{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til valg af motorcykel
  • #1   17. dec 2014 Vent med at bekymre dig om det nu.. de kan nå at ændre reglerne for jer mange gange endnu.. Men hvis du virkelig vil til at kigge på Mc nu så er der meget der spiller ind.. Skal det være Racer. Chopper, eller offroad ?
    Prisleje, Osv...


  • #2   17. dec 2014 125cc 15hk
    ta´den du sidder bedst på


  • #3   17. dec 2014 hmm Tænker på noget ligesom en r1 eller r6 Men dem er der langt tid til i nu ej det er nu bare drømme MC´en men noget der minder om en type maskine så det må jo være en racer self uden at være sikker



  • #4   17. dec 2014 og hvad prisen angår tænker jeg 45.000 cirka

  • #5   17. dec 2014 altså hvis jeg var dig ville jeg gemme de penge nu. og så købe en gammel mc når i alligevel skal overholde alle de regler fra start af. så kør på en gammel maskine nu til ingen penge.. så køb en større når du bliver 20. Fx en R6 som du snakker om og så få den droslet, hvis det overhovedet er lovligt for jer ?

  • #7   17. dec 2014 er A1 ikke også begrænset til 125 cc ?

  • #8   17. dec 2014 Jeg ville uden tvivl vælge en ktm 125 duke...

    http://m.123mc.dk/ktm-125-duke/mcid-89281s0

    Og når dit kørekort bliver lidt større ville jeg springe på en sv 650s


  • #10   17. dec 2014 15Hk, 125cc uden undtagelser smiley

  • #11   17. dec 2014 @daniel
    Når man ikke kender reglerne, så skal man ikke rådgive.....


  • #12   17. dec 2014 Hmm den Ktm´er der tror jeg da lige at jeg ville husk på den ser i hvert fald lækker ud nu ved jeg godt jeg spørger om meget men der kommer liget et par stykker mere
    Hvilken maskine køre i på Hvad er godt ved den og hvad er det bedste ved at køre på motorcykel
    Men tak for alle svarene smiley


  • #13   17. dec 2014 det er bar skønt at sætte sig op på dræber maskinen og tøffe afsted.. smiley altså lige ud over kantstenen.. så ska den squ ha noget gas så man ka høre den lever.. smiley

    det er nu bare fedt at køre rundt uden at sidde i en madkasse.. smiley
    enten er man til det eller os er man SLET ikk til mc.. smiley

    Suzuki GSR 600 - 98 hk smiley


  • #14   17. dec 2014 Lyder fedt har sgu svært ved at vent men bliver nok nød til det smiley

  • #15   17. dec 2014 Billigere årsafgifter (Forsikring m.m.)
    Nemmere selv at fixe hvis noget går istykker
    Hurtigere rundt i byen .. Specielt i myldretiden (Kræver dog STORE nosser af og til)
    Slipper for konstant at skulle holde udkik efter politi og miste kortet (Kørte 45er scooter førhen)

    Nu er det så heller ikke en hurtigløber jeg har men bare en gammel grim DT175


  • #16   18. dec 2014 Du skal finde dig en BILLIG 125cc motorcykel. Efter min mening så er de 50.000kr til en KTM ''mini'' duke spild af penge...

    Der er ikke mere gang i den, end f.eks en Yamaha YBR til 5-10.000kr. I hvert fald ikke så det er de sidste 40.000kr værd!

    Køb dig en billig 125'er, og gem pengene til du kan købe dig en motorcykel til A2 kortet. Til den tid vil pengene være givet MEGET BEDRE ud.


  • #17   18. dec 2014 Køb en billig tilfældig 125cc , du bliver træt af den alligevel og sælger den når du må skifte fra knallert til mc smiley

  • #18   18. dec 2014 du må desværre tidligst når du er 22 købe en R6, da du heller ikke kan drosle den til A2 kortet, pga den har mere end 96 hk før drosling.

    som det er sagt flere gange, gem de penge til du kan købe en mc du gerne vil have. for når du bliver 18 kan du maks tage kort til 15hk og 125 kubik. der bør du kunne finde et eller andet til under 10k smiley
    når du så bliver 20 kan du tage kort til 48 hk og maks drosles fra det dobbelte, altså 96 hk. der er kommet flere 3-500 kubik 48 hk cykler der både ser fede ud og også skulle køre ganske fremragende smiley og om 3 år er de til at få brugt for rimelige penge smiley


  • #19   18. dec 2014 reglerne for 18-19 årige
    går under navnet "A1"
    125ccm uden undtagelse
    max 15hk/ 11kw eller vis mcen vejer mindre end 110kg max 0,1kw pr kg
    må drosles frit (med godkendt kit self)

    20-23 årige
    kategori "A2"
    fri ccm
    max 48hk/ 35kw eller vis mcen vejer mindre end 175kg max 0,2kw pr kg
    må max drosles fra 96hk/ 70kw(med godkendt kit)

    24år og op (eller fra 22år med med A2)
    kategori "A"
    fri ccm
    fri hk/ kw
    fri drosling (self med godkendt kit) smiley


    hva ville jeg starte som 18årig på tja mc scooter evt en motard (125ccm 15hk er alligevel ikke til meget andet end transport)
    så ville måske nok vente til jeg fyldte 20 og så en mc i 600 klassen som passede til mig

    køre pt yamaha fz750 (87) er bare mest til Yamaha og er det en sportsture og så var det den der opfyldte de fleste krav i mit pris leje

    hvorfor jeg køre: friheden og følelsen


  • #20   18. dec 2014 Synes det er mega dejlig at der kommer alle de svar elsker at se om alt dette
    men sådan en 125cc hvad er topfarten på sådan nogen ligger det ikke omkring 115-130 km/t er hvad jeg har kunne læse mig til

    Men TAK for alle de svar dejlig at der kommer så godt beskrevet svar smiley


  • #21   18. dec 2014 man kan både drosle en R1 og en R6 til 15hk.. men du ville ikke må køre på dem pga åndsvag lovgivning..

