{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.891 visninger | Oprettet:

Valg af første cykel {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er i gang med at tage MC kørekort, og har planer om at udskifte min bil med en MC når jeg har fået kortet. Derfor har jeg været ved at kigge rundt efter hvad man kan få af cykler, og hvad der ser mest spændene ud, men jeg vil gerne have lidt feedback fra jer om hvad I kan anbefale.

Jeg har ikke planer om at bruge cyklen til daglig pendling. Den vil primært blive brugt til længere turer for sjov, for at besøge familien i det jyske, eller til lange ferie turer rundt i Europa.

Jeg har gjort mig nogle tanker omkring hvad det skal være for en cykel - det er ikke faste krav, men hvad jeg forestiller mig ville være passende:

500-700 cc motor: Den skal gerne have nok kræfter til den ikke bliver kedelig at køre på den i længden, men heller ikke for mange så den ikke er til at styre for en ny motorcyklist. Jeg vil ikke mene jeg er en fart gal person, så om tophastigheden er 160 eller 220 km/t gør ikke nogen forskel for mig. (Det er i øvrigt et A kørekort jeg tager, så der behøver ikke blive taget højde for maks ydelse.)

Vægt og tyngdepunkt: I og med jeg er begynder, ville det være rart med en cykel som ikke er alt for besværlig at styre og manøvrere rundt med. Jeg er dog ikke klar over hvor langt man skal op i vægten på en cykel for at det bliver et problem.

Afslappet kørestilling: Det er muligt det her er afhængig af den enkelte person, men jeg forestiller mig at en supersport cykel ikke er så behagelig at køre længere turer på. Jeg tænker mere på at finde en touring/sporttouring cykel hvor man sidder mere op. (Jeg er i øvrigt 185 cm hvis det er relevant.)

Vindskærm: Det her hænger sammen med punktet ovenover. Hvis man skal køre nogle timer på motorvej forestiller jeg mig at det kan være hårdt i længden på grund af vindmodstanden. Så en mindre vindskærm der kan lede det meste af vinden hen over eller rundt om mig vil nok være at foretrække. Det behøver dog ikke være en meter højt smiley

ABS bremser: Ville det ikke være dumt at vælge en cykel uden nu til dags?

Mængde af vedligeholdelse: Jeg er på ingen måde noget mekaniker geni, så jeg ville foretrække hvis det var en cykel hvor man bare trykker på starteren, og så kører den. Helst ikke noget med at man skal skille motoren ad hver anden uge for at den ikke ruster. Jeg kan godt selv smøre kæden og fylde olie på, men ud over det vil jeg nok sende det til en mekaniker.

Det budget jeg har taget højde for indtil videre, har lydt på cirka 90.000 kr., men hvis man kan finde noget billigere med nogle få år på bagen har de selvfølgelig også interesse.
Jeg vil lige nævne nogle af de modeller som jeg syntes godt om, det er primært Honda'er da de så vidt jeg ved skulle have et godt ry indenfor drift stabilitet:

- Honda XL 700 VA "Transalp"
- Honda CB 500 XA
- Honda CBF 600 SA
- Yamaha XJ6 Diversion

Jeg håber det er noget I kan hjælpe mig med smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af første cykel
  • #2   13. jun 2013 Suzuki GSF Bandit S 600/650 eller 1200/1250 alle fine sportstourer, billige at komme til for fornuftige penge og kører faktisk rigtig godt også for en begynder... men i sidste ende er det DIG der skal bedømme det, så det bare med at komme ud når du har muligheden og få prøvet nogle "cykler" af....

  • #3   13. jun 2013 NC700sa er det mest fornuftige bud.
    http://www.honda-mc.dk/Default.aspx?ID=64


  • #4   13. jun 2013 nu kigger du på en honda cb og cbf 500 og her vil jeg sige at du ikke kan gå galt i byen, jeg har selv en cb 500 dog fra 97 men en fantastisk cykel som ikke mangler kræfter til daglig brug og mig og mine venner ihvertfald sagtens kan køre på i 3 timer både på motervej og landevej med sving uden at det er noget problem for nogle, og den findes også til en del billigere penge end en ny cb/cbf500 smiley
    nu siger du så at du skal køre langt på motervej, og her vil en kåbecykel være langt at foretrække frem for en nøgen da du sidder meget bedre i læ bag sådan en, her kan du igen få kåbe både på den nye og den gamle model af cb 500'eren, og med hensyn til driftsikkerhed, bruger jeg min cykel hverdag og køre over 500 km om ugen, og den har aldrig brokket sig, og da det jo også er honda, kan du næsten altid være sikker på at det er noget der dur smiley
    så der er da en stemme på cb/cbf500 herfra, eller den gamle model cb 500 herfra, det går du ikke galt i byen med smiley


  • #5   13. jun 2013 @Jacob: En VFR er vidst lidt over mit budget, hvis cyklen ikke skal være 10 år gammel.

    @Kim S: En Bandit er ikke noget dårligt bud, den vil jeg tage med i overvejelserne! Jeg regner også med at skulle ud og prøve nogle cykler af når jeg har kortet i hånden, men indtil da må jeg nøjes med at kigge.

