{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.880 visninger | Oprettet:

AGV hjelme? {{forumTopicSubject}}

Jeg har været ude at prøve en masse grej.. Heriblandt hjelme!

Gik egentlig efter modeller fra Schuberth, men deres størrelser passer bare ikke på mit hoved.. smiley (58-59 er for småt 60-61 for stort)

Prøvede så en AGV k5 Hero i 59-60 og den sad bare perfekt!
Jeg synes at den visuelt er flot, og til 3000kr passer den ok i budgettet. Jeg har absolut ingen erfaring når det kommer til hjelme, foruden min gamle Thansen hjelm jeg benyttede i knallerttiden.. smiley

Men det store internet har lidt delte meninger om modellen.. (Jeg synes nærmest kun at det er Shoei, Schuberth og Caberg der dur i div test..)

Så har nogle erfaringer med præcist den hjelm eller hjelme fra AGV generelt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  AGV hjelme?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   24. mar 2017 Jeg tror ikke du skal regne med at AGV er en dårlig hjelm, så den skal du da bare købe.

    Så længe skallen ikke er termoplastik - så er du good to go. smiley


  • #2   24. mar 2017 Hjelmen er vist en blanding af noget carbon/fiber "Composite Fibre" og score 4/5 i Sharp test.

    Er det muligt at udskifte "double ring" lukke mekanismen til den der bare klikker? (Jeg kender ikke navnet på det..)


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #3   24. mar 2017 Den kan du ikke skifte. Men det er der heller ingen grund til - den vænner du dig hurtigt til.

  • #4   24. mar 2017 Jeg har en AGV Horizon, (samt en Schuberth SR1 & SR2) og synes, at finish og kvalitet på AGV'en er fuldt ud på højde med Schuberth..
    Det største problem har været at skaffe stumper & visir til den..


  • #5   24. mar 2017 Hmm smiley

    Jeg synes bare at det virkede en smule besværligt, i forhold til "klik" systemet.. Men ja, det kan da godt være at det bare er et spørgsmål om tilvænning smiley


    profilbillede
  • #6   24. mar 2017 4#

    Jeg har fundet en engelsk side, hvor det både er muligt at købe visir og "kommunikationssystem" skulle man ønske det smiley

    Hjelmen er også halv pris af hvad jeg så den hos, i butikken smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #7   24. mar 2017 Klik systemet er bare ikke lige så sikkert som DD ringene, så lige så snart hjelmen kan risikere at komme på bane, kommer der DD ringe i.
    Der er de et krav...


  • #8   24. mar 2017 7#
    Nå så tænker jeg ikke mere over det! (Ikke at jeg nogensinde kommer på en bane, men sikkerhed er alligevel at foretrække, frem for bekvemmelighed smiley )
    Tak for svaret


  • #9   24. mar 2017 AGV er super lækkert. Har kørt med pista gp, kun skiftet pga den støjede for meget. Stumper som visir købt i uk, skulle bruge inder puder, dem måtte jeg købe i USA. Da AGV ikke kunne svare eller den danske grossist skete der heller ikke særligt meget. Når man bestilte.

  • #10   24. mar 2017 Du vænner dig lynhurtigt til DD-ringene, det er lige så hurtigt og nemt. Og super lækkert.

  • #11   24. mar 2017 Fedt fedt fedt, tak for svar! smiley

    Hvad med "kommunikationsanlæg" er det værd at smide 1000kr efter?


  • Stefan P
    Stefan P Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 232
    #12   24. mar 2017 Og du er klar over at et hjelm skal siddet stramt når den er helt ny da det inde i giver sig og ellers kommer den til at sidde alt for løst når den er kørt til..

  • #13   24. mar 2017 Jeg har en Arai Chaser med DD lukning og den er jeg meget glad for.

    Bare hvis du finder ud af, at AGV hjelmen alligevel ikke var noget smiley


  • #14   24. mar 2017 Valentino Rossi kører med AGV.... just saying:-)
    Det gør jeg iøvrigt også, og er rigtig glad for det, til trods for min skepsis inden jeg prøvede. Før kørte jeg med shark som også virkede godt for mig.
    Det vigtigste er at den sidder godt på dit hoved, og at den bliver siddende hvor den skal når du ryger af.


  • #15   24. mar 2017 Kan du linke til stedet hvor den kan købes billigt?

