{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.238 visninger | Oprettet:

Casper F
Casper F
Tilmeldt:
27. mar 2014
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53

Mc dør ved fuld gas. {{forumTopicSubject}}

Jeg har for ikke så længe siden købt mig min første MC (Cagiva Mito 1993 125cc), den er i fin stand og kører ok har dog bare et problem med den.
Når man drejer håndtaget helt i bund opfører den sig som om at den ikke får benzin altså den hakker i det.
Jeg har tjekket benzin tilførslen og det løber stærkt. Tændrør er også tjekket og det er fint.
Tidligere ejer mente at der løb vand fra køleren ind i skylle kanalerne på den og at dette var grunden til at den ikke kørte optimalt, men jeg kan ikke se at der forsvinder vand i kølerbeholderen.

Håber nogen herinde har en idé til hvad problemet kan være?

Mvh. Casper.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mc dør ved fuld gas.
  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #2   25. feb 2015 Selvfølgelig ikke, troede bare det var underordnet men det er en Cagiva Mito 1993 125cc
    (Har rettet det i opslaget)


  • #4   25. feb 2015 Jeg har skruet på en RS125 Aprilia, hvilket nok er meget identisk med din motor.

    Noget der har drillet fantastisk, er tændrørshætten. Du skal have en hætte (fra NGK), som bider fast i gevindet og ikke denne alu "terminal" (den runde, der kan skrues af) Evt. skift både tændrør og hætten og afkort/ skift tændkablet så det hele er friskt.

    Se: http://www.aircraftspruce.eu/images/categories-override/Engine-Parts_Spark-Plugs_NGK_NGK-SPARK-PLUGS.jpg

    Er karburatoren renset?
    - så giv den en tur eller få hjælp til det. Er dyserne i de rigtige størrelser, så har du styr på dine parametre.

    Når en 2- takter begynder at "firtakte" så får den for lidt benzin oftest, derfor kunne en rens afhjælpe - men det var ikke problemet på min vens RS125.


  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #5   25. feb 2015 Køster: Det sker både når den er varm og kold

    :Kjøller Jeg ved faktisk ikke hvilken form for tændrørs hætte der er på men det bliver da lige tjekket, men kan det virkeligt have så meget at sige?


  • #6   25. feb 2015 hvis den 4-takter som tidligere skrevet er det benzin.

    men jeg kunne faktsikt mistænke tændingen, da det er ligemeget om kold/varm. nu ved jeg ikke hvordan sådan en moderne cykel fungere, den har jo nok noget CDI, men stadigvæk er der en mekanisk aktivering med nogle fjedre og en magnet eller knast som styrer hastighed og tændings tidspunkt, tjek der.


  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #7   25. feb 2015 Det kan vel egentligt godt være tændingen der er fejl i? prøvede at køre en tur i forgårs hvor jeg gav den fuld gas og lod den "dø" sådan lidt hen i noget tid hvorefter jeg slap håndtaget lidt igen og den kørte fint, men da jeg så kom til rundkørslen gik den ud, jeg startede den igen kørte hjem og så gik den ud 100M før jeg var hjemme og den gad ikke starte igen. Da jeg kom hjem tog jeg tændrøret ud og kunne se det var knas tørt.. tror faktisk det kan være et tændings problem...

  • #8   25. feb 2015 Hvis det var knastørt, er det da et benzin problem, prøv t hælde benzin på.

  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #9   25. feb 2015 Tanken er fuld derfor gav det ingen mening at det var tørt og derfor tjekkede jeg også tilførslen

  • #10   25. feb 2015 tør betyder ikke at tanken er tør, tændrøret tørt betyder der er for mager blanding fra karburatoren.
    det er justering på karburatoren.


  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #11   25. feb 2015 Er det måske noget inde i Karburatoren der sidder i vejen eller er det justering af luftskrue osv. der mangler?

  • #12   25. feb 2015 ej så ville du ikke kunne komme op i fart, nok nærmere nogen der lige skulle fin-justere der ikke vidste hvad de lavede og derved fik sat justerskrueen til for mager blanding. der må være nogle ude på nettet der kan fortælle hvordan de står fra fabrikken af eller lign.

  • Carsten H
    Carsten H Tilmeldt:
    aug 2012

    Emner: 11 Svar: 278
    #13   25. feb 2015 Kan du køre fuld gas hvis du gasser gradvist op... altså giver den et par mm gashåndtag af gangen med et par hundrede meters kørsel imellem "gas mere op" ?

  • #15   25. feb 2015 På min kammerats RS125 var det motor vibrationerne der forudsagede, at den "dårlige" forbindelse mellem tændhætte og det alu der er skruet på tændrørsgevindet, fik den til at sætte ud.