    @Jesper P: Jeg har godt kigget på NC 700'eren, men jeg ved ikke om den er sjov at køre på? Det røde felt starter ved 6.500 rpm, og af hvad jeg har læst skulle den næsten virke mere som en diesel.


  • #7   13. jun 2013 Det behøver den ikke nødvendigvis, men i forhold til ikke at skulle lave for meget vedligehold på den, er det nok en fordel at den ikke er 10 år gammel.

  • #10   13. jun 2013 Bandit er en super cykel. Min far har en 650 smiley man får ikke ondt i røven på længere ture, og den har fint med kræfter.. Nogen og 70 har den. Han gav 90 for sin i 2009 med ABS. Han fik lidt rabat da den var fra 2008.

    Den der Honda nc700 ville jeg ikke selv vælge.. Som du selv siger er det røde felt allerede ved 6500 rpm og så har den kun 48 hk. Min egen mc har 48 heste. Fint de første par uger - men så er det også lidt kedeligt. Hondaen har dog en del flere kubik så den trækker nok noget mere end min - men stadig smiley


  • #11   14. jun 2013 En suzuki v-strom måske

  • #12   14. jun 2013 CBF600sa er en kanongod mc med power nok til at slæbe både dig , passager og oppakning rundt i Europa. Totalt ukompliceret at køre på, , god siddekomfort, god vindbeskyttelse, nem at justere ind så enhver sidder afslappet, kører nemt 20-22 km/l ved alm. kørsel . Jeg købte min i 2011, og den har kun kostet mig et sæt nye dæk og 2 gange service i den tid. (16000 km med stort smil:-). Ud at prøve både den , men også nogle af de mange andre. Kun DU kan vide, hvilken mc, der passer dig og din kørestil . Held og lykke med købet!

  • #13   14. jun 2013 Hvor meget havde du tænkt dig bruge på en mc? Du skal jo også huske udstyret.

  • #14   14. jun 2013 Transalpen - helt sikkert smiley bedste cykel der findes hvis man ikke regner med at skulle køre mere end 130-140 km/t

  • #15   14. jun 2013 Hva med BMW gs650 der er på tilbud til 80000 kr,

  • #16   14. jun 2013 Min Z750, dog uden ABS.. men har sq aldrig brudt mig om at køre med det stas smiley så det er vel en smags sag smiley

  • Carsten H
    Carsten H Tilmeldt:
    aug 2012

    Emner: 11 Svar: 278
    #17   14. jun 2013 ER-6F m/ABS. Du kan få en praktisk talt ny for 50K, så kan du bruge de sidste 40 til en lille bil til vinterkørsel.

    http://www.123mc.dk/kawasaki-er-6f/mcid-63882s6

    Hvorfor dog købe en VFR med 40-50tkm på bagen og 8-10 år gl. teknologi når man kan få en ny MC for samme penge ?
    Det er din første MC, så du skifter den helt sikkert efter nogle (få) år, og så er det gensalgsværdi du skal kigge efter (=køb så billigt og så nyt nu som muligt).


  • #18   14. jun 2013 Hvis jeg skulle vælge af dine eksempler havde jeg uden tøven valgt transalpen. Lækker uopslidelig maskine med en skøn komfort og lyd for den sags skyld.

  • #19   14. jun 2013 Yamaha FZ6
    Yamaha FZS1000
    Yamaha FZ1-S
    Alle kendt for deres opretsiddende kørestilling, gode balance, og køreegenskaber.
    Fra ny 5 års garanti.
    Men Suzuki Bandit'en som andre har nævnt er også en god og bundsolid maskine.
    HAPPY hunting!


  • #20   14. jun 2013 Lars: hvorfor den BMW? Når man kan få en sprit ny husqvarna 650 strada for 75000kr? Den er altså billigere, men den skulle også være bedre!

    http://www.magacin.dk/motorcykler/en-billig-stjerne/ar4191/

    Ved ikke om der er ABS på den BMW, men det er der på den husqvarna smiley


  • #21   14. jun 2013 Ja ok... Tror bare der er lidt mere komfort i BMW hvor husquarna er hvist lidt mere til leg..

  • #22   14. jun 2013 @Bo J: V-Strom er også et godt bud, den er taget med i overvejelserne.

    @Thomas C: Hvilket udstyr er der som man bare SKAL have? Tænker du på hjelm, støvler, handsker og tøj, for i så fald har allerede købt det.

    @Carsten H: Hvordan er siddepositionen på en ER-6F? Kan man holde til at køre på den flere timer i træk?

    @Jacob H: FZ6'eren er et fint bud. Jeg tror måske de andre to bliver lidt for kraftige med 1000 ccm motorer, i forhold til det er min første cykel. Der skulle også gerne være plads til at få en større model på et senere tidspunkt smiley


  • #23   14. jun 2013 Så kan man købe en pakke til hvis man skal køre langt for 10.000kr, med tasker og blødere sæde osv. men tror den er behagelig nok! smiley men man må jo ud og prøve smiley

  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #24   14. jun 2013 På skolen kører jeg på en CB500FA http://www.honda-mc.dk/Default.aspx?ID=45
    det er en super behagelig cykel, men ingen racer. Heller ikke svær overhovedet at manøvere (ordbog, tak.) passer også perfekt til din højde, er selv 184.
    Med ABS, indsprøjtning. Hvis jeg havde pengene, så stod der sådan en herhjemme.


