{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.424 visninger | Oprettet:

Kasper N
Kasper N
Tilmeldt:
15. jun 2014
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 6

Stopped på Motorvejen - hvad nu {{forumTopicSubject}}

Hej der ude.

Jeg blev i sommers stoppede med 160, i følge betjenten.

Hvis man nu bliver stoppede, og de siger man har kørt 160, det er målt med TripTrack, kan man bede om at se de papir der godkender TripTrack til brug?
Jeg har fundet et dokument der siger systemet skal godkendes minimum 8 dage før målingen er fortaget? hvis der er gået 8 dage siden sidste kontrol er målingen ikke godkendt. sådan har jeg forstår jeg det, men det er en gammel artikel.

http://www.ft.dk/samling/20072/almdel/reu/spm/1096/svar/570302/594376.pdf

Jeg har igennem hele forløbet bedt om at få papir på den civil bil der stoppede mig, men har ikke kunne få fat i dem, og nu står den så og skal i retten.

Har jeg krav på at se at deres system lever op til normerne for det udstyr de bruger. ?

Tænker der nok er en eller anden der ved lidt om det her.

Med Venlig Hilsen
Kasper N.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stopped på Motorvejen - hvad nu
  • #1   23. okt 2014 Stop nu... du har kørt for hurtigt og du ved det jo godt selv, det er risikoen der er ved at træde/hive speederen i bund, og de regler man spiller efter. smiley

    Hver gang man kommer hjem og ikke har fået en bøde efter at have fyret dyret af, skal man bare være glad og tænke "kæft en god dag".


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.647
    #2   23. okt 2014 Du beder om aktindsigt - der skal ALT foreligge på sagen. Er du målt med TT, skal kalibreringsrapporten også være vedlagt.

    Er den der ikke, så er den ikke i sagens akter, og så taber de sagen da du ikke er målt efter en præcis nok metode..


  • #3   23. okt 2014 godt svar , elias G !!! virkelig brugbart svar smiley

  • #4   23. okt 2014 En triptrack har en indbygget timer der gør at den kun kan bruges hvis den er korrekt kalibreret ( mener de skal kalibreres hver 7 døgn)
    Så her er der ingen hjælp at hente smiley


  • #5   23. okt 2014 tak michael l, jeg har paypal hvis du ønsker at donere til et så godt og brugbart svar jeg nu gav!


  • #7   23. okt 2014 huha , paypal !!!! du er sku med på noderne smiley

  • #8   23. okt 2014 nu er det jo heller ikke helt lige godt, om man er målt til 159kmt eller 160kmt smiley

  • #9   23. okt 2014 Jeg ville ikke selv sates på at få noget ud af det. men du kan da altid gøre et forsøg på at få noget dokumentation om det er godkendt/kontrolleret indenfor 8 dage. Hvis det overhoved bliver dokumenteret smiley

  • #10   23. okt 2014 #9
    Den virker fysisk ikke hvis den ikke er kalibreret!


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 6
    #11   23. okt 2014 jeg mener bare ikke jeg har kørt 160 ^^ en fejlmåling på 2% virker sandsynligt, vi snakker om en cykel der er droslet ned til 38 HK den har ikke nemt ved at komme så højt op smiley det er der for jeg ikke kan forstå deres måling, jeg pressede den ikke engang

    og jeg kan sagtens følge din "ikke piv når du køre forstærk" mentalitet smiley jeg kender godt regler var bare overrasket over den fart de målte mig til
    (jeg var udmærket klar over der vil komme en enkelt eller to bemærkning på det punkt) ^^

    Sajmon: Skal aktindsigt være for retten eller kan det gøres over mail?

    Brian: Jeg er ikke overraskede over at det er sådan de virker smiley - ved du om triptrack måler min fart eller betjentens ?

    jeg skriver bla. her inde fordi jeg ikke har haft med sådan en sag her at gøre - og jeg er næsten sikker på der er andre her inde der ved hvordan tingene fungere smiley

    tusind tak for de svar der kommer ud, om det så er en personlig ansporing eller lidt hjælp til at forstå reglerne smiley


  • #12   23. okt 2014 Elias G - Igen ser vi et klassisk eksempel på moralprædiken, som er fuldstændig irrelevant for trådstarters spørgsmål.

    Politiet er de første som skal have deres ting i orden. De skal feje for deres egen dør før de fejer for andres.


  • #13   23. okt 2014 som #4 siger, de virker ikke hvis de ikke er blevet kalibreret.
    Ifølge dit link:
    For at sikre korrekt distancemåling skal PolicePilot og Trip-Track kalibreres
    mindst hver 8. dag. Begge typer måleudstyr er således
    indrettet, at hvis kalibreringsperioden på 7 dage er overskredet,
    fungerer instrumenterne ikke, før kalibrering er foretaget.

    nedern det er 160 og ikke 159 smiley


  • #14   23. okt 2014 har også hørt om en kammerat (host host), der fik at vide at de ikke virker hvis de ikke er kalibrerede. Mundtligt afgivet - men hvor er papirerne på det?

