{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.955 visninger | Oprettet:

Motard god/dårlig idé {{forumTopicSubject}}

Går lidt med tanker om at anskaffe mig en motard til når jeg kan opgradere til A2 kortet her om et års tid. (Ved godt det er lang tid til, men der skal allerede spares sammen nu smiley )

Faldt for motard stilen, da jeg prøvede en KTM SMR 450 her i tirsdags. Fantastisk oplevelse intet mindre! Den jeg har i tankerne, en KTM EXC 450 som er bygget om til Motard. De kan købes i tyskland med "Brief" eller "Strassenzulassung" til en fornuftig pris.

Jeg er så kommet i tvivl om sådan en maskine, kan bruges til det jeg tænker på at bruge den til. Det involvere kørsel til og fra skole og weekend ture med gutterne, så lad os sige godt 10000 km om året +-.

Jeg har læst mig frem til, at sådan en EXC 450 motor, når kørt på vejen, "kun" behøver olieskift for hver 1000 km? Er der noget om snakken?

Derudover, hvor pålidelig er sådan en maskine, hvis man som mig planlægger at tilbagelægge godt 20-25000 km på den? Kan den holde til det, hvis den bliver vedligeholdt med olie/stempelskift, nye luft/oliefiltre, tændrør, justering af ventiler, og hvad der ellers måtte til?

Derudover har jeg læst i forskellige tråde at sådan en motor ikke gerne vil holde en konstant fart over længere tid? myte eller god nok?

Er udemærket klar over at for at få den fulde motard oplevelse skal der en del vedligeholdelse til, men prøver at få nogle svar på om det er en idé der skal blive til mere en bare en idé, eller om jeg skal lægge det på is allerede nu, også bare købe en 4cyl. række japser...

Er der andre ting jeg skal være opmærksom ved en motard?

mvh. og god fredag aften smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motard god/dårlig idé
  • #1   31. okt 2014 Har du overvejet en Suzuki DRZ 400 SM? Der er intervallerne vidst 2000-3000 km for olieskift.

    Den kan sagtens holde til konstant fart, men en tur på 1,5-2 timer er altså ikke for tøsedrenge.

    Vær opmærksom på dit kørekort, man kører automatisk lidt mere som en idiot på en motard. smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #2   31. okt 2014 Prøv at søge her på forummet. Spørgsmålet har været oppe måske 10 gange bare i 2014 - og der kommer masser af gode svar hver gang.

  • #3   31. okt 2014 #1 Ja jeg har overvejet er DRZ 400, og den skal bestemt også prøves, men er bange for, at efter at have prøvet en fuldblods motard at den vil virke for tam. Også er designet heller ikke lige så skarpt i mine øjne.

    #2 Jeg har læst nærmest samtlige tråde her i forummet, men ingen syntes at besvare mit spørgsmål om holdbarhed på sådan en satan! Og det var nok også nærmere for at høre om der var nogen med den specifikke model EXC 450 der kunne dele ud af erfaringerne smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #4   31. okt 2014 Jeg har en 450EXC til at køre Enduro på.

    Det er absolut IKKE en cykel jeg ville bruge til andet end det den er tiltænkt, eller hård aktiv kurvekørsel på kortere ture med et sæt motard fælge. Den er sjov i små doser hvis man skal sidde ned.

    Jeg skifter olie for hver 10 timer på tælleren, og jeg bruger den ikke vildt hårdt i forhold til hvad man vil gøre på gaden - det er meget langt fra 1000km for mig.

    Min er en 06'er som kører med RFS motoren. Den er fysisk stor og tung i sin karakteristik, men tæt på uopslidelig - og når noget går skævt skal man kun bruge 7 stykker værktøj og stumperne koster ikke en skid.

    Nyere versioner (07 og fremad) er lidt mere omdrejningsvillige, har en lettere krumtap og en masse andre forbedringer, men er lidt mere sarte at skrue på og vedligeholde.

    Jeg stod i samme situation som dig - men jeg valgte en spritny XT660X i stedet for. Nu her 16.000km efter har jeg absolut ikke fortrudt det, da jeg kun er på mit andet olieskift.
    Den er tung (læs: stabil.. smiley ) og har "kun" 48hk fra standard, og absolut ikke så skarp som en 120 kilos konkurrence maskine - men de første 10 kilo forsvinder ved skift af udstødning, og de første 7-8hk kommer med lidt modifikationer som ikke koster ret meget. Af ren stædighed skifter jeg også knast, og så er mit bud at gasrespons og smidighed på motoren er hvor jeg vil have den.
    Den fungerer 100% til både hverdag og langture, og jeg har absolut ingen problemer med at hænge på andre, andet end på motorvejen hvor jeg aldrig kører mere end 120. Høj fart får jeg nok af på bane. smiley

    Og sidst men ikke mindst, er mit smil større end nogensinde, når jeg kører på den. Det er stort set det eneste succes kriterie jeg har, og det er opnået... smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #5   31. okt 2014 Nåe ja. DR400Z/SM er efter min mening noget af det kedeligste der er lavet. Men det er bare min mening.