    Køb en let motard 125ccm 15hk så får du mest sjov for pengene


  • #22   18. dec 2014 Hvad med en Suzuki GSX 250R hvis den kan drosles.
    https://www.youtube.com/watch?v=d0qBWvG1G80
    Tror bestemt at den kunne være sjov.



  • #23   18. dec 2014 Eller alternativt en Honda CBR 250 R
    Du får i hvertifald lyden som en racer smiley
    Tror nu også at den kunne være sjov.
    https://www.youtube.com/watch?v=2mY09baih2I


  • #24   18. dec 2014 Jeg har sådan en mini R6'er, som må køres på A1 kørekort smiley Den køre pisse godt og er egentligt også ganske underholdende, men nogen racer bliver det aldrig desværre smiley

  • #25   18. dec 2014 Jeg er først startet med MC her i September som 41-årig, og er startet med en Suzuki GSX-R 600, og har bestemt ikke fortrudt.. Det er bare herresjovt at køre motorcykel!. smiley

  • #26   18. dec 2014 helved mand 20.000 rpm er sku ikke så lidt smiley
    må føles vildt at sidde på den ved 20.000 rpm smiley

    men komm til at tænke på hvad kan du med 15 HK ?
    synes godt nok det er lidt smiley
    jeg kan få min gearknallert til at smide 15 heste ( WAUW ved det ) smiley


  • #27   18. dec 2014 Stig, hvordan kan din R6er køres på et A1 kørekort når A1 kræver at motoren max må være 125ccm ???

    Nå men når det er sagt så havde jeg valgt en fornuftig mc uden alt for mange kræfter, 5-60hk og bare kørt med et A1 kørekort...


  • #28   18. dec 2014 Jamen med et A1 kørekort må må den da maks havde 15hk eller er det mig der har misforstået noget? smiley

  • #29   18. dec 2014 Nej du har fuldstændig ret du må max have 15hk... Hvilket i mine øjne er en åndsvag regel, og den forebygger ærlig talt ikke en skid andet at man lovgiver for princippets skyld..

    Jeg havde snuppet en fornuftig MC, altså IKKE en R6 og lignende, men noget man kan blive en god MCist af og ikke noget med 15hk til 200kg (med fører) hvor man er bedre tjent med en tunet knallert..

    Bøden for at køre på en større MC er ikke ret stor, og min erfaring er at man sjældent bliver stoppet på MC..


  • #30   18. dec 2014 ja jeg må melde mig med Mirza. jeg havde også skidt på de regler, ikke at jeg skal opfordre til ulovligheder. men jeg personligt have købt en 250-400 cykel med 25-45 hk. og så bare kørt pænt, bliver man stoppet og man har kørt pænt, så vil jeg mene at i en del tilfælde hvis man møder en flink betjent og taler pænt til ham, så skriver han sikkert ikke noget.

    og hvor tit bliver vi stoppet uden at have gjort noget forkert? jeg er i en sprit razzia, og han kontrollerede kørekort, men om han havde løftet øjebrynet hvis der havde stået A2 på mit kort ved jeg ikke (jeg kører på kawasaki GPZ1000RX)
    han var i hvertfald hurtig til at vurdere at jeg ikke havde drukket og sendte mig videre i en fart smiley


  • #31   18. dec 2014 Er ALDIRG blevet stoppet på MC mens jeg er blevet stoppet 25-30 gange i bil... Man skal bare holde sig fra byerne så bliver man sgu aldrig stoppet..

  • #32   18. dec 2014 jeg blev stoppet i den razzia udenfor byer smiley
    men igen, har man kørekortet til A1 kan man nok tale sig ud af det meste (hvis man kørte pænt)


  • #33   18. dec 2014 Er blev et vinket ind et par gange hvor de har haft knallert/scooter kontrol.. Indtil de så ser det ikke er sådan en også fået liv at køre videre

    Det var dog på 125ccm scooter .. Ikke sket på DTeren


  • #34   18. dec 2014 så hvad folk siger er at vis jeg finder en lille 200cc og køre pænt på den og man møder en flink betjent så burde den kunne gå eller burde jeg bare holde mig til 125cc og bare vente til jeg blev 20 ? smiley


  • #35   18. dec 2014 Altså det værste der kan ske er at du får en bøde for at køre uden kørekort, men du kan være heldig at slippe ! Jeg havde taget chancen 100%

  • #36   18. dec 2014 Og hvis det er de tanker du går med...altså at skide på reglerne. Så syntes jeg du skal kigge efter en Kawasaki 250cc Ninja.

    https://www.google.dk/search?q=kawasaki+250cc+ninja&biw=1366&bih=666&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=uK-SVOa5CaH4ywOmv4CgBA&ved=0CAYQ_AUoAQ

    Dem kan du sagtens finde inde for dit budget... Der vil enda være overskud til at betale en bøde eller to smiley smiley


  • #37   18. dec 2014 arrrgh tror sku bare jeg holder mig til 125cc og 15 heste smiley
    Selvom det ville være fedt med sådan en 250cc ninja smiley


  • #38   18. dec 2014 27# Hvis du nu rent faktisk havde læst mit indlæg ville du have set at jeg skrev "MINI R6" og hvis du ydermere havde gået ind på min profil havde du nok ikke svaret som du gør...

