{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bilbatteri - mc batteri
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #1   7. dec 2014 Den kan du sagtens bruge.

    Men det vil nok tage rimeligt lang tid, da den ikke lader ret kraftigt. Det er dog klart bedre for batteriet end at få starthjælp fra en anden bil.


  • #2   7. dec 2014 Hvorfor mener du det er bedre?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #3   7. dec 2014 Det findes der skam masser af info om.

    https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=acid+lead+battery+slow+charge+vs+fast+lead-acid


  • #4   7. dec 2014 Hvis din ctek lader kun er en 0.8, tager det ihvertfald et døgn, er det en af de større 3.8 eller 5.0, klares det på et par timer!

  • #5   7. dec 2014 hmmm har en 0.8 og havde lidt håbet at få liv i den i dag

  • #6   7. dec 2014 Hvis det ikke er en diesel bil eller bil med stor motor (2-3L) og batteriet ikke er helt dødt så gør 4-5 timer med en bette C teck lader MEGET

  • #7   7. dec 2014 Det er en diesel med 1.4 motor

  • #8   7. dec 2014 man kommer som sagt langt på 3-5 timer selv med den lille lader, så bare på med den. vent 5 timer.. så kan den nok krybe i gang.

  • #9   7. dec 2014 Perfekt, tak for svarene smiley
    den står og hygger sig nu , så må jeg se hvad der er sket i aften.

    Et tillægsspørgsmål - det er anden gang at den løber tør for strøm, det virker til at den kan klare mindre og mindre forbrug uden motoren kører inden den løber tør. Kunne det være tegn på at batteriet måske stod til udskiftning?

    sidst jeg målte på batteriet kunne jeg se at det ikke ladede med særlig meget når motoren kørte.


  • #10   7. dec 2014 Når du vil prøve at starte, så husk lige at pille laderen fra. Jeg er ikke sikker på at elektronikken i den fine lader, har godt at de mange ah som generatoren giver, hvis den springer i gang.

  • #11   7. dec 2014 Den skal nok ryge af inden start smiley tak

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #12   7. dec 2014 Når motoren kører, skal der være ca 13,8-14,2 volt på batteriet - dvs den lader på det.

    Hvor gammelt er det batteri?

    #10 - Laderen er ligeglad. En generator "giver" ikke ampere - den kan belastes med XX ampere, så det skal ikke opfattes som om den tvinger noget ned i halsen på laderen.


  • #13   7. dec 2014 Batteriet er det originale , bilen købte vi ny i 2009

  • #14   7. dec 2014 Så kan du nok godt forberede dig på at skulle have fat i et nyt inden længe. Det skal jo ikke miste strømmen lige pludselig.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #15   7. dec 2014 Skift det ud.

    Ingen grund til at vente.


  • #16   7. dec 2014 Er Varta stadig et godt mærke mht batteri, eller kan andre mærker anbefales?
    gider ikke noget hejs smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #17   7. dec 2014 Varta er fjong.

  • #18   7. dec 2014 http://www.thansen.dk/bil/bilbatteri/n-1985555946/
    thansen`s har også fået gode anmeldelser.


  • #19   7. dec 2014 Mikael, har også hørt ok ting om thansens, men der er kun 200kr op til Varta
    så der vil jeg ikke satse smiley


  • #20   7. dec 2014 Sajmon.
    Du skriver: Det er dog klart bedre for batteriet end at få starthjælp fra en anden bil.
    Hvilken forskel skulle det gøre, så længe der er tale om anden 12v bil.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #21   7. dec 2014 Smider du startkabler på, bliver det flade batteri opladet lige så hurtigt kablerne tillader det - og det friske batteri bliver afladet lige så hurtigt kablerne tillader det, og det sker i det samme sekund du smider kablerne på den sidste polsko.

    De fleste startkabler tillader ret meget strøm at passere...

    Der er flere af de links i søgningen længere oppe, som beskriver anbefalet ladestrøm på syre/bly batterier - den er ikke i nærheden af hvad et sæt startkabler kan præstere.


  • #22   7. dec 2014 Har man et sulfateret batteri som det lyder til i dette tilfælde, kan det i mange tilfælde virke positivt at få en chok-ladning, f.eks en gang startkabler eller en tur med en lynlader - manden har jo tilsyneladende intet at miste

  • #23   8. dec 2014 Køb Exide, de laver de batterier der er mest effekt i i forhold til det opgivne, Varta lande desværre et stykke nede af listen, dem har jeg dog aldig haft noget bøvl med alligevel.
    Bosch Silver Oxide har jeg også god erfaring med.


