{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.114 visninger | Oprettet:

Thomas B
Thomas B
Tilmeldt:
14. apr 2013
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 24

Betydning af originalt Oliefilter? {{forumTopicSubject}}

Hej rødder!

Jeg er ny cyklist. Købte min CBF 500 sidste år, og har altså kun kørt 6 måneder inden sæsonen sluttede. Da jeg forberedte den til vinteren, var jeg ikke informeret om at det var en god idé at skifte olie samt oliefilter. Det er det tid til nu.

Hvor stor betydning har det om jeg bruger originalt oliefilter eller ej?
Min lokale Triumph værksted har et uoriginalt filter liggende som jeg kan sætte i når jeg henter cyklen fra opstaldning.

Herunder vil jeg også gerne vide om der er nogen som helst grund til at købe dyrere olie frem for discountbutikkernes - så længe der er tale om den rigtige type, burde mærket ikke betyde noget - eller tager jeg fejl her?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Betydning af originalt Oliefilter?
  • #2   26. feb 2014 smiley

    ville smide et filter på og vælge en rimelig olie


  • #3   26. feb 2014 Jo jo den er god nok - alle mc fabrikkerne har jo egne afdelinger, der laver oliefiltre og derfor må de også være liget det bedre, da de jo er "ogginaal"!

  • #4   26. feb 2014 Læs tråden her og du bliver måske lidt klogere på filtre:

    http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/Generel-diskussion/128354-vfr_750_originalt_oliefilter_eller_ej_

    Læs især post 28


  • #5   26. feb 2014 Jeg ved ikke så meget om filtre men jeg ved lidt om olie da jeg designer smøresystemer til dagligt.
    Ud over at du jo ikke skal vælge en olie der er beregnet til en bil så er der lidt andet at tænke på.
    At konsekvent "bare" sige at du skal bruge en semi syntetisk olie er direkte forkert med mindre det er sagt i forhold til din specifikke mc, du skal bruge en olie der passer til din mc.
    Semisyntetisk olie indeholder jo en del mineralsk olie og da mineralsk olie er (som navnet antyder) nedbrydeligt i naturen skal man nok også forvente at det er nedbrydeligt i en motor.
    En fuld syntetisk olie kan derfor holde længere end en der er eller indeholder mineralsk olie, og da den ikke nedbrydes på samme måde vil den også bevare karakteristik mht bæreevne i forhold til temperatur længere.
    MEN det er ikke alle motorer der kan køre på en fuld syntetisk olie da disse indeholde noget mere voldsomme additiv pakker og nogle producenter (også af de store kendte) tilsætter op til 15% Ester olie i en fuldsyntetisk olie.
    Derfor kan den reagere negative på den NBR gummi der anvendes i O-ringe osv i mange af de lidt ældre motorer.
    Nyere motorer kører med O-ringe og lign af Viton som ikke reagerer med Ester olien og derfor kan der anvendes fuld-syntetisk olie til disse.

    Så for at opsummere så vil jeg råde dig til at se i bogen og finde ud af hvilken type olie din mc er designet til.
    Når du ved om den skal køre mineralsk - semi-syntetisk - fuld-syntetisk så ville jeg vælge et af de store mærker men holde mig til samme type som den er designet til.


  • #6   26. feb 2014 Du får ligeså mange holdninger om hvad der er det bedste i emne som hvis du spurgte hvad er det bedste Mc mærke (:

    Personligt køre jeg selv ikke med et originalt oliefilter, har derimod valgt et K&N oliefilter da dette havde fået gode bedømmelser, samt en kvalitets olie smiley

    Men det er ikke altid pris og kvalitet hænger sammen hvis du sporger mig.


  • #7   26. feb 2014 Jeg vælger et org filter (Only)
    olie..... mc olie uden additiver,
    gammel cykel, semisynt
    ny cykel, fuldsynt
    af et anerkendt mærke, tjek evt Billigbilpleje.dk har billig castrol mc olie
    Dette er ikke en lov eller noget, men noget jeg gør som udgangspunkt, spør evt nogle som har den samme mc som dig,
    Det har jeg gjort.....
    og så er jeg af den forståelse at det er bedre at skifte olie 1-2 gange (aldså ofte) om året, end at skifte en meget dyr longlife sjældent,,,,,
    det kommer jo selvfølgelig an på, hvor langt du kører og om din mc står inde (tørt) eller ude om vinteren, min står inde (aldså tørt) så jeg skifter 1 gang om året, hvis den står ude ville jeg skifte 2 gange om året..... Igen det er hvad jeg gør og meget af det her er religion
    god fornøjelse


