{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
916 visninger | Oprettet:

Alex A
Alex A
Tilmeldt:
27. aug 2010
Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 12

The Supermoto Experience {{forumTopicSubject}}

Hej folkens

Jeg har i lang tid gået og kigget, læst, tænkt og så kigget lidt mere på supermoto-verdenen. Jeg må indrømme efter det jeg har set på video vel og mærket, samt læst omkring det, synes jeg det ser hylende skægt ud.
Det som tiltaler mig er, at de er lette, adrætte, hurtige til 100, lyder godt, ja listen er lang. Jo mere tid jeg kigger på dem, jo mere har jeg lyst til at anskaffe mig en maskine.
Problemet er, at der er ikke nogle i min omgangskreds der har eller kender nogle som kører på supermotos og derfor har jeg aldrig haft muligheden for at prøve dem. Og inden jeg begynder at kaste mig ud i en 60.000 kroners plus hobby, samt begynder at kigge på hvilke cykler der passer til mine behov, ville jeg gerne have muligheden for at prøve det.

Mit spørgsmål hertil, er så:
Er der et sted man kan betale sig fra, at få en prøvetur på en? Det skal dog siges, at jeg ikke har henblik på at jeg skal køre på bane. Det er kun primært til vej, og hvis nu muligheden byder sig, så måske nogle små ture offroad.
Da jeg ikke har lyst til at være den klassiske testpilot hos en som vil sælge sin cykel, vil jeg hellere finde et sted hvor jeg kan betale for en tur. Kender i evt nogle steder/hjemmesider?

Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  The Supermoto Experience
  • #1   22. aug 2017 Spring ud i det... det ER fedt smiley køb en kraftig maskine fra start.. smiley

  • Alex A
    Alex A Tilmeldt:
    aug 2010

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #2   22. aug 2017 Hej Lars
    Når du siger kraftig maskine, er det så fordi man bliver hurtigt træt af feks. en 250ccm ? Jeg har nemlig kigget lidt på Yamaha 250 smiley
    Mvh


  • #3   23. aug 2017 Hvis du har kørekort til stor mc, syntes jeg da bestemt at du skal købe en større maskine. 250cc bliver du meget hurtig træt af ja..

  • #4   23. aug 2017 Havde en yamaha wr250x hed den så vidt jeg husker.. Den var sjov i ca. 20 min.

    Så købte jeg en KTM 690 smc og lavede alle "Power upgrades" Og den var sjov selv efter et halvt år.. smiley


  • #5   23. aug 2017 Altså der er en del muligheder for dig..

    KTM 690, 525, osv.

    Aprilia SXV 450, 550.

    Husaberg 610 eller hvad de nu hedder..

    Det allesammen cykler med overskud ;0)


  • Alex A
    Alex A Tilmeldt:
    aug 2010

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #7   23. aug 2017 @ UltralydsManden - Det har jeg, så det er ikke noget problem. Men du har nok ret, at det bliver hurtigt kedeligt.

    @Lars - Det tror jeg gerne på at den var. Men problemet er at jeg har ikke lige så mange penge og ligge i det. Plus jeg skal helst have solgt min anden MC først smiley

    Jeg har kigget en del på de KTM modeller der har LC4 motor, da jeg synes de er til at betale i hvert fald. Jeg ved dog ikke hvad de smider af power efter de er optimeret. I forhold til 690 eller 525'ern

    @Jakob - Dem har jeg også selv kigget på, der er bare ikke nogle til salg lige PT, som jeg har kapital til smiley


  • Alex A
    Alex A Tilmeldt:
    aug 2010

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #10   23. aug 2017 @Jakob - Jeg kan sagtens skrue selv, hvis det indebærer olieskift og justering af ventiler. Og resten kan jeg vel læse mig til tænker jeg smiley

    Af hvad jeg kan læse. så varierer serviceintervallerne meget alt efter hvilken model, man har med at gøre. Så det skal jeg også lige finde ud af smiley

    Helt klart, det er altid sjovest at køre med andre smiley Det er også derfor jeg gerne vil prøve det først, så jeg ved hvor meget/om jeg skal engagere mig i at finde folk at køre med, da jeg som sagt ikke kender nogle der kører SM smiley

    Hvad ville du kategorisere som "for billigt"? Jeg har lige set et par KTM til salg for 25-35 tusinde. Er det et sats?


  • Alex A
    Alex A Tilmeldt:
    aug 2010

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #12   24. aug 2017 Det har du selvfølgelig ret i, men ja de skal jo holdes ordenligt ved lige, så jeg skal have kigget på hvilke cykler der skal have lavet hvad, på hvilket tidspunkt.

