{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.250 visninger | Oprettet:

forsikring og neddrosning {{forumTopicSubject}}

Hey smiley
"Emil" på 18 kører rundt på en motorcykel med 100 hestekræfter. Emil har kun kørekort til lille motorcykel. Motorcyklen har ansvarsforsikring og er synet med neddrosling men er derefter blevet pillet af. Emil kører ind i en gammel dame der brækker begge ben.
Hvem skal betale den kæmpe erstatning den gamle dame nu skal have? Gør forsikrings selskabet det, hvorefter de kræver pengene af emil? Eller har de ikke ret til at kræve pengene af emil, da motorcyklen er forsikret, og emil får kun en bøde for at køre på en stor mc?

Har hørt en masse forskellige meninger om hvorvidt forsikrings selskabet betaler eller ej, og syntes det kunne være rart at få det slået fast smiley
Hvad mener i?
Jonas.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  forsikring og neddrosning
  • #1   27. maj 2012 Emil bør ringe til sit forsikringsselskab, før han kører nogen ned.


  • #2   27. maj 2012 Tror emil har ringet til sit forsikrings selskab eftersom motorcyklen er forsikret.

  • #3   27. maj 2012 Så kunne han spørge dem om de dækker, de var ligeglade med om min gamle Ducati var droslet

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #4   27. maj 2012 Forsikringen kigger kun på om "emil" kører som en lallende idiot og om det derfor er årsag til ulykken.

    Det er gennemgået så mange gange herinde efterhånden - og svaret er IKKE hvad flertallet tror og mener de kan fortolke sig frem til.


  • #5   27. maj 2012
    Det er da muligt at forsikringsselskabet ikke er ligeglad.
    Men det er der bare ikke noget at gøre ved, for de kan ikke gøre noget ved det.

    Loven er klokkeklar, og de kan kun gøre noget, hvis Emil har kørt "groft hensynsløst".


  • #6   27. maj 2012 @saimon.


    Det har været vendt mange gange. Og det svar du kommer med er stadig noget vrøvl. Og det vil det blive ved med at være, uanset hvor mange gange den slags ønsketænkning bliver nævnt.

    http://www.codan.dk/web/download/Betingelser_ANP_veterankoeretoej.pdf

    Side 4 stk 14.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #7   27. maj 2012 Brian S - Jeg er nødt til at spørge om du er ordblind, eller bare ikke GIDER læse hvad der bliver skrevet inden du svarer...?

    1. "Emil" HAR kørekort.
    2. Der bliver spurgt til dækning af en ansvarsskade - ikke en kasko skade.
    3. Der bliver spurgt til en MC - ikke en veteran MC.
    4. Steffen, som er eksamineret assurandør (forsikrings ekspert - i tilfælde af at du skulle være i tvivl) HAR svaret på det her 30 gange.

    Og STADIG vrøvler du løs....


  • #8   27. maj 2012 Nej Emil har ikke kørekort til det køretøj har benytter !!!

    Og uanset hvor meget assurandør steffen er så ville han også vide at der i mange selskaber køres regres i disse tilfælde. Hvis han tjekkede regres sagerne hos sammenslutningen af danske advokater.

    Det er at lokke unge i fordærv på en løgn. At det er moralsk forkert er ligegyldigt. Men at det er retslig forkert kan ende med at blive rigtig dyrt.

    Og vilkårene er de samme for en alm mc som for en veteran mc. Blot for at blive i børnehaven...

    Du burde overveje at droppe ha rollen, hvis du ønsker at deltage i diskussionerne på det plan du gør,

    //Brian


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #9   27. maj 2012 Læs den her tråd som omhandler noget af det samme: http://www.motorcykelgalleri.dk/for_messagedetail.aspx?msg_id=181388

    Der er et par links til yderligere tråde som også handler om det.

    Regres køres sikkert ofte på kasko skader - men det er stadig ikke det der spørges om.

    Det er ikke at lokke nogen i fordærv at fortælle dem sandheden. Folk der stiller de her spørgsmål, HAR allerede gjort op med sig selv hvad de har tænkt sig at gøre ved droslingen på deres MC. De har ikke tænkt sig at lytte til vores formaninger, for det er ikke det de efterspørger.

    Hvis vilkårene er de samme, så find dog dokumentation for det.
    Det handler stadig om en ansvarsskade og ikke en kasko skade, skriver jeg lige igen.
    Hos rigtigt mange selskaber er vilkårene LANGT fra det samme. Et veterankøretøj er potentielt mindre eksponeret for uheld / skader og ejer du et veteranforsikret køretøj, SKAL der hos de fleste selskaber være forsikret et andet ikke-veteran køretøj som er dit primære transportmiddel, og som derfor vurderes til at bære en større del af risikoen.

