{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.973 visninger | Oprettet:

n0rgaard
n0rgaard
Tilmeldt:
12. aug 2015
Emner: 1 Svar: 6

Hjælp til valg af offroader {{forumTopicSubject}}

Hey folkens

Jeg har besluttet mig for endelig at få nosset mig sammen til at tage mc kørekortet, da jeg længe har gået og haft lyst til at købe mig en offroader/dual purpose bike.

Jeg er godt klar over at jeg skal ud og se motorcyklerne med egne øjne, prøvekøre dem, et cetera, et cetera - men derfor kan man vel godt være lidt på forkant og tænke sig godt om, imens man er ved at ta' kortet -

Så jeg håber i måske kunne hjælpe og guide mig lidt frem til en fin bike med offroader/mx look, men samtidig velegnet til den knap-så-erfarne hattenål som jeg er.

Mine prioriteter for selve biken, er:

At den enten skal være i meget god stand som brugt eller helt og aldeles ny, af en pris der hedder omkr. 50 til 110.000-ish (hvilket jeg egentlig foretrækker).

Den skal kunne "holde" til at kunne blive brugt til dagligdags kørsel til og fra arbejde, motorvej, ture rundt i vor kære DK, lidt "offroad" som grusveje og evt. i skoven - trails -, strande, marker og andet. Intet mx og store hoppeture, men jeg vil gerne have muligheden for at kunne køre af vejen til tider, selvom den vil blive brugt mest på asfalt.

Derudover skal den altså ikke være for tung. Det skal ikke være noget monster, som man skal kæmpe for meget med for at rejse op igen.

Den skal selvfølgelig være pålidelig, så hvis brandet er kendt for at være fyldt med mandags-modeller, så må i gerne råbe op.

Jeg prioritere det kosmetiske ligeså meget som dets effektivitet -
Altså ment på den måde, at jeg tilsyneladende går meget op i bikens look - f.eks er jeg sindssyg vild med Suzuki DR-Z400'eren:

(Se billede, link)
http://dualsportalchemy.com/wp-content/uploads/2013/04/015.jpg

Suzuki DR-Z400
Problemet med Suzuki'en, ihvert fald modellen DR-Z400 er at jeg ikke kan købe den fra ny i Danmark. Jeg har i hvert fald ikke fundet nogen forhandlere som sælger den. Så den er jeg så småt begyndt at ligge på hylden igen. Det var ellers min første prioritet.

Så har jeg haft øje på Kawasaki's offroader, KLX250:

(Se billede, link)
http://images3.revzilla.com/product_images/0129/4878/yoshimura_fender_eliminator_kit_kawasaki_klx250_sklx250_sf_black_zoom.jpg

Kawasaki KLX250
Som virkelig også ser fed ud. Jeg syntes bestemt også at anmelderne virker rosende. Et stort minus ved den, er bare, at selvom jeg ikke går så meget op i om den kan køre 200 km/t, så vil jeg som minimum gerne have at min kommende bike, skal kunne tåle at køre på en motorvej med omkr. 130 km/t uden at vibrere og ryste, som helvede. Og det har jeg hørt at KLX250'eren ikke kan levere. Prisen tiltaler mig ellers rigtig meget og jeg syntes den ser rigtig fed ud + det at den er så let, med sine kun 138kg fuldtanket.

Så har vi Yamaha's fede, men noget dyrere 250'er:

(Se billede, link)
http://images.motorcycle-usa.com/PhotoGallerys/13_250_dualsports-18.jpg

Yamaha WR250R
Igen, rosende anmeldere, fed bike, klarer muligvis ikke jobbet på motorvejen specielt godt (?) - og vigtigst af alt, kan ikke skaffes i Danmark. Jeg har i hvert fald ikke set den hos nogen forhandlere.

