{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.966 visninger | Oprettet:

Ingen nummerplade. Strafbart? {{forumTopicSubject}}

Hey boys!
Har lige sådan et hurtigt spørgsmål. Jeg kom trækkende med min 125ccm Motorcykel her forleden. Jeg har skruet nummerpladen af den, da jeg ikke bruger den til kørsel på de offentlige veje, da jeg ikke har kørekortet til den endnu.

Men jeg kommer så trækkende med den, og op på siden af mig, kommer en politibil. De tror det er en knallert og de giver mig en bøde for ikke, at kunne fremvise forsikringspapirer. De glemmer dog, at tjekke stelnr. 3 dage senere, opsøger de mig, de glemte at tjekke stelnr. De finder så ud af, at det er en motorcykel. Ikke noget slemt der, jeg har jo ikke kørt på den.

Men så her i dag, får jeg af vide, at der muligvis er nogle sigtelser på vej mod mig, fordi, at jeg har fjernet nummerpladen. Er det ulovligt at trække en motorcykel på offentlige veje, når den ikke har en nummerplade monteret? - Jeg forstår det ikke helt, måske nogen herinde kan forklare det lidt bedre, end hvad betjenten jeg har snakket med til aften kunne. Han vidste det nemlig ikke helt, han skulle lige have undersøgt nogle ting med nogle kolleger, før han vidste om jeg fik flere sigtelser på den.

Jeg har selvfølgelig ikke i sinde, at tage i mod nogen bøder, da jeg på ingen måde er blevet taget på fersk gerning i, at have ført motorcykel uden kørekort. Jeg er set 2 gange komme trækkende med den. That's it.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ingen nummerplade. Strafbart?
  • #1   9. sep 2013 Du er på offenlig vej og gade med den. Så i princippet må de gerne give dig bøderne. (Har selv prøvet det). Men gå i retten med den, og se om de er flinkere der.

  • #2   9. sep 2013 Tvivler på den sag bliver til noget... Det bare et par betjente der tydeligvis ikke har haft noget at lave

  • #3   9. sep 2013 Benægt benægt benægt !


  • #4   9. sep 2013 Den holder vist ikke vand den der smiley

    Det er korrekt du kan få en bøde for manglende plade på registreringspligtigt køretøj ved kørsel på på offentlig vej. Men hvis du vitterligt har trukket med den, er der vist ikke meget at komme efter :-b

    Hvis jeg tager fejl er der risiko for følgende bøder: kørsel uden hjelm, kørsel uden korrekt førebevis, kørsel på uindregistreret køretøj, kørsel uden forsikring, manglende syn, er der mon flere.... nåja, kørsel på fortov smiley


  • #6   9. sep 2013 Man må jo heller ikke skubbe rundt med sin lastbil på offentlig vej uden plader.
    Fy da.......

    ;O)


  • #7   9. sep 2013 Hvorfor skubbede du den rundt?

  • #8   10. sep 2013 Han ka da ikk få bøde for KØRSEL uden hjelm når han trækker den smiley

    Du ka højest få noget på at du har anbragt et uindregisreret køretøj på offentlig vej smiley


  • #9   10. sep 2013 Viser jo bare endnu en gang at vi lever i et latterligt forbuds land.. Vi har så mange regler og forbud at selv dem der skal sørge for vi overholder dem, ikke har en skid styr på det. Men går ud fra at det er ulovligt som udgangspunkt... Husk det næste gang i går til valg...

  • #10   10. sep 2013 Det hedder færdselsloven fordi det handler om hvordan man færdes.

    Du trak en bunke jern på hjul der hvor man skal trække jern med hjul når man er fodgænger.
    På fortorvet.

    Nedskriv hændelsesforløbet og indsend en klage til politiets klagemyndighed.

    Vil tro han får en lille reprimande for at havenspildt din tid.
    Måske er det nok til han ikke begår lignende fejl igen


  • #11   10. sep 2013 Du må ikke trække rundt med den., Du er fører af den uanset om du trækker eller kører på den.

  • #12   10. sep 2013 sikke noget vrøvl. jeg kan ikke få en spritdom hvis jeg i min mega brandert trækker min cykel, og jo du kan få en spritdom for at cykle mega fuld.
    Jeg vil da ringe til den lokale retshjælp, og høre hvordan du evt. skal forholde dig hvis de prøver at smide en bøde i hovedet på dig.


