{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.242 visninger | Oprettet:

Indvendig motorrens {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.. Jeg går og overvejer at smide en flæske oil system cleaner fra Lindeman i motoren i forbindelse med olieskift. Er det noget i har erfaringer med? Jeg har prøvet det flere gange på min bil, men er ikke sikker på om min cykel vil have godt af det. Og ville man kunne bruge den samme oil system cleaner til bilen, som den jeg linke til, på motorcyklen? Det drejer sig om denne her: http://www.lindemann.dk/portfolio/olierens/


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indvendig motorrens
  • #1   24. aug 2015 Hej

    Min bror har prøvet noget ligende på hans R1 2003 motor... Vil lige sige at olien bliver pisse tynd efter tomgang i 20 min ( med produktet i )... Kan desværre ikke huske mærke på det han brugte...

    Mvh Brian


  • #2   24. aug 2015 Tror generelt ikke produkter til at blande i olien har den store virkning - med mindre motoren er fyldt med olieslam. Brug hellere pengene på en god motorolie smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #3   24. aug 2015 Hvis du bruger en bare nogenlunde fornuftig motorolie, er motoren så ren som den nogensinde bliver, da den indeholder rensende additiver.

    Det samme gør sig desuden gældende med biler.

    Oil system cleaner er fusk og klamp på flaske, og jeg ser meget gerne den person som videnskabeligt kan BEVISE (ikke påvise) at det gør en hujende fis af forskel på enten motorgang, økonomi eller holdbarhed.


  • #4   24. aug 2015 Der er mange meninger når det kommer til emnet. Personligt synes jeg også at hvis man bruger en god olie hver gang man skifter den, og overholder tidsintervaller så burde motoren være ren. Men synes alligevel at olien hurtigt bliver sort,( efter ca 50 km) selvom jeg skifter olie inden max 7-8000 km. Derfor jeg tænkte på at prøve det. Kører kun med fuld syntetisk olie. Olie og luftfilter bliver også skiftet hver gang.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #5   24. aug 2015 Din GSX-F skal have ny olie for hver 6000km hvis ikke jeg husker meget galt, så 7-8000 er vist for meget...

    At olien bliver sort, betyder netop at den virker.

    Inden du begynder at hælde den slags på, bør du finde noget videnskabelig information omkring virkningen af det.


  • #6   24. aug 2015 Sajmon.. Burde fuld syntetisk ikke holde lidt længere?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #7   24. aug 2015 Det ville være gætteri både fra min og din side.


  • #8   24. aug 2015 Syntetisk olie har en stærkere oliefilm en delsyntetisk eller minerals. Det vil sandsynligvis betyde, at den i praksis holder lidt længere end de givne serviceintervaller, hvis suzuki forskriver en delsyntetisk eller mineralsk olie. Jeg ville ikke være bange for at køre et par tusinde over serviceintervallerne på en god olie, hvis ellers den bliver skiftet hver sæson. Men det afhænger af mange ting; fx hvor mange korte ture du kører, om du knalder den helt af fra kold, hvordan din motors stand generelt er osv osv.

    Det er et større forskningsarbejde hvis man skal i dybden med dette emne. smiley

    edit: som sajmon siger, vil det være gætteri. Men derfor kan man jo godt tage sig nogle antagelser. smiley


  • #9   24. aug 2015 Har lige tjekket min manual.. Du har ret.. 6000 km.

  • #10   24. aug 2015 Brugte OilFlush på Octaviaen sidste gang, har aldrig brugt det før, man tapper olien af, hælder OF på til FULL mærket på oliepinden, lader den køre 20 min i tomgang, og det olie der kom ud var smask sort, så et eller andet har det fjernet inde fra motoren. en 1.6 benziner 1999.
    Naboen har en Peugeot 206 diesel, den får også en tur her i hans ferie, er spændt på om det ændrer på den lyd hans motor har. Han er i øvrigt dieselmekaniker.
    Mht om det kan bruges på mc ville jeg ringe til Lindemann, de har eksisteret så længe jeg kan huske, så de ved helt sikkert hvad de snakker om.