  • #16   24. mar 2017 #12
    Jep det er jeg klar over smiley 58-59 sad så stramt at det nærmest gjorde ondt. 60-61 kunne jeg ryste rundt på hovedet med lidt voldsomme hoveddrej.
    59-60 sad midt i mellem, lidt til den stramme side, men ikke så det var decideret ubehageligt smiley

    #15
    https://www.sportsbikeshop.co.uk/motorcycle_parts/content_cat/1780


  • #17   24. mar 2017 Jeg har AGV K5 hurricane, og kommer fra en schuberth.
    Mit råd er at få en med pinlock.
    Den larmer lidt mere end schuberth, og når det regner kan det dryppe ind.
    Skulle jeg vælge i dag, havde jeg valgt en anden, men hjelmen er okay til prisen.
    Jeg købte min igennem https://www.fc-moto.de/
    D ringen er intet problem. smiley


  • #18   24. mar 2017 Kan jeg lige få forklaret "pinlock" ?
    Så vidt jeg har læst er det noget antidug?


  • #19   24. mar 2017 #1:
    Sajmon:
    Du skriver, at en termoplastisk hjelm bør fravælges.
    Det er forhåbentligt et holdningsbaseret udsagn og kan IMHO derfor ikke være noget du reelt har ekspertviden om?

    Polycarbonat/Lexan (kært barn har mange navne) er netop et termoplastisk materiale, som er ekstremt brudsikker og næsten umuligt at slå i stykker. Det benyttes til at producere sikre hjelme i smiley


  • #20   24. mar 2017 Min AGV hjelm var elendig. Den sad fint nok, men vindstøjen var værre end en hjelm til 300kr. THansen og visiret begyndte efter 6 måneder at gabe når man nåede over 40km/t.

  • #22   25. mar 2017 Men polycarbonat mister evnen til at optage stød efter ca 5 år, så der bør man skifte.

  • #23   25. mar 2017 Husk at give tætningslisterne omkring visiret lidt silikone ind imellem? eller tørrer de og bliver skøre. Så der fiser luft ind når farten stiger.

    Pinlock
    Det er et ekstra stykke plast man monterer på indersiden af visiret, typisk vha en "pin" i hver side af visiret som man kan kile plastic laget ind under.
    Så sidder det op af visiret og holder en lille mængde luft fanget.

    Det er samme princip som dobbeltlinser i goggles.


    Dug opstår fordi luft er ligesom en slags gennemsigtig grydesvamp.
    Når luften er varm er den fuld størrelse. Så kan der være en vis mængde vand i.

    Men når den varme luft møder en kold overflade, så skrumper luften hvilket svarer til at squeeze en grydesvamp med vand i op ad visiret.
    (visiret er koldt ift. Luften du udånder, hvis det bliver afkølet af kold luft udefra)

    Pinlock materialet kan så samtidig have en belægning der skyr vand.


  • #24   25. mar 2017 23#
    Tak for forklaringen og rådet smiley

    Nu er hjelmen samt et tonet visir ihvertfald bestilt, så må jeg se om den er til at leve med! (Til de 18-1900kr det endte med at blive kan jeg ikke forvente det helt store jo! )
    Men så får jeg den erfaring og det sammenligningsgrundlag smiley


  • #25   25. mar 2017 #22 - Allan(Kolding) R:
    Det har jeg ikke hørt før og må sige, jeg er skeptisk overfor.
    I samme ombæring bliver jeg nervøs på vegne af hundredetusindevis af hjelmejere...

    Kan du reelt og fagligt dokumentere det? smiley


  • #26   25. mar 2017 Jeg undersøgte det da jeg havde en UVEX hjelm, den var rigtig fed, polycarbonat og dobbeltvisir, ingen dug og ridsefri, tror jeg havde den i knap 10 år. Jeg vidste det ikke da jeg købte den, at produktet mister evnen til at optage slag og stød med tiden.
    Det er nok 20 år siden.


  • #27   25. mar 2017 Ok. Tak for info Allan smiley

    Men jeg tror stadig, der skal reel dokumentation til at overbevise mig.

    Jeg har lige set i det medfølgende dokumentation til min Nolan N86 hjelm og der står intet om det.

    Jeg kunne forstå det, hvis der var tale om almindeligt hærdeplast.
    Det skal lige nævnes, at jeg ikke er ekspert eller ude på at "trolle" emnet smiley


  • #28   25. mar 2017 Så det i et mc blad tror jeg, men der må kunne googles noget om det.
    Jeg køber hellere en glasfiber eller carbon hjelm.