  • #6   31. okt 2014 Tusind tak for svar @Sajmon. Du har bestemt givet mig stof til eftertanke. Hvordan står det til med vibrationer i sådan en enstamper? Xt660 vs. exc 450

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #7   31. okt 2014 Kører man XT'eren nede hvor den ikke trækker, vibrerer den lidt irriterende - men der hvor den har power, er den ret smooth.

    KTM'en er en perle - den har jo balance aksel, så den er stort set vibrationsfri.

    Det er klart ingen af dem er så vibrationsfri som en 4cyl - men jeg er på ingen måde forstyrret af det.


  • #8   31. okt 2014 Så hvis jeg forstår dig rigtigt, vil du anbefale at finde en KTM (hvis det absolut skal være sådan en) med RFS motoren, når den skal bruges til daglig brug?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #9   31. okt 2014 Jeg vil ihvertfald anbefale dig at prøvekøre en hel masse og se hvad du kan leve med af effekt og køreegenskaber.

    Jo mere race den er, jo mere vedligeholdelse kræver den.

    RFS motoren sidder på rigtigt mange cykler - jeg kender mest til 450'ere fra 04-06 som den jeg selv har. Den er også så gammel at afgiften er lav.


  • #11   31. okt 2014 I dag havde jeg nok også, valgt en Yamaha XT660X, i stedet for KTM, kender ikke lige EXC450 men 660 SCM, og den ryster og summer meget, ikke behageligt i længden, men helt vild sjov, at køre korte ture på.

  • #12   1. nov 2014 En motard er det sjoveste legetøj man kan købe for penge! En DRZ er slet ikke langsom og den kræver næsten ingen vedligeholdelse i forhold til en EXC. Hvis du sætter en EXC 2008 front på, er de slet ikke så grimme.

    Hvis du har røven fuld af penge kunne du jo også gå efter en KTM 690 SMC. Den har en motor der er lavet til gaden og skal heller ikke serviceres

    Bruger min KTM 525 EXC (RFS) til at køre med vennerne og nogle gange bruger jeg den til praktiske ting, men det vil aldrig blive en pendler der kan køre 10.000 om året.

    Men motard er klart fedeste!


    profilbillede
  • #13   1. nov 2014 Jeg køre KTM EXC 520 og bruger den også som pendler , det er den sku ikke for godt til , men ud på de små veje er den herre sjov... Den er også kun blevet sat tilsalg fordi , jeg har fået nyt job og skal til og pendle.

  • #15   1. nov 2014 Sidder selv of følger markedet for XT660X'ere her i Tyskland meget nøje smiley

    Personligt gad jeg ikke pendle på noget der kræver olieskift for hver 1000 kilometer. Det er livet sgu for kort til.


  • #16   1. nov 2014 Nu tager det jo ikke meget over en 1/2 time og skift olie + begge filter....

  • #17   1. nov 2014 Det er jeg godt klar over, men synes stadig det er pain in the ass. Men sådan er vi jo så forskellige smiley

  • #18   1. nov 2014 At komforten ikke er god betyder ikke noget for mig! Jeg er jo ung smiley olieskift hver 500-1000 km hør mig heller ikke det store. Det er jo let at komme til på sådan en. Det jeg egentligt var mest interesseret i var om motoren (udover almindelige sliddele) er holdbar i flere år hvor den bliver kørt på hver dag?

  • #19   1. nov 2014 Jeg ville heller ikke pendle på en cykel der skulle have skiftet olie hver 500-1000 km..
    Nej, det tager ikke mere end ½ time, men det koster også 300-400 kr pr. gang som jeg da synes man skal have med i tankerne.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #20   1. nov 2014 Stort og lille oliefilter koster 80 kroner i alt til en RFS og så 1,2 liter olie. 200 kroner ca...

  • #21   1. nov 2014 Du kunne jo også have en billig 125cc pendler cykel, og så din drømme "weekend-warrior" motard. smiley

Kommentér på:
Motard god/dårlig idé

Annonce