1.950 visninger
|
Oprettet:
Aftale om registreringsafgiften på plads {{forumTopicSubject}}
Når detaljerne foreligger for MC'er, vil jeg poste et beregningsindlæg med betydningen for afgiften.
http://www.dr.dk/nyheder/politik/regeringen-og-dansk-folkeparti-lander-aftale-om-bilafgift
dec 2007
Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.240
feb 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 291
jun 2005
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 12 Svar: 271
Importørerne hævede da bare priserne
Personligt er jeg dog NOGET glad for jeg fik solgt min bil til eksport i dag - I DAG
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 72 MC-er: 10 Annoncer: 3 Emner: 162 Svar: 4.123
Ja, nu skal vi høre de næste X år: "Uha, nu har vi rigtig fået sat afgiften ned og revolutioneret måden vi beregner det på. Bilerne er blevet MEGET billigere". En bil koster jo stadig 2-3 gange prisen alligevel.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
"Parterne er enige om, at registreringsafgiften for motorcykler nedsættes, så den lave registreringsafgiftssats fremover udgør 85 pct. Samtidig forhøjes det høje skalaknæk for motorcykler til 58.400 kr. (2017-niveau)."
Så tilsyneladende umiddelbart -
0% af 0 - 9.600
85% af 9.600 - 58.400
150% af resten
dec 2007
Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.240
Nok en hel del for forhandlere af nyere/demo brugtbiler.
For mig betyder det intet, før jeg atter køber nyt - forhåbentligt til reduceret indkøbspris ift. nu - med mindre forhandlerne ENDNU EN GANG skummer afgiftsnedsættelsen i form af en avanceforhøjelse, så prisreduktionen reelt er minimal ift. i dag.
Men derved vil vi så IMHO (og forhåbentligt) i stigende grad se øget import!
- Du ved: EUSSR
feb 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 291
dec 2007
Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.240
- Og så kører karrusellen igen den forkerte vej for os...
Stop mig, hvis jeg har uret
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 85 MC-er: 2 Emner: 359 Svar: 1.307
Mere hvad det kommer til at betyde af besparelse, det kan jeg ikke lige regne ud. Fx en cykel til 200K som er normalt snart
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
Fra aftaleteksten -
https://www.regeringen.dk/nyheder/aftale-om-ny-registreringsafgift/
"For motorcykler udgør afgiften 0 pct. af motorcyklens afgiftspligtige værdi under 9.600 kr., 105 pct. af motorcyklens afgiftspligtige værdi på 9.600-33.600 kr. (2017-niveau), og 150 pct. af værdien derover.
Parterne er enige om, at registreringsafgiften for motorcykler nedsættes, så den lave registreringsafgiftssats fremover udgør 85 pct. Samtidig forhøjes det høje skalaknæk for motorcykler til 58.400 kr. (2017-niveau). "
Hvis ovenstående holder, vil en ABS-model med en nypris i dag (den nuværende afgiftsmodel) på 100.000 eks. reg-afgift ha' en nypris på -
Nypris = 100.000 + ((100.000-4.165) - 33.600) * 1,5 + (33.600 - 9.600) * 1,05 = 211.203
Den samme cykel vil med den nye afgiftsmodel ha' en nypris på -
Nypris = 100.000 + ((100.000-4.165) - 58.400) * 1,5 + (58.400 - 9.600) * 1,05 = 197.633
Altså en forskel på ca. 13.570 under de givne forudsætninger.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 82 MC-er: 9 Emner: 240 Svar: 20.530
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
Før, dvs den er inkl i AV = afgiftspligtig værdi (og ja, det betyder, at man betaler reg.afgift af momsen)
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 82 MC-er: 9 Emner: 240 Svar: 20.530
maj 2017
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 44
http://www.magacin.dk/motorcykler/registreringsafgift-hvor-meget-billigere-bliver-motorcykler/ar8441/
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 82 MC-er: 9 Emner: 240 Svar: 20.530
"Tro ikke på alt magacin skriver, tro ikke på alt magacin skriver, tro ikke på alt magacin skriver"
Og husk det inden du linker til en artikel derfra igen.
