{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.802 visninger | Oprettet:

Kørsel på "stor" mc i udlandet på lille kørekort {{forumTopicSubject}}

Da min knægt fylder 18 år 31/12-12, når han at få kørekort efter de nuværende regler, dvs 34 hk..
Jeg overvejer dog om han skal med til Dolomitterne til efteråret 2013, evt. på en af mine ZZR1100 maskiner

Men hvordan er reglerne med forsikring etc. hvis han har lille kort i DK efter de nuværende regler, og kører på en stor MC i udlandet..?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørsel på "stor" mc i udlandet på lille kørekort
  • #1   19. nov 2012 han får kørekort efter de regler som højst sandsynligt træder i kraft den 13. januar 2013. ikke efter de nuværende regler.

  • #2   19. nov 2012 Kommer da an på hvor hurtig han er..

  • #3   19. nov 2012 jeg tvivler på der bliver afholdt køreprøver i januar.


  • #4   19. nov 2012 Et godt råd:
    Dont do it.
    Knægten har kørkort til en MC med 34 heste og ikke til en MC med 150.
    Forestil dik at blive stoppet af en udenlandsk betjent, tag hjelmen af og så er i mildest talt i deep shit. I Tyskland vil det kunne medføre en tur i retten, og hvis han er heldig en betinget dom, i værste fald skal han ind og spjælde den, kommer det til et uheld som han måske ikke enda selv forskylder vil din forsikring formentlig ikke betale en klejne.

    Jeg tror næppe at du ønsker at stå og diskutere med en fransk eller italiensk betjent, de plejer ikke at have så megen humor som de danske.

    Jeg har selv da jeg var 19 i 89 kørt rundt på en fzr 1000 med 145 heste.
    Da jeg havde noget familie i Berlin, måtte jeg pænt tage hjelmen af hver gang jeg kom til grænseovergangen til BRD og selv om jeg havde papiren i orden, blev jeg fastholdt adskillelige gange indtil de havde tjekket at jeg faktisk måtte føre dette køretøj. Gør jer selv den tjeneste og lad være, konsekvenserne kan hurtigt blive uoverskuelig.

    I øvrigt vil jeg ligerose dine MCer bliver helt nostalgisk, havde sel en ZZR 1100 fra ny i sin tid og, tog en tur på sommeferie til Italien på den.

    En superfed maskine og tænk du har 2


  • #5   19. nov 2012 Jeg fik mit kørekort til mc 28/1 2009..

  • #6   19. nov 2012 @Rene P, han får kort efter de nuværende regler.. vi har søgt politiet om ekstraordinært at afholde køreprøve i januar, og fået tilsagn om det.. ellers er det korrekt at der ikke afholdes prøver mellem 1/12 og 1/3, så ja, det er i sidste sekund smiley

    @SR R kan godt være du har ret.. Tænkte et kort øjeblik på om de "gamle" regler (til næste år) måske gav mulighed for at køre på en større maskine i udlandet, men det er nok korrekt, at begynde diskutere det med tyske eller italienske politifolk kan give en del komplikationer.. smiley


  • #7   19. nov 2012 Det er vel i og for sig ligegyldigt om han kører efter de nye eller gamle regler.. Hvis han kører på en 1100cc MC med 150hk er straffen vel den samme om han har kørekort til 15hk eller 34hk ? .. Forskellen kan i hvert fald ikke være betydende ?

  • #8   19. nov 2012 nu er jeg lidt nysgerrig, hvad gør i så hvis der ligger en halv meter sne? smiley


  • #9   19. nov 2012 Godt spørgsmål...så det håber vi på der ikke gør... men som sagt, har den motorsagkyndige sagt OK til at tage ham op til prøve før de nye regler træder i kraft..så han får styrepap efter de gamle regler..

    Så det må jo siges at være OK service fra deres side..!!


  • #10   19. nov 2012 Ja lige meget om han kommer ind under de nye eller de gamle regler, så går det ikke at køre rundt på så stor en MC. Men altså en 34hk mc kommer jo også snildt rundt, så hvis det er for ferien og ikke for farten, så er 34hk jo rigeligt smiley

  • #11   19. nov 2012 Han har købt en xv500 med droslingssæt, som vi skal lave et bobber projekt ud af her i vinter.. Men den er ikke ligefrem en touring maskine... Og nok endnu mindre når den er ombygget til bobber.

  • #12   19. nov 2012 Og det er faktisk lige det der er pointen.... en stor mc om den er 1100 com eller ? Hvis man kører for turens skyld og ikke farten...Ville jeg gerne lade min knægt køre på ferie på den, når jeg selv var med til at styre begivenhederne..

  • #13   19. nov 2012 com =ccm

  • #14   19. nov 2012 Ja det er selvfølgelig vigtigt hvilken maskine man kører på, hvis man skal køre rigtig langt.

