{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olie igen igen igen undskyld
  • #1   31. jan 2016 ja
    ved det ikke hvad står der af specifikationer i servicehæfte ?


  • #2   31. jan 2016 Det står 10/30 i hæftet men men der står ikke noget om det skal være delsyntetisk eller fulfsyntetisk? Men trods det er der sidst år hældt 15/50 på ifølge regningen der var med fra tidligere ejer

  • #3   31. jan 2016 Nej, intet er godt nok til en Honda. smiley Ja semi og del er det samme. Og ja, du kan næsten ikke noget olie der er dårligt til den smule det bliver belastet til dagligt brug. smiley

  • #6   31. jan 2016 Fin olie, drikker den hver morgen, og har vist aldrig taget ret meget skade smiley

  • #9   31. jan 2016 Jesper Hvorfor investere i en dyr olie hvis den anden er lige så god ???
    Er det fordi du ikke ved noget om de tal der står på olien eller fordi du tror den dyre er bedst ?


  • #12   31. jan 2016 Det er jo ikke mærket som har en virkning, men olien

    Viskositetsdiagram

    I viskositetsdiagrammet er intervallerne for SAE-numrene indtegnet med vinterolier ved - 18 grader celcius og sommerolierne ved 100 grader celcius. Eksempelvis viser kurven for multigradeolien SAE 10W-30, at denne olies viskositet ligger indenfor SAE-systemet ved begge angivne temperaturer.

    SAE-systemet

    Society of Automotive Engineers har udarbejdet et klassifikationssystem, der inddeler smøreolier efter viskositet. Følgende numre forekommer for motorolier:
    0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, 20, 30, 40, 50 og 60 (W=winter)

    Følgende numre forekommer for gearolier:
    75W, 80W, 85W, 90, 140 og 250 (W=winter)

    Jo højere tal desto tykkere olie.

    API-systemet

    American Petroleum Institute har udarbejdet et klassifikationssystem, der angiver de motortyper og driftsforhold, hvortil olierne anbefales. Systemet bygger på stigende kvalitet i bogstavskoden SA for benzinmotorer og CA for dieselmotorer, og går meget langt tilbage i tiden.
    Klassifikationen SD blev introduceret i 1968, SE i 1972, SF i 1980 og SG i 1989. Den mest almindelig forekomne anbefaling til motorcykler er API SG, der er en anbefaling til person- og visse lastbiler underlagt garantikravene fra motorfabrikanterne for 1988-modellerne !
    Set ud fra et teknisk synspunkt er det vanskeligt at forklare, hvorfor der stadigvæk arbejdes med API SG specifikationen, da den principielt ikke har meget med motorcykler at gøre. Anvendes en motorolie (personbilsolie) med højere API-specifikation eksempelvis SH eller SJ på en motorcykel, er der risiko for problemer med koblingen.
    Generelt set er det Castrol’s holdning at anbefale vore MC-produkter, da baseolier og additivpakker i disse olier er nutidige og specielt udviklet til denne driftsform. Dermed sikres en problemfri drift.


  • #13   31. jan 2016 og i skal heller ikke købe olie i bilka

    har en bekendt som gjorde det hældte det på hans touran 1,9 tdi, den tog turboen kort tid efter


  • #14   31. jan 2016 Hans Henrik vi køber tit olie i Lidl raps eller solsikkekerneolie tror jeg det er kender dog ikke lige viskositet på det men det er helt perfekt til alle dine smiley smiley smiley smiley smiley

  • #16   31. jan 2016 Jeg er også mærkedyr !!! Har godt nok ikke en ældre model R1, men det må der arbejdes på !!

  • #18   31. jan 2016 @jesper...

    Mærkedyr og 20 år gl Yamaha ... Du er vist en morsom gavtyv hv'a smiley


  • #20   31. jan 2016 smiley der var også engang mærkedyr havde iPhone 3 smiley

    Spørgsmålet i denne tråd ( som i 99% af alle andre olie tråde) er om det tjener noget formål overhovedet at bruge dyrere olie end foreskrevet. Svaret er nej, man er ikke bedre ved sin motor fordi man hælder svine dyr olie på.. Giv i stedet 200,- til en tilfældig enlig mor til jul, eller til en hjemløs på banegården....

    Og lad være med at skrive på forum hvad DU gør, på en måde så det kan tolkes som om man gør noget ekstra godt for sin maskine.

    smiley


  • #21   31. jan 2016 Roligt drenge, det er søndag og vi har alle været i kirke (ikke sandt?) så vi har vel ikke allerede glemt hvad præsten snakkede om, det der med at tilgive, være søde og imødekommende. Man skal kunne rumme dem der ikke er til iphones, ellers kommer man i helvede! Og jeg hørt fra pålidelig kilde, at de har det skidesjovt dernede, så hvad venter vi på?