    Min rolle som HA har intet at gøre med mit spørgsmål til dig. Du burde ikke deltage hvis du skal spille den bedrevidende fader rolle overfor alle.


  • #10   27. maj 2012 Kære Hjælpe-Administrator #42 Sajmon ™.

    Hvis man vælger at indtræde i en administrativ rolle som fx hjælpeadministrator, så forpligter det faktisk.

    Det er derfor heller ikke acceptabelt, at der på nogen måde diskrimineres.

    Måden du vælger at udvise arrogance eller sarkasme på er helt uhørt, specielt når du repræsenterer denne hjemmeside (det er der sikker nogen, der kigger på, håber jeg)

    Så vær så venlig ikke at blande folk med læsevanskeligheder, som fx folk der er ordblinde ind i dine personlige fejder.

    Det er ikke en spøg, at være ordblind. Det er en stor obstruktion i mange ordblindes hverdag.

    Og lad være med at svare på mit indlæg – det vil ikke klæde sig.

    Det er IKKE OPLÆG TIL DEBAT..


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #11   27. maj 2012 Kære Jens F

    I tilfælde af at du ikke følger så meget med her på siden, vil du således heller ikke være klar over at der er folk som f.eks Brian S, som konstant bomber de her diskussioner ned med deres ævl og vrøvl, baseret på gætterier og fortolkninger som så godt som aldrig kan underbygges.
    Om det er deres trang til at være bedrevidende, udleve en fader rolle som hverdagen ikke tilbyder dem, eller bare VIL provokere og tro de kan pådutte deres livsværdier på andre, er jeg ude af stand til at forklare - og de kan heller ikke selv. Jeg har spurgt flere gange...

    At jeg spørger om han er ordblind, er ikke diskrimination. Var han den mindste grad af ordblind, ville det rent faktisk forklare at han svarer på noget HELT andet end det der spørges om. Jeg kender selv flere ordblinde, og det er ikke noget som er nemt at leve med i hverdagen - og derfor heller ikke noget jeg ville ønske for nogen andre mennesker.

    Men hvis du kun sidder og venter på at kunne brokke dig over mig, og bagefter mener du skal diktere hvad der er passende for mig at svare på, så tager du helt fejl. Deltag i tråden med relevant underbygget viden, eller lad helt være med at deltage.

    Hvis du en anden gang mener du har noget at sige direkte til / om mig og min væremåde, så skriver du bare en privatbesked.

    DET er ikke oplæg til debat....!


  • #12   27. maj 2012 Brian S
    "Og uanset hvor meget assurandør steffen er så ville han også vide at der i mange selskaber køres regres i disse tilfælde. Hvis han tjekkede regres sagerne hos sammenslutningen af danske advokater."

    Aldrig i Danmarkshistorien er det sket at et selskab har vundet en regressag på motoransvar, med henvisning til manglende/forkert kørekort.
    Hvis det er nævnt i en sag, kan det højst være kirsebærret på toppen af en meget alvorlig skadevoldende forseelse, der kan betegnes som grov hensynsløs.

    Og så er der i øvrigt heller ikke noget der hedder Sammenslutningen af danske advokater.


  • #13   27. maj 2012 @saimon.

    Tak for din psykologiske afklaring af min person.

    Må så kaste lidt mudder tilbage, og undre mig over hvem der egentlig er den bedrevidende af os to. Når det drejer sig om at følge regler på galleriet her så er du den tilknappede betjent der ikke lader det mindste der kunne minde om noget som måske ikke er tilladt være i en annonce. Og straks der efter ytre dig om hvordan man kan undgå lovgivningen eller hvordan du ikke vil kneppes for en ærlig færdelsforseelse......

    Men endnu et flot indlæg fra en HA det er den slags der virkelig skaber respekt omkring din person.

    @ Steffen.

    Jeg undskylder min alder. Tror det hedder advokatforeningn i dag.




  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #14   27. maj 2012 Jeg har ikke afklaret dig psykologisk - jeg stillede dig et spørgsmål som du endnu ikke har svaret på.

    Tråden omhandler forsikringer og et par spørgsmål til det - så lad være med at spilde mere tid på brok over mig. Skriv en privatbesked hvis det er så vigtigt for dig at komme ud med det.

    Jeg gider ikke sige det mere.


