{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
944 visninger | Oprettet:

Ældre 400 ccm vs. ny 300 ccm {{forumTopicSubject}}

Fruen skal muligvis have mc igen. Hun har tidligere haft en gsxr 400, hvilket var en god størrelse til hende. Jeg vil dog helst ikke købe en gammel model med kaburator igen, ender altid med at bruge for meget tid og penge på dem.
Er der nogen der ved hvordan de nye 300 ccm racere kører i forhold til de gamle 400 ccm? De har jo slet ikke lige så mange hk, men har de så til gengæld et bedre og mere brugbart træk i mellemområdet? Nogen der har prøvet? ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ældre 400 ccm vs. ny 300 ccm
  • #1   23. apr 2017 Jeg har ingen erfaring med nogle af cyklerne, men vil lige henvise til denne video af Yamaha R3, hvis du ikke har set den: https://www.youtube.com/watch?v=-97y41vpCZY
    Han var noget begejstret for den da den kom i 2015.


  • #2   23. apr 2017 Vil afgjort købe en nyere maskine - det givet godt ud

  • #3   23. apr 2017 Ja det er også planen, er bare i tvivl om de nye 300 ccm er for sløve?..

  • #4   23. apr 2017 Med 39-42 HK er de jo næsten lige så stærke som en 400cc fra 80'erne. Tror ikke man bemærker nogen forskel i praksis smiley

  • #5   23. apr 2017 i 90erne havde de 60 hk, men ved ikke om det bare var ren topeffekt og intet mellemområde..

  • #6   23. apr 2017 Hun har haft en 400. køb dog en nyere 600cc til hende.

  • #7   23. apr 2017 Jo men det var ikke meget hun nåede at køre på den, så hun er ikke særlig rutineret. Synes at det var rart hvis hun lærte at køre sving på en mindre maskine og så senere gik op i størrelse, hvis der opstår behov for det

  • #8   23. apr 2017 CBR 500 kunne også være en mulighed?

  • #9   23. apr 2017 Spar pengene ved den lille maskine.
    Køb en 600 og send hende på kørekursus. F.eks. FDM`s: http://koerekurser.fdm.dk/mc/niveau-a
    Det får hun meget mere ud af.


  • #10   23. apr 2017 cbr 500 ligner et godt bud smiley

  • #11   23. apr 2017 Hvis hun skal lære at være tryg og køre sving, så er køreteknisk kursus og eller trackdays i grøn den absolut bedste løsning.

  • #12   23. apr 2017 Ja mestersvinger har jeg selv benyttet et par gange også smiley

  • #13   23. apr 2017 jeg ville tage en nyrere 300, eller en større v2 som en sv650.. det er rigtigt at de gamle 400cc har mere kræft end en 300, men det er ren topeffekt og er kun hurtigere end de nye 300cc hvis man virkelig kører dem hårdt.

  • #14   23. apr 2017 De 2 typer kan slet ikke sammenlignes. 80/90'ernes 400 racere var rene racere, som skulle køres sådan. Den nye 300ccm klasse er gademaskiner med sportsligt udseende. De er letkørte og sjove på små veje, men har ikke samme kræfter på toppen som tidligere generationer. Tilgengæld har de bedre træk i mellemområdet og bedre til touring osv.

    Vil også sige, CBR500 er et godt bud, alternativt også en Yamaha xj6 (ikke at forveksle med de gamle XJ600).
    Den ene gang jeg var på Knutstorp, var der en pige på en CBR600rr. Hendes kæreste mente hun sagtens kunne starte på sådan en, og var et perfekt par til hans CBR1000rr.
    Hun var så bange for dem MC, at selv en standard knallert 45 kunne komme hurtigere rundt. Instruktøren anbefalede at de købte en GS500 som hun skulle bruge til at få rutine på.
    Så det er helt fornuftig tilgang i har. Start småt og få noget rutine.


  • #15   23. apr 2017 Af nysgerrighed, hvorfor er det så at karburatormaskiner kræver så meget tid og arbejde ? Jeg har brugt sammenlagt ca 20 minutter på karburatorer (synkronisering) og har udelukkende haft karb-maskiner...