  • #11   24. aug 2015 Olie og farve.

    At olien bliver sort betyder blot at den virker!!!. Den sorte farvning er blandt andet sod fra forbrænding, brankede additiver osv. Det er Ikke noget at interessere sig for. Langt de fleste - hvis ikke alle - olier har rimeligemængder af de nødvenvige additiver tilsat, Olien er først slidt hvis den har mistet sin bæreevne eller smøreevnve som følge af lang tids anvendelse eller forhøjede temperaturer. Hæld en olie på der har de rette API specs. Glem alt om alt andet!


  • #12   24. aug 2015 I gamle dage, da Knud var ung, da brugte man en tynd skylleolie, uden nogen rensende additiver i, bare for at få det sidste snask ud, et par minutter i tomgang og så ud med det. I dag er der bare nogen kemiske sager i som skulle kunne fjerne flere mikropartikler, men kun en filtrering af det aftappede rens kan dokumentere hvad der kommer med ud. Mener en dunk med en gallon koster 140,-.
    Skulle man have det helt rigtige resultat skulle man også skifte oliefilter 2 gange, men det gør man jo ikke.


  • #13   24. aug 2015 Husker også da Catrol GTX kom, da blev motorerne rene indvendigt, de havde ikke det sorte lag indvendigt på blokken, kaldet sludge, om andre mærker lavede noget tilsvarende husker jeg ikke, men det var i 80erne.

  • #14   24. aug 2015 Tak for alle kommentarer.. Jeg har siden jeg købte cyklen altid skiftet olie inden de foreslåede intervaller. Bortset fra denne gang, hvor jeg kører med fuldsyntetisk og har kørt lidt længere end de 6000 km som Suzuki forslår. Jeg gik med tankerne om at prøve Lindemanns OSC (oil system cleaner) fordi jeg ville forkæle min cykel lidt og tænkte at det måske ville gavne hvis jeg hældte det i, for at få de sidste sod rester ud af systemet, så det ikke bliver blandet med den nye olie. Men ud fra hvad i skriver, kan jeg se at det egentligt ikke er nødvendigt. Så jeg holder mig bare til almindelig olieskift smiley

  • #15   24. aug 2015 Det slam der sidder i motoren gør jo ingen skade så længe det sidder fast. Skulle det løsne sig, så bliver det fanget i filtret.
    Jeg vil ikke under nogen omstændigheder tro på, at et rensemiddel gør nogen som helst gavn. I værste fald kan det være med til at løsne slam og sod så motoren bliver utæt.
    Hvis man vil bevise noget som helst om midlernes gavn, så må det som minimum kræve en tur på en testbænk. Alt andet er gætteri.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #16   24. aug 2015 Enig med #15. Jeg kan ikke få øje på nogen som helst gavnlig virkning af det.

  • #17   24. aug 2015 Som Allan R: Er inde på anvendte man undertiden i min ungdom skylleolier. Det må være noget tilsvarende. Det holdt man op med - hvorfor mon - jo det kunne nok ikke betale sig. Faktum er at motorer under alle omstændigheder holder meget længere i dag end tidligere. Jeg ville kun hælde ren olie på en hvilken som helst motor!

  • #18   24. aug 2015 Brug pengene på at købe noget mere benzin, og kør en ekstra tur i det dejlige vejr. Jeg mener ikke man skal begynde at rense motorer, der ellers fungerer udmærket, ja der sidder måske lidt sod her og der, og hva så.

  • #19   25. aug 2015 Purple Oil har noget som giver flere hk, ring til Dennis, han var mekaniker hos TG i Middelfart, Kawa freak, han sælger den olie samt renseolier osv.