  • #15   27. maj 2012
    Brian - det handler ikke om at undgå lovgivningen.
    Det handler om korrekt oplysning af konsekvensen for en handling.

    Og lovgivningen er helt klar på det punkt:

    Færdselsloven § 108 stk. 2

    Forsikringsselskabets hæftelse og regres

    § 108. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.

    ”Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.”

    Altså skal der være tale om at skaden skal forvoldes af en handling der kan betagnes som "grov hensynsløshed"

    Der er ikke noget at komme efter.
    Og det er ikke noget jeg tror, det er noget jeg ved - og har lært i min uddannelse, samt 22 års efterfølgende erfaring i branchen.



  • #16   27. maj 2012 At køre uden kørekort betragtes som grov uagtsomhed og hensynsløshed..

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #17   27. maj 2012 Hvor ser du det henne?

    Han HAR kørekort, men ikke til den rette kategori.


  • #18   27. maj 2012
    Så siger vi det, men det en værre gang sludder.

    Forestil dig at en mand har mistet kortet for sprit, - og han kører igen 14 dage senere - ædru.
    Skulle han så have mistet evnen til at køre ordentligt i mellemtiden?
    Eller overtræder han bare den del at straffen, der siger at han ikke må køre?

    Kørekortet har ikke en skid at gøre med regres - det er udelukkende den skadevoldende handling der ligger til grund for bedømmelsen.

    Når man blander påståelighed med uvidenhed, så får man en lidt komisk fremtoning.
    Prøv at spørge dig selv: Ved jeg egentlig noget om emnet fra fagbøger eller fagfolk, eller er jeg bare så overbevist om at mit gæt er rigtigt, at enhver dokumentation der siger noget andet kan være ligegyldig?


  • #19   27. maj 2012 Ikke at have kørekort i den rette katagorier betragtes retsmæssigt som at køre uden kort...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #20   27. maj 2012 Det gør det så ikke - og det er der link til højere oppe...

  • #21   27. maj 2012
    Det kan godt være, men det betragtes ikke som grov hensynsløshed, som der skal til for at gøre regres.

    Man kan sagtens køre pænt uden kørekort.


  • #22   27. maj 2012 Jeg forstår ikke helt hvorfor det er svært at køre på en den drosslet MC til man er 21 år. Reglen er der jo ikke uden grund og hvis man forsøger at omgås reglerne kan det godt have betydning for forsikringen. Jeg har ikke brug for mere fart end min drosslet MC kan give når jeg køre på de danske veje.

  • #23   27. maj 2012 Problemet er ikke tilstede når man køre pænt, eller hvis man ikke selv er skyld i ulykken. Så koster det kun en bøde for manglende førerret.

    Problemet opstår først når man er skyld i ulykken på et køretøj man ikke lovligt har føreret over.


  • #24   27. maj 2012
    Jeg giver op - du vinder.
    Jeg kan sagtens leve med at du tror det, men jeg forstår ikke at du kan blive ved med din påstand, selvom du har fået dokumenteret at den er forkert, endda samtidig med at du reelt ikke har viden på området - du har en stærk fornemmelse af at dit gæt er rigtigt, men det er det altså ikke.


  • #25   27. maj 2012 Læs venligst afsnittet .  

    Hvilke begivenheder dækker forsikringen ikke
     
    "Forsikringen dækker ikke skade i forbindelse med manglende kørekort"
     
    http://www.forsikringsguiden.dk/Sider/Fallesvilkar-bil.aspx




  • #26   28. maj 2012 Brian> Det er KASKO forsikring der er tale om i dit link, ikke ANSVAR, som er det den her tråd handler om!

  • #27   28. maj 2012 Det var da utroligt.
    Læs dit eget link.

    Der er et afsnit der hedder ansvarsforsikring, og der er et afsnit der hedder kaskoforsikring.

    Vi taler om ansvarsforsikring her, og der står at der er regres ved grov hensynsløshed i.h.t færdselsloven.

    Kørekortet nævnes under kaskoforsikringen.


  • #28   28. maj 2012
    Og det link du postede kl. 21:0228
    Side 7

    18. Regres ved forsæt eller grov hensynsløshed
    Codan har regres for ansvarserstatninger mod
    enhver, (føreren, ejeren eller andre) som efter
    færdselslovens regler er ansvarlig for en skade,
    og som har forvoldt skaden med fortsæt eller
    ved en uagtsomhed som kan betegnes som grov
    hensynløshed.

    Den må da snart fise ind.


Kommentér på:
forsikring og neddrosning

Annonce