    Uanset hvad, så er en karburator rens altid en succes - den vil gå renere og bedre i motoren smiley


  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #17   25. feb 2015 Tak for alt jeres input smiley jeg kørte på den i skole idag og da jeg skulle hjem regnede det og jeg tror dette påvirkede problemet fordi nu gjorde den det hele tiden? Jeg kunne jeg køre højst en km og så opførte den sig som om den ikke fik mere benzin og kom med en masse host lyde/lyde som om den skød flammer så ventede jeg 5 min og kunne gentage processen?

  • #18   25. feb 2015 Når det regner kører motoren med en mere fed blanding, så at den kører bedre når det regner tyder på for mager blanding, altså karburator justering.
    men at den hoster og går ud tyder mere på tændingen der står forkert, jeg har endnu ikke slået op hvorledes den fungere, men hvis den har centrifuge justering a tændingen (små lodder der sidder med fjedre, som ved høje omdrejninger forskyder tændingen) så tjek lige at de er ok, set flere maskiner hvor fjederen har været afmonteret eller knækket. men #16 kan også have noget på sig, en fejl man ikke lige regner med som kan drille voldsomt. Jeg tror bare du skal sætte dig ned ved den og kigge de almindelige steder igennem og en god omgang karburator rens, det er jo en simpel motor konstruktion smiley


  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #20   25. feb 2015 Daniel N den kører jo netop ikke bedre end før smiley

    Jacob den kan sagtens starte når den har stået i lidt tid, med Nr.1 mener du så at jeg skal køre i højeste gear ca. 40 Km/t eller hvordan?


  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #23   25. feb 2015 Jacob tror ikke engang det er muligt "kun" at køre 40 Km/t i 7 gear på den smiley men det skal da prøves smiley

  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #25   25. feb 2015 Faktisk har jeg aldrig kørt i hverken 6 eller 7 gear på den da den begynder at falde vildt i omdrejninger ved 5 gear. Men jeg prøver da lige at få den til at sejtrække imorgen.

  • #27   25. feb 2015 Som skrevet i din tidligere tråd, så lyder det fuldstændigt som min Mito opførte sig med en utæt tankpakning og vand i tanken.. Kontroller din karburator, gerne så kort tid efter den staller, som muligt.. Jeg kunne fjerne næsten 1 hel teskefuld pladder, ala hjemmerørt mayonnaise, og så kørte den igen....

    Sorry for spam - men det lyder / cyklen gør præcist som min første italiener! smiley


  • #28   26. feb 2015 Claus V (jeg kan ikke se kommentar nummeret på telefonen) jeg mente ikke den kørte med federe blanding generelt ved regn vejr. Men hvis der er en fejl på karburatoren og luft indtaget. Så vil du når luftfugtigheden stiger kunne få en federe blanding pga luftens volumen. Derfor forespurgte jeg. Da det ikke var helt klart om den havde kørt bedre pga. Regnvejret. Men jeg kan nu se jeg læste det forkert. Den kørte værrer.

    Jeg holder nu på min første antagelse om at det er tændingen der er gal. Plus lidt andet (vacuum til benzin slange/pumpe) og nok ikke så meget karburatoren.


  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #33   27. feb 2015 Efter en køretur igår tror jeg ikke det er hverken karburator eller benzin tilførsel der er problemet (selvom jeg lidt mistænkte nogle revner i indsugnings studsen) Men den sætter også ud i de lave omdrejninger (cirka 3-5000 omdrejninger)
    når det er regnvejr.

    Jeg har optaget lidt lyd af den (desværre dårlig kvalitet) men hvor man kan høre at den sætter ud, jeg får den dog startet igen ved at trille den igang.

    http://youtu.be/5hwqwfMlLXc


  • #35   27. feb 2015 Der kommer simpelt hen for idt benzin til din carburator.

  • #36   3. mar 2015 min gamle nsr125 havde på et tidspunkt et problem med at køre i regnvejr. Der gjorde en ny silikone tændhætte fra ngk forskellen smiley

  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #37   11. mar 2015 Vil lige opdatere jer omkring min situation... smiley
    Jeg har renset karburatoren (så rigtig fin ud indeni) og skiftet et stykke benzin slange da der var en flænge i. jeg har lagt mærke til at benzin slangen er fugtig oppe ved benzinhanen (ved ikke helt om det har nogen effekt)
    Derudover har jeg sat den normale dyse i igen da jeg har fået at vide at den ikke burde skulle ned dysses når den bliver droslet.

    Min far og jeg kørte begge en tur på den hver for sig igår og den kører anderledes nu men stadig ikke godt. Det virker som om at den gerne vil køre men ikke får lov. Når jeg giver gas stiger den i omdrejninger og så er det som om der lige kommer et skud benzin som gør den kører normalt og så går den ned igen.

    Det er meget svært at forklare men kan konkludere at det ikke er karburatoren der fejler. jeg regner med at skifte tændspole og hætte idag da jeg har en ekstra liggende.