  • #29   25. mar 2017 Bare det ikke var Mick Ø eller Tommy R, der skrev det! smiley

  • #30   25. mar 2017 Det var det ikke!

  • #31   26. mar 2017 The inside of today’s helmets tend to consist primarily of polystyrene. This is a great material to protect the head in the event of a motorcycle accident, but this material can also lose effectiveness. Research indicates that polystyrene loses 2% of efficiency per year simply due to evaporation. Therefore, five years down the road, your helmet is at least 10% less effective than it was when it was brand new.
    http://www.schultzmyers.com/motorcycle-helmets-expiration-date/

    Why should you replace your helmet every five years? The five-year replacement recommendation is based on a consensus by both helmet manufacturers and the Snell Foundation. Glues, resins and other materials used in helmet production can affect liner materials. Hair oils, body fluids and cosmetics, as well as normal "wear and tear" all contribute to helmet degradation. Petroleum based products present in cleaners, paints, fuels and other commonly encountered materials may also degrade materials used in many helmets possibly degrading performance. Additionally, experience indicates there will be a noticeable improvement in the protective characteristic of helmets over a five-year period due to advances in materials, designs, production methods and the standards. Thus, the recommendation for five-year helmet replacement is a judgment call stemming from a prudent safety philosophy.


  • #32   31. mar 2017 Så modtog jeg den idag, og den er altså ikke helt ringe ! smiley
    Måtte justere det ene beslag til visiret, så det var nemmere at skifte smiley
    Synes den virker som fornuftig kvalitet, og vigtigst den sidder godt!


    profilbillede
  • #33   31. mar 2017 Har du været ude og prøve den? Er meget spændt på støjniveauet.

  • #34   31. mar 2017 Har selv en AGV K5 hjelm. Feeeed hjelm. Støjen er som andre hjelme, tilstede. Jeg kører dog altid med ørepropper, grundet interphone også, så det er ikke et problem når jeg kigger på hjelme.

    God fornøjelse med hjelmen! Og fed farve smiley


  • #35   31. mar 2017 Mathias: Det er så netop det modsatte jeg har oplevet. Det er derfor jeg spørger smiley Min AGV har væsentligt mere larm end den hjelm min kone startede med at købe til 300,- hos THansen. Det var rent ud sagt et lorteprodukt. Men det er bare ikke min opfattelse at AGV normalt er sådan.

  • #36   31. mar 2017 Jeg har kørt med AGV, Shoei og Arai Corsair V og synes vindstøjen er ca det samme i hjelmene. Lidt mindre støj i Arai efter min mening, men synes generelt at alle mærker larmer meget, hvis man kører plus 130, men jeg har også sarte ører smiley Så vi er enige, der er en del vindstøj. Men jeg har ikke det problem eftersom jeg som skrevet, altid kører med ørepropper, hvilket jeg finder rarest. Jeg ved ikke hvilke hjelme man skal gå efter for at få mindst mulig støj, for det er ikke det jeg kigger på ved valg af hjelm smiley Jeg lukker jo af for støjen på anden måde smiley
    AGV er et rigtig lækkert produkt.

    Kører du uden ørepropper?


  • #37   31. mar 2017 Jeg har lige haft en enkelt køretime med den, og støjniveauet er SÅ meget bedre end de hjelme som køreskolen udlåner.. (de hedder vist MT)
    Men mit sammenligningsgrundlag er begrænset, og jeg har ikke været over 70kmt så det er svært at sige hvor god den er mht støj..
    Fandt dog ud af at mine nyindkøbte Held season GTX handsker er meget for varme... smiley De er ellers super lækre.. smiley


  • #38   31. mar 2017 De hjelme jeg har haft som sad bedst var de billigste, Uvex var dog også god.

  • #39   31. mar 2017 Mathias: Jeg kører med formstøbte propper. Det er der eneste der er plads til hvis en hjelm skal sidde ordentligt på mig. De dæmper en god del, men ikke så meget jeg ikke kan høre trafik etc. omkring mig.
    Det kan godt være at jeg bare var uheldig med den model jeg havde. Den sad ellers perfekt. Nu kommer den ud 1-2 gange om året når jeg har gæster bagpå (konen har sin egen).


  • #40   31. mar 2017 Synes dog den er noget tung, 1.400 gram er da helt oppe i glasfiberklassen, en rigtig carbon hjelm ligger mellem 1.000 og 1.250 skulle jeg mene.

    Men kunne godt finde på at bestille en for sjov skyld.


Kommentér på:
AGV hjelme?

Annonce