{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motorcykel lanesplitting/filtering i Danmark?
  • #1   12. jun 2014 Det må du ikke smiley Simple as that.

  • #2   12. jun 2014 Jeg mener bestemt at det må du gerne så længe du holder dig i din egen bane og køre venstre omkring smiley Ingen zig zag kørsel mellem banerne,

  • #3   12. jun 2014 Jeg blev stoppet for 3 dage siden af en mc betjent, og spurgte ham om samme spørgsmål.

    Svaret var, at hvis du holder dig indenfor linjen i højre vejbane, er det i princippet lovligt, men der skal være plads til det - dvs at du må ikke være til gene for de andre trafikanter. Og da man unægteligt kommer til at køre meget tæt på de biler i højre vejbane, vil det næsten altid være ulovligt, da man derfor er til gene.

    Og hvis du kommer til at køre over linjen mellem højre og venstre vejbane, er det pludselig en overhaling højre om ( af bilerne i venstre vejbane ), hvilket oveni bøden medfører klip. Og da man som regel overhaler en del biler via lanesplitting, får du hurtigt samlet dig en masse klip smiley

    Så som udgangspunkt skal du nok regne med, at hvis du bliver opdaget, så får du nok en bøde, evt klip.

    Mvh


  • Sigurd H
    Sigurd H Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 108
    #4   12. jun 2014 #3

    Ja okay, det lyder til man skal passe meget på med hvad man gør ellers så ryger kortet hurtigt. Man skal i hvert fald dobbelt tjekke om der er politi i nærheden, inden man prøver sig frem.


  • #5   12. jun 2014 Der er (desværre) end ikke enighed om det blandt landets betjente..

    Yderligere skal man være opmærksom på at nogle bilister i DK bliver svært fornærmede over udsigten til at andre kommer før dem!!!!
    Jeg har adskillige gange oplevet at folk har forsøgt at blokere mig vejen, når jeg stille er kørt op mellem rækkerne i en kø eller tilsvarende!!!


  • #8   12. jun 2014 Den debat er taget før, og der er en paragraf der siger, at en motorcykel ikke må føres ved siden af et andet køretøj.
    "§ 52. Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj." (Også derfor vi ikke må køre side om side)

    Så hvis du holder dig i egen bane inden for streger osv, så får du en bøde for ovenstående. Kører over stregen er det muligvis også en overhaling indenom.
    Lige meget hvad er det ikke lovligt.


  • #9   12. jun 2014 Kø eksisterer ikke når jeg kører mc, men må tilstå at pga den megen tvivl om emnet, så gør jeg det ikke når ordensmagten er i nærheden.
    i tillæg til #3 så hvis man kører venstre om i venstre bane, så er problemet med overhaling højre om fjernet. Så skal man bare koncentrere sig om at finde plads.


  • #10   12. jun 2014 #9 - Så er vi bare tilbage på § 52 hvis du kører yderst i venstre bane.

  • #11   12. jun 2014 http://www.magacin.dk/motorcykler/endelig-fik-vi-svaret/ar2175/
    sammen artikel kan også findes på fdm, så mon ikk det er lovligt


  • Sigurd H
    Sigurd H Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 108
    #12   12. jun 2014 med det link, lyder det jo som om man gerne må, så længe man ikke kører over linjerne til den anden vognbane.
    Jeg ville personligt aldrig gøre det mens bilerne kørte, men hvis de derimod holdt for rødt, kunne jeg godt finde på at snige mig op foran rækkerne.


  • #13   12. jun 2014 Simon Ø: Hvordan pokker vil du så foretage en overhaling?

  • #14   12. jun 2014 Jesper: Man overhaler jo ikke i samme vejbane. Der menes, at man ikke må føre en MC ved siden af andet køretøj i samme bane smiley

  • #15   12. jun 2014 §52 er jo ikke et problem vis bilener i din vognbane holder stille da de jo self ikke føres

  • #16   12. jun 2014 #13 - Køre forbi i en bane der er tom/hvor trafikken glider forbi af sig selv. Det tænker jeg også du gør i langt de fleste tilfælde når du kører mc.
    Det er ikke mig der opfinder lovene, det er paragraf 52 i Færdselsloven, under Specifikke regler mc.
    Når en mc føres ved siden af andet køretøj er det i samme vognbane.


