{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.844 visninger | Oprettet:

foto-entusiast på motorvejen. {{forumTopicSubject}}

Godmorgen motorcykelglade mennesker.
Jeg vil lige høre om der er nogle af jer der har erfaringer med politiets nye foto vogne, og om de er blevet bedre til at tage motorcykler med billeder den anden vej.
For sagen er den at jeg i går aftes var på vej til odense og blev fotograferet af en af disse foto entusiaster, med et lidt for stramt gaskabel, i en zone med vejarbejde.
Så er der nogle af jer der er blevet nappet? eller er de stadig ikke verdensmestre i at tage billeder fremad efter nummerpladen? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  foto-entusiast på motorvejen.
  • #1   23. apr 2015 Der sidder et kamera i forruden, så chancen for der kommer en hilsen er desværre ret stor...

    Og kørte du over 40% af det tilladte skal du lige rundt en kørelære..


  • #2   23. apr 2015 De har altid kunne tage i begge retninger. Der sidder et filmkamera i forruden desværre

  • Stefan P
    Stefan P Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 232
    #3   23. apr 2015 Ja det er en pengemaskine som de tit sidder der hvor de får flest kr i kassen og ikke pga. trafiksikkerhed men her har de da gjort det efter hensigten og sat det så folk måske kan lære at respektere de der skal arbejde på motorvejer hvilket er meget farligt så synes ikke det er desværre..

  • #4   23. apr 2015 Ja måske er der kamera men skal fører ikke identificeres eller sendes bøde til ejer uforbeholdent som i bil ?

    mikael


  • #6   23. apr 2015 Så skal man ikke bekymre sig om fotoentusiasterne smiley

    profilbillede
  • #7   23. apr 2015 Kameraerne i forruden på de nye fotovogne, er blevet automatiseret. Så sansynligheden for en bøde er større nu.


  • #8   23. apr 2015 Men altså..... for stramt gaskabel ved vejarbejde er sq ikke i orden. Men det var jo ikke det du spurgte om smiley

  • Stefan P
    Stefan P Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 232
    #9   23. apr 2015 #7
    Hvor har du den info fra? har hørt at det ikke er..


  • #10   23. apr 2015 Efter alt hvad jeg har hørt er det fremadvendte kamera ikke automatiseret, og skal derfor startes/aktiveres manuelt. Dette betyder at risikoen ikke er voldsomt stor!! Jeg ved ikke om det passer, men jeg har mere end en gang bedt folk her om at dokumentere andet - det er endnu ikke sket!!

  • Carsten T
    Carsten T Tilmeldt:
    apr 2014

    MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #11   23. apr 2015 Må lige huske at holde ind næste gang jeg ser en på en rasteplads og hygge lidt med dem, kunne da være man kunne få lidt info smiley

  • #12   23. apr 2015 Det er der ikke så meget at gøre ved. Men nu var det ikke sådan jeg kørte voldsomt meget over grænsen, men i og med at det er en zone med vejarbejde skal der jo bare ikke så pokkers meget til.
    men af hensyn til folk som arbejder på stedet, så havde de fået fri flere timer for inden kom forbi omkring kl 20.
    Så nu er det vel bare at vente på der kommer et fint billede og en regning.


  • Carsten T
    Carsten T Tilmeldt:
    apr 2014

    MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #13   23. apr 2015 det info jeg har kunne finde:

    Fakta om politiets nye fotovogne: •Politiets nye udstyr hedder PoliScan-speed fra tyske Vitronic, det kan tage op til 2 billeder i sekundet og er med nummerpladegenkendelse.
    •Man måler hastigheden med 3D-laserstråler, som er monteret med to digitale kameraer med forskellig størrelse linser.
    Der er også et fremadrettet kamera i fotovognens forrude, som betjenten kan aktivere hvis der kommer en bilist/motorcyklist uden nummerplade foran.
    •Foto-strækningen, hvor fotoet bliver taget, er i et område på 20-50 meter bag laseren, selve laseren måler cirka 75 meter ude.
    •Til fotoudstyret bruges en rødblitz, som også blev anvendt på de gamle fotovogne.
    Den nye blitz har en kortere lysperiode men samme styrke som tidligere og affyres også i dagslys.
    •Udstyret kan monteres på en 3-fod (tripod), drives af et batteri som placeres ved siden af udstyret, og kan styres fra vognen med ét kabel, op til 15-30 meter væk, som medfører at fotofælden både bliver sværere at spotte, men også for at den kan placeres steder hvor det ikke er muligt at parkere en varevogn. Standardkablet er dog 15 meter langt, men politiet forventes at indkøbe 30 meter kabler også og helt op til 60 meter er teknisk muligt.
    •Udstyret kan måle over fire vognbaner og måle i begge færdselsretninger, politiet overvejer også at eksperimentere med at sætte måleudstyret i en trailer eller ligefrem sætte det fast i vejkanten i en periode.
    •Foto-overtrædelserne vises straks på skærmen, så operatøren hele tiden kan overvåge billedkvaliteten.
    •Alle fotovogne er per februar 2015 af typen VW Transporter, på gule nummerplader og med forhøjet tag (se billede længere oppe). Der findes 2 fotovogne på hvide nummerplader, men disse er ikke beregnet til almindelig brug. Desuden er der ikke længere solfilm i bagruden, da udstyret skal kunne drejes for at fotografere forskellige vinkler.


  • #14   23. apr 2015 Jeg holdt ved siden af en fotovogn i et lyskryds så sent som i dag klokken ca. 0915 og ja der sidder et kamera forrest i venstre side af forruden. Det er meget tydeligt når man holder ved siden af dem.

  • #15   23. apr 2015 Sådan her ser det ud, omend det jeg så var gråt (dette er ikke mit eget billede)

    profilbillede
  • #16   23. apr 2015 gad vide om dette kamera ikke spærreren smule for betjentens udsyn?? smiley smiley



  • #17   23. apr 2015 Som Carsten skriver, stemmer det overens med at det fremadvendte kamera ikke er automatisk, men skal aktiveres. Hvis man samtidig tager i betragtning at udstyret i stort omfang anvendes på trefod og afstand fra vognen, så mister det fremadvendte kamera i mine øjne meget af sin værdi.

  • #18   23. apr 2015 "Foto-strækningen, hvor fotoet bliver taget, er i et område på 20-50 meter bag laseren, selve laseren måler cirka 75 meter ude." Øhh bøhh tager den så billeder mellem 20 og 50 meter fra fotovognen, og man bliver målt 75 meter væk?
    Hvis det er rigtigt, kan man trille forbi fotovognen med 5kmt og blive blitset smiley


  • #19   23. apr 2015 Knud: Skal vi så gætte på at der er frit spil, når de er på trefod? smiley smiley

  • #20   23. apr 2015 Hvis man nu kan bringe sit køretøj til standsning på 25-55 m (altså mellem målingspunkt og fotopunkt) og bliver holdende - Er det så den næste forbikørende der får bøden?

  • #21   23. apr 2015 Nu kan man læse, at den politiske opbakning til pengemaskinerne.....undskyld, fotovognene er begyndt, at vakle. Man vil hellere have politiet til, at lave politiarbejde.

    Det er bare smukt, at man så har brugt X antal millioner på at anskaffe disse - virkelig en genistreg. Men skidt pyt: det er jo bare dig og mig, der skal betale.


  • #22   23. apr 2015 @Søren: Mon ikke også bare at det er valgflæsk? Det skulle undre mig meget hvis vi ser en kommende regering rent faktisk smide 6-800 millioner ud af vinduet om året når de nu allerede er oppe og køre.

  • #23   23. apr 2015 Jeg har det fra en god ven, som er ansat ved politiet, og af og til sidder i sådan en bil. Kameraet aktiveres i dag automatisk, men står det på trefod er der stadig frit spil.
    Kører man forbi en af de gamle fotovogne, skal kameraet aktiveres manuelt.
    Har det ikke på, men har ingen grund til ikke at tro på manden, der nu engang bruger materiellet.


  • #24   23. apr 2015 De bliver da bare udliciteret, eller solgt, til et privat firma, der kan have romaer og andet godt-folk til at sidde og tage billeder (mens de spiller på harmonika og tigger). Så kan den pensionisttruede Bent Betjent komme tilbage til citronmånerne på kontoret - havde jeg nær sagt
    smiley


  • #25   23. apr 2015 Joh, det vil ikke undre nogen, hvis det bare er valgflæsk. Omvendt set skal man ikke frikende dem for en hjerneblødning og efterfølgende ændring.