  • #13   10. sep 2013 Jesper J (Lemvig): Det lyder forkert..
    Det vil sige at jeg i princippet kunne få en bøde for at hjælpe med at skubbe en havareret bil ind til siden, hvis jeg ikke har kørekort ?? Eller skubbe en MC i gang ?


  • #14   10. sep 2013 Hvis køretøjet ikke er indregistret, har det intet at lave på offentlig grund kun hvis den står på en trailer...
    Så jo du kan nemt få en bøde for noget..


  • #15   10. sep 2013 Når man trækker en MC er man at regne for fører af Mc'en, man skal dog ikke have hjelm på og den skal trækkes på fortovet. Derfor kan man godt få en bøde for ikke at have den indregistreret og manglende forsikring. Man kan også godt få en bøde for ikke at have kørekort til MC'en og spiritus.
    Når man trækker en cykel er man ikke at regne for fører, og kan derfor ikke få en spritdom, hvis man trækker sin cykel.
    Når man hjælper med at skubbe en havareret bil er man heller ikke fører. Men sidder man på førersædet og styrer bilen (eller går ved siden af og styrer rattet), så er man fører og kan få bøder for bl.a. manglende kørekort og sprit.
    Når man hjælper med at skubbe en MC i gang er man ikke fører, men er man den, der fører MC'en, er man fører og kan straffes.


  • #16   10. sep 2013 Der var en sag for noget tid siden, men en som trak sin MC op over fortorvskanten og ind gennem sin havelåge.

    Da det var et indregistreret køretøj, og han var at betrakte som fører når han trak den, fik han en bøde for at køre på fortovet.


  • #17   10. sep 2013 Rimelig ekstremt alligevel. Ved ikke hvilke sigtelser det er og hvor høje bøderne kan nå op på, men det er da latterligt.

  • #18   10. sep 2013 der er ik noget at komme efter når du trækker den. om du så hedder kurt eller kaj , snakker i mobil samtidigt .tror ikke du hører noget fra dem hvis hændelsesforløbet er som du har beskrevet

  • #19   10. sep 2013 Fuldstændig vanvittig læsning!
    Man skulle tro det var en del af en joke eller fra et eller andet sygt sted i verden.
    Er der virkelig ikke logik eller almen tankegang til stede, når den slags bøder/domme udskrives ?! -må indrømme jeg er noget chokket hver gang jeg læser sådan noget, men der kommer bare flere og flere tilfælde til.


  • #20   10. sep 2013 Simon T
    hvis nu traileren holder på den anden side af gaden eller på modsatte ende ar parkeringspladsen , skal den så kastes/bæres/teleporteres til traileren ? der går sgu lidt scootergalleri i den nu



  • #21   10. sep 2013 Mon ikke det kommer under denne paragraf?
    Stk. 2. Ved slæbning af køretøj, der ikke foregår med et bjærgningskøretøj, skal det slæbte køretøj være forsynet med prøveskilte, eller det skal være registreret og forsynet med nummerplader, medmindre køretøjet ikke er registreringspligtigt, og forsikringspligten er opfyldt.


  • #22   10. sep 2013 Dringle B
    Overvejet at rykke traileren i stedet?


  • #23   10. sep 2013 Finn s
    ved slæbning menes der med andet køretøj samt der er hastighedsbegrænsning vistnok 30 kmt


  • #24   10. sep 2013 det er ikke altid muligt , ex , har min cykel i en baggård hvor der ikke kan komme en trailer ind , postkasserne sidder i baggården så posten kommer der , ergo gælder færdselsloven der også , og så er det jeg ikke må trække min MC uden nummerplade der ??
    find lige en paragraf der diktere det , så æder jeg mit lort igen


  • #25   10. sep 2013 Tror nemt du kan finde en paragraf lignede den Finn S har slået op, og måske anses at trække noget også for at være slæbning.
    Derfor må alt der ikke er betalt forsikring af, ikke rører offentlig vej. ved at der gælder samme regler med tunet scootere, er de et offentlig sted må de tages hvis de ikke står på en trailer.


  • #26   10. sep 2013 Den er rimelig ny. Den er stadig dækket under 3 ugers omreg. Pladen til den er knækket, da den har lagt i min taske og der var den åbenbart ikke beskyttet tilstrækkeligt, så jeg har også nummerpladen, men den er knækket. Havde ikke tænkt på, at få en ny på, da det ikke er meningen jeg vil have den ud på de offentlige veje lige pt. Så derfor undgår jeg også at betale afgift osv.