  • #23   31. jan 2016 Why not ? smiley

  • #25   31. jan 2016 Sikke noget ammestue bavl Ulrik.. Hvis specifikationerne passer til maskinen så ville jeg være lykkelig for ugens tilbud i Aldi....

  • #26   31. jan 2016 Nu har jeg de sidste par år kørt rundt på en olie købt i Tyskland til 24 kr. pr. liter uden problemer, men jeg undlader også at kører til Jensens Bæhus. smiley

  • #28   31. jan 2016 Hvis du endelig vil køre motul så drop da pgo olien og køb v300 smiley

  • #30   31. jan 2016 300

    Men mærkedyr skifter jo olie 3 gange på 4000 km... Faktisk så bliver v300 efter 1000 km i en Suzuki motor aftappet i 7100 dunke og solgt til veteran yamahaer smiley smiley smiley smiley smiley


  • #31   1. feb 2016 Singer Symaskine olie !! .. Det har jeg engang kørt på som blandingsolie på min Puch .. Jeg havde heller noget Benzin, så jeg brugte Rensebenzin .. virkede FINT !!

  • #32   1. feb 2016 #13

    Den har sikkert været slidt i forvejen, altså ikke bilka oliens skyld...!


  • #34   1. feb 2016 Thansen har lavet en fejl... power 1 racing er ALTID fuldsyntetisk, power 1 er derimod delsyntetisk. jeg vil tro til den pris at det er en power 1 olie og ikke en power 1 racing.. så beskrivelsen er rigtig nok, de burde bare rette navnet.

  • #36   1. feb 2016 Du skal grine noget mere Ulrik smiley

  • #38   1. feb 2016 Nu er jeg i en branche hvor man bla handler olie mv. Prisen på olie har selvf noget at gøre med om hvad det er .... mineralsk, del / semi syntetisk, eller fuld syntetisk osv.... Men specifikationerne på olie holder lige gyldig hvad prisen er.
    En stor del af prisen på bla motorolie er hvad sælger syntes de skal have i avance.... !!


  • #39   1. feb 2016 Tak for svarende smiley så har jeg lært lidt hvilket jo altid er dejligt smiley jeg endte med at købe Motul 5100 10/40 som jeg også har kørt med på mine tidligere mc'er
    Fandt 4L på dækonline.dk til 335 incl fragt.fin pris syntes jeg så vi ses der ude igen når Vejert bliver lidt bedre smiley


  • #40   4. feb 2016 Som gammel tyr, spørger jeg nu "dumt": Hvor stor er prisforskellen på en discount-mcolie og den anbefalede af fabrikken? Altså totalprisen for de 3,5 liter og divideret med antal dage i sæsonen.
    For mig ligner det pjank at spare de par øre, sammenlignet med risikoen for at feks koblingen skaber sig.
    Men kom frisk med et argument


  • #41   4. feb 2016 @Steen a.

    Tror ikke der er NOGEN overhovedet, der vil kører på dårligere olie end de af fabrikanten udstukne specifikationer. Kun nogle der gerne vil spare de penge der spares kan.. Hvad navn der står på dunken er jo ligegyldigt... Hvis en fabrikant anbefaler at man putter Shell blyfri 95 i tanken, Vil du så så være bange for at køre på Statoil 95 blyfri, blot fordi det er 0,25,- billigere pr L ??????


  • #42   5. feb 2016 Brian, jeg er bange for, at du tar fejl. Jeg har oplevet flere, der har sjusket med den detalje. Sågar nogen der hælder forskellige sjatter sammen og een der lige smed 4 liter bilolie på. Kort fornøjelse

  • #43   5. feb 2016 Jeg har efterhånden fundet ud af at BILOLIE er et meget uartigt ord herinde, men jeg har kørt MC i rigtig mange år og til at starte med var der ikke noget der hed mc olie, da brugte vi olie. (Bil olie) smiley og det skete der ikke noget ved. Det har jeg så brugt siden og Steen A jeg ved ikke om 45 år er en kort fornøjelse ?
    Så længe man holder sig fra olie med friktions nedsættende stoffer er der ingen problemer. smiley


  • #44   6. feb 2016 Jeg plejer at købe en tønde CM olie .. Og det ryger sgu også på bilen .. smiley

Kommentér på:
Olie igen igen igen undskyld

Annonce