Så har jeg fundet mig endnu en Yamaha:

(Se billede, link)
http://cdn.yamaha-motor.eu/product_assets/2014/XT660R/950-75/2014-Yamaha-XT660R-EU-Yamaha-Black-Studio-002.jpg

Yamaha XT660R
Den kan skaffes i Danmark først og fremmest. Den ser ud til at kunne opfylde mine krav, den er dog ikke ligeså let som KLX og WR250eren, hvilket er lidt øv. Derudover syntes jeg også lidt at den mister det motorcross-look som jeg er ude efter. (Yes, jeg er fanboi!). Jeg har endnu ikke set nogen anmeldelser om denne bike, da den er forholdsvis "ny" i min verden. Priserne jeg har set, virker fornuftige.

Så har jeg fundet en KTM, som dog ligger over mit "budget":

(Se billede, link)
https://allroadendurotouring.com/wp-content/uploads/2014/02/KTM690EnduroR2014AdventureTouringMotorcycle3.jpg

KTM 690 Enduro R
Denne er jeg noget i tvivl om og jeg tror virkelig at jeg skal se den i action, for jeg (og nu får jeg nok høvl) syntes ikke den er specielt flot. Den virker alt for.. poleret? Med andre ord, vi har KTM som ligner en Robocop, ved siden af DRZ400, som er noget mere, lad os sige, William Wallace. Den sidste virker mere ægte og noget mere brutal i mine øjne. Jeg har dog hørt godt om KTM og at det skulle være noget af det überste, men det er bare en skvis over mit budget.

Jeg har ikke rigtig kunne finde andre bikes, som lever op til, hvad jeg gerne vil have og især ikke hos forhandlere. Men jeg er ret sikker på at i garvede MC'er ved meget mere end jeg, så hvis i har nogle bud, kender til nogle forhandlere som har offroadere, eller kender til en fed offroader bike, gerne ligne DR-Z 400eren, må i endelig skrive.

Tak på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til valg af offroader
  • #1   26. aug 2015 Hvis du vil have en god MC , så der en ktm offroader fra 2008, til 80000kr til salg herinde.

  • #2   26. aug 2015 En ktm smc *

  • n0rgaard
    n0rgaard Tilmeldt:
    aug 2015

    Emner: 1 Svar: 6
    #4   26. aug 2015 Hej Marc, tak for inputs - men som jeg har glemt, og burde have skrevet. Jeg bliver nød til at købe via forhandler, delvist pga garanti og delvist pga. finansierings-mulighederne. =/

  • #5   26. aug 2015 Du går aldrig helt galt i byen med en Yamaha XT660R. Mener også at den findes i en motard udgave.

    profilbillede
  • #7   26. aug 2015 Tjek min profil, køre selv rundt på en drz, jeg har været heldig at finde en med kun 7000km på bagen.

  • #8   26. aug 2015 Skulle du, når kørekortet er i hus, få lyst til at prøve en tur på en XT660R, så råb højt. Jeg har en årgang 2005 stående.

  • #9   26. aug 2015 Hvis du koeber igennem forhandler kan du godt glemme alt om KLX, WR250 og DRZ400. KLX koster 50-75kg hos en forhandler og det er den simpelthen ikke vaerd. De 2 andre bliver ikke laengere solgt i Danmark. Saa...ja, glem det.

    KLX og WR250 er ikke til at faa i Danmark til ordenlige penge brugt heller. Der er naesten ingen paa markedet. Desuden ville de foeles smaa paa motorvejen. Jeg har selv haft en KLX250 saa jeg ved hvad jeg taler om. Det er fine cykler, men de er for dyre her.

    DRZ400 er heller ikke til at faa uden de er gennemkneppet og folk vil have urealistiske beloeb for dem.

    Hvis du har raad til en KTM 690R saa vil jeg uden tvivl vaelge den. Den har massere af power og lav vaegt. De andre er slet ikke i samme klasse. Den er paa alle maader mere motorcykel. Kun paa super tekniske trails ville KLX eller WR250 maaske vaere at foetraekke, men som hverdags maskine ville jeg vaelge KTMen. Den kan ogsaa faas hos forhandlere.

    Ellers kig paa XT660R som der bliver naevnt, den er for tung til at vaere en rigtig offroader, men den er super nice som hverdags maskine der kan lidt af hvert, har selv en XT660X nu og er MEGA glad for den.