  • #27   12. sep 2013 For et lysår siden, da jeg var ung, sad jeg med begge ben til den samme side på min knallert, og trillede aldså ned af gågaden i roskilde i gåtempo da jeg fulgtes med en kammerat, uden styrthjelm, med slukket motor. Da mødte jeg så (æske), vores lokale politi-betjent, som altid var at finde i bybilledet ((det hed sig at han kunne løbe en ulovlig knallert op)) Hehe, resultatet af det var en bøde for at køre uden styrthjelm og en for at kører på gågaden, rimelig surt, da jeg var i lære og der ikke var så mange penge, selvom bøden blev halveret p.g.a under uddannelse

  • #28   12. sep 2013 Kan kun sige : Fuldstændig absurd!

  • #29   12. sep 2013 Et køretøj må henstilles i 48 timer på offentlig vej uden nr.pl. hvis politiet klipper ens plader så får man jo ikke en bøde lige efter for ikke at have nr.pl. på, så self. må du trækken den hjem, de har ikke noget at komme efter. man må jo også gerne trække sin knallert ell. cykel hvis der ikke er lys på efter mørkets frembrud, det gælder sådan set også en MC, hvis lyset ikke virker.

  • Broaap
    Broaap Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 74
    #30   13. sep 2013 Du skal faktisk have kæden af, før du må trække den på offentlig vej.

    Men fuck nogle ynkelige politimænd alligevel.


  • #31   13. sep 2013 De er rimelig ynkelige ja. Så sent som i dag, har de haft kontaktet min far og spurgt om han vil vidne mod mig. Han har selvfølgelig sagt nej, men at de da gider... smiley

  • #32   13. sep 2013 Bare kør sagen, en dommer kan umuligt være lige så emsig.

  • #33   13. sep 2013 Jeg hentede min KTM hjem fra tyskland, da jeg kom ud at færgen så jeg at politiet stod ved tolden. Jeg trak min KTM igennem, og de piftede af mig og spurgte om en masse. Blandt andet Hvad er det for en den der? Så spurgte de mig også om jeg kunne finde på at flygte fra dem smiley Men jeg havde også hjelm på og hele lortet, så de sagde at jeg lagde op til at jeg ville køre. Men det var helt iorden, jeg trak bare videre og op til vores trailer hvor den blev kørt hjem fra.



  • #34   14. sep 2013 Hva for noget, hvis din historie er sand, og (jeg har ikke grund til at tro noget andet), må der være en grund til at de efterfølgende opsøger dig for at få stelnr, og så desuden ringer og spør om din far vil vidne mod dig, har aldrig hørt om noget lignende!!! er det betjente under oplæring? ???, der skal bevise de har en sag eller noget, wtf, måske ringer de fordi de i virkeligheden godt ved at de er på tynd is, men hvis nu de kunne få din far til at vidne kunne de hive den i land, tror bare du skal betale bøden og glemme resten

  • #35   14. sep 2013 Hvis de vil sigte dig for noget, så skal de henvise til en lov du har overtrådt.

    Den tvivler jeg på at de kan finde.


  • #36   14. sep 2013 Keld, de har vidst villet sigte mig for noget gadeuorden og larm. De har hele tiden holdt fast i at de havde et billede af mig, hvilket også nok skulle passe. Der blev i hvert fald taget et billede og jeg så bare en blitz, men under samtalen med min far fandt han frem til, at de på billedet ikke kunne se at det var mig og de kunne ikke engang se farven på knallert/motorcyklen. Det vil altså sige at præcis som du siger, så er de på tynd is, de har ikke taget mig på fersk gerning og under afhøring har jeg nægtet at det har været mig.

    Så ja, hvis de kunne få min far til at vidne mod mig, så havde de en sag, men de er på bar bund, da deres billede er ugyldigt (antager både min far og jeg), så har de altså ikke noget. smiley


  • #37   14. sep 2013 Så sagen går i sig selv, eller hvordan?

  • #38   14. sep 2013 Det håber jeg, men jeg ved ikke om de kan finde noget på mig.

  • #39   14. sep 2013 Okay, jeg kan høre at jeg var heldig den anden dag i rødby smiley

    Kæft nogle røvhuller de er når de gør så meget ud af at du har trukket.