  • #17   12. jun 2014 # 15 - Du fører din mc = du bevæger dig på vej forbi et køretøj. En bil vil altid være et køretøj, ligegyldigt hvor stille den så holder.


  • #18   12. jun 2014 Ja men det føres ikke ved siden af men derimod forbi men der er jo lige så mange forskellige fortolkninger af de§ Som der er politifolk

  • #20   12. jun 2014 19 så skal vi vist havde ny regering først så er der måske vis vi er heldige en lille chance for at det bliver taget op i salen og ca 5år sener måske bliver godkendt

  • #21   12. jun 2014 # 18 - Du kan vel også gå ved siden af en bygning uden den begynder at følge med dig smiley

    Men jeg er enig i, at det ikke giver mening det er ulovligt. Der skal nemlig bare være klare regler for hvordan det gøres lovligt, så der ikke er tumper der kommer ræsende mellem rækkerne.


  • #22   12. jun 2014 Jeg lanesplitter hele tiden. Dog for det meste kun i stillestående trafik. Hvis der er kø f.eks ved et dobbeltsporet lyskryds, så kører jeg altid op langs midten og helt op i front. Det føles bare godt når man overhalder 30 biler når der er myldretid smiley

  • #23   12. jun 2014 Men vis vi skal tage den der ud Hva så med en ensrettet gade med pakning i højre(uden båse) side ved kantstenen er det så også ulovligt at køre forbi en person der holder der der er jo kun en vejbane smiley

    Men ja reglerne er dumme og vil man ikke gamble med en bøde så lad vær


  • #25   12. jun 2014 Når bilerne holder stille må man næsten det hele.

    Je ha kørt meget i Kbh og har lanesplitter rigtig meget.

    En enkelt gang har en mc betjent påtalt at jeg kørte forbi ham på venstre side af dobbeltoptrukken (han holdt som nummer 5 for rødt)

    Havde dog ikke tid til at tale med ham om det..

    Er en del gange kørt højre om æggeskaller og ostebiler i busbanen.
    Det lader de til a have det meget fint med.

    Generelt er det mest æggeskallerne der siger noget som helst i tæt trafik.
    Nok mest fordi dem i bil er ude af syne før de kigger op fra udstyret i bilen.


  • #26   12. jun 2014 Synes også bilisterne er blevet mere hensynsfulde
    Eller sku jeg sige mindre hensynsløse.

    De fleste tager 10 sekunder om at skifte vognbane og ingen ser dig i tide til at lukke af for dig.. Næsten da..


    Men beware the white van man


  • #27   12. jun 2014 Syndes egentlig det er blevet bedre oplever da folk der trækker helt ud i rabatten med ned til ca 60 for at få mig forbi og 200m længere fremme ville jeg kunne overhale lovligt
    Ved ikke om det har noget med racerlooket den nye mc har


  • #28   12. jun 2014 Nøj jeg er glad for at jeg bor i udlandet hvor folk er opdraget til at mc'er lanesplitter. 3 1/2 time i bil.... det er 45 min på mc smiley

  • #29   12. jun 2014 Man kan sagtens overhale i samme vognbane, som den det overhalende køretøj befinder sig i. Det er helt lovligt. Der findes jo veje hvor bredden er stor nok til der kan komme en bil forbi, uden den kommer over i modsatte vognbane.
    At overhale er IKKE det samme som at føre sit køretøj ved siden af en anden. Det er en overhaling. Bland ikke de 2 ting sammen.
    Det er det med at ligge 2 mc'er side om side der er forbudt.


  • #30   12. jun 2014 Man ved der sidder en mc'ist bag rattet når bilen trækker HELT til højre...... Dejligt smiley tænk over det når i køre bil smiley

  • #31   12. jun 2014 Jesper er inde på noget:

    det at køre to i samme bane er IKKE det samme som at overhal, der igen ikke er det samme som at forbikøre.

    Der er også regler for at man ikke må krydse diverse linier. Færdselsloven har dog den ramme, at den må "brydes" i enkelte tilfælde, hvor det sker af hensyn til den øvrige trafik!!!!

    Men ... tænk dig om, det er den MC, der lanesplitter/forbikører der er på gale veje, så lad være med at køre 80 på baghjulet hvis du gør det!!!!