Man betaler ikke moms af afgiften. Se §8
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=192648
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 85 MC-er: 2 Emner: 359 Svar: 1.307
maj 2017
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 44
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
Nypris = 100.000 + ((100.000 - 4.165) - 58.400) * 1,5 + (58.400 - 9.600) * 1,05 = 197.633
Skulle ha' været -
Nypris = 100.000 + ((100.000 - 4.165) - 58.400) * 1,5 + (58.400 - 9.600) * 0,85 = 197.633
Det ændrer altså ikke resultatet.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 82 MC-er: 9 Emner: 240 Svar: 20.530
Nypris = 100.000 + ((100.000-4.165) - 33.600) * 1,5 + (33.600 - 9.600) * 1,05 = 211.203
Jeg får det til at blive 218.552,50
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 82 MC-er: 9 Emner: 240 Svar: 20.530
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
Jow du har ret, beklager (brugte af gammel vane den forrige værdi for skalaknæk 2, men fint, at nogle regner efter/kontrollerer )
Så det bliver altså en forskel på ca 20.920 i stedet
Jeg laver lige et par eksempler mere (folk opfordres til selv at regne efter)
jun 2008
Følger: 19 Følgere: 62 MC-er: 12 Annoncer: 19 Emner: 53 Svar: 528
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
Nej, det vil den ikke blive, reglerne er for nye cykler, jeg vil opdatere afgiftsformlerne for brugte cykler senere (jeg har ikke tid nu).
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
Nypris i dag 50.000 for en ABS-model (AV= 31.441)
Nypris med ny model = 31.441 + (31.441 - 4.165 - 9.600) * 0,85 = 46.466
Besparelse 3.534
------------------------------------------------------
Nypris i dag 100.000 for en ABS-model (AV= 52.579)
Nypris med ny model = 52.579 + (52.579 - 4.165 - 9.600) * 0,85 = 85.571
Besparelse 14.429
------------------------------------------------------
Nypris i dag 200.000 for en ABS-model (AV= 92.579)
Nypris med ny model = 92.579 + (92.579 - 4.165 - 58.400) * 1,5 + (58.400-9.600) * 0,85 = 179.080
Besparelse 20.920
------------------------------------------------------
Nypris i dag 300.000 for en ABS-model (AV= 132.579)
Nypris med ny model = 132.579 + (132.579 - 4.165 - 58.400) * 1,5 + (58.400-9.600) * 0.85 = 279.080
Besparelse 20.920
(alle cykler med en nypris over 124.965 vil få en besparelse på 20.920)
Som tidligere skrevet, så opfordres folk til selv at regne efter....
okt 2004
Følger: 23 Følgere: 27 MC-er: 4 Emner: 64 Svar: 987
https://www.facebook.com/KawasakiDanmark/
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
Uden at set alle nedsættelserne igennem, ser det ud til, at Kawasaki dermed sender dem 100% videre til kunderne, i det mindste for 2017-modellerne.
dec 2007
Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.240
http://www.dr.dk/nyheder/indland/ny-aftale-saadan-kommer-registreringsafgiften-til-fungere
NB! Jeg aner ikke, om det er korrekt eller ej
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
Det er måske nok mere, om det er relevant i en MC-gruppe, da bilafgift og MC-afgift er 2 forskellige ting.
maj 2017
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 44
jun 2017
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 33
Nu 114995 kr. Suzuki scorer vist afgiften til sig selv. Dårlig stil :'(.
dec 2007
Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.240
Se'følli'!
Men din tråd omhandler jo i #1 med linket fra DR, at bilafgiften nu er forhandlet på plads
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
*LOL*
Jaaaah, men i teksten fremgår det vist ret tydeligt , at fokus (mit) udelukkende/primært er MC'er, og at linket blot skulle angive, at en aftale var på vej, ikke hvad bilafgifterne bliver.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
Well - endnu en grund til at gå uden om Suzuki
dec 2007
Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.240
Vejret er trods alt fint - på trods af finurlige beregninger fra meteorologerne
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
He-he, jeg ved rent faktisk godt, hvad Obsessive Compulsive Disorder er, og lige "det" plejer jeg nu ikke lige at blive beskyldt for, måske snarere det modsatte - Og ja alt er (også) godt her hos mig, biler interesserer mig bare generelt ikke ret meget, og endnu mindre i MCG.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 82 MC-er: 9 Emner: 240 Svar: 20.530
feb 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 291
Gælder det også for ny registrerede motorcykler?
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
Det er alene den grønne ejerafgift på nye biler, der sættes op. Vægtafgift, som MC betaler, berøres ikke.
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 639
Nu kan de jo bare sætte deres priser op, som de er i andre lande, hvorved dansken ikke kommer til at spare en skid. Tværtimod stiger vægtafgiften....
Så i sidste ende, bliver det bare endnu dyrere at være dansker.
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 72 MC-er: 10 Annoncer: 3 Emner: 162 Svar: 4.123
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
Det er da bestemt en risiko, men det vil jo afhænge af en del faktorer, f.eks størrelsen af "danskerrabatten" om prisen kan skrues op eller ej og hvor meget af importøren, ellers er der jo risikoen for parallelimport.
For MC'er er der for en dels vedkommende så godt som ingen rabat, prisen ex moms på f.eks en Kawasaki H2 Carbon er således ca. den samme i såvel DE som DK (ex reg.afgift+moms) nemlig ca. 205-206.000, og i udlandet kan man ofte finde tilbud under vejlende nypriser.