  • #40   14. sep 2013 Nå ok, så var der alligevel noget mere i historien, Hehe, synes dog godt nok at hvis de ville give dig en bøde for gadeuorden, så skulle de bare holde sig til det, dem fik jeg også nogle stykker af, da jeg var ung, og aspiranterne kom forbi, og ikke lige viste Hva de skulle sigte mig for, så kunne man altid få en for gadeuorden. Men at de skulle udvise sådan en adfærd efterfølgende lyder utroligt " hvis du bare kom trækkende med din knallert" og da helt uhørt at de ringer til din far og spør om han vil vidne. De er vist rådvilde, anyway betal og glem resten

  • #41   14. sep 2013 Problemet er, at de kan ikke placere mig der hvor jeg skulle have udført gadeuorden. Jeg har ikke fået nogen bøder endnu og hvis de ikke kan placere mig på 'gerningsstedet' så kan de heller ikke give mig en bøde. De fisker efter alle beviser og vidner de kan få, men de har ikke noget på mig. Hvis de kan placere mig på vores gerningssted, så vil jeg få svært ved at forsvare, at jeg ikke har kørt på motorcyklen.

    Billedet af mig, kan man ikke se mig, man kan se det er en slags offroader der bliver kørt på, men man kan ikke engang se farve og ca. et kvarter efter billedet blev taget, blev jeg set af politiet ca. 9km derfra komme trækkende med motorcyklen. De stoppede mig så, mens jeg kom trækkende og troede det var en knallert, så tjekkede de mit navn gennem deres radio og fandt derefter ud af, at der var en sagsleder på den lokale station der gerne ville snakke med mig, så jeg blev anholdt og slæbt på stationen. Så skulle jeg afhøres om jeg havde været ude i det område hvor der var foregået noget uorden. smiley


  • #42   14. sep 2013 Hehe, ja, så er de på den, så kan du da trække en kværn pænt hurtig, må jeg sige, dig ringer jeg sku til hvis jeg går istå et sted, lad os høre hvad udfaldet bliver, selvom jeg næsten kender svaret, tror de bliver nød til at henlægge sagen, god vind

  • #44   18. sep 2013 Hold op hvor har du dog spildt alles tid med dit ynkelige forsøg på at få noget medynk og had mod politiet.!

    I dit oprindelige indlæg har du kun "trukket din mc 2 gange på fortov og thats it". det er så det du spørger til og får svar på.! Efterfølgende kommer det så lidt forsigtigt frem at du faktisk har kørt rundt på den, at der er taget et billede af dig og at du har lavet noget larm og gadeuorden.! Det kommer også senere frem at du faktisk har været ANHOLDT er blevet afhørt på en lokal politistation.! (Ikke noget man bare bliver for en mindre færdselsforseelse) så måske der er endnu mere i sagen du heller ikke fortæller..??

    Det lyder i høj grad som om du har begået noget ulovligt som du forsøger at løbe fra.!

    Hvis du skal spørge om råd i bør du fortælle hele historien, hvis du forventer nogle reelle svar.!

    Betal bøden og stop med at spild andres tid.!


  • #45   18. sep 2013 100% enig med Mads, tænkte det samme men gad egentlig ikke til at skrive her igen. OP spilder folks tid med sine indlæg gang på gang.

    Du lyder lidt som en klovn Jonas H. Dine tidligere indlæg (som du nu har slettet) her på forum bekræfter mistanken. Håber politiet knalder dig!


  • #46   18. sep 2013 Har kørt i skoven med forskellige maskiner og der er en der har fået ondt i røven over at jeg morer mig. Grunden til anholdelsen var at der var en bestemt betjent som har forsøgt at ringe mig op, men valgte at blokere hans nummer da han altid ringede i skoletid eller sent om aftenen. Han var på arbejde den aften så da de tjekkede mit navn over radioen lyttede han med og bad dem tage mig med ind så han kunne snakke en smule privat med mig. Som sagt har jeg ikke lavet noget der er strafbart, kun ting som glemt forsikringspapirer eller kørt uden hjeæm på en knallert der kører langsommere end cykler.

