Reklamationsret {{forumTopicSubject}}
Købte en MC fra forhandler i maj.
Da jeg kom hjem fra forhandleren, opdagede jeg en knirke/pivelyd.
MC er så til service hos anden forhandler i juni pga. nogle garanti-issues, som intet har med knirkelyden at gøre. Jeg beder dem dog om lige at checke. De konstaterer, at 2 bærekugler foran skal skiftes, samt læk på oliekøler.
Da dette sker indenfor 6 mdr. (og måske 300 km kørsel), beder jeg forhandleren om at løse problemerne omkostningsfrit for mig, under reklamationsretten.
Men forhandleren siger, at de har checket før salg, og begge problemer må derfor være opstået efter salget.
Jeg beder om beviser for dette - bevisbyrden ligger hos forhandleren de første 6 måneder, hvis jeg har forstået det rigtigt - men han har ikke andet end "det gør vi altid".
Er det mig eller forhandleren, der er galt på den her?
Tips til hvad jeg bør gøre? Hvad gør jeg f.eks., hvis han nægter at efterleve reklamationsretten, selv om han burde?
På forhånd tak!
feb 2011
Følger: 13 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 187
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
"Dog er der også en såkaldt ”formodningsregel”. Den går ud på, at der er en formodning om at fejl, der viser sig inden for de første seks måneder efter købet er oprindelige fejl. Det skal forstås således, at der er en formodning om, at fejlen var der på købstidspunktet, medmindre sælgeren kan sandsynliggøre, at en fejl først er opstået efter levering"
Din sag vil være stærkere hvis du har en uvildig 3. part til at understøtte din påstand. Men det kan næppe betale sig når det er i den størrelsesorden.
jul 2013
Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 17 Svar: 279
Hvis maskinen lækker olie, skal dette ordnes uden beregning, med mindre fejlen skyldes udefra kommende påvirkning (Styrt eller lign).
Hvis maskinen knirker skal han lokalisere fejlen og udbedre den. Det kan jo også være det er en bøsning der blot skal smøres eller noget i den retning.
Kør du blot ned til ham igen og bed om en gennemgang af de ting som maskinen fejler, evt. hvor du selv er til stede, så han kan vise dig hvorfor han ikke vil lave det uden beregning. Husk at man kommer længst med en positiv dialog.
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 228 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.593
Noget helt andet!
Hvor fa'en har du bærekugler på en motorcykel?
maj 2014
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 7
A la https://www.youtube.com/watch?v=58bD5SekeUo
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 63 MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 347
maj 2014
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 7
Han påstår også, at de har tjekket styrkuglerne, og at beviset på at de ikke var defekte ved leveringen er at cyklen blev synet umiddelbart inden levering.
Det beviser ikke meget synes jeg - der er jo ingen checkliste fra syn, som viser, at dette blev testet. Det er jo ikke sådan, at cyklen kører skævt eller lignende.
Men baseret på den melding regner jeg ikke med at han vil acceptere reklamationsretten. Det er en lang køretur for mig, så jeg kan vel enten tage kampen videre eller bare bruge en andet værksted tættere på.
Det underlige er, at forhandleren har tilbudt at sende bærekuglerne til mig uden betaling. Men det er jo arbejdsløn, der er det dyreste - vurderet til 4,5 timer.
maj 2014
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 7
Hvis en motorcykel er nysynet, gælder dette så som bevis for, at en motorcykel ikke havde nogle fejl ved leveringen?
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 72 MC-er: 10 Annoncer: 3 Emner: 162 Svar: 4.123
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 847 MC-er: 11 Emner: 183 Svar: 1.341
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 294
de 6 måneders GARANTI er fast, ellers skal du gøre ham opmærksom på at du retter henvendelse til forbrugerådet, din advokat og de sociale medier.
mvh
maj 2014
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 7
Så det er nok reklamationsretten, det handler om....
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 228 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.593
Det er ikke noget at rafle om. Det er på forhandlers regning.
Problemet er bare at få ham til at gøre det!
...og om det kan svare sig at gære en sag ud af det.
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.594
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
Er cyklen købt brugt, så har man reklamationsret. Herunder gælder der de første 6 måneder det man kalder formodningsreglen
Er cyklen købt fabriksny, så har man garanti de første 6 måneder. Herefter er der reklamationsret
Der er kun garanti på en brugt cykel hvis forhandleren selv tilbyder det. Der er på ingen på lovpligtigt. Enhver forhandler der har selvrespekt nok, vil dog selvfølgelig yde garanti på et brugt køretøj. Ofte bliver der ydet 3 måneder. Men det skal være en skriftlig aftale.
Tag kontakt til FDM hvis han ikke vil udbedre det. De kan hjælpe medlemmer (det koster vist ikke ret meget) der står netop i sådan nogle situationer. Det er ikke en garanti, men det stiller dig bedre hvis du vælger at gå den lange vej.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 208 Emner: 102 Svar: 3.794
Ring eller skriv til kontoret og få mere at vide.
apr 2015
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 1 Svar: 38
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 82 MC-er: 9 Emner: 240 Svar: 20.530
Selv på en fabriksny MC, bestemmer importør/forhandler selv hvor længe de vil give garanti. De kan sådan set også nøjes med de 24 måneders lovpligtige reklamationsret.
maj 2012
Følger: 1 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 178
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
Min pointe var sådan set også bare at man ikke må blande reklamationsretten med garanti, da det er to vidt forskellige ting.
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.762
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 228 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.593
Hovedsagen er at fejl på motorcyklen er forhandletens hovedpine - inde for de første 6 måneder.
Reklamationsret