    Bøden er på 7000 første gang. Anden gang stiger den, og tredje gang bliver cyklen nappet.


  • #39   18. dec 2014 Jeg har læst dit indlæg, og der stod mini R6, ikke "mini" R6 så havde det set anderledes ud.. troede at du ved mini mente at den var droslet (evt efter de gamle regler) jeg klikker ikke ind på folks frofiler hver gang der er et indlæg smiley

    Det er jo ikke en mini R6, det er en R125.. så havde du skrevet det, så ville det heller ikke skabe forvirring..


  • #40   18. dec 2014 @Kristian A

    Du kender heller ikke reglerne, og rådgiver derfor som blinde slås... Er MAX 125cc virkelig så svær at forstå ??


  • #41   18. dec 2014 Skal jeg være helt ærligt, så havde jeg forsat med at spare penge sammen, evt. købt en mindre og billigere mc og kørt lidt på bane mv. hvis det er muligt!

    IMO er en 125cc ikke i nærheden af at være en Mc, det er i bedste fald en knallert på Speed - Min græsslåmaskine har en motor på 169cc og nej, det er ikke sådan en man sidder på, det er stadig blot sådan en man "skubber" foran sig(den kører naturligvis selv!) - Mere for at sætte tingene i perspektiv. Kører selv på en Kawasaki Ninja, en 636cc og den er fin med sine 118 Hk, den er hurtig, også hurtigere end mange større maskine - MEN og her kommer vi frem til sagens kerne, for en ting er HK(altså effekt), hvilket mange jo går så vanvittigt meget op i, en anden ting er slagvolumen og moment! Disse to er vigtige, for det er i al beskedenhed disse to der adskiller en ægte MC fra en forstørret knallert og nej, nej 125cc bliver ALDRIG en Mc, uanset om man så har vedtaget at kalde den for det - For fanden, det er lige før min kawa ikke engang er en rigtig Mc, denne skulle ihvertfald ikke være meget mindre før jeg godt ville argumentere for at det bare var en forstørret scooter!
    Lets face it, HK er dejlige at have og de kan gøre at du kan fyre den lille såkaldte "MC" af og nå en nogenlunde topfart relativt hurtigt - Man må bare ikke håbe at du skal køre op ad bakke, i modvind eller at der står en voksen mand og holder fast i din mælkekasse når du lægger fra land!

    Nej, behold dine penge og køb en rigtig MC når du er blevet lidt ældre! Tag du istedet kørekort til Bil og lær lidt om at færdes i trafikken, hvor du er lidt mere i sikkerhed inde i en metaldåse med fire hjul smiley


  • #42   18. dec 2014 Så kedelig er 125ccm jo heller ikke ..

    En 125ccm scooter kan da give RØV til en 1000RR på bane smiley

    https://www.youtube.com/watch?v=EFjakgypqSs


  • #43   18. dec 2014 Paul Erik, ja naturligvis kan den det, alt kan gøres kunstigt! Under lige forhold, samme gearing, opsætning, mv. så har en 125cc jo aldrig en chance, så lad os nu holde os til facts - Og de er blandt andet at en 125cc sikkert kan være sjov, om ikke andet så i et par uger, indtil du er blevet træt at dens hylen og skrigen, blot for at nå 80 km/t, for ikke at tale om at dine løg er blevet til en god omgang lægsuppe pga. alle de vibrationer der bliver afgivet da den jo fandeme skal tage 14.000 snoninger blot for at køre 80 ud ad landevejen og det er iøvrigt kun hvis du ligger i læ af en lastbil og når du så vover dig ud for at overhale, ja så opdager du at det skulle du ikke have gjort, for det moment jeg nævnte ovenfor, det er der ikke noget af, til gengæld er der modvind, så nu er du på vej hjemad med ryggen til!

    Nej, kom nu frisk, det er og bliver en omgang hø!


  • #44   18. dec 2014 eller køb en 125 cc og lad den stå og snurre anciennitet , så bliver den store kværn du køber billigere at forsikre smiley



  • #45   18. dec 2014 Mikkel N .. Du har vist aldrig prøvet en 125er .....

    Runneren jeg har stående er under 125ccm .. 12.000RPM V 110kmt .. Max RPM ligger på 16.000... knapt 16hk på rullefelt og 130+kmt UDEN gearing
    Ingen problemer med at komme forbi en lastbil trods modvind

    Og på en lille snoet bane som i videoen eller inde i byen da kommer du bare med din "rigtige" MC .. Så får vi at se hvem som er hurtigst rundt om hjørnerne.. Ikke engang politiet med deres fine kørekurser kan hænge på (EN gang på 20 år har de fået mig)

    Min maskine vejer under 100kg og er MEGET nem at smide rundt


  • #46   18. dec 2014 Jamen det er da dejligt at du hygger dig på din knallert Paul og sjov er den da sikkert, jeg har også engang været 17 år og kørt Piaggio Zip med stort Tun set på og stukket af fra Æggeskallerne - Men så skete der det at jeg blev voksen og gerne ville have en rigtig Mc og ikke bare lege at jeg havde en!
    Og siden hvornår er kriteriet for en MC blevet hvor let den er at smide rundt og hvor god den er til at stikke af på politiet fra? Stop nu, du lyder som en forvirret knægt på 16, som ser det fede i at stikke af fra politiet! Nok ikke lige det budskab der skal igennem til en knægt på 17 år, som står foran at skulle have mc kort, brug nu indersiden!

    Faktum er at det vil være langt sikrere om han fik noget erfaring i trafikken(f.eks. via et kørekort til alm. bil) og derefter fik sit mc kort og en større mc som rent faktisk har noget overskud i trafikken, istedet for en historie om hvor psyko en 125cc scooter med mc papirer kan blive og hvor meget dødskørsel man kan køre med ordensmagten i hælene!


