{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.886 visninger | Oprettet:

Periodisk syn {{forumTopicSubject}}

Normalt er jeg ikke fortaler for periodisk syn på MC.

MEN har lige købt en gammel Suzuki fra 83
Ejerne har ikke skiftet dæk siden han købte den i 2002. Bremseskiven stod for udskiftning til sidste syn i 2002 står der på synsrapporten. Den er heller ikke skiftet.
Han har dog årligt skiftet olie, filter og luftfilter.

Det er sgu da for vildt at være så ligeglad med sin egen sikkerhed.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Periodisk syn
  • Benjamin R
    Benjamin R Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 2 Svar: 79
    #1   4. okt 2015 Tja, jeg havde en kammerat som blev dræbt på en nysynet MC, hvor bremseslangerne bulede ud når man aktiverede bremserne. Så nysynet gir jeg ikke så meget for.

    Nå ja, jeg så da også selv på en MC engang, hvor jeg sagde til sælger at hvis den gik igennem syn så køber jeg til prisen. Jeg var sikker på at der skulle laves bremser, for bremse kunne den ikke. Den blev synet uden anmærkninger, og jeg betalte prisen, og kørte den på værksted og fik lavet bremser smiley


  • #3   4. okt 2015 Jens
    Ja det kan være bremserne kan holde til dit brug, men det er ikke dig der har fabrikeret dem, så derfor har du ikke alle andre at stå til ansvar overfor. Det har producenten og de mindstemål er der af en årsag.
    Jeg synes helt klart der skal indføres periodisk syn af mc og ligeså af trailere.
    Der er bare folk som ikke magter opgaven at vedligeholde. Og så længe det er tilfældet burde der komme periode syn på disse køretøjer.

    Og en synsmand som ikke opdager alvorlige fejl på feks bremsesystemet, burde seriøst finde sig et andet arbejde...måske på IKEA´s lager eller noget


  • #4   4. okt 2015 Fordi der er nogle der ikke passer deres cykler, er det vel ikke nødvendig at straffe alle os andre?
    Det er nok yderst sjældent nogen kommer til skade, fordi en motorcykel kører galt med en defekt, der kunne have været fanget ved et syn. Langt de fleste uheld skyldes føreren.


  • #5   4. okt 2015 Matthias

    Burde det samme så ikke være gældende med busser, biler og lastbiler om jeg må spørge?


  • #7   4. okt 2015 men nu er det sådan at man ikke kan sige at nogle personer skal komme til periodisk syn og andre ikke skal.
    Det er jo forskelsbehandling


  • #8   4. okt 2015 Vi kan jo kontroller alt i hoved og røv hver dag, og stadig komme galt afsted... Så skal vi ikke bare droppe periodisk syn til mc, som ikke vil komme til at være andet end en ekstra skat at betale.

  • #9   4. okt 2015 Thunder
    Det er jo netop det, det ikke vil....der er jo nogle folk som fatter hat af hvad de render og laver ved deres køretøjer. Derfor bliver man nødt til at skære igennem og man kan jo netop ved periode syn, minimere disse "uheld" med køretøjer som ikke burde være at finde på offentlig vej


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #10   4. okt 2015 Hvordan skulle det minimere noget?
    Det er jo sådan at statistikkerne IKKE viser dårlig vedligeholdelse eller tekniske problemer, som den største årsag til ulykker på MC - ej heller nummer 2, 3, eller 4 årsag.

    Selvfølgelig er der forskel på MC'er og busser/lastbiler, for en MC har stort set uendeligt meget sværere ved at tage andre end føreren med i faldet når den vælter, end en bus med 40 passagerer eller en lastbil med 40 tons gods i.

    Jeg kan ikke se årsagen til at der skulle indføres periodisk syn på MC'er, andet end at staten mangler penge, og vil indføre det som en ekstra afgift på lige fod med medielicens eller prisen på manglende monteret partikelfilter på dieselbiler.

    Alle som har mere end 15 selvstændige hjerneceller, kan enten finde ud af at vedligeholde en MC, eller indse at en fagmand er påkrævet i fald det ikke er tilfældet.
    Periodesyn vil jo ikke forhindre idioter i at skrue lortet forkert sammen, og der kan gå 2 år før det bliver opdaget næste gang.


  • #11   4. okt 2015 Hvis der skal periodisk syn på MC, så skal der da også på knallerter, cykler, løbehjul, kørestole og barnevogne! De samme argumenter kan jo bruges på disse køretøjer! Nu håber jeg ikke at der er nogen politikkere der læser med her, så får de bare "gode ideer" smiley

  • #12   4. okt 2015 nå nej..man har jo aldrig hørt om en mc som har kørt andre ned smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #13   4. okt 2015 MC'er kører ikke folk ned - det gør idioter som ikke har styr på hvad de laver, og det er kun 4% af tilfældene som er grundet tekniske fejl.

    Så statistisk er det ikke grundlag nok til at lave periodisk syn af MC'er.

    Men lad os da lave en hurtig test.
    Vi parkerer en bus eller lastbil på toppen af en bakke ved siden af en MC, og sender begge afsted uden fører bag roret, og ser hvad der gør mest skade på bygningen nedenfor bakken.