Af de artikler jeg har læst i den sidste uges tid, er der nogen uenighed om og i hvilken grad det vil ske, så man bør måske se mere nuanceret på det.
dec 2007
Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.240
Det vil godtnok underminere brugtlagrene for en tid, men vil motivere til at investere på den lange bane. Gør man derimid ikke det, vil priserne, som STAUFFENBERG skriver, kravle op igen
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 82 MC-er: 9 Emner: 240 Svar: 20.530
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
Og de burde begge være havnet på 85.567, så vidt jeg lige kan regne hurtigt ud.
Men det er vel egentlig heller ikke særligt overraskende, som det også fremgår af ovenstående, så giver nogle det hele videre, mens andre (tilsyneladende?) snupper noget til sig selv, i det mindste i 2017, og det kan man så selv tjekke efter, hvem der gør hvad på hvilke modeller.
Men måske det er mere interessant, hvad der sker i 2018, for det er ikke helt så nemt at gennemskue.
jun 2008
Følger: 19 Følgere: 62 MC-er: 12 Annoncer: 19 Emner: 53 Svar: 528
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
Jow det gør det skam, for man kan få helt præcist hvilken procentdel af handelsprisen afgiften udgør, når man kender nyprisen. Det der er det store usikkerhedsmoment er så den vurderede handelspris, og der har du helt ret, PC40'erne bliver vurderet som vinden blæser af SKAT, og det må man bare leve med, at det bliver usikkert for netop den model - eller klage over inkonsistensen. Til gengæld er der en mængde cykler, hvor der ikke er nogen usikkerhed på den vurderede handelspris, nemlig alle cyklerne på niveaulisterne, hvor handelspriserne er def. for 3 mdrs perioder, og skal bruges, når de foreligger. Selv på en del cykler som ikke er på niveaulisterne, er handelspriserne nogenlunde konsistente.
Man skal dog også kunne læse DMR korrekt, for nogle af de cykler der afviger meget, kan være specialtilfælde som f.eks genopbygninger, speciel brug eller andet, som dermed ikke bliver repræsentative for det man ønsker at vide, så de skal sorteres fra.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 82 MC-er: 9 Emner: 240 Svar: 20.530
Til 2018 er der sket en stigning i kurserne af fremmed valuta, så priserne igen får et nøk op.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
Fuldstændig enig, de burde koste nøjagtig det samme, og var det mig som kunde til en af de cykler, ville jeg da afgjort spørge til forklaring på det fænomen
jun 2008
Følger: 19 Følgere: 62 MC-er: 12 Annoncer: 19 Emner: 53 Svar: 528
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
Jow, det er det.
Hvis du kunne få det på skrift, så ville jeg faktisk klage, for det må de egentlig ikke, de skal vurdere hele markedet, også private annoncer (hvis der er nogen), og skære de dyreste og billigste fra. Men nogle gange bliver det sådan, og andre gange er det nemt at se, at det bestemt ikke er sådan de har gjort, det er en bl.a en af fordelene ved niveaulisterne.
Her er, hvad de selv skriver om dannelsen af priserne på niveaulisterne -
"SKAT tager udgangspunkt i annoncerede priser, og anvender følgende principper ved niveau-fastsættelse:
Dyreste og billigste tages ikke med (afvigende priser).
Lave priser. Der tages hensyn til afhentningstilbud, uden syn og uden afgift.
Høje priser. Der tages hensyn til priser, der er over 3 måneder gamle (lange liggetider), mærkeforhandleres egne modeller (typisk dyrere køretøjer, bl.a. pga. udvidede garantiordninger mv.).
Fradrag på 5 % for gennemsnitlig opnåelig rabat.
Tillæg/fradrag for afvigende kilometertal efter beregning. Køretøjer med væsentligt afvigende km-tal vægtes ikke. (Gælder normalt ikke MC)
Tillæg/fradrag for udstyr (skønnet ud fra detailteksten på de annoncerede køretøjer). Køretøjer med væsentligt afvigende udstyr vægtes ikke. (Gælder normalt ikke MC)
Specielt ved ældre modeller. Der skeles til private annoncer.
Specielt vedrørende nye modeller: Der skeles til nypriser, mindstebeskatningspriser og opnåelige rabatter.
Der tilstræbes et vist ensartet "prisflow" i prisniveauerne, både mellem de enkelte årgange, og mellem de forskellige modeller på den enkelte liste."
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
Men sig mig lige en gang George. Er det nu også det, de har gjort på din vurdering? Fik du ikke en handelsprisvurdering på 80.000 på din 07 PC40?
