{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.269 visninger | Oprettet:

Udlandsdansker på udenlandske plader ? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens

Jeg arbejder i forskellige lande, og har omkring 320 dage ude om året.
Jeg overvejer at have en MC på f.eks. tyske plader til at køre rundt på, når jeg er hjemme. - kan man det ?
Det er kun for at slippe for at betale reg afgift, da den falder ret meget i værdi i forhold til, hvor meget jeg få brugt den.

Nogen der har erfaringer med, hvad man kan gøre mht. forsikring og registrering osv.? Kan man lave noget leasinghalløj måske?

Har søgt på skat, men fandt ikke lige det jeg ledte efter. Jeg bor ikke permanent i et andet land, men derimod flytter jeg lidt rundt.

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udlandsdansker på udenlandske plader ?
  • #1   4. jul 2016 Opholder du dig i Danmark under 185 dage inden for en periode på 12 mdr., kan du køre på udenlandske nummerplader uden at betale dansk registreringsafgift.

    Du skal betale afgift i det land, du hører hjemme.

    Du er hjemmehørende i det land, hvor du opholder dig mere end 185 dage per kalenderår
    Har du ægtefælle og børn i udlandet, og opholder du dig på bopælen i udlandet mindst to gange hver måned, er du hjemmehørende i udlandet
    Har du bopæl i flere lande, kan SKAT afgøre, hvor du er hjemmehørende.
    Søg om tilladelse til at køre i Danmark på udenlandske plader
    Er du i tvivl om, hvor længe du skal være her, eller hvor du er hjemmehørende, kan du søge om tilladelse til at køre i Danmark på udenlandske nummerplader. Det koster 400 kr. at få behandlet sagen.

    Send følgende dokumenter til SKAT for at søge:

    Blanket 21.059.
    En kopi af køretøjets registreringsattest.
    En ansættelseskontrakt eller en studiekontrakt, som skal dokumentere, hvor længe du skal opholde dig i Danmark.
    En kvittering for, at du har betalt 400 kr.
    Elektronisk:
    Send dokumenterne via TastSelv. Vælg Kontakt - Send E-mail - E-mail/Kontakt SKAT - Køretøjer, registrering og nummerplader - Udenlandske køretøjer

    Post:
    Send dokumenterne til SKAT, Motorcenter 9, Helgeshøj Allé 9, 2630 Taastrup.

    Ansøgning om tilladelse til kørsel i Danmark med udenlandsk registreret køretøj (Blanket 21.059)

    Betal de 400 kr. i sagsbehandling
    Du kan betale via din netbank. Brug kortart +73 og konto nr. 86984156. Oplys følgende som meddelelse til modtager på selve betalingen:

    - Ansøgers CPR-nr.

    - Ansøgers navn

    - Køretøjets reg.nr.

    - Evt. journalnummer

    https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2091334


  • #2   4. jul 2016 IMC i Flensborg

  • #3   4. jul 2016 Simon H: Nemlig, og det kan jeg, som du nok kan læse, jo ikke rigtig bruge til noget.

    Okay tak Allan.


  • #4   4. jul 2016 Næ, Det kan jeg ikke læse, men jeg er nok bare småt begavet..

    Er det her bedre:?
    Personer, der har bopæl i Danmark, kan som hovedregel ikke benytte en udenlandsk indregistreret bil til kørsel her i landet. Dog kan personer med bopæl i Danmark ansøge SKAT om tilladelse til at anvende en udenlandsk indregistreret bil, hvis den pågældende arbejder uden for Danmark alle ugens hverdage. Tilladelse til kørsel i Danmark gælder kun kørsel fra en grænseovergang til bopælen og retur efter weekend- og ferieophold. Al anden kørsel med en sådan bil er ikke tilladt.


    http://www.handelskammer.dk/index.php?id=40678


  • #5   4. jul 2016 Simon. Nej.

    Jeg er Udlandsdansker. En Udlandsdansker kan ikke have bopæl i Danmark, så tampen brænder altså ikke smiley


  • #6   4. jul 2016 Hvor har du bopæl?
    Det er der du skal have dine køretøjer registreret. Dit statsborgerskab er irrelevant


  • Morten
    Morten Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #7   4. jul 2016 Hvis du bor, og dermed har adresse i udlandet, så burde det ikke være noget problem, såfremt den er indregistreret i dette land. F.eks. må udlændinge og udenlandsdanskere leje biler, hvor der ikke er betalt afgift på. Det er lidt same, same. Men få behandlet sagen hos skat og få et bindende svar, det er nok det sikreste. Bøden bliver stor, såfremt det ikke falder ud til din fordel, hvis du bliver stoppet..

