{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.272 visninger | Oprettet:

Syn ved salg af motorcykel {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Fruen sælger hendes motorcykel som hun har haft fra ny af siden 2009. Den har derfor ikke været synet eller haft tidligere ejere.

Vi har støvsuget nettet for regler/krav om syn og omreg.

Planen var at omregistrere cyklen sammen med køber, men hvordan med synet? Planen var her at køber selv skal syne den når køber får den med sig. Bliver den indkaldt til syn automatisk inden for x antal uger? Eller er det et krav at den skal være synet inden salget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syn ved salg af motorcykel
  • #1   9. jan 2017 Motorcykler skal kun synes i forbindelse med ejerskifte hvis en af disse situationer gælder:

    Motorcyklen er mellem 5 og 10 år, og det er over 2 år siden, den sidst blev godkendt.

    Motorcyklen er over 10 år, og det er over 1 år siden, den sidst blev godkendt.

    Du kan derfor ikke omreg. før din MC er blevet synet smiley


  • #2   9. jan 2017 Hej Simon

    Den er jeg med på smiley men er det sælger eller købers pligt/ansvar og senest hvornår hvis det er købers?


  • #3   9. jan 2017 Den skal synes før den kan omregistreres.
    Så du har 2 muligheder:
    1: Du syner den for egen regning, så køber kan omregistrere den inden afgang.
    2: Du lader køber syne om omregistrere den for vedkommendes regning, indenfor de 21 dage som er fastsat i lovgivningen. Sker der er uheld med køber, belaster det ikke din (eller fruens forsikring). Er den ikke omregistreret inden de 21 dage, kan du tvangsafmelde den ligeså let som en omregistrering.


  • #4   9. jan 2017 Det er købers pligt at afmelde/omregistrere inden 3 uger. Men jeg vil på det kraftigste anbefale at gøre det på dagen sammen. Så slipper du for en masse bøvl hvis han skulle 'glemme' det smiley

    Edit: Der er selvfølgelig delte meninger om man bør gøre det sammen på dagen. Personligt foretrækker jeg dette, da jeg så har mere ro i sindet og betragter handlen som afsluttet. smiley


  • #5   9. jan 2017 Jesper, det var svaret jeg søgte smiley

    Simon, vi ville også helst klare omregistreringen på dagen men var i tvivl om synet. Hvilket så ikke er muligt hvis ikke den er synet. Men kan forstå på skat.dk at man kan tvangsafmelde den efter 3 uger hvis ikke køber selv har gjort det


  • #6   9. jan 2017 Ja, og det kan vist endda gøres online. Husk blot at få skrevet en slutseddel.

  • #7   9. jan 2017 Ja nogen har det bedst med at omregistrere med det samme, andre (som mig selv) ser ikke noget problem i at lade de 3 uger gå, som loven også tillader.
    Har solgt over 20 MC'er privat. Kun en gang skulle jeg tvangsafmelde.
    Brug evt denne slutseddel. Der str de 21 dage også på.
    http://www.fdm.dk/filer/10.3.16_mc_private.pdf


  • #8   9. jan 2017 Nu har du fået dine svar, så kommer jeg lige med min personlige mening smiley

    Jeg køber eller sælger ikke en mc, hvis den ikke er synet!

    Som sælger syntes jeg det er rart, at man kan omregistrere på dagen, og det kræver jo som sagt at den er synet. Og så det at man ikke sælger noget, som køber får problemer med i syns øje med.

    Som køber anser jeg faktisk en sælger som useriøs, hvis han ikke vil ofre 2-300kr på at syne sin mc inden salg... og det er jo småpenge når man snakker motorcykel til 25, 50, 100.000kr eller mere.

    Det behøves ikke nødvendigvis være sådan... men en sælger der ikke vil syne inden salg er i mine øjne = skjulte fejle, slid, eller andet der bevirke at den ikke vil gå igennem syn.

    Self. kan man som sælger også være ærlig omkring det, og sætte prisen efter det.


