform og størrelse, der er altafgørende i sikkerhedsmæssig sammenhæng.


  • #31   17. feb 2011 Knud: Jeg kan kun være enig, og undskylder selvfølgelig også for mit sure modsvar smiley

    Det er klar at hvis hjelmen ikke passer virker den ikke.


  • #32   17. feb 2011 No Harm Done smiley

  • #33   18. feb 2011 Jeg synes da langtfra, at min Schubert C3 carbon er af "pensionist-typen"!
    (link fjernet)
    Det er til gengæld den letteste ( 1437 g ) og mest støjsvage ( ca 86 dB ) af klaphjelmene! Den er i øvrigt også godkendt til motorsport.


  • #34   22. feb 2011 Synes min schubert S1 Pro er den bedste hjelm jeg nogensinde har haft. Kanon pasform og god "isolering". (læs: mindre støj). købte den hos mc1.dk

  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 810
    #35   23. feb 2011 Er der nogen som har prøvet hjelme med oppustelige kindpuder? (sorter nu lige i jeres dårlige vitser).

Kommentér på:
Anbefaling og erfaringer med hjelme

Annonce