  • #47   18. dec 2014 Mikkel .. Nu drejer di jo helt af .. Snakken var jo ikke politi osv. men hvordan en 125ccm var i #41 og #43 ...... Ganske underholdende og til by trafik både nemmere og hurtigere at komme rundt med .... Nemmere at håndtere for en uerfaren på 2 hjul eller en som er vant til tunede scooter/knallert... Hvilket de fleste MC køre vist er startet med

    Kom igen når du faktisk HAR kørt på 125ccm af de sjove og ikke en 9hk´s kina

    Netop en 125er (Eller en 45er scooter) er geniale til at lære sig trafikken på.. Meget bedre som en bil

    Skisme ikke sjovt at tumle en stor tung MC i byen hvis man ikke er vant til at komme der på 2 hjul


  • #48   18. dec 2014 okayy guys af hvad jeg kan høre på mikkel så er 125cc mc da vist spild af tid så kunne jeg lige så godt se om min gearknallert kunne blive indr. som mc den går 110+ smiley men bare af at kigge på sådan en mc gør mig sku lidt frisk til at prøve det men har da en ven som ejer en yamaha 125 DT den går da 140 på toppen
    det er bare mere det at vis jeg fik sådan en MC 125cc så fik jeg da kunfå en bøde vis jeg kørte 90 på en landevej hvor man kunne måtte køre 80 hvor på knallerten er jeg lidt mere på skideren smiley
    Men hvad synes i er det spild af penge ?? smiley


  • #49   18. dec 2014 Spild af penge at købe en ny dyr ..

    Brugt og billig er vejen frem evt. scooter indtil du må køre større


  • #50   18. dec 2014 arrrgh scooter får du mig sku ikke til at køre men brugt er fint nok bor dog på landet så en ktm/offroad er måske ikke så dårlig igen smiley

  • #51   18. dec 2014 Nej nu er det jo begrænset hvad der er af sjove scootere på 125ccm .. Men såen 180ccm runner er nu ganske underholdende .. Men må ikke køres med A1

    De fleste 125ccm kan jo tunes smiley .. Prøvet en SR125 med 175ccm malossi kit ... MUHAHAHAHA


  • #52   19. dec 2014 En 125cc motorcykel er IKKE spild af penge...du må bare ikke forvente en hardcore racer.

    Først og fremmest så finder du ikke et meget billigere transportmiddel en en lille mc. Yamaha's og Honda's 125cc modeller går omkring 30km/L. De er heller Ikke dyre i indkøb eller forsikring

    Købt en brugt ybr eller cbf til omkring 10'000kr.

    En 125'er til 50'000kr vil efter min mening være spild af penge.


  • #53   19. dec 2014 For ikke at glemme det der er sparet på forsikring om nogen år når det bliver tid til stor MC pga forhåbentlig skadefri kørsel på den lille

  • #54   19. dec 2014 lige en lille kommentar til den video er sådan en jog der tvivler jeg meget på vejer mere end 70-80kg og kunne forestille mig den smider mere end 40hk

  • #55   19. dec 2014 Synes det begynder at ligne en troll.
    Sorry hvis du virkelig er seriøs omkring det


  • #56   19. dec 2014 Jeg er nu seriøs omkring hvad jeg siger men synes også den tråd her er gået lidt for langt ud over det jeg spurgte om smiley
    Men tak for svarene dem vil jeg huske på når jeg står og skal til at vælge motorcykel smiley




  • #57   19. dec 2014 KJJ92DK Nu er jeg ikke lige sikker på hvad scooter det er i filmen udover det er en 125ccm .. Og derfor ikke en yamaha jog ....

    Vægten er under 100kg .. Nok omkring 65-70kg .. Ydelsen er omkring 30hk

    Min egen for sjov bane opsat scooter smider 17 hk og vejer 85kg .. Tager røven på de fleste MCer i lyskryds og på snoede veje/baner


  • #58   19. dec 2014 Du er kun 16, er det ikke liiige tidligt nok at begynde at bekymre sig over hvilken model du skal have? Bliv nu lige 18 først, der kan jo nå at ske mange ting.

  • #59   19. dec 2014 Okay synes bare lige det lignede
    Men hvis vi siger din vejer 80 kg må den også kun havde små 11hk og så ryger en del af overskuddet


  • #60   19. dec 2014 Paul, hvorfor skulle man købe en 125cc scooter også tune den, når man kun har A1 kørekort??? Så kan man vel ligeså godt købe en rigtig motorcykel, der til hver en tid ville være hurtigere

  • #61   19. dec 2014 KJJ, exactly. Ikke kun er der en begrænsning på 15HK, men det er kun hvis udyret vejer 130kg!
    Jeg mener endda at en DT125R, skal drosles, til lige godt de 11 hestekræfter også, for at være lovlig... Dvs, den er ikke bare tam, den er en 125'er med samme antal hestekræfter som en tunet knallert.

    Stig: Jeg må indrømme at jeg ikke har haft brugfor at "tune" min 125'er MC-Scooter. Den rykker respektabelt, og kører en fin tophastighed.
    Jeg elsker den. smiley


  • #62   19. dec 2014 Nej lige præcis! det er også hvad jeg prøver at sige. Den 125cc motorcykel/scooter poul prøver at beskrive er med en opboret motor. Så kan man jo ligeså godt købe større. Uanset hvad kommer en 125cc med 15 hk aldrig til at "rykke" eller være hurtig på nogen måde. Det må man tage med. Men det ændre ikke ved at jeg stadig syntes at min er sjov at køre på... det er bare ikke accelerationen der er det sjove smiley

  • #63   19. dec 2014 KJJ92DK Har haft en 11HK´s baneracer (10½HK faktisk) Den kunneogså tage røven på de fleste .. 60kg sagde vægten

    Stig Kjeldsen De fleste 125ccm scootere har 9HK .. Og der skal ikke pilles meget før man har 14-15 HK og alt efter indstilling kan de være ret sjove de 14-15hk

    Og på en 125ccm der er trimmet (INGEN har sagt der skal cylle med flere CCM på) kan man blive stoppet af politiet uden der sker noget ..

