{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.964 visninger | Oprettet:

Klaus D
Klaus D
Tilmeldt:
27. mar 2017
Emner: 7 Svar: 28

Pleje af lak, stål chrome mm. {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg har (endelig, i en alder af 37) fået mig en motorcykel. Det er en Suzuki VZ800 fra ’99.

Stål-, alu- og chrome-dele er en smule trætte i det, og jeg vil rigtig gerne pudse det op så det bliver så flot som muligt. Jeg har læst mig til at rigtig mange er meget glade for Autosol (har også læst mange der fraråder det, men sjovt nok virker det sjældent som om dem, der fraråder det, rent faktisk har prøvet det).

Kan jeg bruge autosol på alle delene – både RF-stål (styr o.l.) alu og chrome? Og hvad, om noget, skal jeg ”efterbehandle” med.

Og har I så i øvrigt også nogle gode tricks til pudseværktøj. Her tænker jeg specielt ift. at komme til i alle de små bøjninger m.m. hvor der ikke nødvendigvis er særlig god plads?

Og så er der en anden udfordring: Tank, for- og bagskærme er blevet lakeret matsort (hvilket jeg er pjattet med), men hvordan plejer jeg bedst en matsort lakering, så den fremstår pænest. Hvis jeg polerer vil den vel med tiden blive blank – og det ønsker jeg ikke.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pleje af lak, stål chrome mm.
  • #1   21. jun 2017 Autosol og en bøtte Knofedt er altid godt til din alu. Slipol og Slipoline kan osse bruges.
    Hvis den er meget slem, kan du starte med en 00 ståluld måske en vandslibepapir og afslutte med aotosol.
    En mat sort forbliver vel mat. Ellers tænker jeg at en mat klarlak kan bevare det. Det skal du nok lige selv finde ud af, da jeg ikke vil kloge mig på mat farve smiley


  • Klaus D
    Klaus D Tilmeldt:
    mar 2017

    Emner: 7 Svar: 28
    #3   21. jun 2017 Jeg tror ikke det er så slemt, at der skal slibes først.
    Men skal der efterbehandles med noget efter autosol?


  • #4   21. jun 2017 Jeg mener at der er noget i Autosol som virker som en voks. Tænker at du kan se på deres hjemmeside, hvilke specifikationer det har.

  • Klaus D
    Klaus D Tilmeldt:
    mar 2017

    Emner: 7 Svar: 28
    #5   21. jun 2017 Ser lige at der jo f***** findes en autosol til hvad-som-helst
    Der er både chrome glans, aluminium og til rustfrit stål. Skal jeg have én til hver, eller kan man f.eks. bruge chrome-fætteren til det hele?


  • #6   21. jun 2017 Du må under ingen omstændigheder polere det mat sorte smiley der bliver er blank med det samme. Voks mm frarådes også

  • Klaus D
    Klaus D Tilmeldt:
    mar 2017

    Emner: 7 Svar: 28
    #7   21. jun 2017 Så ift. den matsorte lak snakker vi "bare" vask und nichts weiter

  • #9   21. jun 2017 De mange typer Autosol handler nok om grovheden på slibemidlet der er i.
    Jeg tænker at den til crom er endnu finere end den til alu. Så du kan sikkert godt bruge den til alu, men skal nok huske en ekstra bøtte med knofedt.


  • #10   22. jun 2017 Har tidligere brugt autosol,ganske udmærket. Men det er slut,nu bruger jeg PEAK. Personlig synes jeg det er noget bedre en autosol. Resultatet synes jeg bliver bedre,og det er nemmere og arbejde med.

  • #11   23. jun 2017 Ja jeg bruger autosol til ALT, chrom, alu, rustfri you name it! Og det er bare den alm. til chrom.

    Hvis det ikke er slemt, så kommer du langt med en bomuldsklud og knofedt. Er der lidt rust på f.eks chrom, så kan ståluld eller en blød stålbørste gerne lige tage det værste - og så efterfølgende polering. Er chromen først boblet op, så får du det dog aldrig helt lækkert igen.

    Jeg bruger som sagt en bomuldsklud, og den er fin til det meste, til dumme hjørner og kroge har jeg med hel brugt en gammel tandbørste. Du kan købe et poleringshjul (blødt), men det gerne til de lidt større flader... syntes ikke det er meger værd til en mc.

    Bid lige mærke i at, specielt dine ''polerede'' alu dele, formentlig har fået en gang klarlak. Det er et HELVEDE at få pænt igen.

    Har du poleret/lakeret alu som først er blevet grimt, så har du tre muligheder.

    1. Leve med skidtet som det er
    2. Male pisset sort.
    3. Fjerne alt den gamle lak, og polere det op til højglans.

    Hvad angår din mat lakering, så ville jeg bare vaske det. Muligvis med shampoo UDEN voks. Mon ikke man kan få shampoo specielt til matlak?


  • #12   23. jun 2017 Og for øvrigt!

    Velkommen til mc livet smiley det er en fed lille mc, det kan kun blive en god sommer på ryggen af sådan en.


  • Klaus D
    Klaus D Tilmeldt:
    mar 2017

    Emner: 7 Svar: 28
    #13   3. jul 2017 Tak for kommentarerne smiley

    Og ja - glæder mig til at den danske sommer forhåbentligt viser sig fra den lidt pænere side, så jeg kan komme ud at trille


Kommentér på:
Pleje af lak, stål chrome mm.

Annonce