{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.014 visninger | Oprettet:

Værkstedsskole projekt - Maskinmester {{forumTopicSubject}}

Hej folkens smiley

Jeg har en Hyosung GT 650 fra 2005 og en tilsvarende motor, dog fra 08.
Vi skal lave et projekt på skolen til februar, hvor der er sat 10 uger af og vi får 1000 kr til rådighed til materialer af skolen pr. person.

Jeg overvejde at renovere/ombygge cyklen og nu tænker nogen, at jeg er bedre stillet hvis jeg smider den i havet... Det er jeg sgu sikkert også smiley
Den er pt. skilt lettere ad, men jeg vil nu gerne give den en chance og prøve at forbedre nogle af de ting der kan være galt med den.
Har I nogle ideer til hvad man kunne gøre af forbedringer?
Her er nogle få af mine egne overvejelser:
- Smide den i havet smiley
- Dreje nye ventilhoveder
- Svejse en ny bagsvinger til bredere bagdæk
- Restaurering af hele motoren
Byd ind med forslag!!!


Kommentarer på:  Værkstedsskole projekt - Maskinmester
  • #1   31. okt 2014 jeg tænker mere om en renovation af mc er fyldest gørende for et værkstedets projekt som maskinmester. ?

  • Daniel D
    Daniel D Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 47
    #2   31. okt 2014 SIMAC?

    Jeg ville klart gå efter at lave et projekt som indeholder flere systemer. Altså noget hydraulik, el, motor, køl, damp, pneumatik, regulering osv.

    Det er sådanne systemer du skal arbejde med, både igennem din skoletid og i erhvervslivet bagefter. Det er for mig, langt mere imponerende og tilfredsstillende at se sådanne projekter, der bare spiller max, end en bøjet hyosung med bredt baghjul.


  • Daniel D
    Daniel D Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 47
    #3   31. okt 2014 Gert, vi er enige kan jeg se...

  • #4   31. okt 2014 tvivler også på om det du nævner vil være fyldestgørende for et Maskinmester projekt , da en maskinmester har et noget større arbejds område

  • #5   31. okt 2014 Jeg går selv på 5 semester på AAMS, og har været igennem værkstedsskolen. Jeg tænker bare om det der er noget du har snakket med din lærer om, for det ville vi på ingen måde kunne komme igennem med hos os. Projektet gå ud på at udvikle/optimere samtidig med at du viser dine til lærte evner i de forskellige fag på skolen. Det du har gang i der minder mere om noget du kunne lave på teknisk, som mekaniker.
    Jeg tror helt ærligt ikke der er nok at tage fat på i det du nævner der, men hvordan i gør det på din skole skal jeg ikke kunne sige ( jeg ved der er forskel på projekterne fra skole til skole)

    Selv lavede jeg en PLC styret vandautomat med kopdispenser, som smed koppen ned i en karussel, hvor der også blev påfyldt vand, og så blev koppen kørt ud så man kunne tage den.

    Du kan evt se her hvad dem der lige har afsluttet deres værkstedsprojekt 2 på AAMS har lavet: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.760399557363968.1073741861.143775352359728&type=1


  • #6   31. okt 2014 Jeg renoverede min Jawa med sidevogn da jeg gik på værkstedskole i Fredericia. Så længe du kan dække og en bred del af de lærde færdigheder så var det ok.
    Jeg lavede bl.a.
    - Nyt ledningsnet, gennemmåling og test af alle elektriske komponenter
    - Opretning og modificering af sidevognsstel
    - Renovering af motor med nye lejer, samt måling af div. tolerancer.


  • #7   31. okt 2014 Det er ikke noget vi har gennemgået med vores lærer endnu. Ja det er på SIMAC, der har lige været fremlæggelse i dag af forskellige projekter, hvor der f.eks. var lavet en caféracer, en gokart, en lille sterlingmotor, en brændekløver, en gasgrill osv.
    Det jeg mente med det var, at skille MC'en i "atomer" og bygge den op igen, med forbedringer.
    Selvfølgelig skal jeg lige snakke med en vejleder og der er da også noget tid endnu, men det er også rart at få lidt feedback fra omverdenen.
    Ellers må I gerne byde ind med nogle fede ideer, hvis I har lyst? smiley


  • #8   31. okt 2014 Jeg går på 5. sem på AAMS, og var selv på værkstedsskolen. Jeg tror det er en dårlig ide du har i tankerne. Derudover tror jeg ikke det er særlig spændende for dig, sammenholdt med hvad du ellers kan. Som der er sagt, så lav noget med hydraulik, styrring eller måske luft.

    Vigtigst, hvis du spørger mig. At det ikke er så avanceret at det ikke virker i sidste ende.

    C


  • #9   31. okt 2014 Om projektet er godt eller ej er jo op til dig selv. Du kan jo hurtigt se hvad du vil få ud af det ved en lille analyse. Og du kan også sagtens selv bestemme sværhedsgraden inden for de rammer du har at arbejde med.
    Men når det er sagt så ville jeg da opfordre dig til at finde et projekt der kan udfordre dig lidt mere end et renovations projekt. Gerne noget hvor flere af de systemer i kommer til at arbejde med bliver kombineret uden at gøre det kompliceret. Det skulle jo helst ende med en succes oplevelse smiley
    Da jeg lavede min Jawa var det ikke som projekt, men bare noget jeg gik og lavede ved siden af, og nogle gange som erstatning for de andre opgaver på f.eks. drejebænken eller TIG svejseren. Men det var i Fredericia, nu går jeg på 7. semester MFU på AAMS.


