{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.566 visninger | Oprettet:

Heste og MC {{forumTopicSubject}}

Måske har jeg bare været uheldig, men har mødt 3 heste med rytter og 2 gange er de blevet smidt af hesten.

Nu skal det siges at jeg har kørt på landet og det kan være hestene på ingen måde er trænet, så de har tænkt at det var et godt sted at starte. Min motorcykel støjer forholdsvis normalt. En burgman 400 med original udstødning.

Første gang kørte jeg ca. 70km/t og satte farten ned til 40 og allerede 50 meter derfra gik hesten i panik, prøvede at løbe ind på marken, men hende på hesten trak i bøjlerne, så nu begyndte hesten at løbe rundt om sig selv i panik og smed hende af. Heldigvis fik den ikke ramt hende (den var kæmpe…det var hun så også) så hun faldt tungt på siden, men efter at have ømmet sig i 5-6 min fik hun rejst sig op.

Anden gang kørte jeg 20km/t, men jeg tror vinden var imod mig, og her gik den ene heste i panik (dog langt fra som forrige gang), og jeg tror måske hesten har været utryg ved at jeg sneg mig ind på den bagfra. Samme show, rytter smidt af, jeg stopper motorcykel og hun trækker den væk fra vejen og jeg kører forsigtigt forbi. Hende nr 2 slog sig så ikke.

Er min motorcykel ond? Er der noget man kan gøre for ikke at skræmme dyrene? Jeg har jo automat gear, så jeg har jo meget svært ved at holde motoren på et jævnt antal omdrejninger, eller jeg skal bare nyde liveshowet og smide kamera på, fordi min mc altid gør at ryttere bliver smidt af, eller har jeg bare været utrolig uheldig. Det er sket inden for EN uge….så hvis det fortsætter bliver det en LANG sommer


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste og MC
  • #1   26. apr 2011 Godt nok aldrig prøvet at de har reageret sådan når jeg har kørt forbi.. kun når de står på en mark alene..

    Men altså, så må de sgu finde et andet sted at ride, der er fyldt med skove jo.. bare smæk mere til dem næste gang du ser en..


  • #3   26. apr 2011 Vi fik at vide til køreundervisningen, at det handlede om at holde konstant fart og give god plads nár man passerer en hest, da det er ændringen I lyd, som kan skræmme dyret.

    Om det passer det ved jeg ikke, men jeg har endnu ikke oplevet, at nogen er blevet smidt af smiley


  • #4   26. apr 2011 heste er fantastisk flotte og dejlige dyr, men for satan hvor er de dumme..
    de kan blive bange for blade der flyver i vinden.

    jeg er enig, hvis deres kræ ikke kan gebærde sig i trafikken skal de ikke tages derud, det er det samme med køreprøver til mennesker. hvis de ikke egner sig til trafik skal de ikke ud i den..

    jeg sætter også farten ned og dermed larmen når jeg ser en hest, det er af ren høflighed og respekt, men hvis dyret stadig smider rytteren af, så er det rytteren og hesten der har et problem ikke mig.


  • #5   26. apr 2011 Det er vel ikke en rideskole du kører rundt på? smiley

    men så længe der ikke er sket noget med dyret, så alt jo godt.. den første var sikkert bare glad for at slippe af med den store matrone..


  • #6   26. apr 2011 Det kan godt være den første var glad for at slippe af med den kæmpe vægt.

    Jeg har også hørt det med ændringer i lyden, men når man har automatgear, så er det lidt svært at holde en jævn lav fart uden at ændre omdrejninger.

    Vil dog sige til deres forsvar at det var langt ude på landet, og det er vel det bedste sted at starte og nu er det en ny sæson så er de vel endnu nemmere at skræmme.

    Nu er jeg så blevet endnu mere i tvivl, skal jeg fortsætte som jeg gør, eller skal jeg dytte helt vildt i hornet og satse på at shock terapi virker? smiley


  • #7   26. apr 2011 Jeg plejer at trække koblingen og glide forbi, så larmer det ikke så meget:-)

  • #8   26. apr 2011 Det er godt når der ikke sker noget alvorligt i en rideulykke.

    Der er nok ikke ret meget mere man kan gøre end at holde konstant fart, tilpas afstand, og så vise det samme hensyn til ryttere som man viser andre trafikanter.

    Tak for de mange positive indlæg smiley

    Hilsen
    ham på hesten


  • #9   26. apr 2011 Puh... den her er svær. Følger man færdselslove tilbage i de meget tiddlige udgaver, kan man se at datidens allerførste cyklister skulle udvise tilbørligt hensyn overfor ryttere - om nøædvendig skulle de lægge deres transportmiddel på jorden og tildække det med løv og blade:-)

    det er jo ikke tidssvarende:-)

    Selv er jeg dundrende bange for heste - et halvt ton nervøst forstadie til bøffer og sæbe, og jeg FATTER ikke, hvad de skal på vejene i dag.

