{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.161 visninger | Oprettet:

Stvstellet Harley 1956 {{forumTopicSubject}}

Går og kigger efter en gammel stivstellet Harley. Men for pokker hvor de svinger meget i pris. Og kan også se, at man kan brænde nallerne m.h.t. afgift. Også selvom der er nummerplade og syn med kværnen. Er klar over, at hvis den er afgiftet i.h.t. veteran reglerne, ja så skal den jo være meget tæt på en original stand. Og bliver der monteret alt for meget udstyr og ændringer, ja så kan man få en mega afgift regning.
Jeg har bl.a. kigget på en stivstellet fra 56, hvor 60HK Panhead 1200 motoren er udskiftet med en 65HK Shovelhead 1200. Sælger oplyser, at han har på skrift fra SKAT, at denne motor ændring, ikke medfører yderligere afgift, da effekten ikke er forhøjet over 20%. Det lyder jo ok. Sælger oplyser så også, at SKAT har på skrift, oplyst sælger, at "Det vil også være lovligt afgiftsmæssigt at lave øvrige forbedringer uden det medfører betaling af ny afgift, da motorcykel ikke er afgiftet i.h.t. veteranregler". Kan se at kværnen har bl.a. skivebremser for og bag, nyere forgaffel og et fremflyttersæt. Skal jeg frygte, at skulle betale afgift af fremflyttersæt, forgaffel og skivebremser ????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stvstellet Harley 1956
  • #1   8. apr 2013 Papir fra skat er jo altid godt smiley når det er sagt er der jo forskel på at " skulle betale ny afgift" og skulle betale mere i afgift ,
    Det er jo sådan at man ville få en regning på fx ca 2000 kr for montering af skivebremse foran på en Harley, osv
    men næste problem er jo i forhold til syn / politi kontrol at det skal jo være godkendt/skrevet ind i papirer de forskelige ændringer der bliver lavet ,ellers er du lige vidt når du bliver stoppet på vej til træf ( og med en Harley bliver man stoppet )


  • #2   8. apr 2013 Yeps.....papir skal der til. Feks. den Intruder jeg har, er jo ombygget meget. Og der har jeg TÜV papirer på det hele, og den er synet og afgiftt sådan. Men de står jo intet om dette i reg.papirerne eller når jeg slår min MC op på SKAT`s hjemmeside. Det eneste jeg har, er en stak TÜV certifikater samt en godkendelse fra SKAT. Men jeg kører jo aldrig rundt med denne store stak papirer. Så hvis man bliver stoppet, ja så har politiet jo ikke noget at kontrollere ud fra Kan ikke finde noget om, at man er forpligtet til at kører rundt med alle de godkendelser på sig.
    Nå.....men i.f.m. med den stivstellet Harley, ja så ser det ud til, at den jo ikke er afgiftet i.h.t. veteran reglerne. Men afgiftet helt normalt. Men iflg. Sælger, oplyser SKAT jo, at han godt må bygge om på cyklen, uden det koster mere i afgift. Men der må da være grænser ? Feks. en lang forgaffel, fremflyttersæt osv. det må da koste mere i afgift ???


  • #3   8. apr 2013 jeg har snakket en del med den synsmand jeg bruger, han siger at en stivstellet må ikke i danmark være med skivebremser. det er der ikke nogen af dem der var fra fabrikken af og derfor kan de ikke synes. der kom en omskrevet regel af skat med det for et år siden. har man en der er synet kan man køre på den, men ved ejerskifte og syn skal den bygges tilbage. (ellers skal man kende synsmanden,)

  • #4   8. apr 2013 Søren m: Den regel kan jeg godt følge dig i, men da kun hvis den er afgiftet som veteran. For stort set alle stivstellet i DK, har jo skivebremser.
    Man giver jo cyklen bedre bremseegenskaber. Og hvis der så er betalt afgift af dette nye bremsesystem, ja så kan det vel også synes. Så den synsmand du bruger, tror jeg ikke helt er helt opdateret.


  • #5   8. apr 2013 Nej det er ikke rigtigt. Jeg gør en del i veteran. Selv en gammel bobbel eller buggy må man heller ikke bygge skivebremser på. heller ikke selvom det giver bedre egenskaber. Det er ikke lovligt. at man betaler afgift gør det ikke lovligt. der er stor forskel på hvad skat vil have afgift for og hvad synsmanden mener der er rigtigt og lovligt.