    Men jeg tror stadig jeg skal have prøvet en tur på en af dem, inden jeg beslutter mig helt smiley MEEN jeg er ikke skræmt væk af service intervaller og reperationer.


  • #13   24. aug 2017 nu hører jeg Aprilia sxv

    kan kun sige hold dig langt væk, den motor den holder ikke i længden og slet ikke hvis du kan lide at vride øret på den hvilket man jo skal, det er en skam for den er hammer fed

    Apriliaen kan du heller ikke selv skrue i den kræver specialværktøj og så er du så godt som tvunget på værksted hver gang den motor skal kigges efter

    ham jeg købte min ktm af har en kammerat der har sådan en sxv, den brækkede sig 3 gange på et år og de er satme dyre at skrue i

    og mig bekendt så vejer den også noget mere end tilsvarende modeller vi snakker ca 20-30 kg


    hvis jeg må anbefale noget der vil dreje hoveder og som du selv kan skrue i, så køb en nyere ktm 300 2takt


  • Alex A
    Alex A Tilmeldt:
    aug 2010

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #14   24. aug 2017 @Thomas K

    Ja okay, det lyder som en dyr fornøjelse. Jeg har også godt læst at de er, tillad mig at sige "specielle". De er mega fede det giver jeg dig ret i, dog bliver helt sikkert ikke sådan en, efter det du også skriver smiley

    Angående 2takt, så er jeg meget ambivalent. Jeg kan ikke helt vende mig til lyden, tror jeg. Jeg synes altid når jeg hører en knallert med en dårlig/ingen udstødning, at det er noget af det mest irrterende! smiley


  • #15   27. aug 2017 Det så fedt at pande rundt på en supermoto ud over de små snoede og hullede veje eller en mindre snoet bane, det er stærkt vandannende. Den er til gengæld en byld i røven ved brug til transport fra a til b på ringvejen eller motorvejen. eller i byen, det skal man gøre sig klart. Den vil køres bisset og på kant med loven, men der bliver du også belønnet med et bredt smil og adrenalin i rigelige mængder. NÅR man ryger på røven, så sker der ikke så meget med maskinen, de er robust lavet, op igen og videre.
    Du skal tage stilling til om du vil have en ultralet maskine med en ret peppet motor, en Husa eller en KTM 520 eller sådan noget i den stil, ca. 110kg. MEGET kort serviceinterval og jævnlige reparationer, lette eller større. Du kan også vælge en maskine i stil med KTM 625 / 640 / 660. De to første har elstart og er selvfølgelig noget tungere end de ultralette, de vejer 140 - 150 kg. 660'eren er uden elstart og vejer ca. 135kg. Disse KTM'er og noget stærkere end de ultralette, men vejer så noget mere. Serviceinterval er noget længere, men Jeg synes stadig der er en ganske god portion morskab i dem. Nu ved man jo aldrig hvordan sådan en er blevet behandlet før man køber den, men lad os sige den er blevet behandlet med respekt, så har man rigtig mange kilometer i sådan en. Med respekt mener jeg at man ikke overskrider olier / filterskift intervallet på maks. 5000km. OG meget vigtigt, vent tålmodigt til det eftermonterede olietermometer viser 80 grader. Derefter er det min erfaring at man mange, mange tusind kilometer kan være ret ond ved den.
    Så valget lyder efter min mening:
    Let, hysterisk, men skrøbelig og med hyppige olieskift - eller
    Lidt tungere, knap så agil, længere olieskift intervaller, men stadig med stor funfactor.
    Som nogle af gutterne her foreslår, kør sammen med andre på SM. MEN det er sgu også ret morsomt at lokke nogle af gutterne på deres 1000 cc 170 hk maskiner ud på de mindre veje, godt med sving og så køre i cirkler rundt om dem i svingene. Så kan jeg love dig for at de står og skuler til dig ved næste pitstop. Vent og se hvad hvordan en let maskine tager sving, det bliver aldrig det samme igen på en tungere maskine.
    Bare lige et indspark fra en forhenværende 640 og 660 ejer - og rigtig god fornøjelse med projektet


  • TTS .
    TTS . Tilmeldt:
    feb 2006

    MC-er: 10 Emner: 5 Svar: 31
    #16   27. aug 2017 Jeg kommer fra Cbr 1000 RR og købte mig sådan en 690 smc har intet fortrudt den er simpelhen for sjov og køre på

  • Alex A
    Alex A Tilmeldt:
    aug 2010

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #17   27. aug 2017 @KTM4ME - Dejlig fyldtesgørende, det sætter jeg pris på. Der er helt sikkert nogle overvejelser der skal tage. Men udmiddelbart er jeg ikke bare for, at tage en udfordring op angående reperationer, så længe det ikke indebærer at jeg skal splitte motoren ad for hver 20-30 timer, da jeg ikke lige PT har pladsen til et længervarende reperation/renovation.