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #32   12. jun 2014 Det har været oppe så mange gange- og der forefindes faktisk en skrivelse fra Etaten til Justitsministeriet, hvor man stiller lignende spørgsmål- og hvorledes loven skal tolkes. Dvs. hvorledes en Domstol bør/skal tolke loven, såfremt du står og hyggesnakker med Jens Betjent og uenighed forefindes. Der er fire gode sider, og I finder linket her:

    https://dl.dropboxusercontent.com/u/6598691/overhaling/side-1.pdf
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/6598691/overhaling/side-2.pdf
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/6598691/overhaling/side-3.pdf
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/6598691/overhaling/side-4.pdf

    Kortfattet svar ift. trådstarter og videosekvens: Nej, det MÅ MAN IKKE! smiley


  • #33   12. jun 2014 har ikke lige fået kigget den video før nu og det der er da godt nok aggressivt og ville uden tvivl give rigeligt med bøder

  • #34   12. jun 2014 KJJ: Det tror jeg ikke engang. Ser mange moto vlogs fra USA og et par fra England, og der er det helt normal praksis og især i London er det en fast del af det af køre MC/scooter.


    Btw, fed video omkring lane splitting smiley https://www.youtube.com/watch?v=JNGD9AAIfFU


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #36   12. jun 2014 Der er- og kan være mange situationer hvor der bør lempes, men det er utroligt svært at lave nogle 4-kantede regler, som "vi" og andre kan tilpasse os til - altså i en given situation må du gerne og i andre ikke! Kødannelse på motorvej hvor trafikken står stille kunne måske være åbningen, hvor man kan færdes med forsigtighed mellem biler såvel i nødspor. Flere tyske delstater har faktisk tilladt MC-kørsel i nødspor når der er "Stau"....

  • Sigurd H
    Sigurd H Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 108
    #37   12. jun 2014 #KJJ92DK

    Ja, hvis du kørte sådan i Danmark, så ryger kortet meget hurtigt.
    Men i London, hvor filmer er fra, er det yderst normal kørsel, set fra en MC's side.

    Ville aldrig selv sætte liv og lemmer på spil, som han gør, men derimod bruge det ved rødt lys, får at kommer foran, da mc'er ofte accelererer hurtigere end biler.
    Så jeg ser det sådan at jeg hurtigt kan komme foran de andre, uden at skabe problemer, og hurtigt være væk igen, uden nogen bliver sure.

    Men selvfølgelig her i Danmark, der bliver folk da altid lidt sure hvis man kommer hurtigere frem end dem der skal sidde i kø osv.


  • #38   12. jun 2014 Jacob
    de to klip kan jo på ingen måde sammen lignes i klippet fra trådtarter er der flere seteder med maks 10cm frigang og med rimelig fart på ved den du linker til er er der jo 30-40cm de smalleste steder og det går noget mere sløvt + de ikke bare lige drejer ind foran for at komme til en anden bane


  • #39   12. jun 2014 meget muligt at det er normalt i london men nok ikke lige det sådan en film man skal vise som eksempel til et forslag til en lov ændring
    der ville jacobs klip være fint der går det stille og roligt


  • #40   12. jun 2014 KJJ: Altså jeg sammenlignede ikke de to klip, og klippet var ikke rettet mod dig. Postede det mest bare, fordi det er en god video om emnet smiley
    Men nu kender jeg ikke loven om det i London. Jeg ved bare, at det er helt normalt at lane splitte tæt. Kan godt være, du har ret smiley


  • Sigurd H
    Sigurd H Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 108
    #41   12. jun 2014 Nu var det heller ikke til forslag om lovændring, men bare til folk der ikke vidste hvad lanesplitting/filtering var, så giver den video en god idé omkring hvad der menes. smiley

  • #42   12. jun 2014 Altså personligt ville jeg da vise den her som argument for en lovændring: https://www.youtube.com/watch?v=B4KqJYDwxsk

    smiley


  • #43   12. jun 2014 nå okey men ja det er et rigtig fint klip

  • #44   13. jun 2014 Når man ser på trafikbilledet er det et meget paradoksalt regelsæt.

    I hundredtusindvis kører cyklister hver dag i Kbh og lanesplitter med 20-30 kmt uden hjelm

    På vejen er der meget mere plads, alle har hjelm eller et bilkarosseri på hovedet
    Men der er det ulovligt ?!