  • #25   14. jun 2013 Per s

    der er da ingen grund til at starte på sådan en lille mc og hvis du læser oplægget så vil vedkomne også på tur i europa , så lidt større mc er nok på sin plads smiley


  • #26   14. jun 2013 @Bo J: Nu foreslog jeg selv en CB 500 XA, som jo næsten er magen til en FA'er. Hvor stor motor skal man have for at den er god at køre lange turer på?

  • #27   14. jun 2013 Jeppe T

    det er der nok meget delte meninger om og det er selvfølig heller ikke kun motoren der er vigtig , men også side stilling , selv vil jeg ikke så lang tid ude i fremtiden anskaffe mig en suzuki v-strom 1000 som kan fåes rimelig nye til en fornuftig pris


  • #28   14. jun 2013 Køb min:D

  • #29   14. jun 2013 @ Jeppe T Det var lige præcis det jeg mente.. smiley

    @ Carsten H. Hvis jeg skulle vælge mellem en 10 år gammel VFR og en næsten ny ER 6. Ville jeg uden tøven vælge VFR'en.



  • #31   14. jun 2013 Sure Jacob smiley Ja, men man kan sq heller ikke rigtig sammenligne de to cykler syntes jeg. Jeg prøvede en ER6 sidste år, og det er da en god cykel, ingen tvivl om det. Men jeg vil stadig holde på, at man får mere mc i en 10 år gammel VFR.

    Men holdninger og meninger er jo forskellige.. Derfor er det jo godt at der er lidt forskelligt at vælge imellem. Jeppe må bare ud og prøve løs. smiley


  • #33   16. jun 2013 Hvad med min GSR750? Fantastisk meget power i, nok til at følge med de fleste!

    Og så sidder man dejlig oprejst på sådan en streetbike.

    Se min annonnce. Cyklen er næsten ny! smiley http://www.motorcykelgalleri.dk/marked/MC/133634-suzuki-gsr-750


  • #34   17. jun 2013 @Daniel: Jeg satser på indtil videre at finde en cykel med halv-kåbe, af hensyn til at kunne køre længere ture på den, behageligt.

    Til alle: Tak for de mange forslag. Nu har jeg nogle modeller som jeg kan tage ud og prøve af når jeg får kortet i hus, for at finde ud af hvad der passer bedst. Tak!


  • Thomas A
    Thomas A Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 230
    #35   17. jun 2013 Jeg kan ihvertfald skrive under på GSR'en ikke er behagelig når man skal længere end 60-70km. Men der fåes selvfølgelig en styrkåbe til den.

  • #36   18. jun 2013 Jeg har kørt 250 km landevej uden problemer smiley

    En nakedbike på 250 km motorvej er derimod en helt anden snak. Det er ikke behageligt.


  • #37   18. jun 2013 Hvem gider da også at køre motorvej smiley

  • #38   19. jun 2013 Hvordan skulle man ellers komme til alperne og køre på de gode veje dernede? smiley

  • #39   19. jun 2013 Jeppe T

    Landeveje smiley


  • #40   19. jun 2013 Landeveje som der siges smiley Desuden går der også et tog man kan tage, så er man der på et split sekund mens man har sovet, og man slipper for alle de kedlige veje! smiley

    Jeg kørte lige 200 km på cyklen igår, ren landevej. Hvis man er til sving og lign, så kan jeg altså kun anbefale sådan en GSR. Pga den korte akselafstand og kørestillingen finder du næsten ikke noget der er bedre til sving for "amatører" som os der ikke kører på bane smiley



  • #41   19. jun 2013 sådan en GSXR 750 er en dejlig maskine.

  • #42   19. jun 2013 Det er den bestemt smiley Men jeg vil nu vove påstå, at en GSR750 kan det samme på de danske landeveje.

    Medmindre man selvfølgelig har større evner end det cyklen kan, men det er bare ikke tilfældet. De fleste der ejer en Gsxr 750, 600 eller 1000 kan jo ikke engang udnytte cyklen 10% af det den faktisk kan smiley

    Men er man til ræser cykler så er det da vejen frem med en gsxr.


  • #43   19. jun 2013 Det med at komme ned i Alperne.. Kig på www.bikertransit.de så har du løsningen.
    Vi (4 gutter) lånte sådan en. Vi hyggede os, hørte radio, mens vi overhalede mc'er der kørte langsomt i møgvejret. Og det er billigere end toget. Og skulle du være uheldig, så kan du stadig få mc'en hjem på ladet.
    Genialt i mine øjne!

    God tur!


  • #44   20. jun 2013 Honda CBF 600 sa er en rigtig lækker maskine. God begynder mc, med gode køreegenskaber. Kig på min smiley

Kommentér på:
Valg af første cykel

Annonce