  • #47   19. sep 2013 Bare op og kør på den i stedet, og på med nogle plader, så stopper de dig sgu nok ikke. Hvad skulle de stoppe dig for, hvis du bare ligner en almindelig motorcyklist. smiley

  • #48   21. sep 2013 Her i omegn gør de. Der kører så mange motards rundt af knallerter og de stopper konsekvent ALT der ligner en offroader/motard. Da jeg havde en knallert offroader, der blev jeg stoppet 4-8 gange i ugen, nogen gange 2 gange dagligt. De har ikke så meget at lave, jeg kørte heldigvis ikke mere end de 37-42km/t, da jeg forrige år havde en der kørte 125km/t og der blev jeg påkørt af politiet, så ingen tunede knallerter til mig mere.

    Det er jo 'billigere' sluppet at køre motorcykel i dag, end det er at køre knallert. Køber du en tunet knallert til 8000-10000kr eller mere, så ryger den jo, det var så allerede den mængde penge mistet, bagefter kommer bøderne. Motorcykel det er 7000kr for intet kort. Det er det, første gang er der ikke udskudt kørekort, fik jeg af vide af de betjente der prøvede på at bonge mig for det.

    Lille update:
    Blev kontaktet af betjenten der prøver at køre sagen om at have ført motorcykel uden kort og det med at der ikke var nummerplade på, de gange han har set mig trække den. Han har ikke kunnet finde ud af det, så han har sendt den videre til noget anklagemyndighed, som vidst nok skal beslutte om de vil køre sagen eller frafalde sigtelserne.

    De har intet bevis for at jeg skulle have ført den og om det er ulovligt at trække en MC uden nr. plade på gaden, det ved jeg ikke, men hvis de vælger at køre den så tror jeg at en advokat er fint. smiley


  • #49   26. sep 2013 Jeg har osse haft trækket min 125 uden plade op til en gammel fabrik for at tage billeder. Da jeg skulle hjem derfra kom politiet osse og spurgte hvor jeg skulle hen med den maskine. Jeg fortalte jeg lige havde taget billeder af den og var på vej trækkende hjem med den. De kunne se nøglerne ikke sad i så de sagde de ville følge med og se reg osv. De troede jo den var stjålet. Kom hjem og viste dem alle papir og købsattest og derefter sagde de. Så længe du ikke har nøglerne med betragter vi det for ikke at bryde reglerne da du ike har sinde i at køre uden nummerplade og forsikring. Men vi troede den var stjålet så derfor vi lige tjekket helt efter.

    Har ikke hørt noget siden så regner med det var iorden at trække den på offentlig vej.

    Ved ikke om min lille fortælling kan bruges til noget smiley


  • #50   26. sep 2013 Tror umiddelbart at de dropper sagen. Har ikke hørt noget fra dem endnu i hvert fald. Det sidste jeg hørte var at de ville sende sagen videre, for de kunne ikke finde ud af hvad de skulle bonge mig for smiley

  • #51   27. sep 2013 Det er jo hverken at trække eller slæbe et køretøj, det er at skubbe, politiet siger godt nok man skal trække hjem, men det er jo at skubbe.

  • #52   27. sep 2013 Quote : Har kørt i skoven med forskellige maskiner og der er en der har fået ondt i røven over at jeg morer mig. Grunden til anholdelsen var at der var en bestemt betjent som har forsøgt at ringe mig op, men valgte at blokere hans nummer da han altid ringede i skoletid eller sent om aftenen. Han var på arbejde den aften så da de tjekkede mit navn over radioen lyttede han med og bad dem tage mig med ind så han kunne snakke en smule privat med mig. Som sagt har jeg ikke lavet noget der er strafbart, kun ting som glemt forsikringspapirer eller kørt uden hjeæm på en knallert der kører langsommere end cykler.

    At du kører i skoven, tror du at det bliver mere lovligt af det? Der gælder sgu samme regler;).

    Og uden at have læst hele tråden, så er det faktisk ulovligt at trække en uindregistreret mc på vejen. Da alt på offentligt vej skal være indregistreret. Selv hvis den er parkeret i vejkanten....


  • #53   27. sep 2013 smiley

    Lovens område
    § 1. Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på vej, som benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.

    § 2. I denne lov forstås ved:
    27. Vej:
    vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller lignende, hvad enten den er offentlig eller privat.
    https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=143400#Kap2
    smiley *popcorn* smiley


  • #54   15. jan 2014 Hvis posten kan komme der er det færdselsloven der gælder.

  • #55   15. jan 2014 Nu hvor vi er mange der har brugt tid på det her, kunne jeg godt tænke mig at høre hvad der er sket med sagen? ???

Kommentér på:
Ingen nummerplade. Strafbart?

Annonce