  • #10   26. aug 2015 Der er en DRZ til salg på 123mc til 39.900.
    Prisen er i den høje ende, men der er heller ikke nogle andre på markedet lige pt.


  • #11   26. aug 2015 5-7k for dyrt for den DRZ efter min mening.
    Men den skal sikkert nok blive solgt.


  • #12   26. aug 2015 #11 --> Enig. Jeg fik 40 for min fra 2006, dog med lidt flere km på tælleren.
    Synd de ikke bliver solgt fra ny hos Suzuki længere.


  • #13   26. aug 2015 Er der ikke indimellem en Honda XR 650R til salg til fornuftige penge?

  • n0rgaard
    n0rgaard Tilmeldt:
    aug 2015

    Emner: 1 Svar: 6
    #14   26. aug 2015 #5
    Det vil jeg tage med i overvejelserne. Tak for input!

    #6
    Ja og alligevel er jeg ganske meget i tvivl. Tror jeg skal ud og se en XT660. Jeg syntes rigtig godt om WR250R'en. Den tiltaler mig meget da den læner sig ret meget opad en crosser. Jeg er som sagt helst ikke ude i brugt og som du selv nævner, er det svært at finde en suzuki som ikke er blevet kørt godt til. Hvad mener du når du siger at KTM'en har et højere service behov? Tak for input!

    #7
    Har du været tilfreds med den og kører den godt, starter godt, etc.? =)

    #8
    Tak, det var sgu pænt af dig! Vil jeg da lige huske.

    #9
    Hvorfor er KLXeren sat højt? Den virker da til at være i den billige ende og syntes da anmeldelserne jeg har set, var temmelig rosende. Jeg fandt desuden en WR250R til min overraskelse hos en forhandler, så det kan lade sig gøre. Så den er ikke sat helt på hylden. KTM'en er stadig lidt i den dyre ende, men vil klart tage det med i overvejelserne. XT660 er også i tankeboksen. =)

    #10
    Jeg er meget skræmt af ordet brugt, kan jeg mærke. Den skal helst ikke have kørt særlig meget, hvis det er i den retning. Ellers tak for input, mate!

    #13
    No idea, bliver de solgt hos forhandlere? Den ser ellers fucking awesome ud. Meget ligne suzukien, syntes jeg.


  • #15   27. aug 2015 Hvorfor KLX250 er sat hoejt? Fordi den eneste der er til salg paa 123mc.dk er en overgemt model til 50kg. Det er sgu meget for en 250kubik med kun 22hk. Hvis man skal have en ny 2015 model hentet hjem koster den 75kg. Det kan du faa en Yamaha MT07 for.

    Det er det samme med WR250. Super fin motorcykel, men hvad koster den fra ny? Har ikke set nogen til salg i lang tid, kan ikke foestille mig den er billigere en KLXen. Det er dyrt for en 250kubik


  • n0rgaard
    n0rgaard Tilmeldt:
    aug 2015

    Emner: 1 Svar: 6
    #16   27. aug 2015 #15
    Men KLX og Yamaha MT07 er jo også 2 vidt forskellige typer. Men jeg skal ikke gøre mig klog på om den er dyr ifh. til andre offroad bikes, men jeg har dog set en del anmeldelser, hvor de roser dens pris, efter Honda's CRF250. Tilgengæld har jeg hørt flere sige WR250eren er dyr (ved siden af de 2 nævnte) men trods det formår at være det værd. Udover det, kan jeg se at du har en XT660 - er du glad for den?

    Er der desuden nogen som ved om man kan bruge en WR250R til dagligdags brug og evt. lidt længere ture eller er det helt hul i hovedet?