  • #24   8. dec 2014 Jeg kigger på et nyt batteri. Jeg fik liv i bilen efter 4 timer med laderen smiley

  • #25   8. dec 2014 Men mål lige først om generatoren lader på batteriet.

  • #26   8. dec 2014 Det er målt og den lader ... dog ikke meget vildt meget

  • #27   8. dec 2014 spænding på batteriet ved forhøjet tomgang skal være over 13.5V. hvis den er det så lader bilen sikkert fint og dit batteri er træt.

  • #28   8. dec 2014 Jeg mener at vi målte det til 13v ved forhøjet tomgang

  • #29   8. dec 2014 det KAN skyldes at batteriet var fladt, så trækker det en del strøm, og generatoren kan muligvis ikke hive spændingen højere op. tag måling igen når du har kørt en god lang tur. den SKAL over 13.5 V for at batteriet er ordentligt ladt op.

  • #30   9. dec 2014 13.5-14.7 volt og ikke over det, så går det galt.

  • #32   9. dec 2014 Jens E du har ret, men jeg tror det Sajmon mener er at når du kommer med din startede bil med 14V på kablerne laver du faktisk boost ladning på det flade batteri, og det har det ikke godt af, og når den døde bil så starter fortsætter den boostladningen af batteriet.

    bly batterier har i forvejen meget dårligt af at blive afladt mere end 25%, så det flade batteri har lige fået en lige højre, og når du så starter en opladning fra helt tom med maks ampere/boostladning helt til fuldt opladet, så får batteriet lige en uppercup også. batteriet vil have meget bedre af at blive ladet helt op igen med ca 3-5A frem for 20-30A som en boostladning af batteriet kan trække.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #33   9. dec 2014 Andreas har fat i hvad jeg mener. smiley

    Og det er ikke 20-30 ampere, men snarere 120+ i kort tid, som så flader mere og mere ud til spændingen er ens på begge to. Ingen af batterierne har godt af den behandling - og generatoren kommer på overarbejde når der er dobbelt så stor kapacitet den skal lade på når motoren så starter.


  • #34   9. dec 2014 Da min bil var død hev jeg mc batteriet ud og smækkede to ledninger jeg fandt på batteriet og brugte som startkabel til bilen, efter ca. 5 minutter kunne bilen starte smiley

  • #36   9. dec 2014 ----Jeg er ikke superskarp i bilers ladesystem, men jeg tvivler på generatoren bare pumper 120A ind i batteriet.

    de fleste biler har generatorer på 60-90 A. men hvis du har et batteri der er HELT fladt (elektrisk set er et helt fladt batteri en kortslutning) og du sætter en startet bil over på, vil spændingen blive hevet op på 14 V med det samme, og det vil som sajmon siger give en strøm meget kortvarigt både fra generatoren på den startede bil og det gode batteri, og der er jeg enig i at strømmen kortvarigt vil komme over 100A.

    men konklusionen er at hvis man skal lade være med at køre ly batterier flade, gør man det, og har tid til at lade dem op med en 3-5 A lader er det klart det bedste. og det faktisk ikke er sundt for batteriet at give bilen starthjælp.

    ----De fleste kører bare spændingen op til de 14ish volt, og regulerer ladestyrken derfra.

    korrekt og det er boostladning smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #37   9. dec 2014 Jeg er heller ikke ekspert ud i bilers ladesystem, men jeg udtaler mig kun baseret på hvad f.eks en autoelektriker i min bekendtskabskreds ofte siger.

    Det er ikke generatoren man skal tage hensyn til - den høje strøm kommer i det sekund du sætter startkablerne på den sidste batteripol af de 4 du har fat i, så begge batterier er parallelt forbundet.

    Det er ikke for at sætte folk en skræk i livet - blot for at understrege at Renés batteri er klar til udskiftning, og at starthjælp fra en anden bil, vil være mere ødelæggende for det i forvejen trætte batteri, end hans CTEK lader er.

    I de fleste tilfælde kan et bilbatteri komme ned på omkring 60% af sin oprindelige kapacitet, før bilen får problemer med ikke at kunne starte.


  • #38   9. dec 2014 Bilen kører fint med batteriet nu, men det bliver skiftet da det som nævnt sad i bilen da vi købte den i 2009. 5 år må være en acceptabel levetid for sådan et...tænker jeg

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #39   9. dec 2014 Jeg er enig.

