{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.460 visninger | Oprettet:

Jesper K
Jesper K
Tilmeldt:
25. maj 2015
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 83

Opstart af virago efter 5år. {{forumTopicSubject}}

Hej derude!
Jeg har en bekendt der har en Yamaha Virago 750cc fra 1998 med 6000km på klokken. Den har stået stille i 7 år cirka, men de første 3 år har den været startet op engang imellem men de sidste 4 år har den slet ikke været startet. Nu vil manden så ha den ud og køre og jeg har tilbudt ham at hjælpe. Regnede med til en start at tømme bundkarene og give den frisk benzin og så se om den overhovedet vil starte. Er der noget bestemt ved den model jeg skal være opmærksom på inden jeg prøver at starte den? Tips og tricks modtages!

På forhånd mange tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opstart af virago efter 5år.
  • #1   25. maj 2015 den skal nok også ha et nyt batteri og helt renset karburatorne samt selvfølgelig helt ny motorolie..

    Tørn motoren rundt efter du har skiftet olie! Så kan oliepumpen arbejde olien lidt rundt


  • #2   25. maj 2015 Tjek oliestanden. Topstykkerne er sikkert helt tørre pt.
    Og tjek også dækkene, både på dato, revner og dæktryk.


  • Jesper K
    Jesper K Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 83
    #3   25. maj 2015 Ja altså nyt batteri og nye dæk er planen. Den har stået i en uopvarmet garage så rust har taget det meste chrom osv. Så regner med at bremser osv. Selvfølgelig skal ordnes.

  • Jesper K
    Jesper K Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 83
    #4   25. maj 2015 alt det med dæk, bremser, affjedring osv. Skal jeg nokfinde ud af men vil helst ikke risikere at ødelægge noget i motoren ved at prøve at starte den. Tænkte på og give den et lille skud wd40 i cylindrene og rykke den frem og tilbage i gear for at se om den sidder fast eller sådan.

  • Jesper K
    Jesper K Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 83
    #7   25. maj 2015 okay modtaget! men vil det ikke være bedst at skifte olien efter den har været startet op hurtigt? tænker at sådan noget olie der har lagt i bunden i 4 år ikke er nem at få til at flyde ud uden det bliver varmet lidt op.

  • Jesper K
    Jesper K Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 83
    #9   25. maj 2015 Okay det kan jeg godt følge dig i. Så af med olien og på med noget billig slave olie og så starte den op. Hvis ventiler osv ikke hænger så er alt jo godt og så kan den få et ordentligt service. For ville være træt af at hælde dyr olie på hvis motoren alligevel skal skilles ad og ha ordnet topstykke. Men det vil jeg prøve og så krydse fingre for at alt bare spiller. Jeg takker for hjælpen!

  • Jesper K
    Jesper K Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 83
    #10   25. maj 2015 Du skulle for resten ikke vide hvilket olie den kører med?

  • #11   25. maj 2015 Jeg ville bare starte den... Der er så mange additiver i olie nu om dage, at det ikke skiller..

    Der kan dog være kommet kondens i olien.. Men start den og skift olien bagefter... En Virago er trods alt ikke raketvidenskab eller en F1 motor..


  • #12   26. maj 2015 Thomas. Nu er det sådan at en olie der først er blevet brugt ikke stopper med at blive nedbrudt ved at stå stille da det er en kemisk reaktion der er begyndt, så en olie der har kørt og nu også har stået stille i 7 år er = skod.
    Skift olie inden du starter. Af med tændrør og LIDT motor olie ned i den og så tørn den rundt med el starteren. Husk atlade tændrørsnøgles sidder i hætterne op langs motoren.
    Nye tændrør.
    Rens karburator.
    Nyt benzin
    Hvis det er så har bil tema en rense olie til den slags den kan du jo komme på først og skylle motoren ud.
    Og så nyt mc olie på og filter.
    Husk også kardan olie og forgaffel olie. Brug en 15w eller 20w og IKKE en 10w.


  • #13   26. maj 2015 Fenris - Har du nogle argumenter for den påstand med at olie nedbrydes som en kemisk reaktion?

  • #14   26. maj 2015 Ja. Men må indrømme at det burde ikke være nødvendigt hvis man ellers bruger lidt logik og fysik for begynder.
    En kemisk reaktion er og bliver en kemisk reaktion. Jeg kan godt finde min mappe frem for de olie kursuser jeg har været på og komme med de masse ævl og bævl om det ene og det andet. Men det er ikke nødendigt. Fordi det burde sige sig selv at en olie der bliver udsat for det miljø der er en en motor og ved så lang tids stilstand osv ikke er optimal.


  • Jesper K
    Jesper K Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 83
    #15   27. maj 2015 . Husk atlade tændrørsnøgles sidder i hætterne op langs motoren. ?


    Forstår ikke helt hvad du mener?


  • #16   27. maj 2015 Smart phone skod. Husk at lade tændrørene sidde i hætterne - dog ude af motoren når du tørne den med el starteren.

  • Jesper K
    Jesper K Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 83
    #17   27. maj 2015 okay super, tak!

  • #18   27. maj 2015 Vi er ikke enige Fenris, men det behøver man jo ikke altid at være smiley Ved ikke hvad fysik for begyndere, har med kemisk reaktion i olier at gøre..

    Der er netop en der har startet en MC op der har stået siden 09 - Uden problemer, så ingen grund til at male fanden på væggen..


  • #19   27. maj 2015 At en har starte i sin op som har stået stille med gamle olie siger jo intet om at olie er forurenet eller ej.
    Du kan jo ikke se ind i motoren og se det slid der opstår ved at bruge en gamle olie, og for den sags skyld ikke skifte den. Eller den ir og rust der er ved at have en mc stående i mange år med gamle olie.


  • Jesper K
    Jesper K Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 83
    #21   27. maj 2015 Der kommer frisk olie på inden opstart, så skulle der sgu ingen problemer være:) Nu så jeg lige i dag at der ingen oliepind er i proppen til opfyldning, dog sidder der en lampe ved instrumentet. Men er der så ingen måde at kontrollere standen på? For kontakten kører vel på olietryk så vil være træt af hvis den først alarmerer når olietrykket falder.

  • Jan G
    Jan G Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Svar: 21
    #22   27. maj 2015 Se om der ikke er et skueglas på siden af motordækslet. Det er der på min 1100.

  • Jesper K
    Jesper K Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 83
    #23   27. maj 2015 Ja det kan selvfølgelig være, det vil jeg lige se efter.

  • #24   27. maj 2015 Yamaha kører som oftest med oliestandsmåler, ikke olietryk.
    Kig på siden af motoren, der skulle gerne være en skueglas, hvor du kan se oliestanden.


  • Jesper K
    Jesper K Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 83
    #25   27. maj 2015 Nå okay jeg troede bare det var trykket den kørte over.

Kommentér på:
Opstart af virago efter 5år.

Annonce