  • #10   31. okt 2014 Jeg så engang en gut på nettet der byggede sin egen motor til mc fra bunden. Altså alt. Der eneste der blev købt var vist krumtappen. Det var da et projekt??

  • #11   31. okt 2014 Her er den.
    Great dane

    http://www.123hjemmeside.dk/gunnarsorensen/30857376


  • #12   31. okt 2014 tror du ikke du skulle tage uddannelsen som mc mekker i stedet for der splitter man mc af måler alt igennem og samler den igen

  • #13   1. nov 2014 Dennis B - Hvorfor skulle jeg dog det, det her var en overvejelse fra min side, fordi jeg har en mc, der står og fylder... Så jeg overvejede at det kunne være en mulighed, da jeg så at der var andre der også havde lavet sådan nogle projekter i går.
    Men det lyder som om det ikke er en god idé at starte på en mc.. Kun at stå og rode med den, når der er trængsel ved de maskiner man skal bruge eller i fritiden?


  • #14   1. nov 2014 set objektivt fra min side af lyder det som en dum ide self er det fedt at få ordnet mc. synes dog det var feder og mere kreativt at lave en enstamper fra bunden af .

  • #15   1. nov 2014 Som jeg skrev tidligere så er det jo dig selv der skal definere målet med dit projekt ved en problemanalyse. Om du finder det tilfredsstillende og tilstrækkeligt fagligt udfordrende at lave din mc i stand som projekt er jo op til dig.
    Jeg syntes blot du skal overveje om der er andre emner der kan være interessante at arbejde med inden du ligger dig fast på mc'en.
    Det er jo højst sandsynligt sidste gang inden du er færdiguddannet at du får mulighed, tid og ressourcer til at lave sådan et projekt, så det skulle jo også helst være et projekt med faglig relevans. Når du senere på uddannelsen sidder og læser om noget teori, er det altid godt at kunne relatere det til noget man tidligere har arbejdet med. Og her er et værkstedskole projekt en perfekt legeplads til at kunne prøve nogle ting af smiley


  • #16   2. nov 2014 Går selv på MSK og kan kun sige dit projekt aldrig vil blive godkendt og i så fald kommer du ikke over 4, da en stor del af karakteren også lægger i originaliteten. smiley Det handler om at skabe noget nyt og tegne det, bruge den el-lære du har lært. Dreje en masse osv. Osv. Jeg har aldrig hørt om et renovations projekt på min egen skole. smiley

  • #17   2. nov 2014 Tak for feedbacket, det er rart at høre lidt om hvad andre har gjort og ikke ville gøre. Jeg springer mc projektet over og bruger min fritid på det:)
    Jeg overvejede evt. at lave en motorbør (crawling minidumper), der er burde jeg kunne dække det vi lære på værkstedsskolen. Hvad siger I?
    Eller synes I, at man skal "opfinde"/lave en ny maskine, som f.eks. kan flytte genstande fra et samlebånd til et andet (Det var bare for at give et eksempel) smiley


  • #18   2. nov 2014 syntes en motorbør en fed ide.
    og mht til selv at opfinde, så er det jo kun din fantasi der sætter grænsen.
    men fed ide.


  • #19   3. nov 2014 Det lyder også i den ånd som der plejer at være, jeg så et "tank-lignende" bæltekøretøj til DHB der var lavet et projekt omkring og blev givet 12 for. Det var bæltedrevet også styrede den ved at henholdsvis give gas højre/venstre eller begge to, noget i den stil kunne være fint, også noget pneumatisk tippe lad, det skal da nok give en fint karakter hvis lavet ordentlig!:)

  • #20   3. nov 2014 https://www.facebook.com/video.php?v=10152137648262562&l=714031976235763245

    vi lavede denne dåse presser med en elmotor som IKKE er pneumatisk styret (99% af alle dåsepresser er pneumatisk styret i sådan projekter) vi fik 12 for ide og engagament og 10 for projektet, med en skidebalde og et ond kommentar "vi havde givet jer 12 hvis i havde husket at proppe en skærm over kileremmen." men klager ikke, HUSK SIKKERHED SIKKERHED SIKKERHED! smiley


  • #21   3. nov 2014 En motorbør ville give mange muligheder for at komme rundt om de fleste af emnerne. Det er i hvert fald et + at du laver noget fra bunden.

  • #22   3. nov 2014 der er mange muligheder.
    du kan lave den med el-motor og batteri så den lader op når den ikke bliver brugt. kunne fx være hvis den skulle bruges i landbrugt hvor det kan var et par timer ad gange til fodring eller udmuning.
    så kunne den laves fjernstyret med en motor på hver siden, så den nemt kunne komme rundt snæver steder.
    eller lave tip til alle sider. der er mange muligheder med sådan en.


Kommentér på:
Værkstedsskole projekt - Maskinmester

Annonce