{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
973 visninger | Oprettet:

Svejsning/ombygning af baggaffel {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg forsøgt at researche uden held, ved at udskiftes baggaflen skal der kunne lægges dokumentation for udskiftningen er passende, og der ikke må svejses/skæres i motorcyklens stel (som bagsvingeren lovgivningsmæssigt vel ikke indebærer)

Jeg har en ikke toldsynet motorcykel som jeg ønsker at opgradere ved udskiftning af forgaffel til en kraftigere/mere moderne type med bedre bremser(lige til og ved det kan gøres legalt).

Tricket er dog jeg i samme omgang skifter fra 18" smalle fælge til 17" "tykke" fælge for bedre køre egenskaber/bremseskiver, dog skal der laves et beslag til bremsekaliber på bagsvingeren (den er født med en bette tromle bagi...) og så forstærke bagsvingeren oveni, der skæres ikke i selve bagsvingeren (Hvorved strukturen af denne bliver bevaret) der bliver bare tig-svejset mere derpå.

Er dette lovligt at gøre/kan det gøres lovligt? jeg ønsker jo gerne at have bedst mulige køreegenskaber og sikkerhed på kværnen kontra 35 år gamle/forældede dele.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Svejsning/ombygning af baggaffel
  • #1   6. dec 2016 Hvor fra ved det er lovligt af skifte forgaffel, bremser ...?

  • #2   6. dec 2016 www.skad.dk

    hilsen Kenneth.


  • #3   6. dec 2016 Det er jeg nået frem til fra SKAD, skal "bare" have en erklæring fra Yamaha Danmark om at den pågældende forgaffel osv. kan anvendes (hvilket jeg ser som en mulighed at få ud af dem da det er lykkedes for flere folk at få godkendt ældre biler med f.eks motorer fra nyere modeller ved veldokumenteret at spørge importøren om den pågældende model kan bruges sammen med den nye drivlinje f.eks)

    Hvis alt fejler må jeg lave "røvhullet" og have de originale dele ved toldsyn osv, køre hjem og skifte ud og køre med de nye, ville dog hellere have lavet det efter "bogen" smiley


  • #4   6. dec 2016 Hej Kenneth, har læst ved SKAD, ombygning af baggaffel syntes jeg dog ikke jeg kunne læse mig frem til nogen steder? smiley (kun udskiftning til anden)

  • #5   6. dec 2016 Du får aldrig producenten til at sige god for det - glem det.

    Få den toldsynet original, og lav så ulovlighederne herefter - ligesom vi andre smiley


  • #6   6. dec 2016 Ifølge SKAD er det ikke lovligt... men gør som alle andre... som allerede skrevet.

  • #7   6. dec 2016 Hvis det er lavet pænt kan det sikkert sagtens synes, men godkendt bliver det desværre aldrig..

  • #8   27. feb 2017 @5 Jeg var svært lun på en BMW R69(S) med en Steib 200 sidevogn, hvilket man dengang kunne købe samlet hos BMW. De er rasende dyre, men man kan begrænse det lidt ved at finde en solo-BMW og den tlsvarende sidevogn hver for sig. Alle tilspændingsdelene kan købes originalt, eller uoriginalt med TÛV, der er svejst bespændingsøjer på stellet fra fabrikken, forgaflen har 2 huller til forakslen så man ændrer efterløbet ved sidevognskørsel. Piece of cake.
    Synsmanden sagde så at jeg skulle have en attest fra BMW på at lige præcis DEN motorcykel og lige præcist DEN sidevogn kunne sammenkobles forsvarligt. Selv om jeg medsendte dokumentation for at alt var BMW, ville de ikke udstede sådan en, og argumentet om at de jo selv solgte den indtil omkring 1970 virkede ikke.
    Det var reelt kun et spørgsmål om at skrue originale dele sammen. Møgland, styret af papirnussere.


Kommentér på:
Svejsning/ombygning af baggaffel

Annonce