  • #38   11. mar 2015 Det lyder som en karbur der står helt forkert, kan ikke forestille mig det er tændhætter eller spole, slet ikke.

  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #39   11. mar 2015 hmm den har kun en karburator og den er ikke blevet pillet ved fra før problemet?

  • #40   11. mar 2015 Ting ændrer sig!
    Prøv at køre den til FV Motor, han ved noget om karburatorer, det gør andre også, men ikke lige nogen jeg kan komme på.


  • #41   11. mar 2015 Finn Ingemann i Sorø har forhandlet italienere i en menneskealder.

  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #42   11. mar 2015 Allan jeg har ikke lyst til at bruge vildt mange penge på reoarationer af ting der måske bare er småting hvis jeg selv kan lave det smiley så regner ikke med at køre til mekaniker med den.

  • #43   11. mar 2015 Sådan er jeg også, men nogen gange må man bare have en ekspert til at kigge på den, 1 time er ofte nok til rigtigt meget skruen på sådan en.
    Ville få karbur lagt i ultralydsbad.


  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #44   11. mar 2015 tændspole og tændhætte skift hjalp ikke...

    jeg har faktisk en ekstra karburator tror jeg skal prøve at putte den over her i weekenden så.


  • #45   11. mar 2015 Holder stadig på det er tændingtidpunktet der ikke flytter sig ved høje omdrejninger. Altså en timer fjeder eller lign. Ved tændingen (på motoren) kan naturligvis også være karburatoren som skulle være indstillet forkert. Men da det kun er i høj registeret skulle det være noget vakum eller nålehøjden vil jeg mene.

  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #46   11. mar 2015 den kan heller ikke stå i tomgang og har svært ved at starte skal det lige siges men starter fint når man løber den igang

  • #47   11. mar 2015 Karbur choker ting............

  • #48   11. mar 2015 En 2 takter der går dårligt er nok det værste køretøj man kan køre på, det er en plage uden lige.
    En CO måling af udstødningen ville være guld værd, det fortæller om blandingen er for fed eller for mager.
    Tænker mekanikeren starter ud med en kompressions måling og så ellers videre gennem de forskellige tjek punkter.


  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #52   11. mar 2015 mange tak! det skal jeg lige have kigget på smiley

  • #53   11. mar 2015 Den sidste er mest det du har brug for. Lige efter billederne kommer tal osv på dyse str og andre tips, selvfølgelig på engelsk.
    Din mc er jo så hidsig at den skal stå 100% korrekt, ellers spiller klaveret ad h til.


  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #55   12. mar 2015 nej har ikke tjekket kompression men håber da bestemt ikke at cylinder er flækket smiley kompression virker umiddelbart normal vil jeg sige uden den store kendskab til kompressionen på den
    er det ikke muligt at teste revner ved at sprøjte motorstart på cylinder imens den kører?


  • #56   12. mar 2015 Revner i gummi ved indsug kan du tjekke på den måde, ikke revner i cylinder.

  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #57   12. mar 2015 øv.. må lige finde ud af noget andet så

  • #58   12. mar 2015 Mange hundrede timer kan du bruge, uden at den bliver perfekt, viden og udstyr kan spare mange timer og give endnu flere timer på vejen, ikke i garagen smiley

  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #59   12. mar 2015 det rigtig men det er begrænset hvor mange penge jeg har til reparationer osv. Men jeg kigger de mest indlysende ting efter og en af min fars venner kommer og kigger på karburator indstilling imorgen og hvis det ikke hjælper så gider jeg ikke bøvle mere

  • #60   12. mar 2015 Kender en som har brugt oceaner af kr på øl, men 500 eller 1000 vil han knap ofre på sin mc, den hoster og hakker og han overhaler aldrig, for den går ud når han tager gassen af, en 750 ccm der knap kan følge trafikken, hehe.

  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #61   12. mar 2015 det sgu sørgeligt, minder mig om en afsindigt nærig ældre herre der bor her i byen som også kører mc.. der er næsten mere gaffa tæpe end der er mc og vasket det er den ihvertfald aldrig blevet...

  • #62   12. mar 2015 Jamen bare den kører nogenlunde!
    Den her er farlig for ham selv, dør den lige pludselig så...................


  • Casper F
    Casper F Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 53
    #63   1. apr 2015 Synes lige jeg ville opdatere emnet igen. Cylinderen satte sig for et par uger siden, så jeg skiftede den (havde en mindre brugt liggende) og nu går den rigtig fint i tomgang, tager gas på toppen og kører let 120 KM/T (100 KM/T kunne den ikke nå før.) Nu har jeg så bare fået et nyt problem der hedder køler... Og den kommer hurtigt op på 80-100 grader ifølge termometer, frygter desværre lidt at det er en form for "kølevæske fordeler" på cylinderen det er galt med.

Kommentér på:
Mc dør ved fuld gas.

Annonce