{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.511 visninger | Oprettet:

Motard Olie Skift før eller efter vinter {{forumTopicSubject}}

Hej MCG
Jeg har en KTM 660 SMC 2004 motard.
Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal skift olie eller ej og i så fald om jeg skal gøre det før eller efter vinter?
Den har gået ca. 1000 km på det olie og filter der er i cyklen nu.
Skal der skiftes ud og i så fald skal det være inden eller efter vinteren?
Tak

Mvh Steffen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motard Olie Skift før eller efter vinter
  • #1   27. okt 2014 Skift efter vinter når den har kørt det som den skal efter bogen

  • #2   27. okt 2014 Oh noes! det spørger du bare ikke om herinde smiley

    Mit gæt er at der inden for 5 kommentarer under min kommer en eller anden klaphat der siger noget i stil med
    "Jeg havde skiftet før den blev stillet ind og igen før jeg tog den frem, olie bliver nemlig til syre der ætser det hele op på bare 2 måneder, kun det bedste er godt nok bla bla bla de kr. 400 til olie er billigt sluppet OSV"

    Jeg mener manualen siger hver 1500 miles hvis du kører normalt så det ville jeg overholde.

    På de 4 KTM'er jeg har, 990, 950, 640 og 540 skifter jeg olie når der er brug for det og ikke i forhold til on det bliver vinter eller ej, med 4 maskiner sker det da at de står 4 måneder uden at blive brugt, men det betyder da så absolut ikke at jeg løber og skifter olie hele tiden.


  • henrik S
    henrik S Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Svar: 32
    #3   27. okt 2014 jeg ville skifte olie mindst 1 gang for hvert år, og ellers som bogen skriver angående kilometer smiley

  • #4   27. okt 2014 Det er da fuldstændig lige meget om du skifter før eller efter vinter.

  • #5   27. okt 2014 Hvorfor skifte hvert år, hvis ikke den har kørt mere en 1000 ?
    Jeg har aldrig hørt et argument der holder vand.
    Jeg har flere maskiner og jeg skifter olie for hver 10000 km. uanset om det tager et eller fem år at køre det og der er ingen af mine cykler der er tæret væk af syre.

    ps. nu er min den ældste også kun 40 år.


  • #6   27. okt 2014 1 skal du mener må ifl manualen
    #5olie bliver gammel


  • #7   27. okt 2014 # 6
    Olie bliver gammel og hvad sker der ved det ?


  • #8   27. okt 2014 Nu kører bussen igen smiley

  • #9   28. okt 2014 den bliver dårlig og smøre ikke lige så godt i din instruktions bog står der også en tidsramme

  • #10   28. okt 2014 smiley



  • henrik S
    henrik S Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Svar: 32
    #11   28. okt 2014 5# din olie mister sin smøreevne med tiden fordi aditiverne i det bliver ringere, om du vil tro på det eller ej, er vel op til dig selv, men jeg vil gerne skifte de par hundrede kroners olie hvert år, jeg vil ikke risikere noget på den konto, men det er jo bare hvad JEG vil gøre.

    hvad du/andre vælger at tænke/tro er helt op til jer selv, jeg har ikke svaret på hvad der er det eneste rigtige smiley


  • #12   28. okt 2014 # 11
    Er du olie Expert ?
    Hvor mange gange har du skiftet olie på din mc ?


  • #13   28. okt 2014 Karsten t det er du måske??

  • #14   28. okt 2014 Jeg fik ret, igen, inden for 5 kommentare kom det første dumme men først ved #11 kom det eksakte svar jeg havde forventet. Den helt rigtige blanding af ammestue teori om at olie bliver gammel på 4 måneder og et udsagn om at de par hundrede kroner er godt givet ud..

    Bravo!

    Jeg kan til nød give ret i at olie kan blive gammel hvis den står i 5 år. Mobile anbefaler 5 års shelf life.