  • #26   23. apr 2015 En bøde i vejarbejdszone, er for resten dobbelttakst.

  • #27   23. apr 2015 Jeg har efterhånden hørt så mange forskellige versioner af det her at jeg venter (og venter) på noget seriøs dokumentation - det er endnu aldrig kommet. Det er ikke længe siden man viste en fotovogn frem i TVAvisen, Hvis man havde aktiveret det fremadrettede kamera havde man nok fået et billede af nogle meget flotte træer!!!

  • #28   23. apr 2015 Hvis der kommer noget til mig, så skal jeg nok lige følge op på det. Så der er noget konkret at forholde sig til smiley

  • Per K
    Per K Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Svar: 2
    #29   29. apr 2015 Jeg har snakket med en betjent i en af de nye fotovogne. Kameraet foran skal betjenes manuelt. Kameraet foran i netop den fotovogn jeg besøgte virkede ikke. Betjenten vidste ikke om det var således i alle fotovogne eller om det kun var et problem i den han kørte i. Jeg så fjernbetjeningen til kameraet foran.

    Det kan så godt være at betjenten ikke vidste, HVIS kameraet foran kunne starte automatisk. Det var alt sammen meget nyt, da jeg snakkede med ham.


  • #30   29. apr 2015 Det er urkomisk at se indlæg #29 og #23 sammen.

    Hvor mon vi egentlig er henne???


  • Webster
    Webster Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 10
    #31   29. apr 2015 Og så en sidste sjov ting de har fundet på....
    Når du kører mindre end 30% for stærkt, sender de IKKE dokumentation med.. Så hvis billedet er dårligt eller ikke dur, så "nedsætter" de bøden til lige under de 30% overskridelse.. Så har Benny betjent aflæst din nummerplade så du kommer til at betale alligevel...


  • #32   29. apr 2015 Webster:

    Hvor kommerden info fra???


  • #33   29. apr 2015 De sende ikke billedet, men det kan ses på nettet

  • #34   29. apr 2015 Uanset hvordan man drejer det der, så bliver der da et problem med dokumentation???

  • #35   29. apr 2015 Stjernebarnet:'

    Jeg sger intet om frit spil. Men hvad mig angår, så er der endnu ingen ændringer - det kan da komme, men det er endnu ikke sket.


  • #36   29. apr 2015 Ja. Og derfor er nok også mest realistisk at kombinationen af foto og video kun vil blive brugt ved grove overtrædelser

  • #37   29. apr 2015 Jesper C.

    Rettelse : FORSØGT BRUGT VED........


  • #38   29. apr 2015 Politiet vil kunne løfte bevisbyrden, men det kræver at de skriver en report, hvor de bevidner og beviser, at køretøjet på fotoet er det samme som køretøjet på videoen


  • #39   9. maj 2015 Man har valgt at fokosere på fart, selvom der j er mange andre grunde til at der sker uheld. Grunden er den simple at fartoverskridelser er lette at dokumentere. Så har politiet valgt en metode, der gør at de ikke kan løfte bevisbyrden om, hvem der egentlig overtrådte bestemmelserne. Derefter blæser man på retsplejeloven og almindelig juridisk sædvane om at man ikke kan blive dømt for en forbrydelse man ikke har gjort, og sender bøden til køretøjets ejer. Køretøjets ejer skal så udføre politiets arbejde med at få føreren til at betale bøden, og hvis vedkommende ikke vil det, kan man indkalde nogle folk med flotte rygmærker på vesten til at gøre arbejdet. Dejligt land.


  • #40   9. maj 2015 Jeg blev fotograferet på hovedvejen i går, nu må vi så se omjeg skal til at appellere eller ej. Indtil videre har jeg intet modtaget

  • #41   9. maj 2015 Jeg er flere gange blevet fotograferet af fotovogn på mc. Har aldrig fået en bøde for det....

  • #42   9. maj 2015 Lasse H:

    Det har jeg også tidligere, men da har man skullet fastslå førerens identitet. Alle fortæller at dette nu er ændret med love om objektivt ejeransvar , som Peter skriver skulle man n kunne straffes for noget man ikke med sikkerhed selv har gjort. Jeg har svært ved at tro det!!!


Kommentér på:
foto-entusiast på motorvejen.

Annonce