{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.509 visninger | Oprettet:

Kenneth H
Kenneth H
Tilmeldt:
10. okt 2011
Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066

Den nye MC lov - part 743 {{forumTopicSubject}}

Har lige haft en MF'r til middag her i hytten, hun kører selv MC og siger at personer der har MC kort i dag, men endnu ikke er fyldt 20, de er også omfattet af den nye lov.
Dvs. at den dag de bliver 20 år, så er det ikke ubegrænset antal HK, som oprindelig, men max 48 hk til de er 22 - bare hvis nogen skulle være i tvivl


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den nye MC lov - part 743
  • #1   25. feb 2013 er det ikke sådan det hele tiden har været?

  • #2   25. feb 2013 Kan du ikke lige få hende til at henvise til hvor det står i den nye kørekortbekendtgørelse ?
    Der er ikke noget nyt i at man kommer under de nye regler, hvis man ikke var fyldt 20 og ikke havde de 2 år med lille kort senest d. 18-jan.
    Men det andet med at man aut. må køre 48 hk. som 20 årig vil jeg gerne se dok. for.


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #3   25. feb 2013 Der har bare været snakke om at folk der havde MC kortet inden d 19/1 ikke på nogen tidspunkt kom under de nye regler, men ville fortsætte som de oprindelig var.
    Var også min opfattelse, men sådan er det så altså ikke.

    Har ikke skrevet at det skete automatisk at man fik lov.


  • #4   25. feb 2013 Som jeg kan tyde den nye bekendtgørelse sker der ingen opgraderinger af MC kørekort uden aflæggelse af en praktisk prøve !
    Både fra A-lille til A og fra A1 til A2 til A


  • #5   25. feb 2013 keneht. ja det store kort som 21 årig skulle tages inden 19/1.

  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #6   25. feb 2013 Steen, du har uden tvivl ret, har ikke sat mig ind i hvad der kræves for at opgradere sit kørekort til en større kategori

    Gad vide hvad der sker hvis en på 19 år der i dag må køre 34 HK taber sit kørekort, og skal have et nyt. Kan man mon stadig udstede dem? Eller ryger man så ned på 125 ccm?


  • #7   25. feb 2013 Der er ikke nogle gamle regler som fortsætter efter 19-jan. Det som folk havde erhvervet senest d. 18-jan beholder de, og alt hvad der sker efter den dato følger den nye bekendtgørelse.

  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #8   25. feb 2013 forøvrigt er Morten Bødskovl kaldt i høring her d. 19 af DF, ang. tåbeligheden i den nye lov.
    Så dem der har lyst til at smide tomater efter ham kan møde op på borgen den dag smiley


  • #9   25. feb 2013 Hvis det kan bruges til noget, så kan jeg fortælle at jeg må når jeg fylder 21, køre på stor MC.
    og jeg fik kortet d. 9 dec 2011 da jeg var 19år (4dage før min 20års)

    Har snakket med en betjent om dette.

    så de gamle regler med at man skal have det lille i 2år, gælder stadig for sådan en i min situation.

    Dog har jeg vist ikke mulighed for at tage en køreprøve til stor MC, selvom jeg kunne det med de gamle regler.


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #10   26. feb 2013 Se det er netop det som jeg fik at vide ikke var sådan.
    Du skal nu være 22 år, før du kan kan køre med ubegrænset antal HK,
    (eller 24 år hvis du ikke har haft kortet i mindst 2 år)


  • #11   26. feb 2013 Mikkel a: den betjent har ikke kendt nok til de nye regler. Opgradering til større kort sker efter den nye lov

  • #12   26. feb 2013 Hvorfor skal sådan nogle ting altid besværgeliggøres ?? GRRRRR

  • #13   26. feb 2013 Jesper [Virum] P han havde et stykke papir på en sag, med en gut i min situation.
    Den havde været inde at vende, så det er nu de de regler der gælder, eller det er det i den her sag, vil ikke udtale mig, udenfor den her sag smiley



  • #14   26. feb 2013 Mikkel a
    Hvis du har taget det lille kort 4 dage før du fyldte 20, så har du haft lille kort i 1 år og 4 dage når du fylder 21. Så hverken efter de gamle eller de nye regler ville/vil du aut. får det store kort.
    Den betjent du har talt med har ikke haft meget indsigt i reglerne !
    Hvis det var de gamle regler som var gældende, OG DET ER DET IKKE, så skulle du til en køreprøve når du fyldte 21 for at få det store eller vente til du havde haft det lille i 2 år, altså 4 dage før du fylder 22 år.
    Men med de nuværende regler kan det lille kort opgraderes til et stort når man fylder 22 og består en praktisk prøve på stor MC

    Jeg kender personligt 2 køreprøvesagkyndige ved politiet. De indrømmer også at det har været alt for dårligt og sent at de blev informeret ordentlig om de nye regler her i jan. måned.


  • #15   26. feb 2013 Sorry, jeg så ikke at jeg fik tastet forkert istedet for 21, så skulle der stå 22 smiley
    Min fejl! smiley

    Så kan jeg godt forstå at det ikke lige gav mening. :b


  • #16   26. feb 2013 Mikkel a: Du skal stadig aflægge en praktisk prøve.

  • Mads A
    Mads A Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 39
    #17   26. feb 2013 Mikkel A, jeg står jeg i PRÆCIS samme situation som dig, så hvis du på nogen måde kan skaffe noget dokumentation der underbygger din påstand, så ville jeg juble. For jeg er nemlig også ret sikker på det kræver køreprøve til stor, fra vi er fyldt 22, før vi kan få lov til at lege med de store maskiner.

  • #18   27. feb 2013 Læs § 140 stk. 3

    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=145040

    Der skal aflægges praktisk prøve


Kommentér på:
Den nye MC lov - part 743

Annonce