    Selvfølgelig skal det være i orden. 2km/t - ja selv 1 km/t betyder jo forskellen mellem bøde og betinget frakendelse af kortet.
    Du har bedt om nogle for begge parter vigtige papirer. Vil de ikke eller har de dem ikke - så er det bare at tage den i retten. Så vidt jeg husker er det gratis, så hvorfor ikke.
    Ham jeg kender smiley røg igennem en orienterende køreprøve. Ingen problemer i det, men risky business at afl. kortet og få det igen hvis man består hhv. teori og praktisk prøve. Lykke til og giv da lige en melding om hvad du og I ender med.


  • #15   23. okt 2014 Du kan først begære aktindsigt når sagen er afsluttet.

  • #16   23. okt 2014 Tak Kasper N fedt svar, og god grund at tvivle med den cykel! smiley

    Malte, jonas, og andre fans: Er bare træt af hvordan alle mistænker hinandens arbejde, og vi prøver at sno os forbi alt der kan koste os, når vi godt selv kender reglerne. jeg er da selv blevet taget, og køre selv stærkt på min mc, men betaler og kommer videre.

    Desuden går jeg udfra at de ikke vil lave et bødeforlæg men derimod droppe bøden hvis han havde en chance for at få bøden annulleret, nu han gentagende gange har nævnt det med kalibreringen.



  • #17   23. okt 2014 Trip track, hvis det er det samme som Police pilot måler tid og distance mellem to punkter i landskabet feks kantpæle. De trykker når du passerer, trykker når de passerer. Venter nogle hundrede meter, ser dig trykke de 38hk af. Trykker når du passerer næste valgte punkt, trykker igen når de passerer. Så har de din tid over de af dem målte få hundrede meter.
    De får din gennemsnitsfart. Og (såkaldt) skal de give dig "slack", dvs trykke for tidligt/sent for at give dig en evt fordel i måleusikkerheden. Så de feks måler for lang tid, for kort distance - meeen tjah. Det er så deres påstand. De kan så også finmåle, idet kantpælenummer noteres, men finmålingen burde i realiteten hvis målingen er foretaget korrekt efter retningslinierne ikke give dig en nedsættelse i gennemsnitsfarten, tværtimod.
    Med forbehold for at udstyret TripTrack er rimeligt sammenligneligt med Police pilot. smiley


  • #18   23. okt 2014 Har lige snakket med min fætter som er færdsels betjent, udstyret virker selv om det ikke er blevet kalibreret inden for 8 dag, men de kan ikke bruge målingen i retten, da der kan opstå tvivl om korrektheden af målingen.

    Hvis du ifm en ret sag udbeder dig fuld aktindsigt skal kalibrerings rapporten være vedlagt.


  • #19   23. okt 2014 Der er nogle krav for hvor mange meter de må være bag dig, og minimumsafstand for distancen de måler over. Hvor mange meter de er bag dig, igen. De har fat i den lange ende..

  • #20   23. okt 2014 Dvs lederen for Rigspolitiets Færdselsafd. her i området direkte har løjet over for ut. Fik at vide at udstyret IKKE virker når det ikke er kalibreret. Så megen desto mere grund til at tage det i retten nu de er "tavse" over for Kasper N.

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.559
    #21   23. okt 2014 Nej...og atter nej!

    Du har fået en sigtelse og bliver spurgt om du kan/vil erkende! Hvis du ikke vil det, så mødes "man" i den lokale byret, og ikke ét splitsekund før skal/kan/vil Etaten foreligge eventuelle kalibreringsskemaer, attester og hvad der nu ellers skal være "korrekt" for en given måling med et givent udstyr!

    I den konkrete anvendelse af udstyr, TripTrack, er der allerede i den foretaget måling indlejret "rabat" ift. start og sluttidspunkt for måling- og dermed også distancen (hvilket der også er krav til).

    Hvis du har fået en sigtelse for 160km/t, så er der allerede indlejret "rabat" og eventuel misvisning i nedadgående retning. Med andre ord, så har du minimum kørt 160km/t.

    Som sagt... hvis du ikke er enig i sigtelsen, så afslutter du blot dialogen med Etaten og tager turen forbi den lokale byret. Det koster dig *intet* at prøve sagen, det bliver ikke en højere bøde af den grund - tja - du kan kalde sigtelsen/bøden for "all inclusive" - underforstået, at du ikke selv bruger eller har omkostninger til advokat. Der er ikke krav ift. brug af advokat ift. færdselssager- og da slet ikke i byretten.