    Ud fra hvad du skriver, tror jeg mest at jeg hælder til 625 / 640 / 660, måske mest 660 pga at de ikke skal have skiftet olie hver 10 time. Og hvis det så er man bliver endnu mere bidt af det, så kan man tage en der er lidt mere hidsig. Jeg skal jo også lige lære at køre på dem, tanker jeg smiley
    Og det er især fordi de er så adrætte jeg gerne vil prøve dem smiley

    Mange tak for opbakningen, jeg skal desværre have solgt min anden motorcykel først, da jeg skal bruge den kapital derfra til at købe en anden smiley

    @TTS - Ja okay, så tror jeg nok heller ikke jeg vil fortryde det, hvis jeg kommer fra en 600 cc smiley


  • #18   27. aug 2017 Har lige skiftet min 1100 ud med en KTM 640 SuperMoto, og har ikke et øjeblik fortrudt. Det er MAKS sjovt smiley

  • #19   27. aug 2017 vil sige du skal købe en med lidt heste, du bliver pisse træt af at købe en med for lille motor for du lærer altså lynhurtigt at tøjle de krafter og husk nu på det er dig der styrer gashåndtaget, den er kun allerhelvedes vild hvis den får fuld hane, så køb den du regner med stadig kan give dig et spark i røven når du vil



  • Alex A
    Alex A Tilmeldt:
    aug 2010

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #20   27. aug 2017 @Thomas K
    Det giver selvfølgelig meget god mening. Hvad ville du kategorisere som noget med spark i og som ikke er for sløvt? smiley snakker vi 60-70 heste på 120 kg eller 60 heste på 140 kg smiley

    Jeg har som sagt ingen anelse omkring Det, då det jeg er vandt til er en 600 cc 200kg 21 års gammel dame smiley


  • #21   27. aug 2017 Ja nok 60 HK til de 120 kg

    Min 380 vejer 100 kg og den har jeg fyret af til dragrace det var baghjul i 1,2,3,4 og 5 gear så hvis du holder dig til noget lign vægtfordelingen så er der med garanti underholdning smiley


  • Alex A
    Alex A Tilmeldt:
    aug 2010

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #22   28. aug 2017 @Thomas K

    Fair nok. Det lyder meget fornuftigt smiley


    Er der nogle der ved, hvorfor når jeg kigger på specs på KTM 660 så siger den 30 hk og så siger folk den har omkring de 60? Det kan jeg ikke få til at give mening? :S