  • #20   25. aug 2015 Det har altid undret mig at olie kun kan køre 6.000 km i f. eks. en Suzuki, mens at den samme olie kan køre 12.000 km i min Kawasaki smiley
    Tvivler på at moderne olier kun kan holde i 12.000 km, uanset hvilken motorcykel der er tale om. Efter hvad jeg har hørt af rygter, er det noget som motorcykelfabrikanterne holder fast i fra gammel tid.
    Ville ikke være nervøs for at køre 12.000 km på et olieskift, selvom det var i en Suzuki.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #21   25. aug 2015 Når jeg skiftede olie (fuldsyntetisk) efter 6000km på min gamle SV1000, kunne man tydeligt mærke det på f.eks gearskiftet og høre det på motoren.

    Jeg skal ikke kunne sige om olie har nok bæreevne selvom man trækker den til 12.000km, men jeg gider ikke satse på det.
    Den motor havde kørt 106.000km før den blev flyttet over i en baneracer, hvor den spinder videre.


  • #22   25. aug 2015 Peter J:

    Det afhænger meget af hor varm olien bliver i den enkelte motor. Alle der har kørt Mini 850 eller 1000 ved det her. Olien blev simpelthen ikke ordentlig afkølet når den lø tilbage til bundkarret på motorens bagside, så plien holdt kun - hvis man var forsigtig - 1500 km ellers 5500 maks på disse biler. Alle andre holdt rask væk 10000.


  • #23   25. aug 2015 Knud:

    Sikkert rigtigt, men nu snakker vi jo ikke om en Mini, men en moderne motorcykel hvor man må antage at oliekredsløbet er konstrueret ordentligt.
    Og så er der sket rigtigt meget med motorolie siden en Mini var moderne.


  • #24   25. aug 2015 Peter J:

    Undskyld men har du sldrig hørt om eksempler. Kunne det tænkes at forskelle på oliens levetid i din ymerhakker og din skruzuki skyldtes forskel ikonstruktørernes opfattelse af driftstemperaturer?


  • #25   25. aug 2015 En i bekendtskabskredsen arbejder på et Iveco lastbilværksted. De fik på værkstedet besøg af en rumæner, der gerne ville have service på hans lastbil.
    I bilens computer var der intet registreret om service, selv om den havde kørt 390.000 km. Det er jo så ikke sikkert den har været på et autoriseret værksted og service er blevet registreret.
    Da man vil skifte olie og filter, viser det sig, at bilens originale filter, som var monteret fra ny, stadig sad på bilen.
    Det kunne man se ved at malingen stadig sad på filtret.
    Om olien er skifter, ved man ikke, men bilen kørte fint med det gamle filter.
    Sammenlignet med vores mc-er, så kan det godt tyde på vi nok skifter filter lidt oftere end det måske er nødvendig.
    I instruktionsbogen til min traktor fra 1970 står der, at filteret skal skiftes hver anden gang man skifter olie. Olien skiftes for hver 200 timer.


  • #26   25. aug 2015 Hahaha.. Lastbil, traktor, Mini!! Vi kom helt ud af sporet i forhold til spørgsmålet. Olierens til mc eller ej? Nødvendigt, ikke nødvendigt? Holdninger, erfaringer... smiley smiley smiley smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #27   25. aug 2015 Spild af penge.

  • #28   26. aug 2015 Ved 6.000 km er det nok lige meget, så er det jo nærmest nyt hele tiden smiley

  • #29   26. aug 2015 PS!
    Har set en kommentar på en side for nylig hvor sælger frarådede at bruge deres renseolie til mc, da konstruktionen af visse mc motorer gjorde at ikke alt kom ud.
    De solgte det dog også kun som olierens til biler.


  • #30   26. aug 2015 Stoler eller ikke på alle de ting, vis jeg har ville have det stiste gammele olie ud, har jeg skiftet olie, kørt en tur til det er godt varm og så skiftet olie og filter, ved godt det er lidt dyre, men er sikker på det er sunder for motoren.