    Min vurdering på ovenstående? Hvis det handler om at "købe dig tid", så spilder du blot din egen og andres tid....rul forbi byretten, men du kan være 110% sikker på, at du ikke får medhold (iht. den forklaring du har givet).


  • #22   23. okt 2014 #20
    Den kan fysisk godt lave en måling, men de kan ikke bruge den til en skid... og de kan ikke overføre målingen til en anmeldelse....

    Så det er jo lidt det samme som den ikke virker...


  • #23   23. okt 2014 #22
    Den kan ikke udskrive målingen, er det ikke det samme som den ikke virker ? smiley


  • #24   23. okt 2014 #23
    Det er jo også det jeg skriver...
    Men fysisk er maskinen i stand til at lave en måling...den kan bare ikke bruges til en dyt...


  • #25   23. okt 2014 Politiet har i færdselssager (desværre) altid fat i den lange ende, da det er en god stabil indtægt til staten....

    Når det er sagt synes jeg generelt set vi i Danmark har et forældet syn på dokumentation af hastighedsoverskridelser. Både de ikke videodokumenterede målere i civil og reklamevogne, men specielt på udokumenterede målinger med laser..... Det ville være uhyre nemt at der i laseren var indbygget en fotochip, der dokumenterede de lovpligtige følgemålinger der er nødvendige når farten kontrolleres med laser.

    Grunden til min bekymring skyldes primært at politiet, efter min opfattelse, i dag mere måler fart for at opfylde politimesterens måltal, så han kan få sin bonus. End man gør det for bedre trafiksikkerhed. Denne skævvridning kan være et incitament til at betjenten KAN have tendens til at dreje sandheden en smule i en bestemt retning.....

    Om jeg ville tage den i retten? Måske.... helt egoistisk set hvis jeg stod til at miste pappet og jeg så en mulighed for at slippe; så ja!

    Hvis jeg var overbevist om min uskyld, selv ved en mindre overskridelse; så ja!

    Hvis sagen er reel og jeg føler straffen er tilpas ift forbrydelsen, så er der jo ikke andet for end at betale ved kasse 1....


  • #26   23. okt 2014 Hej Jan,
    Jeg fik at vide at udstyret simpelthen ikke kan fungere. Forstået direkte og uden misforståelse, at den direkte ikke kan måle - hvis den ikke er kalibreret. Men det har så bare været en gang vås. Det er da svineri, hvis det modsatte er tilfældet! Især set fra at jeg var 2km/t fra en alm bøde.


  • #27   23. okt 2014 #26

    Jeg ville også bede om at se den kalibrerings rapport, da du er i din gode ret til at udbede dig den.

    Som jeg forstå på min fætter, så kan de godt lave en måling, så den skriver i displayet hvad målingen siger, de kan bare ikke bruge den til noget da, den ikke med sikkerhed er korrekt, når udstyret ikke er kalibreret og som jeg forstod det så kan de heller ikke udlæse kontrollen...

    Om jeg har forstået det forkert, vil jeg ikke lægge bollerne på blokken for... men kan prøve at høre ham igen i morgen...

    Der er vist også forskel på det udstyr der er i en reklame vogn og det video udstyr de har i civile vogne, da det skal kan optage "live" data fra måleudstyret...

    Men som sagt, så kan jeg prøve at høre ham i morgen.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.647
    #28   23. okt 2014 Aktindsigt beder man om FØR retssagen...

  • #29   23. okt 2014 38 hk kan da sagtens køre 160. Jeg kunne vride ca. 190 km/t ud af min gamle drosslede kawa med 34 hk. Min kammerat kørte ved siden af i min CRX og bilen viste ca. 200. Så den behøver da ikke føles anstrengt ved 160.
    Men du kan da håbe på det kun ender med en måling på 159, når de får det regnet efter.


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.559
    #30   23. okt 2014 Sajmon: Ja! Og så alligevel nej. Aktindsigt ift. færdselssager er en "mulighed", men ikke ift. en kalibreringsrapport, udstyr(s)certifikat osv. Disse "akter" er operationelle områder der håndteres ved første retsmøde - altså i byretten. Har du nogensinde fået udleveret disse oplysninger er det meget atypisk- og bestemt ikke normalt.

  • #32   24. okt 2014 Overtrædelser hvor politiet basere sigtelsen på faktiske målinger er næsten umulige at modbevise.
    Men det er enhvers ret at få sagen prøvet for domstolene, og det bør man gøre, hvis man mener sigtelsen er forkert.
    Man taber højest sandsynlig, også må man tage dommen og komme videre.


  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 810
    #33   24. okt 2014 25 Ja det er lige netop det der er galt, og det bliver kun værre hvis ingen siger stop.
    Politiet lyver - det har jo fornylig kostet en socialakrobatisk justitsminister jobbet.
    Og kan vi så ikke droppe det der med at komme videre, det siger man kun for at fremhæve sig selv.
    Så kæmp, og held og lykke.