    Køre han på en 250ccm (eller mere) MC så hedder bøden 7000.-

    Ergo trimmet 125ccm ER billigere at køre på som det du kalder en rigtig MC


  • #64   19. dec 2014 Trimmet 30/45 ~70ccm .. Den er da ikke ligefrem kedelig i optrækket

    https://www.youtube.com/watch?v=5PAuqAaNJ-k


  • #65   19. dec 2014 Fra 10-100 km/t. på >10 sekunder på et speedometer der med garanti viser forkert, kan for nogle virke imponerende. Og igen du kan smide alle de links ind med 70cc scootere der er tunet til ukendelighed. Det ændre ikke ved at en 125cc motorcykel (læs MC) med 15 hk, som overholder kravet med 0,1 kW/køreklare kg, ikke kommer under 10 sekunder fra 0-100 km/t. punktum.

    At en 125'er kan være sjov er en anden side af sagen. Min 125'er kan komme lige så langt ned at ligge som alle de "store" motorcykler, så jeg har massere udfordring i min. Men rå acceleration er ikke et af dem.


  • #66   19. dec 2014 Stig Kjeldsen At blive taget påen 250ccm med A1 kort koster 7000.- i bøde

    At blive stoppet på en trimmet 125ccm med A1 kort koster IKKE 7000.- i bøde .. Så hvad bør man vælge ?

    Og en 125ccm hvadenten det er en scooter eller en gearmaskine med 15hk kan trække ret godt .. et spørgsmål om indstilling UDEN at hente flere HK


  • #67   19. dec 2014 Hvad man bør vælge?

    Hvis man alligevel ikke har tænkt sig at følge reglerne, så bør man vælge en Aprilia RS 125, Cagiva Mito 125, Honda NSR 125, Suzuki RG 125 etc. Altså 2 takts 125'ere der yder omkring de 34 hk fra fabrikken.

    Hvis du syntes at en 125ccm kan trække "ret godt" med ordentlig indstilling og 15 hk, så er det fint. Jeg mener noget andet, men sådan er vi jo forskellige.


  • #68   19. dec 2014 Og på samtlige af de du nævner vil bøden være 7000.- for politiet ved godt at de skal drosles for at må køres med A1

    En SR125 har vist 12hk og trækker rigtig godt .. Lidt trim af bla vario system så trækker de MEGET bedre

    Se det på den anden side ..
    du står med 2 maskiner begge vejer det samme og begge har 15HK og må køres med A1
    Den ene er en gearmaskine og den anden er en scooter med vario system

    Hvilken tror du er hurtigst i optræk ? .. Det er scooteren med vario for den har alle HK til rådighed så snart gassen vrides og ikke som en gearmaskine der skal over et vis antal RPM før max HK er der .. Se bare på din egen 4t maskine .....

    Rette indstilling på en 125ccm 15HK scooter så har du ihvertfald 12 af de 15HK når koblingen tager ved og den begynder at køre og efter kort stykke (50M max) har den samtlige 15 HK indtil den når topfart

    Vario vinder over gear anyday såfremt vægt og HK er ens

    Og uanset en der er ny i trafikken på 2 hjul bør vælge det som er nemmest at håndtere altså noget der ikke er for tungt nem at styre og generelt nemt at køre .. Altså en 90kg´s scooter og ikke en 150kg bovlam gearmaskine


  • #69   19. dec 2014 Jeg mener ABSOLUT ikke der er bøde rabat på en tunet 125 frem for en større MC. Man køre på et køretøj man ikke har føreret til ! Og det koster hvad det end koster..

    Har kørt på en 11 HK polini pocketbike, den føles vild, men var jo ikke hurtig. Det samme gælder en 2t 125 crossmaskine. Og en tunet scooter. Klart er der en fordel ved at vægten er lav, samt der ikke er problemer med at overføre kræfterne. Og så det faktum at disse er beregnet til at være hurtige fra 0-50 faktisk før en sports MC kan køres uden at file på koblingen.
    På landevejen og så snart man er væk fra de mindste veje i midtbyen er en 125er lost, ifht, en alm MC..


  • #70   19. dec 2014 Brian S Men hvad er chancen for at de finder ud af at en 125ccm scooter er trimmet ? .. De har jo ikke lige et rullefelt med i bilen der kan måle HK

    Hvorimod de ved hvilke MCer der ikke må køres med A1 .. Specielt dem på 125ccm

    Der kan gøres mange ting som ikke ses umiddelbart uden at skille maskinen ad.. Fjerne begrænsning i udstødning (Findes også på MC modellerne) evt skifte til anden godkendt.... Større karburator + div gamle 2T trick (Groft sagt bore plane hakke.. dog ikke helt sådan) for ikke at tale om optimering af vario systemet .. Ikke noget der umiddelbart giver HK men ændre trækket MEGET


  • #71   19. dec 2014 nu bliver der spurgt til en motorcykel - ikke en scooter..

    hva med sådan en

    http://www.motorcykelgalleri.dk/marked/mc/168936-xr-125-l

    den er sikkert sjovere end en plasticscooter med trillebørshjul smiley


  • #72   19. dec 2014 Den honda ser da fin ud men tror i ikke vi skal stoppe snakken nu?, den er hoppet lidt af vejen smiley men kan da kun sige jeg da glæder mig til at blive 18.
    smiley


  • #73   19. dec 2014 En af mine venner har kørt på på en 125 2 takt med 34 heste, hvor den havde 15 på papiret. Vi er blevet stoppet flere gange af politiet og de har hverken kunnet eller gidet tjekke det, når der står 15 på papiret. Det er da i mine øjne en ret nem måde at skjule det på, fremfor alt det du nævner.