  • #6   8. apr 2013 Hvor er det du har set, at noget der er synet lovligt , ligepludselig bliver ulovligt med tilbage virkende kraft, har du noget der bakker din påstand op på skrift

    Mvh Bo


  • #7   8. apr 2013 Hmmm........Iflg. SKAD, så kan man nu godt sætte skvebremser på en cykel der er født med tromler.
    http://www.skad.dk/303-202_for-mc-kunder-af-skad.htm


  • #8   8. apr 2013 Jeg siger ikke det er med tilbagevirkende kraft. men hvis du bygger en om idag. kan den ikke godkendes, ok den læser jeg lige i aften.. Der er bare 3 uafhængige synsfolk i vejle som har sagt det samme omkring lige skivebremser på en stivstel. Jeg har selv et projekt i kan se herinde og den kan ikke godkendes med de bremser medmindre man kender synsmanden.

  • #9   8. apr 2013 Udskiftning af bremse(r) (både bremscylinder/v. håndtag, skive og kaliber og/eller fra tromle til skive) er en konstruktiv ændring hvis de afviger fra det cyklen er født med, og kræver syn og dokumentation - 5.01.001. Anvendes en bremse fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykelproducenten godkender dette

    Dette er ordret hvad de skrier på skad, og du får ikke harley davidson i usa til at godkende bremser de ikke selv har lavet.


  • #10   8. apr 2013 Sjovt nok min var igennem møllen sidste år den fra 52 men dobbelt skiver i for og en i bag ingen problem lige igennem syn papire ind til skat alt var ok har billeder med stempel og synsrapport og nej jeg kendte ikke synsmanden


  • #11   8. apr 2013 Jammen du finder det jo selv Søren m på det SKAD link. Der står jo, at hvis man feks. ændre bremser fra tromle til skive, ja så kræver det nyt syn i.h.t. bestemmelserne 5.01.001 fra trafik-styrrelsen, samt en godkendelse. D.v.s. feks. et TÜV certifikat. Så der står jo direkte ved SKAD, at man godt kan. Hvis ikke, ja så kunne 90% af alle ældre Harley maskiner jo ikke synes.

  • #12   8. apr 2013 Og m.h.t. den stivsteller du er ved at bygge, ja så kan den da også godkendes med skiver for og bag. Ellers en fed maskine. Men for pokker da, den bliver dyr i afgift. Stellet er ændret, anden forgaffel, alt for stor motor, fremflytter osv. osv.

  • #13   8. apr 2013 Ja det er rigtigt man kan sagtens betale sig fra det ja, men det er ikke så sjovt. Det er fedest at prøve at finde et smuthul så vi kan få det så billigt som muligt jo. Men stellet er nu ikke ændret på min. det er de 2 beslag forgaffelen sidder i ved kronrøret der er lavet forskudt så den har en masse udlæg.... Det du siger med at de ikke kan synes det er nok også rigtigt nok, det er derfor mange custum harleyer er faldet meget i pris det sidste år for ved ejerskift skal de synes og det kan blive problematisk, Men jeg ved ikke mere før jeg kommer længere med min. Det hele jeg ved er baseret på nogle synsfolk jeg kender og så ejeren af hd spare parts i hedehusene...

  • #14   17. aug 2013 selvfølgelig må du udskifte til skivebremse det skal bare være lavet forsvarligt og så skal den synes med konstruktive ændringer og der skal betales afgift af det hvis du er i tvivl om alt er som det skal være når du køber en ombygget cykel skal der stå i registrerings atesten at den er synet med konstruktive ændringer og så kan du få oplyst ved skat hvad det er der er betalt afgift af men husk at tjekke med skat fordi du kan godt få den synet med konstruktive ændringer uden der er betalt afgift af det har selv en stivstellet med 3 skive bremser og den har også været tjekket af skat flere gange kan ikke undgås hvis du kører til de store træf men held og lykke med det

  • #15   26. mar 2017 drenge er de nogen af jer de har billeder af et oirg stivstel(FL ) fra 51?? kronrør baggaffel osv

Kommentér på:
Stvstellet Harley 1956

Annonce