  • #34   24. okt 2014 De vil til hver en tid på deres film kunne opmåle ud fra kørebanestriber og så ad den vej komme frem til din fart, men uanset hvad så se det som at den bøde Du får bliver 0,50 kr for hver gang du ikke er blevet taget med for meget fart smiley

  • #35   24. okt 2014 Du kan så være ret sikker på at de har startet dagen med at kalibrere udstyret før de kørte på motorvejen .. Jobbet den dag har jo højstsansynligt været at jagte fartsyndere

    Jeg ville i retten spørge til hvornår udstyret sidst var kalibreret.....


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 6
    #36   24. okt 2014 Hej alle der har givet det her tid - jeg her læst alle kommentar og haft en kort samtale med retssalen, de siger jeg bør søge aktindsig inden sagen kommer for retten. Hvilket jeg så har gjort. så nu er der ikke mere tilbage end at vente til jeg modtager svar på Politiet, og så min tur i retten, jeg skal nok give et kort svar på retssagens udkom. men det bliver først midt i januar.

    Igen mange tak for jeres svar, jeg har da fundet ud af lidt med det her - god weekend.

    Med Venlig Hilsen
    Kasper N.


  • #37   24. okt 2014 Du kan være helt sikker på, at anklageren vil spørge om kalibering og fremgangsmåden for dette, så det behøver du slet ikke bekymre dig om. Typisk vil betjenten tage kontrolarket med, men det er bestemt ikke et krav. Hvis han forklarer sig og overbeviser dommeren, så er det rigeligt.

    Og søger du aktindsigt i en færdselssag som denne, så vær opmærksom på at jf. forvaltningsloven, så er der visse dokumenter, som du ikke kan få aktindsigt i. Bl.a. interne arbejdsdokumenter. Du kan kun få aktindsigt i dokumenter som vedrører dig og dig alene. Du får aldrig ret til at se politiets interne kontrolark. Det kan de fremvise i retten, hvis de bliver spurgt om det af dommeren. Men igen, det er absolut ikke et krav.

    Og alle jer anarkister som mener, at det bare er at tage den i retten, fordi det er gratis at tabe, så husk på at bare fordi det er gratis at få prøvet færdselssager i retten, så skal retsagen betales alligevel. Hvem betaler så? Det gør alle vi andre.


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.559
    #38   24. okt 2014 @Vrøvl... I roder rundt i konceptet aktindsigt! Der er og bliver ikke tale om aktindsigt hvad angår en kalibreringsrapport, certifikat af en given læser, servicebog på en civil etatvogn osv. osv. I den konkrete sag *kan* Etaten vælge at fremvise en given A4-side, men det er IKKE noget retssikret lovkrav, at de skal gøre det! Alt den halløjsa skal I/man afvente med til byretten, hvor "aktindsigten" skifter karakter til "bevis" og/eller sagsstøttende. Og dette materiale skal fremlægges- ikke overdrages! Og nej, en dommer sidder ikke på tronen og må/skal afgøre, om et givent bevis eller sagsstøttende materiale må/skal/kan vises....og da slet ikke i en færdselssag!

    Har du kørt for stærkt?

    Ja - godt... så betal bøde om kom videre!
    Nej - godt... så smut en tur forbi byretten!



  • #39   25. okt 2014 ta den som en mand smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.647
    #40   25. okt 2014 Det gør han også - han kræver nemlig at de har styr på deres udstyr og målemetode.

    Hvis du med "tag det som en mand" - mener at han bare skal betale selvom ordensmagten kludrer i det og laver læssevis af procedure fejl, så er det vist en lidt mere feminin mand, da det er lidt det samme som at bukke sig forover og tage den bagfra for fuld damp.


  • #41   25. okt 2014 kim j så vis policen kom og bankede på din dør og sagde du skylder et bj så ville du også bare gå igang ??? som en mand eller en mand holder på sin ret og ja står self følgelig står han også inde for hva man har lavet

  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 810
    #42   26. okt 2014 Menneskehedens samlede erfaringer viser at magtkoncentration = overgreb, så nu når journalisterne ikke gider, har vi pligt til at stå imod.

  • Carsten M
    Carsten M Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Svar: 44
    #43   1. nov 2014 If you cant do the time, dont do the crime.

  • #44   11. nov 2014 Som flere siger.. betal og kom vidre...

    Da jeg sidste år blev taget med 158,88 på motorvejen erkente jeg med det samme og betalte bøden smiley for jeg viste jo inderst inde godt hvor stærkt jeg havde kørt..


    Tvivler på du får ret


Kommentér på:
Stopped på Motorvejen - hvad nu

Annonce