    Og til det med at en ny i trafikken bør vælge en 125cc scooter istedet for en gear maskine, kunne ikke være mere forkert i mine øjne. Når han så 4 år senere sætter sig op på en 600cc 120 hk, hvor tror du så det kommer til at gå?

    Scooter er et transportmiddel. Ikke noget der på nogen måde ligger op til frisk kørsel. Er sikker på du kan kaste din scooter rundt alt det du vil, men hvad sker der når de små hjul og den billige affjedring møder et hul eller nogle ujævnheder i vejen? Nej en motorcykel. Det er hvad trådstarter skal have. Ellers havde han nok ikke skrevet dette indlæg på motorcykelgalleri!


  • #74   19. dec 2014 Altså jeg vil da til vær en tid tage noget med gear en med vario,;) synes det er for kedeligt uden gear smiley føler sgu ikke der er noget at lave når man sidder på en scooter smiley

  • #75   19. dec 2014 Stig Kjeldsen Tydeligt at høre du ikke har forstand på scooterne

    Desuden køre jeg ikke på scooter i det daglige men gearmaskine over 125ccm

    Dog rodet med og kørt på scootere og andre 2T under 200ccm de sidste 20 år.. Også banekørsel med dertil bygget 17HK´s scooter som nu bliver brugt til forsjov kørsel om sommeren

    Det er så også de færreste MC scootere på 125ccm (eller mindre) som har de 34HK.. Normalt har de 11 eller 14 fra fabrikken og specielt dem med 11HK kan optimeres/trimmes temlig meget for billig penge


  • #76   20. dec 2014 Niklas: Lyt godt efter, spar dine penge, vent til du kan tage A2 kortet, tag istedet alm. kørekort, køb en gammel spand og "lær trafikken at kende", få noget erfaring hvor du er lidt sikker og så lad være at lade dig lokke af børnelegetøj til gamle mænd, det kan være sjovt nok at køre på en 125cc på en lukket bane et par timer engang imellem, men KUN fordi at man har en større og RIGTIG Mc stående hjemme i garagen. Som hverdags sjov/transportmiddel der vil du blive led og ked af sådan en skravlet "knallert" - Dem der udtaler sig her, gør det fordi de har en 125cc som ekstra hygge ting og de glemmer imo at tænke over at det for dig skal være noget der er sjovt i et par år, for ikke at tale om nogenlunde sikkert i trafikken etc. der er ikke nogen 125cc med max. 15HK som er bare i nærheden af at kunne opfylde de kriterier! Læg iøvrigt mærke til at det nu er drejet over i tuning mv. af selv samme 125cc, så nu er vi ovre i at skidtet rent faktisk skal være ulovligt for at være sjov, så en 125cc med 15hk er jo så ikke et sjovt eller holdbart valg må vi udlede!
    Det er en stor selvmodsigelse og understøtter alt hvad jeg har sagt.


  • #77   20. dec 2014 Hey mikkel tror sku jeg følger dit råd har også haft en længer snak med min onkel i dag smiley om motorcykel da han selv har Mc suzuki 500cc kan ikke huske navnet smiley det var også hans råd til mig så det bliver nok på den måde det bliver smiley
    Tak for det smiley


  • #78   21. dec 2014 Ikke helt enig med Mikkel...

    Altså hvis kun har råd til kørekort til enten motorcykel eller bil, så havde jeg helt sikkert også valgt det til bil.

    Har du råd til begge dele, så havde jeg taget til motorcykel også og købt en billig 125cc ala Kawasaki D-tracker. Men det skulle være til sjov og ikke primær transportmiddel - selvom det vil være MINDST lige så billigt, hvis ikke billigere end bil... Det er bare ikke så sjovt om vinteren.


  • #79   21. dec 2014 for ikke at nævne HÅBLØST upraktisk, også om sommeren smiley

  • #80   21. dec 2014 Der er en kæmpe fordel ved at have ejet en 125cc maskine i et par år.. Man er for næsten ingen penge blevet elitebilist i forsikringsøjemed smiley her har man tit sparet alle de udgifter der har været forbundet med både ejerskab og kørekort. ifht. at skulle kaskoforsikre en bil som 18-20årig. smiley

  • #81   21. dec 2014 Hvorfor tage kørekort til bil hvis man ikke har noget at bruge det til og hellere køre 2 hjuler

  • #82   21. dec 2014 Niklas: Det lyder som om din onkel er en fornuftig mand smiley - Jeg tror du vil blvie glad for dit valg - Det ville også være ærgerligt hvis din indgang til Mc-verdenen skulle ende en en skuffelse!