    Men hva er årsagen til at du har 2 af sådan nogle store maskiner stående? smiley


  • #15   19. nov 2012 Beklager men din søn vil mig bekendt ikke kunne få en praktisk prøve inden de nye krav træder i kraft noget sted i landet og der er pt. ingen overgangs periode... dvs 18-20år = 125ccm med max 15 hk

    vh kørelæren fra en 100% MC-Køreskole


  • #16   19. nov 2012 Mik M:
    Altså når han at tage den praktiske prøve inden d. 19 Januar 2013, så får han jo 34hk kortet, som han beholder indtil han bliver 20 og evt tager 48hk kortet.
    Men ja hvis han ikke når at tage prøven inden d. 19 Januar, så hedder det 15hk indtil han bliver 20.


  • #17   20. nov 2012 ALTSÅ JEG ER 19 ÅR NU JEG FIK MIT KORT I SIDSTE UGE OG JEG HAR TIL 34 HK OG når jeg fylder 22 kan jeg tage en køreprøve og så få ret til at føre en "stor" mc

    beklager lige mit caps lock problem;b


  • #18   20. nov 2012 Det kan du nemlig godt ja, men det kræver at du tager 48hk kortet når du fylder 20. Ellers kan du først tage til ubegrænset når du er 24 år. Det er enten 24 år eller 2 års erfaring på 48hk(som du tidligst kan få på din 20 års fødselsdag) smiley

  • #19   20. nov 2012 En mc med 155 hk til en på 19! Det er sindsygt og bør ikke ske, en på 19 har ingen forestilling om hvad 155 hk kan, og alene vægten på den mc, han kan ikke holde den hvis den kommer ud i 45 grader uden fremdrift, sindsygt siger jeg bare.

  • #20   20. nov 2012 Det er forkert Emil M.. 34hk kan opgraderes til stort når man fylder 22 år
    §139:
    3) Kørekort til de i § 11 nævnte køretøjer kan dog udstedes til en person, der først efter den 19. januar 2013 har opnået to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A (lille motorcykel), når personen er fyldt 22 år, og har bestået en praktisk prøve til kategori A på en motorcykel, kategori A.

    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=143073#Kap10


  • #21   20. nov 2012 Hva fa'en, det har du sku ret i. Den detajle havde jeg sku glemt. Ikke at det hjælper specielt meget, for det er jo ikke fordi man kommer hurtigere til fadet af den grund. smiley

  • #22   20. nov 2012 @Mik M, det var også første melding vi fik, men så gjorde vi opmærksom på at der ikke, som normalt var en overgangsperiode. og da han fylder 18 år inden d. 19/1, er han iflg loven berrettiget til at få kortet efter de nuværende regler,
    På den baggrund blev sagen taget op på et møde og der er nu givet tilsagn fra politiet at han kan komme op til prøve i starten af januar, og dermed efter de nuværende regler...


  • #23   20. nov 2012 @Emil M, du lyder lidt som min kone " hvad skal du med alle de mc'er ??"

    Nej, jeg renoverer dem.. ZZR1100 har fra årgang 90-92 et lille gearkasseproblem med 2. gear, derfor er de til at få for små penge, hvis folk ikke selv kan lave det..

    Og så er det en fed touringmaskine, meget stabil og stadig super hurtig, efter min mening den bedste (og flotteste) af kongemaskinerne fra start 90'erne.


  • #24   20. nov 2012 @Stefhov sejt må jeg have lov spøger til hvilken politi kreds?

    jeg kæmper i øjeblikket meget med problemet med henvisning den nye bekendtgørelse

    § 65. Praktisk prøve kan tidligst aflægges, når ansøgeren opfylder aldersbetingelsen for at få udstedt det ønskede kørekort. Politiet kan i ganske særlige tilfælde dispensere fra fristen.

    jeg mener jo at "særlige tilfælde" er når men ændre noget som ikke er blevet ændret siden 1996..


  • #25   20. nov 2012 Det må være Sydsjællands- og Lollands Falsters politikreds,
    Bemærk dog, at han opfylder aldersbetingelsen da han fylder 18 år 31/12-2012,
    Det er kun i forhold til, at de "normalt" ikke aflægger prøve på MC i perioden 1/12 - 1/3 at de har dispenseret fra..

    Knægten var lidt ked af det da han hørte at de ikke aflagde prøver efter 1/12, da han jo stod og havde købt 34 hk mc, og kun ventede på at fylde 18 år..

    Men vores køreskole (Maribo Køreskole) tog sagen op med politiet og fik det fixet..


  • #26   20. nov 2012 jeg håber sgu det lykkes for din dreng. du må lige komme med en opdatering til den tid, om det lykkedes eller ej. smiley


  • #27   20. nov 2012 Tak Rene P, det skal jeg sørge for...

  • #28   9. jan 2013 Så fik knægten sit mc kort, jeg lovede jo at opdatere jer, om det lykkedes ham at få kortet efter de gamle regler. Så her i formiddag bestod knægten mc- køreprøven, og kan dermed alligevel få glæde af sin indkøbte XV500.


  • #29   9. jan 2013 Tillykke.

Kommentér på:
Kørsel på "stor" mc i udlandet på lille kørekort

Annonce