  • #8   4. jul 2016 Så forstår jeg da slet ikke, at du ikke kan bruge indlæg #1 til noget?? - det er da netop beregnet til danskere, der bor i udlandet, og kun opholder sig i DK mindre end 185 dage i en toårig periode..??

  • #9   4. jul 2016 Hvis du ikke er bosat i Danmark så må du godt.

    Jeg har addresse i Berlin (og ikke i DK) og jeg kører på tysk indregget MC når jeg er på besøg derhjemme. Er også blevet stoppet af politiet, de kommenterede pladerne men der var intet problem da jeg sagde jeg havde bopæl i Tyskland.


  • #10   5. jul 2016 Like a Boss:

    Hvor har du postadresse henne? det er faktisk det der er afgørende. har du stadig en dansk postadresse, er du ikke udenlandsk dansker.
    Har du derimod adresse i udlandet, så er du at betragte som udenlandsdansker.

    Men uanset hvad, så er IMC i Flensborg langt den nemmeste løsning for dig. prøv at ring til dem


  • #11   5. jul 2016 Hvad så hvis man har adresse i 2 lande og opholder sig mest i Danmark ?

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #12   5. jul 2016 Så er du som udgangspunkt "hjemmehørende" i Danmark og skal betale dansk registreringsafgift.

    Det er det begreb, SKAT anvender til at vurdere, om du er skattepligtig i Danmark eller ej (og dermed skal betale dansk registreringsafgift).

    Det er en god tommelfingerregel, at du ikke er "hjemmehørende" i Danmark, hvis du bor ude mere end 185 dage om året, men dine andre omstændigheder kan godt medføre, at SKAT anser dig som skattepligtig i Danmark - ligesom du godt kan være "ikke-hjemmehørende" selv om du er her mere end 185 dage.

    Det er en konkret vurdering.


  • #13   5. jul 2016 Det er helt afgørende hvor du er registreret. Er du folkeregister-bogført i DK, må du IKKE køre på udenlandske plader i DK...ikke engang i transit, uden særskilt tilladelse fra politi og/eller skat.


  • #14   11. jul 2016 Problemet er, at over et år bor jeg i Tunesien, Vietnam, Egypten, Brazilien, og Rusland f.eks. så dvs. at jeg ikke har fast bopæl i noget land.

    Hvis jeg havde bopæl i tyskland f.eks. var det ikke noget problem. Der gælder bare reglen med de 185 dage. Men at køre som bruger på f.eks. et tysk indregistreret køretøj, hvordan kigger SKAT på det?

    SKAT skriver jo at køretøjet skal køre 185 dage i det land, hvor man har bopæl, men jeg kommer ikke til at bruge det køretøj i nogle af de lande jeg er i.


  • #15   11. jul 2016 Hvor har du bopæl?
    Hvor får du din post?
    Er du registreret som bosiddende i DK eller som udrejst?

    Hvis skat er i tvivl om noget som helst er udgangspunket at du skal betale.


  • #16   11. jul 2016 Som skrevet i første indlæg:

    Er du i tvivl om, hvor længe du skal være her, eller hvor du er hjemmehørende, kan du søge om tilladelse til at køre i Danmark på udenlandske nummerplader.
    Det koster 400 kr. at få behandlet sagen.


    Det er det sorte der er bogstaverne smiley


  • #17   11. jul 2016 Simon: Ja, hvis ingen har erfaring med det, må jeg jo betale de 400 smiley

  • #18   11. jul 2016 Burde jo heller ikke være et problem med den hyre man for den type arbejde.

  • #19   11. jul 2016 Men hvorom alting er så må du jo være registreret et eller andet sted.
    Dette sted er så dit "hjemland"


  • #20   11. jul 2016 Og det sted har så nogen regler du skal kende!

  • #21   11. jul 2016 Carsten: Sådan fungere det ikke helt smiley

    Men tak folkens.


  • #22   11. jul 2016 Man kan vel ikke bare sige at man ingen steder bor, med mindre man rent faktisk ikke bor nogen steder, har et hus, har et lejemål, men boede man i et mobilhome, hvad er status så?

  • #23   11. jul 2016 Ja, hvad står der som din bopæl folkeregisteret?

  • #24   11. jul 2016 I kan lige så godt opgive at blive kloge på ham. Han prøvede inden på BG med præcis samme spørgsmål, men vil ikke svare på hvor ham modtager sin post og har adresse.

    Tror blot han øsnker at høre en sige han godt må uanset om det sandt eller ej.



  • #25   12. jul 2016 Det forekommer ikke særligt overraskende...

  • #26   14. jul 2016 Eller også er det fordi folk fatter hat.