    Lige netop.... smiley


  • #14   4. okt 2015 #12 Jo, men tror du det selv på at det skyldtes manglende syn? Var der for resten ikke noget med at du var synsmand? For så giver det god mening at du går så indædt ind for periodisk syn! I den virkelige verden er der heller ingen politibetjente der ønsker kriminalitet afskaffet, så blev de jo arbejdsløse smiley

  • #15   4. okt 2015 Tom
    Nej jeg er ikke synsmand længere. Har ikke været det i 5 år, men derfor kan jeg godt se fordelene ved at indføre periodesyn på mc og trailere.
    I ser det bare som en udgift i helst ikke vil have, og mange af jer får tilmed synet på ladet af en trailer, hvis den overhovedet kommer så langt.
    Personligt synes jeg det er forkasteligt og en synsmand som syner på denne måde, skulle fyres på stedet.
    Desuden mener jeg også at periodesyn på biler burde ændres lidt, så biler som er feks. over 10 år skulle til syn hvert år.

    De skulle tage og gøre det som her i Sverige....Biler til syn hvert år og mc hvert andet.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #16   4. okt 2015 Nej jeg ser det som en komplet uvæsentlig udgift, da hverken statistikker eller logik understøtter det.

  • #17   4. okt 2015 Nu kan der mange gode grunde til at fyre en synsmand, der er et sted jeg aldrig kommer mere, efter at have set en lille sur stodder gå amok med en spids hammer! Det var på en måde så selv en helt ny bil ikke havde haft en chance, og da det blev påtalt blev han bare tøsefornærmet. Men generelt er de fleste da fornuftige mennesker, sådan næsten da )

  • #18   4. okt 2015 Hvis alle synsfolkene gjorde deres arbejde som det skal gøres, kunne man have tillid til dem, men som Carsten selv skriver, så er det jo slet ikke tilfældet. Så et periodesyn vil så kunne give falsk tryghed, når det ikke gøres ordentlig. Og så er vi jo lige vidt.

  • Leif Borup L
    Leif Borup L Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 3 Emner: 1 Svar: 58
    #19   4. okt 2015 Mon ikke interessen for periodisk syn mere skyldes der er alt for mange synshaller efter det er blevet privatiseret,flere har jo også måttet lukke igen på grund af manglende kunder.Det kaldes vistnok brødnid!

  • #20   5. okt 2015 Begge typer synsmænd appellerer til mig. Jeg har haft brug for et hurtigt syn hvor dækkene (meget gamle og hårde) ikke kunne nå at blive skiftet, men hvor jeg fik en betinget godkendelse. Eller hvor noget lys pludseligt ikke virkede, og jeg bare kunne lave det derhjemme efter synet.
    Men udover de nævnte situationer, hvor man alligevel får det fikset umiddelbart bagefter, så er jeg nu gladest for de grundige synsfolk smiley

    Man skal tilsyneladende bare vide hvor man skal køre hen (De 'large' synsmænd holder til et unævneligt sted i midtjylland smiley )


  • #21   5. okt 2015 kør ordentligt.nok den bedste måde undgå ulykker på...

  • #23   7. okt 2015 Et Syn siger intet. Køber man en bike, skal man selv gå den efter. Er den i orden, kan den synes.

  • #24   7. okt 2015 Sidst der blev bøvset om periodiske syn, blev der rundsendt statistik fra FEMA, der godtgjorde, at der ikke var belæg for at indføre de periodiske syn.
    Der var så få uheld, der var forårsaget af køretøjets mekaniske stand, at det stort set ikke kunne påvises.

    Så ja, brødnid er nok et rimeligt gæt!


  • #25   8. okt 2015 Jeg kan skam godt kigge en motorcykel efter, når jeg køber. Er bare bekymret over at en mand på 70+ ligger og kører rundt på noget der er så slemt. 3-4mm bremseskive og 13 år gamle dæk, og slør i forhjul.

    Og for mit eget vedkommende er jeg bestemt ikke fortaler for periodisk syn.
    Fuck det ville give noget tid i værkstedet både før og efter syn. smiley


  • #26   8. okt 2015 Mange af de gamle i trafikken er nok mere farlige ved den måde de kører på. F.eks. manglende orientering. Og ham den gamle du henviser til, ligger næppe og kører ræs og derved udsætter sig for særlig stor fare.
    Man kan jo spørge:
    Kender vi nogen der er kommet galt afsted fordi de kørte på gamle dæk eller bremseskiver under mål?
    Enkelte gør sikkert. Jeg kender dog ingen. De fleste uheld sker af helt andre grunde, som et syn ikke vil være med til at nedbringe.


  • #27   9. okt 2015 Noget andet er.... Efter folk kommer hjem fra syn. Hvad skulle så forhindre dem i at lave deres cykel ulovlig igen? I form af den store forbrydelse at sætte en potte på der siger 5 dB mere end det tilladte eller ligne ligegyldigheder, som er et must vi bliver nødt til at kontrollere her i Danmark! Det er simpelthen en nødvendighed for at redde liv!

    De dele der på en cykel afgør liv og død i et færdselsuheld som skiver og klodser - er i 99,95% tilfældene i lovlig stand på de danske MC'er. Det lover jeg dig. Hvordan ved jeg det kan du så tænke? Jo, det skal jeg sige dig... Ingen er interesseret i at dø når de lufter kværnen.


Kommentér på:
Periodisk syn

Annonce