  • n0rgaard
    n0rgaard Tilmeldt:
    aug 2015

    Emner: 1 Svar: 6
    #18   28. aug 2015 #17
    Fedt at høre. Jeg kunne nemlig godt tænke mig en letvægtig offroader, som kan følge med i trafikken og kan tåle nogle ture til tider. Men gætter XTeren er mere behagelig når det er længere ture. 150 km/t? Troede nærmere de rendte 120ish og at det godt kunne være lidt af en vibrator. =)


  • n0rgaard
    n0rgaard Tilmeldt:
    aug 2015

    Emner: 1 Svar: 6
    #19   1. sep 2015 Her nævnes der desuden at XTeren er dårlig til lange ture og hastighed. Any nods? =)

    http://www.visordown.com/reviews/motorcycles/off-road/yamaha-xt660r/review/11.html


  • #20   1. sep 2015 Jeg tror du skal proeve at taenke lidt paa hvad det er for nogen motorcykler du har kig paa. Et-stampere vibrere altsaa og der er meget vindmodstand paa cykler uden kaabe. Det betyder at INGEN af de MCer du kigger paa vil vaere behagelige ved hoej fart.

    Hvis anmelderen mener at en XT660 er daarlig til lange ture og hoej hastighed, hvad faar dig saa til at tro at en 250cc som KLX eller WR250 er bedre?

    Du kan ikke faa en motorcykel der kan det hele. Jeg har haft baade KLX250 og har nu XT660 og har koert lange ture paa begge (Berlin tur-retur). XT660 er 1000 gange bedre til langtur, dog stadig ikke en behagelig motorcykel at koere paa i laengere perioder over 130km/t. KLXeren er utroligt presset ved 130km/t. Saeddet er haardt og smalt og den kan ikke lide at koere over 120km/t i laengere perioder. Du faar ondt i roeven efter 2 timer, men det goer ikke noget da benzintanken er saa lille at du skal tanke efter 135km.

    Det giver overhovedet ikke mening at sammenligne end 250cc med end 660cc paa den maade som du goer. KLX/WR250 er dual sports/offroaders mens XT660 er mere allround MC. Hvis du vil koere lange ture saa glem de to foerste. De er udelukkende til skov, mark, landevej og by. XT660 er lidt mere allround og kan lidt a hvert, men vil stadig kigge efter en anden MC hvis du vil koere langture.

    Goer op med dig selv hvad du vil, det lyder ikke til at du har styr paa det.


  • #21   1. sep 2015 Det kommer helt an på hvad 'høj fart' er. Over 130/140 så er der hverken meget overskud eller læ og den begynder at ryste lidt. Det betyder dog ikke, at man ikke kan køre en tur på motorvejen også (hvis nogen skulle gide det).

  • n0rgaard
    n0rgaard Tilmeldt:
    aug 2015

    Emner: 1 Svar: 6
    #22   2. sep 2015 #20
    Ja, men syntes det er en smule begrænset hvad jeg kan få, af nye dual-purpose bikes. Jeg har talt med flere forhandlere som nævner XTeren, efter jeg har spurgt ind til om de havde en DR-Z400, (før jeg fandt udad at den ikke blev solgt mere), og hvis ikke, hvilken de så ville anbefale. Det var egentlig årsagen til at jeg begyndte at kigge på XT660 også, hvilket måske forklarer springet fra 250cc til 660cc.

    Og mht. det jeg skrev i #19, spurgte jeg jo egentlig bare ind til om folk kunne bekræfte det anmelderen skrev i det link jeg postede. Dette er langt efter mine overvejelser om KLX, WR250 etc, som jeg skrev i topic: "Jeg har endnu ikke set nogen anmeldelser om denne bike (XT660), da den er forholdsvis "ny" i min verden".

    Jeg ved ikke hvordan du mener jeg sammenligner de bikes forkert. Jeg er godt klar over at det er større motor, vægtklasse osv osv. Men XT660 er da stadig en dual purpose? http://www.yamaha-motor.eu/designcafe/en/about-bikes/off-road/index.aspx?view=article&id=447063

    Anyway, du har helt ret i at jeg skal gøre op med mig selv hvad jeg søger - for jeg har ikke helt styr på det. Men det er bl.a. derfor at jeg har lavet tråden her, for at suge alt den viden til mig som muligt. Og netop det du skrev der, fik mig faktisk til at tænke over, hvad der egentlig fik mig til at ville have kørekortet - og det var ikke masseviser af lange ture, og slet ikke høje farter osv, så tak for det. smiley

    #21
    Så sandt, som det sagt.


Kommentér på:
Hjælp til valg af offroader

Annonce