  • #16   23. apr 2017 #14
    Vil påstå du har fået et helt forkert billede på din banedag (eller valgt en meget uheldig arrangør/instruktør)
    Jeg er der noget oftere end dig, og ser aldrig noget problemer med for mange kræfter på en 600cc maskine.
    Da de ikke har meget moment er de "total" ufarlige for den chauffør der skifter gear tidligt, men tilgængæld har de sublime bremser og køreegenskaber... stik modsat en gs500 der kan være svær at tvinge rundt i en rundkørsel smiley


  • #17   23. apr 2017 #15 Det er bare min erfaring. Jeg skruer så heller ikke selv, så når der er noget galt er det dyrt og jeg har bare aldrig oplevet noget galt på mine maskiner med sprøjt, de står stille hele vinteren og stater med det samme i første huk når det bliver forår.

  • #18   23. apr 2017 Brian S: Du glemte at læse mit indlæg ordentligt. Pigebarnet var bange for MC'en, fordi den havde langt flere kræfter end hun havde erfaring og mod til. Så ingen tvivl om en mindre stærk MC ville være den korrekte vej for hende, ind i motorcykelismens verden.
    Jeg fik et helt korrekt udbytte af min banedag


  • #19   23. apr 2017 17# det gør mine maskiner også, ikke for at tale ned om cykler med.sprøjt, dem vil jeg gerne selv have en dag. Man skal bare ikke fravælge de ældre pga arbejdet med karburatorer. smiley

  • #20   23. apr 2017 #19: Det primære issue med karburatorcykler, er tidens tand, og tidligere ejers manglende service eller egen skruen.

  • #21   23. apr 2017 Når man ikke selv skruer på cyklerne, så er det efter min mening fornuftigt at gå udenom ældre cykler med sprøjt, så man slipper for bøvlet smiley

  • #22   23. apr 2017 @jesper
    Vi er slet ikke enige.... en cbr600rr er en af de mest omgængelige og bowlamme cykler ved lave omdrejninger. Kan man ikke lærer at køre mc på sådan en på en bane, så er jeg i tvivl om man nogensinde bliver tryg på 2 hjul...

    Er heller ikke sikker på du fik fuld udbytte af din banedag.... siden du ikke kom igen smiley de fleste kan slet ikke vente til næste gang.


  • #23   24. apr 2017 Brian S: Din holdning om CBR600rr er sådan set pisse ligegyldigt, da det handler om at pigen var bange for den. Der var en grund til hun kørte i den langsommeste gruppe i grøn klasse, selvom hub havde +100hk til rådighed.

    Og mit udbytte af banedage kan du slet ikke vurdere, især ikke da du slet ikke ved hvor mange gange jeg har været afsted.


  • #24   24. apr 2017 @Jesper.

    Min holdning til en 600cc cykel er overhovedet ikke ligegyldig, da emnet her er oprettet ihht. at skaffe en passende mc til Søren´s kone. At hun ikke skulle kunne køre på en mc som mange mange tusinde kvinder over hele kloden kan. Blot fordi du på dit enlige kørekursus har mødt en kvinde der "måske" aldrig kommer til at blive/ aldrig skulle have været mcìst ikke var glad for den ... Det giver ikke mening hos mig...
    Tror ikke der findes en mc i verden som jeg ikke kender en person der ikke kan lide/synes er den værste upassende havelåge der findes..

    I dette tilfælde er der tale om en kvinde der tidligere har kørt en 400cc bygget til race maskine. dvs hun ikke er skræmt af kørestillingen, som på en cbr600rr er mindre racerpræget end på den 400 hun kom fra. Ingen skal tvinges til at kører på noget de ikke er trygge ved. Men vi behøver heller ikke at opfatte kvinder på mc som komplette idioter som kun gebærder sig betryggende på en gn250 eller en gs500 smiley

    Nogle skal afsted 20 gange i grøn klasse før det begynder at ligne noget.. Synd hvis de bliver dømt ude allerede første gang smiley


  • #25   25. apr 2017 Hvis hun var tryg ved en gsxr400 så køb en nyere cbr600rr til hende, den skal hun nok blive tryg ved i lav og mellem området hurtigt nok og derefter udforske den højere oppe af sig selv

Kommentér på:
Ældre 400 ccm vs. ny 300 ccm

Annonce