  • #9   9. jan 2017 Milling

    Kan sagtens følge din tankegang. I situationen her er der givet et større afslag på prisen, med den forudsætning af at den ikke bliver synet inden. Sælgeren her er heldigvis af den ærlige slags smiley


  • #10   9. jan 2017 Men igen.. Skriv til køber, sig at du syner den for ham , hvis han giver de 2-300kr ekstra. Så kan i omregistrere på dagen - bedste løsning for bege parter smiley smiley

  • #11   9. jan 2017 For gud skyld, syn den selv og lad køber omregistrere den ved afhentning.
    Han skal bare have hans nem id med, så kan i gøre det elektronisk på nettet sammen.

    Så slipper du for bøder, manglende vægtafgift, afgift for fjernelse, deponering fra kommunen og afgift ved salg på auktion/skrot.

    Jeg sælger aldrig privat igen uden den bliver omregistreret med det samme.


  • #12   9. jan 2017 #11: sikke et skrækscenarie du kan sætte op. Så længe man har en slutseddel, med køber navn og adresse, så slipper man for alt det du skriver om.

  • #13   9. jan 2017 Det kan man ja... men det er stadig bøvlet og fuldstændig unødvendigt.

    Jeg har en kammerat som har været HELE møllen igennem, med en fartbøde og et par parkeringsbøder på en solgt bil.

    Og han ''slap'' først helt, da han samtidig kunne bevise, at han ikke kunne være tilstede på de steder gerninger var sket.


  • #14   9. jan 2017 #13: Og havde din kammerat en udfyld slutseddel, og tvangsafmeldte han den efter de 21 dage?

  • #15   9. jan 2017 en 3 mulighed er at pille pladen af , så skal han betale 590 kr for en plade der står i hans navn men slipper for at betale 3-400 kr i omreg , og jeg ved ligesom Milling at det kan give problemer,

  • #16   9. jan 2017 Han har formegentlig ikke husket at tvangsafmelde den, det husker jeg ikke helt. Men en udfyldt slutseddel havde han.

    Politi og andre instanser ''køber'' dog ikke bare lige uden videre en slutseddel, for at slippe for en bøde. Det kan enhver idiot jo i princippet lave i sidste øjeblik smiley

    Han slap først, da han kunne fremvise bla. en færgebillet (han bor på Bornholm) på det tidspunkt bilen blev blitzet i den anden ende af landet.

    Det var vist så også noget med, at vedkommende ikke havde skrevet sit eget navn på slutseddel osv., så det var ikke så lige til, da man ikke bare kunne finde den nye ejer.

    Men hånden på hjertet... Jeg kontrollere ikke ID ved salg af bil/mc smiley

    Få den synet, omregistrering ved salg... færdig bum.


  • #17   10. jan 2017 #12

    Jeg havde en slutseddel (fdm's) og nej jeg slap ikke for det.

    Det væltede ind med rudekuverter, mails og eboks mv efter et halvt år og det tog yderligere 6-9 måneder før alle parter var afklaret og havde fået kopier af div dokumenter.

    Næste gang vil jeg have en kopi af købers kørekort også til evt fremtidig brug med mindre den bliver omregistreret inden salget.


  • #18   10. jan 2017 Hvis cyklen er solgt uden syn, så ville jeg ikke alligevel syne den før salg for at være en flink mand. Hvis den dumper, hvem skal så betale for at få den sat i stand?
    Nej, lad køber klare det selv og brug så evt. tvangsafmelding, hvis ikke han får det gjort.


  • #19   10. jan 2017 Da jeg købte min MC for et år siden ville sælger også omregistrer med det samme men det kunne vi ikke da maskine ikke var synet jeg fik den synet ugen efter og kunne da omregistrer den i synshallen.
    Så jeg ville syne den så snart det var muligt så den er klar til omregistrering 2år frem


  • #20   10. jan 2017 En cykel fra 2009_ den flyver da lige gennem syn.
    Syn den og hæv dog prisen, i stedet for at lade køber syne og afslag i pris.(og evt problemer)
    Du/i omregistrere på salgsdagen over nettet (skat.dk) og du slipper for bøvl.

    Men er der for lidt mønster på dæk og mgl refleks bagpå, osv, såååee må du jo tage chancen, og lade køber syne. og håbe han er "ærlige Erling"
    Håber det lykkes for dig..


Kommentér på:
Syn ved salg af motorcykel

Annonce