  • #40   9. dec 2014 Hvis startkabler virkelig er så ødelæggende for batterierne, er det da utroligt hvor få historier man hører om døde batterier og generatorer efter brug af startkabler. Jeg syntes det eneste skræmmende man hører om i den forbindelse, er gnistdannelser som kan ødelægge elektronik i biler. F.eks FDM plejer da nok at kunne skrive om ting og sager hverdags billisten skal tage sig i agt for.

  • #41   9. dec 2014 Der er heller ingen der har sagt at det er decideret ødelæggende for batteriet, beskeden jeg prøver at få igennem er at hvis man har tiden, så er en langsom genopladning med en amperesvag lader det bedste. Jeg ville ikke tøve med selv at give starthjælp, men kun hvis jeg ikke havde et alternativ, eller alternativet er for besværligt smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #42   10. dec 2014 Jeg giver da også starthjælp hvis det er eneste mulighed, men lige i det her tilfælde, ville jeg anbefale laderen.

  • #43   11. dec 2014 Andreas: "Jens E du har ret, men jeg tror det Sajmon mener er at når du kommer med din startede bil med 14V på kablerne laver du faktisk boost ladning på det flade batteri, og det har det ikke godt af, og når den døde bil så starter fortsætter den boostladningen af batteriet."

    Se, nu er sagen jo så blot dén, at bilens egen generator ved opstart (hvis den ellers kan starte med et lige knap friskt batteri) jo da giver lige så meget boostladning som den får ved, at man giver den starthjælp fra en anden bil.
    Bevares, batterier har generelt ikke godt af at blive lynladet - men det gælder jo, uanset hvilken kilde der er tale om.... om det er bilens egen generator, en lynlader eller starthjælp fra en anden bil, er jo da irrelevant.

    En helt anden ting: jeg har i øvrigt selv i en desperat situation gjort noget, de fleste nok ville være betænkelige ved (var jeg også selv) - jeg gav motorcyklen starthjælp fra en bil, og det tyggede den ganske glimrende uden at det voldte problemer efterfølgende. smiley Men jeg vil bestemt ikke anbefale det, medmindre man er lige så desperat, som jeg var. c".)


  • #45   11. dec 2014 Bruno A Starte en MC med kabler på en bil skulle IKKE give problemer så længe bilen er slukket

    Jeg brugte hele vinteren startkabler og et 120ah batteri eller bilen når ATVen skulle startes .. Den ville ikke starte uden hjælp når det var frost og 20-35 minus grader er jo helt normalt når man bor på et fjeld


  • #46   11. dec 2014 Bruno A: at starte en MC med en bil er der ikke noget større problem i end at få starthjælp fra en anden MC. heller ikke hvis bilen er startet, det er akkurat det samme der sker hvis du giver en anden bil starthjælp. du kommer med startkabler med 14.5V på, i det du monterer dem på et dødt batteri boostlader du batteriet, men det ville MC'en selv gøre også hvis du skubbede den i gang.

    og til din kommentar ang boostladning fra bilens egen generator, så er det jo akkurat det jeg også siger. men boostladning forekommer KUN på et batteri der ikke er ladt op. dvs boostladning kan ikke forekomme på et opladt batteri, det er derfor jeg altid ville anbefale at hvis man har tiden og muligheden, så skal batteriet lades op med en langsom lader.

    og hvis man bruger en slukket bil som starthjælp, og det kan man sagtens hvis bare startkablerne kan bære den ekstra strøm det kræver at starte bilen ved kun 12V frem for 14V eå er der ingen problem i det, men boostladningen kommer så bare lige så snart motoren springer i gang og generatoren begynder at lade.

    den eneste måde (og jeg synes efterhånden jeg gentager mig selv) man undgår boostladning hvis man har kørt batteriet fladt er med en langsom opladning med en ekstern lader.


  • #47   11. dec 2014 Andreas the BAD one A Jeg blev anbefalet at gøre det med slukket bil af den lokale ATV/snescooter mekker

    Og der er jo ikke stor forskel på teknikken i en nyere ATV/snescooter og en MC (Er vel egentlig MC motor på snescooter)


  • #48   11. dec 2014 Paul Erik A. Det er heller ikke dumt, der er trods alt lidt mindre blæs på en MC generator, end en i en bil. Så den vil nok lade med knap så stor strøm smiley men den kan stadig lade med op mod 25A, og det er stadig voldsomt på et mc batteri..

Kommentér på:
Bilbatteri - mc batteri

Annonce