    Jeg er hoppet på knallertvognen til at pendle i København.
    Uanset hvad jeg gør får jeg ikke klippet der får bægeret til at flyde over smiley

    Desuden er det tydeligt hvorfor man lanesplitter mellem bilerne når cykelstien er fuld af ubeskyttede hanoi style lanesplittere.. Så regner med at få lov at køre videre når jeg en dag bliver stoppet/ stopper frivilligt smiley

    Det er ikke mig i det her klip men min fætter smiley
    På næsten lovlig 30knallert, så det er i vid udstrækning lovligt smiley
    smiley

    http://youtu.be/VRztAae2-AQ

    Lav kval og 4:3 fordi det er sneak peek


  • #45   13. jun 2014 ja der må man jo nætop selv bestemme om man køre højre eller venstre om smiley

  • #46   13. jun 2014 Du lanersplitter jo ikke... Du vælter ud og ind af trafikken... op og ned cykelstien.. det er heldigvis temmelig ulovligt, man aner jo ikke hvor du er i trafikken!!!

  • #48   13. jun 2014 kan noget være "næsten" lovligt ? enten er den lovlig eller også er den ikke og den knallert er piv ulovlig, og din "fætter" kører lige så rædbrækket på den, hvad fan laver han ude i svingbanerne da han går rundt om nationalbanken ? og videoen starter med at han kører i busbanen og senere ryger han op over fortorvet, som #47, en klaphat.

  • #49   14. jun 2014 Han laver vist det samme i svingbanernr og busbanerne som man gør i England
    Okay lanesplitting er måske et lidt fint ord at bruge.
    Filtering så.

    Men det er da vist filtering uanset om det foregår på cykelstierne eller.


    Thore
    Ud over du missede at det ikke er mig
    Så missede du vist den del af videoen hvor der uden diskussion lanesplittes.
    Det er vist det man kalder en ommer smiley


  • #50   14. jun 2014 #48
    Ja noget kan godt være næsten lovligt.
    Og hvis tid er penge, så er det nok det han laver i svingbanerne rundt om Nationalbanken skal du se smiley

    Og jeg skal sige til ham han bliver kaldt en klaphat, det bliver han nok fornøjet over at høre smiley

    Ikke hver dag man hører sådan et hyggeligt skældsord smiley


  • #51   14. jun 2014 Det virker lidt som om at det du søger er at vi skal syntes at han er helt vild sej, det gør jeg ikke, sorry. Ordet klaphat er et synonym for tåbelig eller tosse, og sig du bare det videre, hvis ikke man kan tåle at få fortalt at ens handlinger er tåbelige, så kan man ikke være helt rask og uden for pædagogisk rækkevidde, man må så bare håbe at den slags opførsel i trafikken ikke går ud over uskyldige mennesker, andet er der ikke at sige til det.

  • #52   14. jun 2014 Det var forkert opfattet jeg har ingen aktier i at folk skal synes han er 'sej'

    Tak for lektionen men jeg vidste nu godt hvad der menes med klaphat smiley

    Må man håbe den slags ikke går ud over uskyldige?
    No shit smiley


  • #53   14. jun 2014 "No shit" får det til at lyde som om at det er en selvfølge, det bliver det aldrig, for så fantes der ikke trafikdrab på uskyldige mennesker, så sent som i morges så jeg en kvindelig cykelist der lå og fik behandling af nogle ambulancefolk midt på cykelstien, fordi en mand i sin bil havde mistet herredømmet og var kommet i slinger og endte oppe på cykelstien, kun fordi han var uopmærksom et lille øjeblik, man skal ikke taget nogen eller noget for givet i trafikken, det viser din video jo netop også, så det kunne jo være budskabet i den smiley

  • #54   14. jun 2014 Ja smiley
    Beware the unexpected smiley


  • #55   14. jun 2014 og selvfølgelig er det ikke dig... Men sjovt nok er den scooter som den på dit profilbilled og med styr-ende spejle... Nej, det er klart.. selvfølgelig er det ikke dig..

    " Ære i ærlighed".. hvor så jeg mon det???


  • #56   14. jun 2014 Ære og overlevelse er to vidt forskellige størrelser

    Det er min profilbeskrivelse, men min post af videoen "lanesplitting lamely" er langt fra et æretogt.

    Du er ike så dum endda smiley
    Men nu er det ikke sådan at jeg altid sidder på den scooter.
    Du får lov at antage hvad du vil. Fred være da med det smiley


Kommentér på:
Motorcykel lanesplitting/filtering i Danmark?

Annonce