  • peter rahbek
    peter rahbek Tilmeldt:
    nov 2006

    Følger: 1 Svar: 1
    #31   27. aug 2015 Pas MEGET på med rense-additiver i olievejen. Og pas endnu mere på med de der "rensende skylleolier". Mange af de opløsningsmidler der anvendes kan beskadige koblingen, opløse limningerne mellem koblingens plader og belægninger og de kan i værste fald mindske oliefilmens bæreevne i så betydelig grad, at motoren momentant vil opleve det som at køre uden smøring - og det typisk under forhold, hvor belastningen er virkelig stor - både hvad angår moment, ydelse og omdrejningstal. Må jeg anbefale dig at læse den suverænt velskrevne og stadigt toprelevante bog "The Sportbike Performance Handbook", skrevet af Kevin Cameron. I denne bog, der jævnligt er opdateret, gennemgås blandt andet kravene til motorcykelmotorers smøresystemer, og grundig læsning af dette kapitel vil på mange måder forandre dit syn på både olieindustrien og på din omgang med din motorcykels motor. Promise. Bogen kan nemt hjemskaffes via bibloteker og fx amazon.com Kh PR


  • #32   27. aug 2015 Tak for din kommentar Peter.. Jeg er glad for at jeg spurgte her ind først og ikke bare gik i gang med det.. Jeg har besluttet mig for ikke at gøre det. Motoren har det rigtig godt og kan ikke se se hvorfor jeg skulle bruge rense additiver, så længe den kører fint. Kunne jeg på et senere tidspunkt måske skylde motoren og bundkar med en lidt billigere mc olie? Køre et par km med den billige olie, og så hælde den nye bedre olie i lige efter, med ny filter på? eller ville det være spild af penge?

  • #33   27. aug 2015 J.C.

    Det er givetvis en mulighed, men den vil ikke betyde meget:-)


  • #34   27. aug 2015 Har faktisk tænkt på at gøre det på min ny indkøbt brugt diesel bil.. Grunden er at der går ikke mere end et par km, og så er den helt sort igen. Tænker på at skylde med billig Harald Nyborg olie, køre 5-10 km og så tappe den billige olie ud og erstatte med frisk kvalitets olie, i håb om at den nye olie holder sig renere lidt længere end hvis den blev blandet sammen med rester af den gamle olie.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #35   27. aug 2015 Hvorfor er du så forhippet på at olien skal være ren?

  • #36   27. aug 2015 På en diesel bliver olien bare sort med det samme sådan er det bare, så du kan skifte alt det du vil den bliver sort igen.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #37   27. aug 2015 Ja og man kan risikere at den billige olie afsætter mere lort end den fjerner. Så er man lige vidt...

  • #38   27. aug 2015 jeg må give Sajmon ret, Oliens farve er ikke et kvalitetskriterium, slet ikke i en dieselbil!

  • #39   27. aug 2015 Hvis du endelig vil skylle motoren ud så skift olie efter et par minuter i tomgang !!

  • #40   29. aug 2015 Jeg ville ikke skylle en nyere motor, da alt ikke kan komme ud, pga den måde de har lavet bundkarrene på. Der kan restere et par dl af det gamle olie, eller skylleolien, og det duer ikke.
    Næste gang jeg skyller en motor vil jeg prøve at filtrere det og se hvad resultatet bliver.


  • #41   29. aug 2015 det er ellers ret effektivt det oil system cleaner

    hældte det på min dieselbil og gjorde som beskrevet skiftede olien og her efter 3000 km er olien stadig klar, der plejede elelrs ikke at gå mere end 1000 km så var olien kulsort



  • #42   29. aug 2015 Bare man får ALT renseolien ud, ellers kan bæreevnen på den ny olie du hælder i forringes.

Kommentér på:
Indvendig motorrens

Annonce