    Der står ikke noget adresse i folkeregistret, når man er udenlandsdansker. - Hold nu!

    Alle jeres spørgsmål er blevet besvare 100 gange!

    Allan: Min status er netop som du beskriver, men folk fatter det ikke smiley
    Bare fordi man flytter til et hotel, er det ikke ensbetydende med at det så er ens nye bopæl.

    Casper K: Du aner ikke hvad det handler om. Hvad har min post med noget at gøre, og som du nok kan læse i mit første indlæg, har jeg jo ikke nogen adresse, så hvorfor i alverden spørger du efter min adresse?


  • #27   14. jul 2016 Like a Boss jeg ved mere end du tror da jeg netop selv har arbejdet ude og rejst rundt.
    Men fred være med det.
    Kan give dig det korte svar ud fra dine sparsommelige oplysninger at nej du kan ikke købe en tysk bil eller mc.
    Præcis som du også fik af vide på bilgalleri.


  • #28   14. jul 2016 Nu har jeg lige set din kommentar på bilgalleri, og jeg kan ikke se referencer til lovgivning eller andet definitivt, så det tager jeg ikke som et endegyldigt svar. "Jeg tror" og "Mig bekendt" kan jeg desværre ikke bruge til noget, men tak fordi du giver dig tid til at hjælpe.

    Hvis du selv har været udlandsdansker, så må du da kende reglerne.

    Man behøver ikke at være udlandsdansker for at arbejde ude og rejse rundt. Du kan benytte dig af 33A ordningen i stedet, hvor der gælder helt andre regler.


  • #29   14. jul 2016 Hvis du er udenlandsdansker, har på per definition bopæl udenfor Danmark.
    Den bopæl skal du have på plads, før Skat kan afgøre om du faktisk ikke har skattemæssig bopæl i Danmark.
    Hvad står der som din adresse i CPR?


  • #30   15. jul 2016 hahahahah....fail fra trådstarter her.

    Hvis du vil have endegyldigt svar vedr. lovgivning eller lign. skal du nok stille dette spørgsmål til myndighederne og IKKE her på MCG.
    Du fatter vist selv hat af det hele


  • #31   15. jul 2016 Jesper, nej det passer ikke.
    Der står sjovt nok ikke nogen adresse i CPR.

    Carsten. Hvis der var en i samme situation som mig, som kendte systemet, ville jeg kunne få svar fra ham, men så længe det kun er folk som dig der skriver, så sker der jo aldrig noget. Jeg kan ikke bruge dig, Carsten.


  • #32   15. jul 2016 Der er sgu heller ingen som kan bruge dig

  • #33   16. jul 2016 Svaret er meget simpelt du kan ikke eje en tysk bil og forsikre den hvis ikke du har adresse i Tyskland.
    Jeg kender udemærket reglerne, men hvorfor kontakter du ikke bare SKAT når du alligevel ikke gider høre på folks svar medmindre de giver dig det svar du vil have.

    Og igen hvis du mener du slet ingen adresse har hvor modtager du så din post ?


  • #34   18. jul 2016 Casper: Den modtager jeg på eboks, eller der, hvor jeg nu engang er smiley

    Nej, jeg ved godt, at jeg ikke kan et køretøj, medmindre jeg har adresse i det land, men jeg kan muligvis godt have en til at eje køretøjet for mig, og så stå som bruger.

    Problemet i det hele er, at hvis det bare var en bil jeg skulle bruge, havde jeg jo lejet den privat eller ved udlejningsfirma, men det skal være en MC.


  • #35   19. jul 2016 Så er det IMC i Flensborg!

  • #36   19. jul 2016 Hvis du står registreret som udflyttet af Danmark så kan du sagtens køre i Danmark på en "lånt" udenlandsk indregistreret motorcykel eller bil.

    Men eftersom jeg ikke kan blive klog på den bopæl bør du nok for en sikkerheds skyld give SKAT et opkald eller mail.



  • #37   20. jul 2016 Jeg prøver det her IMC, eller ser om en tysk ven kan hjælpe smiley

  • #38   22. jul 2016 Den tyske ven kan spare dig for nogen penge, parkering af mc, hjælp til syn, nr plader ved jeg ikke noget om, bopæl osv, men en ting er stensikkert, du får ikke transittilladelse til at køre gennem Dk på den hvis den ikke er registreret i dit eget navn, der er eneste mulighed leasing gennem IMC.
    Kunne nu være fedt med en FJR1300 til discountpris til europa-cruising.
    Jeg er interesseret i at høre nærmere når du får noget op at rulle med IMC.


  • #39   22. jul 2016 Okay skal nok holde dig opdateret smiley

Kommentér på:
Udlandsdansker på udenlandske plader ?

Annonce