    Dog har jeg opdaget, at hvis man møder dem bagfra, kan de ryge i panik uden videre, mens de accepterer næsten alt, hvad de kan se på afstand - altså kommende forfra.

    Når jeg kommer op bag en hyphest, trækker jeg koblingen og triller de sidste 50-60 m hen til den og forbi, og jeg er længst muligt væk i den modsatte side. Når jeg så har passeret, kobler jeg stille og roligt til igen og giver forsigtigt gas - og så ser jeg ofte det her halve ton spjætte omkring i spejlet.



  • #10   26. apr 2011 Når du kører så pænt som du gør så er der ikke meget andet at gøre, jeg plejer at trække koblingen HVIS der en rytter på..

    men de heste på marken der kører jeg bare forbi, og det er sjældent at de går i panik, men det sker.. tror bare du har været yderst uheldig..


  • #11   26. apr 2011 Er selv rytter, og må godt nok sige at det er de "heste piger" der er for dumme smiley En rytter ved om regel hvad der skræmmer ens hest, og ja, så sørger man for at udgå de givende situationer! Folk ved jo udemærket godt at sommer er mc sæson, så man må tage sine forholdsregler...

    Red engang en hest der var 99,9 % trafiksikker, men traktorer panikkede han fuldstændig over smiley Så var det altså ikke sværere end at trække hyppen godt ind til siden og evt. stige af hvis jeg kunne høre eller se at der var en på vej


  • #12   26. apr 2011 Jeg tror bare du har været utroligt uheldig.

    Det vigtigste er ikke at sænke farten voldsomt bag dyret. Så tror Einstein nemlig at du er ved at snige dig ind på den, og at den snart får et sæt skarpe tænder i r*ven.

    Teorien siger at du skal holde en konstant (ansvarlig) fart forbi og holde afstand ved forbi-kørsel. Hvad der sker efter det må være mellem hest og rytter, for så har du sgu gjort dit.


  • #13   26. apr 2011 Nu har jeg så svingkobling på min …sofa, og begge gange er jeg kommet bagfra og begge gange er det gået galt over 50 meter før, men det er nok det med bagfra der har gjort udslaget. På marker er jeg ligeglad, der sætter jeg aldrig farten ned, for der ved dyret jo at det kan gå væk fra vejen.

    …glemte faktisk med det i går at dyret gik ind til siden ret stresset og ramte et stødhegn, som jeg formoder der ikke var strøm i. Det har jo ikke ligefrem gjort det sjovere for hesten, for så kunne den jo ikke flygte nogen steder hen.

    Knud> Tror jeg vil dække den til med blade, men at lægge en 4 takter ned, det ved jeg ikke rigtig med smiley


  • #14   26. apr 2011 Nu er der jo kun en måde at gøre heste trafikvante... De skal ud i trafikken. smiley

    Det er ændringerne i lud og hastighed der skræmmer hestene, så tril forbi i jævn hastighed og så langt fra dem som muligt, så plejer der ikke at være problemer.

    Det er nu mere tossen der sidder på ryggen af krikken som er problemet, for hvis hun rider i samme retning som du kommer kørende, så kommer du unødigt tæt på dem hvis der er modgående trafik.

    Dog er det sådan med heste at da de er et flugtdyr, så kan fanden jo pludseligt tage ved dem, hvis de ser eller hører en fare.

    Jeg har en kone der har sine ungheste der hjemme, så jeg har efterhånden vænnet mig til dem, men kloge det bliver de sgu aldrig... ;-D


  • #15   26. apr 2011 lud = lyd ;-D

  • #16   26. apr 2011 Som hesteejer og rytter kan jeg kun sige det er sku heste ejeres/rytteres problem. Hvis man ikke kan styre sin hest skal den bare ikke være i trafiken.

    Vores heste bliver trænet til at gå på vejen. Og vi har ingen problemer med vores.
    Det er klar et problem med unghest, men hvis man rider ud samme med en garvet hest vil unghesten næsten altid følge den ændre hest....
    Desvære er der bare ALT FOR MANGE "unge piger" der tror de kan ride. Lige så snart rytter bliver bange, kan hesten ligte det og så har vi paniken.

    General vil jeg så også sige at 99,9% af de motorcyklister jeg har mødt på hesteryg har vist mere end hensyn til hesten.
    Der imod har jeg desvære oplevet ALT for mange lastbil der opføre sig lige stik modsat.