    Paul Erik, du er ikke den hurtigste knallert på havnen hva`! smiley Grundene til at han kan tage kort til bil, som alternativt til lille Mc kort, har jeg jo beskrevet rimeligt udførligt ovenfor, men vi tager dem da gerne en gang til for dig:

    1. Fordi at Niklas utvivlsomt vil ende med hurtigt at blive træt at at køre på en lille 125cc. da han drømmer om en mc(forståeligt nok!) og ikke en forstørret knallert.
    2. Det er ikke noget langstids holdbart transportmiddel, sådan en 125cc`er.
    3. Det er bestemt ikke den sikreste måde at komme rundt på, transportmæssigt, når man sætter sig op på en Mc -MEN der er ingen grund til at gøre ondt værre, ved at lægge ud med at damme sig sine erfaringer på ryggen af en lille 125cc`er der intet overskud har i spidssituationer.
    4. Bilkørekortet kan han bruge til at få sig et ordentligt transportmiddel, forhåbentligt køre skadesfrit og ikke mindst få sig noget værdifuld erfaring i trafikken, i en langt langt sikrere 4 hjuler(set i forhold til MC!)



  • #83   21. dec 2014 Jo før man får taget de kørekort, jo mere glæde har man af dem. Der findes ingen gode argumenter for IKKE at tage bil kørekort. Det skal alle bruge !!

  • #84   21. dec 2014 82#

    Selvfølgelig er en 125'er et langtidsholdbart transportmiddel, såvel som en hvilken som helst anden motorcykel erl!!!

    Og siden hvornår er det blevet sikkert at køre MC? Jeg kan dog fint accelerere ud af farlige situationer på min 125'er, da jeg kender min maskine. Jeg er sikker på at jeg kan bruge den erfaring jeg har fra min 125'er og overføre det til når jeg får en større mc, så jeg ville ikke tøve et sekund med at købe en 125'er som 18-årig. Medmindre man selvfølgelig kun vil have MC fordi den er lynhurtig på en ligestrækning... selvom det at have motorcykel er meget mere end det smiley


  • #85   21. dec 2014 Mikkel N Igen hvorfor tage kørekort til bil hvis man ikke har noget at bruge det til og fint kan nøjes med en 2 hjuler og offentlig transport ?

    Bonus er at når du så må køre større så har du optjent accinitet så du slipper billigt i forsikring
    Det er billigere at have en 125ccm i drift som en bil...





  • #86   21. dec 2014 Poul Erik, hvis du ikke kan se det praktiske i at have kørekort til bil, så er du da helt væk

  • #87   21. dec 2014 Stig Kjeldsen Hvad er der som er praktisk ved det ? ...

    billigere transport på 2 hjul Og helt sikkert sjovere at køre 125ccm 15HK som 30/45 scooter for det er da de færreste 18 årige der har råd til bil og koster en arm i forsikring


  • #88   21. dec 2014 Arh Paul Erik hold nu op smiley

    Det er muligvis billigere med en 125'er frem for bil, og den er helt sikkert også sjovere end en lovlig 30/45 knallert.


    ...men bortset fra det, så er en bil da bedre på (stort set) alle punkter.


  • #89   21. dec 2014 #Milling Tjaa jeg havde kort til MC i 4 år før jeg tog til bil .. Ser stadig ingen fordele ved bilen udover at sidde i tørvejr .. Et spørgsmål om påklædning

  • #90   21. dec 2014 og man har ikke problemer at havde noget med bil plus jeg vil langt heller havde min bil til at stå på en parkerings plads natten (og så kan man jo sove på bagsædet) over frem for mc når jeg er i byen hvilket de fleste 18årige jo ligesom gerne vil en gang imellem og da specielt når han nu bor på landet går der nok ikke altid offentlig transport

  • #91   21. dec 2014 KJJ92DK Og igen hvor mange 18årige på SU har råd til bil forsikring m.m. ?

    Så bliver det igen 2 hjuler (30/45scooter) også er en 125ccm da bedre


  • #92   21. dec 2014 @poul.
    Bilen klare alle de problemer der er med at flytte børn fra hjem til håndbold.hente en kommode i IKEA. Komme hjem til mor og få flæskesteg med en brækket hånd.få hunden på dyrehospital, komme til koncerten i Hamborg i snestorm...... I løbet af livet får 99.9% af os brug for et kørekort, så ligeså godt tage det i en fart, så har man glæde af det fra dag 1, og slipper for at ulejlige en masse venner og bekendte hver gang der er brug for 4 hjul......


  • #93   21. dec 2014 @Paul Erik A: Det kan godt være at han ikke selv får råd til en bil, men prøv at forestil dig (ved godt det er et meget usandsynligt scenarie) at hans forældre havde en bil, som han måske kunne låne fra tid til anden. Så var det måske meget rart at have kørekort til bil...

  • #94   21. dec 2014 Stig, men hvis han ikke har?
    Det var på alle måder det mest praktiske for mig at tage kørekortet til MC.
    Billigere, sjovere(individuelt) Og jeg har intet imod at kører i snestorm.
    Jeg har INTET jeg kan bruge et kørekort til, udover når en fuld kammerat skal køres hjem i egen bil.


  • #95   21. dec 2014 Hvis hans forældre ikke har en bil, vil et bilkørekort selvfølgelig ikke give ham megen glæde. Men siden han selv nævner det og at han bor på landet formodede jeg at de havde. Skal self ikke kunne sige det.

    Jeg har heller ikke noget imod at køre i dårligt vejr eller sne for den sags skyld. (hvis jeg havde haft en off roader) Men hvis jeg skal nogen stedet med gutterne, er det nu meget rart at have muligheden.

    Det sted jeg tog kørekort, ville de ikke tage elever ind der ikke havde kørekort til bil i forvejen eller var i gang med det samtidigt. Ved ikke om det har noget at sige.


  • #96   21. dec 2014 De sidste 6 år har jeg haft bil af en grund .. Transport hjem til DK på ferier o.l. med hund osv. Udover det stod bilen stille og jeg klaret mig med en ATV på plader
    Valgte ATV da de er noget nemmere at håndtere når der 6mdr. i året ligger sne

    Nu tilbage i DK klare jeg den fint med 2 hjuler og offentlig transport også når hunden skal til dyrlæge osv.. Skal han akut afsted så har jeg sparet så mange penge på ikke at have bil så jeg kan tage en taxa

    Og hvor mange 18 årige har lige unger der skal køres til håndbold osv ?