  • #23   28. aug 2017 Thomas
    625/640, som begge er 625cc har fra og med 2003, hvor de er med high flow topstykke, dvs større ventiler og sikkert også større porte, ca. 62hk på baghjulet standard. Det var hvad MC dragraceguru'en "Speedy" har målt på flere af mine og mine bekendtes 625 /640. Min gamle 640, som var fra 2002, altså før high flow motorerne, den med sort motor, havde sølle 49 HK standard. Men efter topstykket var en tur i Tyskland og fik en portning og større udstødningsventiler (der var ikke plads til større indsugningsventiler) og en TM40 fladspjældskarburator, så havde den 62 HK på baghjulet.
    660'eren er på 654cc, altså 29cc større end 625/640. Jeg blev ret skuffet da jeg fik min 660SMC, jeg havde ventet noget mere end 625/640. MEN den blev også målt til skuffende 62HK på baghjulet samme sted. Det var først da jeg portede den ganske let og minimerede Squish bandet en anelse og menterede en lidt tyndere Cometic toppakning 660'eren skilte sig ud og leverede 66HK.
    MEN, 660'ern er nu en gang lettere, 10-15kg, jeg mener jeg vejede min 660 til 128-129 kg med den ultralette elegante Akrapovic udstødning. Den skal man iøvrigt ikke montere for at hente HK ud af maskinen, kun for syns skyld. Min erfaring er, at 660'erens originale afgangsrør er rigeligt tykke, de virkede fantastisk på min 640. Det kan godt være de senere 625/640 havde de samme tykkere afgangsrør, det kan jeg ikke huske.
    660'eren er en stor knallert. Der er ikke batteri på, der er ikke elstart, der er ikke tændingsnøgle, der er kun en minimal knallert ratlås og så er der en slukknap som på en gammel Puch. Men alt el, lys, blink og horn virker fint fra tomgang...... og så kun en 9L benzindunk, så der er ikke langt mellem tissepauserne.........
    Den er så fed, den er så dejlig basal, der er det der skal være og ikke et gram mere udstyr.
    Og husk også, 660SMC er en solo maskine, der er ikke fodhvilere til passager, bagstellet er af aluminium og ikke stål som på 625/640. Hvis du ser en 660SMC med passagerfodhvilere, så er det noget fusk der er lavet, hvor man har boret 8mm huller i det meget spinkle alu bagstel, det er vist ikke så godt.
    Men det er ikke alle der kan forlige sig med en kickstart og det er da også lettere med elstart, men hvis man lærer sig teknikken og maskinen er i fin trim, så starter den første til tredie kick, selv når den har stået længe.
    Men det er klart, hvis man sidder i kø i byen og den lige siger prut og går ud, så er det lidt stressende. Men den skal slet ikke være i byen, den skal ud på de små sjove veje. Det er IKKE en pendlermaskine til tæt trafik.
    Fælles for alle KTM'erne, ja vel alle Super Moto'er er, at de har nogle formidable støddæmpere / affjedringer med 280mm vandring og 300mm bag (eller også er det omvendt) men det er helt vildt hvordan sådanne aggregater kan opsluge kæmpe store bump og andre uhævnheder. Det skal man lige huske på når man skifter over til sin 1000cc med 120mm vandring. Jeg har været ved at blive smidt ad helvede til på min Triumph Speed triple fordi jeg "glemte" jeg ikke lige kørte på vibratoren.
    Jeg synes iøvrigt disse KTM'er har rigtig gode køreegenskaber både vej og også på banerne og de bremser fortrinligt.
    Det bliver hurtigt et langt indlæg, jeg vil bare lige slutte af med et spørgsmål:
    Når jeg efterhånden tog mig tid til en køretur ud over bøhlandet, hvilken mc tror I så jeg valgte? Min dejlige Speed Triple med bunkevis af HK eller viratoren med nogle og tres HK?
    Ja, I har fuldstændig ret smiley


  • Alex A
    Alex A Tilmeldt:
    aug 2010

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #24   28. aug 2017 @KTM4ME

    Hold da op, det lyder til, at du har forstand på de maskiner. Og jeg selv syntes godt nok det er lidt af en jungle og finde rundt i.
    Nogle siger det ene, og andre siger noget andet (primært ting jeg har læst på andre fora). De sagde blandt andet, at dem med den sorte motor, var noget skod, da de materialer den var lavet af var så bløde som smør smiley

    Efter det du skriver, så bliver jeg ikke skræmt væk af en cykel der kun har kickstart, hvis man kan spare de KG, da det alligevel ikke skal være en pendler cykel. Men kun ren sjov. smiley Og hvis det så var, kunne man optimere den, da jeg nok ikke kan mærke forskel på 62 og 66 HK nrå jeg kommer fra en 74 HK GSF smiley

    Jeg vil næsten gætte mig til, at du tager den bette cykel? smiley

    Lige et spørgsmål mere, ja beklager men jeg kan ikke lade være med at undersøge alt igennem, ingen jeg skal træffe et valg af sådan kaliber smiley
    Jeg har kunne læse mig til, at KTM'erne har haft problemer med deres smøresystem. Og at der igennem tiderne er to forskellige systemer, et lille og et stort system? Er det korrekt? Hvis ja, hvad er forskellen, samt hvordan kan man se det? Har det noget med mængden af olie der løber igennem eller hvordan?