  • #8   26. feb 2014 Nogle motorkonstruktioner kan være designet til et oliefilter med med bundventil. En bundventil har den funktion, at olien ikke kan løbe tilbage/filteret tømmes ikke når motoren står stille. Det behov har man hvis filteret er monteret vandret og endnu mere, hvis filteret peger opad 'med næsen' Tømmes filteret når motoren står stille, skal oliepumpen ved genopstart således først fylde filteret, før motoren får olietryk, hvilket selvfølgelig ikke er særlig sundt. Et eksempel er, at nogle filterfabrikanter oplyser at et og samme filter skal anvendes til Volvo, Ford og Fiat. Det gjorde jeg, med det resultat at min Fiat ved hver morgenstart bankede og klaprede i adskillige sekunder med olielampen tændt. Jeg skiftede filteret til et originalt og problemet forsvandt. En senere oversavning af filtrene afslørede at kun det originale filter havde en bundventil. På Ford og Volvo motorene er filteret monteret lodret hængende og på min Fiat pegede det med næsen opad.
    Jeg har gennem et langt mc-liv set flere mc motorer havareret pga tilstoppede oliedyser og smørekanaler. Hvorvidt det skyldes dårlig filtrering og-eller dele af filteret som er løsrevet, er vanskeligt at afgøre, men faktum er, at fremmedlegemer har blokeret oliens fremløb.
    Gør dig selv og mc'en den tjeneste at køre med originalt filter. Man ved ikke hvem der har fremstillet det - korrekt, men man ved at filteret overholder de specifikationer mc -fabrikanten stiller.


  • #9   26. feb 2014 Det kan godt være jeg tænker mærkeligt men, i min verden kan det være lige meget DOG!!!!
    At Oliefilteret overholder de specifikationer mc-fabrikanten stiller til cyklen.


  • #10   26. feb 2014 Ved ikke om man kan se det på de andre fabrikanters oliefiltre, men på et originalt oliefilter til min Kawasaki står der at det er lavet af Nippon. Tvivler på at nogen mc-fabrikant har deres egen oliefilterproduktion. Så uoriginalt kan sagtens være nøjagtigt det samme som er originalt, bare med en anden etiket.
    Dermed ikke sagt at man ikke kan finde noget uoriginalt som er noget skrammel. Har kørt med Champion filtre fra Louis den sidste tid uden nogen problemer.


  • #11   26. feb 2014 Rettelse:
    Jeg skrev i morges i skulle se i post 28 i denne tråd:
    http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/Generel-diskussion/128354-vfr_750_originalt_oliefilter_eller_ej_

    Jeg mente post 27. Post 28 er også relevant, men post 31 bør også læses.
    Lange er nok en af dem der ved allermest om filtre, så lyt godt efter hans råd.


  • #12   26. feb 2014 Inden for bil verdenen er det jo set før at forskellen på originalt og uoriginale olie filter er.... Den lille papæske de kommer i.

  • #13   26. feb 2014 Jeg må sige jeg er blevet klogere siden den tråd der bliver linket til for nogle år tilbage. Jeg har de sidste 15000-20000 km kørt med de billige oliefiltre fra Biltema - og min mc kører da endnu, og uden problemer.

  • #14   26. feb 2014 Vi havde for nyligt et lille kursus om filtrering af smøreoliesystemer af en gut fra CJC ( http://www.cjc.dk/dk/ - et dansk firma med speciale inde for olie filtrering), på maskinmesterskolen (SIMAC) i Svendborg.

    Han fortalte om rigtig mange spændende ting...det der overraskede mig mest, var dog hans påstand om, at den type oliefiltre vi har på bil/motorcykelmotorer, er så godt som værdigløse.

    Jo de fjerne store partikler, men de helt små partikler (som er dem der slider mest på motorkomponenter) flyver lige igennem sådanne type filtre. De er simpelthen ikke fine nok.

    ....Som om det er et originalt eller ej, tror jeg ikke har den store betydning. filtreringen er ringe uanset hvad. Det der måske kan være af betydning, er flowet igennem filtret og hvor holdbart filtermaterialet er.


  • #16   26. feb 2014 "...Som om det er et originalt eller ej, tror jeg ikke har den store betydning. filtreringen er ringe uanset hvad. Det der måske kan være af betydning, er flowet igennem filtret og hvor holdbart filtermaterialet er. "

    Det er lige her jeg kan se vi kan få de store problemer med uoriginale filtre. + en evt. manglende returløbsventil.

    Bemærk også hvad Lange skriver:
    "Det går over min forstand med alle de penge folk ofrer på bling-blink ting til deres mc'er herunder smadder dyre olier og at de så ikke gider ofre den tid det tager at få fat i et originalt filter. Det er jo ikke engang prisen da de uoriginale koster næsten det samme som de originale."


  • #17   26. feb 2014 I forhold til det Milling skriver, så er det måske mere værd at koncentrere sig om at skifte olien ofte, end at gå op i hvilket filter man smider på? Groft sagt...

    Jeg har aldrig forstået folk der smider en hammerdyr olie på deres mc, for så at kunne trække olieskiftet ud så den måske kører 10-12000 km mellem hvert olieskift, i stedet for at hælde en lidt billigere på, og så skifte for hver 4-6000 km, og få alt skidtet med ud.
    En dyr olie til 150-200 kr literen er ikke bedre til at forhindre smuds/affald i at cirkulere rundt med olien, end en billig, vil jeg mene.


  • #18   26. feb 2014 Det er delvist korrekt Martin! I hvert fald hvis vi kun snakker filtrering.

    Men hvis filteret foringer olieflowet, eller endnu være blokere flowet pga. for billigt/ringe filtermateriale, så har du et meget større problem end ringe filtrering.


  • #19   26. feb 2014 På billigbilpleje.dk har jeg købt service dele og castrol olie til billig penge

Kommentér på:
Betydning af originalt Oliefilter?

Annonce