    Men der er langt fra en vinter pause på 4 måneder +- til 5 år, der er absolut ingen argumenter for at skifte olie på grund af 4 måneders stilstand. Så skulle en cykel der står hos en forhandler have skiftet olie 3 gange om året???


  • #15   28. okt 2014 Har jeg ikke snakket om har bare sagt at det ikke kun er km der står noget om i manualen at der så måske står 2 år skal jeg ikke kunne sige

    Men det er jo bare lige som bremse væsken og forgaffelolie også skal skiftes med det interval der står der i smiley


  • #16   28. okt 2014 Har du husket at skifte blinklys væske??!

    Og hvad med luft i dækkene? Hvis den står med sommerluft vinteren over så kan det gå meget galt.


  • #17   28. okt 2014 Står det i manualen på en kawastrofe det gør det ikke i min til yamaha'en :På

  • henrik S
    henrik S Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Svar: 32
    #18   28. okt 2014 #14
    kald det ammestue teori eller hvad du vil, og jeg har aldrig snakket om 4 måneder, eller for den sags skyld vinter, det eneste jeg har udtryk er, at MIN tro og holdning er en gang årligt, at du så tydeligvis er af en anden overbevisning er helt ok, det er jo sådan du vælger at gøre det.

    men prøv at snak med folk fra bell add, ligui molly og nogen af de store olie producenter, hvis du ellers kan få en reel snak og ikke den sædvanlige salgssnak, og hør hvad de mener.

    jeg siger blot hvad jeg mener, at du så åbenbart har et behov for at "hænge det ud" og sige den holdning er til grin, kontra din holdning, er vel op til dig selv smiley


  • #19   29. okt 2014 Henrik S, nu skal du jo ikke tro at det var et personligt angreb på dig.

    Problemet er at vi her på galleriet har en tendens til at kaste om os med med vores egne meninger som om det var den pureste sandhed og derudover behandle vore MC'ere som om de var lavet af sukker og papir.

    Den stakkels trådstarter stiller et simpelt spørgsmål som der er et simpelt svar på og straks kommer dommedags profeterne frem, fuldstændigt som foventet.

    Vi er nød til som forum at, i det mindste prøve på, holde op med at vildlede hinanden baseret på noget vi har læst som en anden gallerist har hevet ud af røven. Gør vi ikke det ender det med at:

    Ingen tør køre i regnvejr (maskinen ruster væk på 1 sæson)
    Olie skal skiftes hver 4 måned (ellers bliver den til syre og maskinen ruster væk)
    Dæk bliver skiftet en gang om året (ellers bliver de gamle og eksplodere)
    Ingen dæk kan lappes der skal nyt til (tænk hvis det eksploderede ved 300 i timen)
    maskiner der er vinter opbevaret skal ind i stuen og løftes fra gulvet så dækkene ikke bliver firkantede.
    osv..

    Derfor er vi nød til kollektivt at tage os lidt sammen og ikke påstå alt muligt vi ikke kan stå inde for.


  • #20   29. okt 2014 Og det mener du måske at referere til manuelen er??

  • #21   29. okt 2014 Jeg tror bare vi lukker den her. Jeg har vidst fået de svar jeg skulle have smiley Tak for tiden

  • #22   31. okt 2014 Måske man skulle høre en der har haft flere LC4 end gennemsnittet og har serviceret et utal af dem gennem de seneste år....

    Jeg ved fra pålidelig kilde at han er 100% enig med Gunnar.

    Man skal overholde serviceintervallerne, men der står intet om at man skal skifte olie når den skal stå nogle måneder. Ved sæssonopstart er det bare at køre de sidste km. og så derefter skifte.

    Ammestuesnak og misforstået "godhed" overfor motoren.
    De små skattebasser skal passes og plejes, men der er noget der hedder overservicering...


Kommentér på:
Motard Olie Skift før eller efter vinter

Annonce