    Ang tuning af hest, så er det i lykkes os af hele to hest mere ud af vore racer hest i år *GGG*
    http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=168675&ipc=518370
    og
    http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=171216&ipc=525993


  • #17   26. apr 2011 RASS4FUN...
    Va skal man også med sådan et kræ... Andet ind i fryseren... c",)

    Helt sikkert, at rytteren bør "vide bedst".. De må holde sig til skov/mark hvis kræ'et ikke er trafiksikkert.. Selvfølgelig kan der ske et brist i hestens hoved.. Men va' man kan jo også få "Bedste" på skødet i hvert lyskryds..

    Tjaee.. De SKAL jo også være der... c",)

    /Rass


  • #18   26. apr 2011 [ R A S S ] '

    Hestkød smager sku ganske godt .-)


  • #19   26. apr 2011 Racing4fun.es

    De ser godt ud smiley


  • #20   26. apr 2011 http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=152822 gammel tråd om lignende problemstilling.

    Men langt fra alle heste springer jo i luften i trafikken. Men helt ærligt, hvis ikke man kan vurdere, hvornår ens hest er nervøs, og man bør hoppe af og trække, så er man bare ikke dygtig nok, til at ride i trafikken.

    - Anna B (der har haft heste de sidste 17 år, og både tilredet og gjort heste trafiksikre)


  • #21   26. apr 2011 Du kan vist ikke gøre andet end hvad du har gjort. Jeg møder generalt også mange heste når jeg kører, da jeg er i nærheden af marker og skove, men har aldrig været udsat for at hestene går i panik. Men jeg er også megt opmærksom på ikke at ændre motorlyden for meget i nærheden af dem - skal ikke nyde noget med 500 kg. hestebøffer:-)

  • #22   26. apr 2011 Niklas D

    Nu ved jeg med stor sikkerhed det er føren af motorkøretøjet der får skylden hvis der et sammenstød med en hest.
    Men det fratager nu ikke rytteret for at være ansvarsbevist...

    Hest er et levn fra fortiden, og hvor meget de bør være i trafiken skal jeg lade være usagt.
    Men det ville ikke være forkert at der skulle aflægges en "køreprøve" før hest er gadelovlig.

    Jeg rider selv ca 10 km daglig, desvære har jeg mødt mange ander rytter der slet ikke skulle have lov at ride hvor der er trafik.


  • #23   26. apr 2011 I har jo egentlig fat i det rigtige, i hensyntagen til hest og rytter.
    Med 41år i sadlen, har jeg sandelig også prøvet lidt af hvert.
    Pludselige lyde, ændring i lyden, bagfrakommende bevægelser, og "forkerte" former, kan ændre en ellers fredelig hest`s adfærd.
    Derfor forsøger den at komme væk.
    At nogle af jer mener, at rytteren skal tænke sig om, hoppe af, blive på marken, er muligvis sandt, men holder ikke i virkeligheden.
    De yngre og små hestetøser tænker ikke altid så langt. Dem skal man altså passe på. De rider ikke med hovedet, men tit og ofte i en drømmeverden, som jo så hurtigt kan blive smadret.
    Og husk på, at den hurtigt kan blive så skræmt, at den ikke ved hvad der er for og bag.
    Har en gang redet en hest, som bakkede ud på vejen, idet der kommer en bil. JEg kunne intet stille op, og idet bilen passerere, sparker krikken alt hvad den kan trække. Husker ikke hvem der måtte betale for skaden. Det var kun bilen det gik ud over...


  • #24   30. apr 2011 Som de fleste siger: kør forbi i så ensartet tempo som muligt, de reagerer på ændring i lyden.
    Rider selv langs landevej når jeg skal til skoven, og de heste jeg rider er vant til store traktorer, lastbiler og hvad ved jeg, de reagerer heller ikke når jeg kommer på min mc, glor bare mærkeligt på mig.
    Men selvom de er nok så trafiksikre, så er det levende dyr som man aldrig ved 100% hvordan reagerer på forskellige ting. De kan panikke over at der pludselig er kommet et nyt skilt på vejen, at der løber en hund 200 m væk osv.

    Det er sgu ikke holdbart at sige at ryttere bare må holde sig fra vejen fordi mc-sæsonen starter, helt ærligt, mc sæsonen er sjovt nok også den tid på året hvor det er fedest at ride ud i naturen, og der er iøvrigt kun én måde at gøre en hest trafikvant på: det er sjovt nok ved at få den ud i trafikken, helst med mere erfarne og trafiksikre heste på siden.

    Vi skal jo også tage hensyn til børn der starter op i trafikken.

    Jeg har ikke oplevet noget skidt på hesteryg (udover når de dumme kræ bliver bange for striberne på vejen og hvad de ellers kan finde på pludselig at panikke over), så til trådstarter: du har været uheldig, fortsæt bare som hidtil.


Kommentér på:
Heste og MC

Annonce