    Det man som 18-20 årig mest bruger en bil til er vist transport af kammerater der enten er fulde eller ikke selv har kørekort og bil.. Grunden til jeg også altid har haft gulpladebil når jeg har haft bil


  • #97   21. dec 2014 Paul.. Vi siger jo ikke at det er UMULIGT at have en mc som primær transportmiddel, men det er og bliver mere praktisk med en bil.

  • #98   21. dec 2014 #Milling Og meget meget meget dyre at have bil som lille MC




  • #99   21. dec 2014 Ow, en anden grund til at jeg har MC og ikke bil, er at det er umuligt med parkering her.
    Med MC, er der ingen regler, jeg kører bare forbi alle bilerne og parkere hvor jeg har lyst. Det er fantastisk!


  • #100   22. dec 2014 jubiiii jeg bliver # 100 smiley
    Ej jeg har fået svar på mine spørgsmål smiley
    Kunne i ikke diskutere et andet sted tak smiley
    God jul smiley


  • #101   22. dec 2014 paul du ved godt atv i dk går under kategorien bil ikke??

    kaasje tror lige du skal kigge reglerne i gennem igen smiley

    sorry Niklas god jul og godt nytår til dig smiley

    til os andre med mindre alle pludseligt er blevet enige smiley

    http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/215927-fortsaettelse_af_125ccm_og_18_aar_hjaelp_til_valg_af_mc?status=1


  • #102   22. dec 2014 Kaasje - Der er masser af regler. Men der er forskel på regler og hvad der bliver håndhævet.

  • #103   22. dec 2014 Tråden var jo allerede startet, og den er lavet til at diskutere, så jeg kan ikke se hvorfor der skulle startes en ny.. Man kan altid "unsubscribe" sig for de nye kommentarer.
    --
    Brix og KJJ: Selvfølgelig er der regler, men de er langt mere menneskelige.
    Du må parkere i bilbås, fortov og alt andet tænkeligt, så længe den ikke står i vejen.
    Tro mig, jeg har styr på reglerne, hvilket også er derfor jeg valgte MC kortet smiley

    Den eneste regel der gælder, er at jeg skal have parkeringsskive på når jeg holder i bås, men dette håndhæves ikke af parkeringsvagter, medmindre at jeg igen, holder til gene for andre.


  • #104   22. dec 2014 Kaasje så ved du vel også reglerne for nylig er lavet om igen. Så i mange kommuner må du f.eks. ikke parkere på fortorv.
    Parkeringsskiven bliver håndhævet af nogle af de private selskaber. F.eks. europark.


  • #105   22. dec 2014 Poul han har jo heller ikke tænkt sig at han skal have bil fgds!!! Han vil bare gerne have kortet så han kan føre en bil, hvis muligheden nu opstod...

    Det har aldrig været tale om at han skulle have sin egen bil... kun kortet


  • #106   22. dec 2014 Brix, godt at de regler ikke ramte lige præcis min kommune, som der blev omtalt.
    Og det var hos netop Europark's parkeringsplads at jeg fik bekræftet, at de kun uddeler bøder til MC'er der holder til gene.
    Eller kan man, som P-vagten selv sagde: "Bare holde den inde på fortovet, hvor vi ingen magt har over den, og ikke kan give den en bøde"


  • #107   22. dec 2014 Kaasje - Du har bare ikke skrevet noget om en specifik kommune, også gik jeg ud fra du talte generalt.
    Men der er stadig forskel på hvad der er regler, og hvad der bliver håndhævet. Selv p-vagter og politiet har ikke styr på reglerne.
    P-vagter må gerne give en bøde for parkering på fortorv. Så kan du definere magt som du vil.
    Da jeg ringede til Europark, fik jeg et andet svar.


  • #108   22. dec 2014 KJJ92DK Regget som bil ja men forsikring osv er som MC


    Stig Kjeldsen Så det er mere praktisk at have kortet til bil og ingen bil som A1 kort og en 125ccm ...... Det kan jeg da godt se det praktiske i .............


  • #109   22. dec 2014 sig jeg snakkede med en p vagt sagde han fortovet var ude for hans 'område'?

  • #110   22. dec 2014 Kaasje - Okay, jeg fulgte lige op på europark igen. Du har ret. P-skive på mc er ikke nødvendig.

  • #111   22. dec 2014 Brix - Du har selvfølgelig også ret i at det er forskelligt fra kommune til kommune, og hvor man skal parkere. Det hele udspillede sig bare fra at jeg forsøgte at fortælle at her hvor jeg boede, var MC, uanset størrelse, klart en fordel når det kom til parkeringsmuligheder. smiley

  • #113   23. dec 2014 Helt sikkert en offroader. Man kan alligevel ikke have det sjovt på landevejen, på en 125, men det kan du, i skoven, på markvejen, på stranden osv på en offroader. smiley


  • #114   24. dec 2014 paul meget muligt men = bil kørekort




  • #115   24. dec 2014 Det er altså noget værre fis at man ikke kan have det sjovt på en 125'er.
    Jeg har det sgu næsten lige så sjovt på min 125'er som jeg har på min GSXR. Det er ikke lige så sjovt at tage lange ture, men det er bestemt ikke kedeligt til by-kørsel. Det er meget nemmere at fjolle rundt på noget med 14 hk end noget med 100 hk.


Kommentér på:
Hjælp til valg af motorcykel

Annonce