(Den sidste i DMR er vurderet til 80.000 i handelspris)
Gennemsnitsprisen af de 5 dyreste forhandlerannoncer for 07 PC40'ere på 123mc.dk får jeg til 92.500.
jun 2008
Følger: 19 Følgere: 62 MC-er: 12 Annoncer: 19 Emner: 53 Svar: 528
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
OK men 80 (87 i første omgang) er så stadig en god del under gennemsnitsprisen af de dyreste forhandlerannoncer, så selv om de måske siger det, er det reelt ikke det, de har brugt.
Nå anyway, selv med en uændret handelspris på 80, vil du alligevel spare ca. 3.618 alene pga de nye afgiftsregler efter 3. okt.
Afgift = (0,6 - 18.448/184.999) * 80.000 = 40.022
Kan det hjælpe lidt på humøret?
jun 2008
Følger: 19 Følgere: 62 MC-er: 12 Annoncer: 19 Emner: 53 Svar: 528
dec 2007
Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.240
Hvordan kan du benytte Kr. 80.000,-, efter de nye afgiftssatser træder i kraft?
Så vil afgiften jo netop holdes kunstigt oppe på brugte køretøjer. Det beløb bør, hvis ret skal være ret, være tilsvarende mindre
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
Det gør jeg såmænd heller ikke, men da jeg ikke ved, om handelsprisen falder og i givet fald hvor meget, skulle det illustrere, at alene pga afgiftsnedsættelsen vil afgiften falde, selv i det tilfælde, at handelsprisen skulle forblive uændret. Skulle den falde, vil afgiften yderligere falde (hvilket markedet vil afgøre) med 500 kr for hver 1000 kr handelsprisen falder under de 80.000
Man kan så sige, at i et perfekt fungerende marked med et stort antal cykler af pågældende model, burde handelsprisen falde med ca. 9000, hvis det skulle være proportionelt, men det er så ikke lige tilfældet med en 07 PC40, hvilket også er en af grundene til, at SKAT's vurderinger historisk på den model har svinget en del. En anden er, at selv om en ny cykel med en nypris på 184.999 som PC40'eren havde da den var ny, burde falde med ca. 21000, så er det jo langt fra sikkert tilfældet, da importøren/forhandleren evt. scorer en (ukendt) del af det beløb i nogle af tilfældene. Derfor bliver det lidt teoretisk at tale om på 10 år gamle cykler i et uperfekt marked som det danske og derfor nøjedes jeg med den del man kan sige noget præcist om.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
"jeg tror, at de nye cykler der står hos forhandlerne nu, får det fulde fradrag af den nye afgift"
Som du bl. a kan se af #36 og #49, er det bestemt ikke altid tilfældet, man kan relativt nemt selv regne ud (modelspecifikt), hvem der giver 100%, og hvem der ikke gør.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
Mht dem der står i butikken, f.eks hos MP-motorcykler, gives stort set hele afgiftslettelsen på nogle Suzuki'er, mens andre er relativt langt fra, så helt 100% mærkespecifikt er det tilsyneladende ikke (mere modelspecifikt) for alle.
Mht 2018-modeller tror jeg også, det kommer til at variere lidt afhængig af model, om og hvor meget det bliver muligt for importør/forhandler at snuppe selv - se iøvrigt #47
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 72 MC-er: 10 Annoncer: 3 Emner: 162 Svar: 4.123
http://finans.dk/erhverv/ECE9947062/bilforhandlere-glemmer-at-give-afgiftsrabat/?ref=eblistermest&ctxref=ext
dec 2007
Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.240
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 72 MC-er: 10 Annoncer: 3 Emner: 162 Svar: 4.123
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
Bilforhandling er et liberalt erhverv.
Men i øvrigt er det ikke særlig overraskende, samme problematik som ved tidligere nedsættelser. Man skal derudover huske at skille tingene ad, der er ikke noget til hinder for, at forhandler/importør indirekte "snupper" noget af afgiftslettelsen ved at sætte prisen før afgift op, inden der handles (som det fremgår gives der ikke den fulde afgiftsnedsættelse på alle MC-modeller, svarende til uændret AV). Men er der givet den fulde afgiftslettelse (som f.eks Kawasaki gør), så skal den også gives videre til kunden, så man skal sikre sig kontraktmæssigt, at en efterreg. som udbetales til forhandleren, også sendes fuldt ud videre til kunden. Alle værktøjer for at foretage de relevante beregninger findes i MCG.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
Hvordan vil du så forklare prisen på de cykler, hvor prisen ikke er faldet svarende til den fulde nedsættelse ved en uændret AV? Der må AV nødvendvis også være steget. Der er vel ikke noget tilbehør på en std. cykel fra importøren?
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.635
Så har du ikke forstået hvad AV er, det er nemlig forhandler/importørpris inkl moms, tvungen avance og alle andre tillæg (men minus reg. afgift), så en højere forhandler/importørpris giver en højere AV. Ellers må du lige forklare eksemplet i #49 (hvis ikke det skyldes forskel i AV).
Aftale om registreringsafgiften på plads