    Mvh


  • #25   28. aug 2017 Alex ( undskyld, jeg kom til at kalde dig Thomas tidligere)
    Det med at de sorte motorer er noget skod, det vil jeg holde på er noget vrøvl. Det baserer jeg på at jeg har haft begge og slet ikke har denne oplevelse og at, når man ser i reservedelskatalogerne, så har de sorte og grå motorer utrolig mange fælles komponenter. På steldele ligeså. OG, så var motorerne i årgangene før de blev sorte, ja, - grå. OG så var der lige de motorer der var grå, men havde sorte topstykker. Var de så kun halvdårlige? smiley
    Jeg kom fra 130HK over på de 60-65HK vibratorer fra 130HK 1000cc. Her lærte jeg at på de veje hvor vibratorerne har hjemmebane, der får 1000cc og 200hk ikke et ben til jorden, de vejer for meget og affjedringen er alt, alt for kort. Hvis du prøver at følge en øvet supermoto chauffør her, så ender du ret hurtigt ude i roemarken. På ringvejen og motorvejen er det en anden sag, men der er supermotoen også i den grad på udebane. Så jeg lærte at 60hk faktisk er alt rigeligt til at generere det helt store øre til øre smil.
    Så derfor, ja, jeg tog næsten altid SM / SMC'erne.......såmænd også til Jylland og Sverige......
    Det drejer som som Jakob skriver: gas op gas ned osv og mærk det fantastiske bundtræk sådan en vibrator har, vi snakker wheelie fra tomgang, forbered dig på at skifte bagdæk for hver 3000km, det bliver flået i stykker! ....... også på gade......har flået bagdæk i stykker på 2000km!
    Du kan se om der er den store oliekreds på ved at notere dig om forreste stelrør (downtube) har et oliefilter i bunden af røret, skjult bag en sort plastkappe. Det er et "skru på filter", ligesom i de fleste biler. Det andet filter sidder i blokken nede i højre side inde bag et metaldæksel hvor der er tilsluttet en armeret olieslange. Dette filter er også til stede på de små kredsløb. På de små kredsløb er der også et filter bag cylinderen.
    Forskellen i kapacitet er 1,6L på det enkelte kredsløb, hvis jeg husker rigtigt, og 2,1L i det store kredsløb. Iøvrigt har motorerne hele to oliepumper, Mikuni faktisk.
    Køb IKKE en 2003 660SMC, den har lille kredsløb og skulle have tendens til plejlskader. Jeg ved dog ikke hvor veldokumenteret det er. Men 2004 og frem er 660SMC med dobbelkreds. 640'erne har haft dobbelkreds længere tid, hvor lang husker jeg ikke lige, men det er nok siden slutningen af 1990'erne.
    Et tip til en køber kunne være at forlange at sælger skruer den magnetiske oliedrænskrue i bunden af blokken ud (660SMC har to) og holder en finger i hullet, så ikke al olien løber ud, og giver dig skruen til besigtigelse. Hvis der er bittesmå spåner og glimmer, så kan det være hårdmetalspåner der kunne tyde på en plejlskade, så kører man sin vej igen, eller får en reduktion i prisen der svarer til en reparation af denne eventuelle skade. Hvis der ingenting er og olien ikke lige er skiftet, men en anelse snavset, så det tyder på at den faktisk har kørt med olien, så er det rigtig fint. Hvis der sidder en anelse meget, meget fint metalpulver, så kan det være helt normalt. Men lad dig ikke snyde, nogle gange stritter dette pulver ud på grund af megnetismen og ser meget dramatisk ud. Men hvis du så klemmer det sammen og det er pulver, så, som sagt, normalt ingen fare. Husk på at der ikke er magnet i oliepropperne på "almindelige" maskiner, derfor ser man selvfølgelig ikke dette fænomen her.
    Hvis sælger nægter denne manøvre, så ville jeg sige tak for i dag.
    God fornøjelse med det, det vil du ikke fortryde
    Jan


  • Alex A
    Alex A Tilmeldt:
    aug 2010

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #26   29. aug 2017 @KTM4ME
    Det er sgu helt i orden, jeg tog det bare som en åben debat, no worries smiley

    Fair nok, jeg tager dine ord for bedre ord, end nogle der har skrevet dårligt omkring det, uden at begrunde hvorfor de har skrevet som de har, omkring den sorte motor.

    Det er skam heller ike på motor/ringvej jeg har tænkt mig at køre. Dermed sagt, at det ikke kommer til at ske, men det er helt klart de små snoede veje der skal køres på. Alle kan sgu finde ud af at køre stærkt ligeud smiley Samt det er øre til øre smilet jeg også er ude efter! smiley
    Det var godt nok hurtigt man kan slide dem om, men så igen, det er jo en cykel der tiltaler man slider det ene dæk lang mere end det ander smiley

    Ahh okay, på den måde, så er alle de videoer jeg har set omkring olieskift været de store. Det giver mere mening så. Så skal jeg i hvert fald have mig en, som er fra 2004 og frem, det er helt sikkert.

    Fedt nok, altid rart med lidt tips til hvad man skal kigge efter og det vil jeg da helt sikkert spørge om.

    Jeg siger rigtig mange tak for inputs, og takker for den tid i har taget jer til at skrive jeres erfaringer, så en nybegynder kan få den bedste start muligt smiley

    Mvh Alex


  • #27   31. aug 2017 Der er en lækker Yamaha wr tilslag lige nu smiley

  • Alex A
    Alex A Tilmeldt:
    aug 2010

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #28   31. aug 2017 @Nicolai G - Ja jeg har godt set den. Men jeg skal desværre af med den cykel jeg har lige pt. Da den skal spæde til, ved køb af supermoto smiley Men den er sprød smiley

Kommentér på:
The Supermoto Experience

Annonce