{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aftale om registreringsafgiften på plads
  • #1   21. sep 2017 Nu er der, så vidt jeg ser det, temmeligt mange autoforhandlere, der med ét har fået nedskrevet deres egenkapital gennem værdifald på brugte køretøjer!

  • #2   21. sep 2017 Det ser ud til at det betyder ca. 5000kr mindre i afgift på de fleste motorcykler

  • #4   21. sep 2017 #2: Og hvilket forskel gør DET så lige. I 1995 sænkede Brian Mikkelsen også afgiften på MC'er med 5.000. Året efter var de oppe på samme pris.

    Importørerne hævede da bare priserne smiley

    Personligt er jeg dog NOGET glad for jeg fik solgt min bil til eksport i dag - I DAG smiley


  • #5   21. sep 2017 Det er en joke.

    Ja, nu skal vi høre de næste X år: "Uha, nu har vi rigtig fået sat afgiften ned og revolutioneret måden vi beregner det på. Bilerne er blevet MEGET billigere". En bil koster jo stadig 2-3 gange prisen alligevel.


  • #6   21. sep 2017 Politiken melder -

    "Parterne er enige om, at registreringsafgiften for motorcykler nedsættes, så den lave registreringsafgiftssats fremover udgør 85 pct. Samtidig forhøjes det høje skalaknæk for motorcykler til 58.400 kr. (2017-niveau)."

    Så tilsyneladende umiddelbart -

    0% af 0 - 9.600
    85% af 9.600 - 58.400
    150% af resten


  • #8   21. sep 2017 #4:
    Nok en hel del for forhandlere af nyere/demo brugtbiler.
    For mig betyder det intet, før jeg atter køber nyt - forhåbentligt til reduceret indkøbspris ift. nu - med mindre forhandlerne ENDNU EN GANG skummer afgiftsnedsættelsen i form af en avanceforhøjelse, så prisreduktionen reelt er minimal ift. i dag.
    Men derved vil vi så IMHO (og forhåbentligt) i stigende grad se øget import!
    - Du ved: EUSSR smiley


  • #9   21. sep 2017 Hvis det er rigtigt, så er det faktisk en betydelig nedsættelse af afgiften på halv dyre motorcykler

  • #11   21. sep 2017 I min verden er det ikke nok, hvis man blot nedsætter registreringsafgiften. Ved indregistrering af køretøjer, bør man ligeledes nedsætte (læs gennemtvinge) værdifastsættelserne tilsvarende. Ellers vil priserne atter blive skruet op med øget afgiftsindtægt til følge for statens vedkommende.
    - Og så kører karrusellen igen den forkerte vej for os...

    Stop mig, hvis jeg har uret smiley


  • #12   21. sep 2017 Hvad hedder det i dag?

    Mere hvad det kommer til at betyde af besparelse, det kan jeg ikke lige regne ud. Fx en cykel til 200K som er normalt snart


  • #13   21. sep 2017 #12

    Fra aftaleteksten -

    https://www.regeringen.dk/nyheder/aftale-om-ny-registreringsafgift/

    "For motorcykler udgør afgiften 0 pct. af motorcyklens afgiftspligtige værdi under 9.600 kr., 105 pct. af motorcyklens afgiftspligtige værdi på 9.600-33.600 kr. (2017-niveau), og 150 pct. af værdien derover.

    Parterne er enige om, at registreringsafgiften for motorcykler nedsættes, så den lave registreringsafgiftssats fremover udgør 85 pct. Samtidig forhøjes det høje skalaknæk for motorcykler til 58.400 kr. (2017-niveau). "

    Hvis ovenstående holder, vil en ABS-model med en nypris i dag (den nuværende afgiftsmodel) på 100.000 eks. reg-afgift ha' en nypris på -

    Nypris = 100.000 + ((100.000-4.165) - 33.600) * 1,5 + (33.600 - 9.600) * 1,05 = 211.203

    Den samme cykel vil med den nye afgiftsmodel ha' en nypris på -

    Nypris = 100.000 + ((100.000-4.165) - 58.400) * 1,5 + (58.400 - 9.600) * 1,05 = 197.633

    Altså en forskel på ca. 13.570 under de givne forudsætninger.


  • #14   21. sep 2017 #13: bliver momsen lagt på før eller efter afgiften?

  • #15   21. sep 2017 #14

    Før, dvs den er inkl i AV = afgiftspligtig værdi (og ja, det betyder, at man betaler reg.afgift af momsen)


  • #16   21. sep 2017 #15: ok. Kunne ikke huske om man betalte afgift af momsen, eller moms af afgiften

  • #18   22. sep 2017 Ole J: Gentag after mig:
    "Tro ikke på alt magacin skriver, tro ikke på alt magacin skriver, tro ikke på alt magacin skriver"
    Og husk det inden du linker til en artikel derfra igen.
    Man betaler ikke moms af afgiften. Se §8
    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=192648


  • #19   22. sep 2017 Spændt på at se om priserne så ændrer sig eller om importøren tager den

  • #20   22. sep 2017 Jeg kan se at de åbenbart selv har slettet den del af deres artikel.

  • #21   22. sep 2017 Der har desværre indsneget sig en tastefejl i #13

    Nypris = 100.000 + ((100.000 - 4.165) - 58.400) * 1,5 + (58.400 - 9.600) * 1,05 = 197.633

    Skulle ha' været -

    Nypris = 100.000 + ((100.000 - 4.165) - 58.400) * 1,5 + (58.400 - 9.600) * 0,85 = 197.633

    Det ændrer altså ikke resultatet.


  • #22   22. sep 2017 Er der ikke også en regnefejl her?:
    Nypris = 100.000 + ((100.000-4.165) - 33.600) * 1,5 + (33.600 - 9.600) * 1,05 = 211.203

    Jeg får det til at blive 218.552,50


  • #23   22. sep 2017 #20: Påstår du virkelig, at Magacin bare sletter g redigerer i deres "artikler" når de har lavet en fejl?

  • #24   22. sep 2017 #22

    Jow du har ret, beklager (brugte af gammel vane den forrige værdi for skalaknæk 2, men fint, at nogle regner efter/kontrollerer smiley )

    Så det bliver altså en forskel på ca 20.920 i stedet smiley

    Jeg laver lige et par eksempler mere (folk opfordres til selv at regne efter)


  • #25   22. sep 2017 Jeg fik min cbr600rr fra 07 med ny pris på 184999 vurderet fra skat til 43500 i afgift en uge siden og dvs. at nu afgiften bliver ca. 30000 kr. ?

  • #26   22. sep 2017 #25

    Nej, det vil den ikke blive, reglerne er for nye cykler, jeg vil opdatere afgiftsformlerne for brugte cykler senere (jeg har ikke tid nu).


  • #28   22. sep 2017 Et par eksempler mere, såfremt de tidligere nævnte forudsætninger holder -


    Nypris i dag 50.000 for en ABS-model (AV= 31.441)
    Nypris med ny model = 31.441 + (31.441 - 4.165 - 9.600) * 0,85 = 46.466

    Besparelse 3.534
    ------------------------------------------------------

    Nypris i dag 100.000 for en ABS-model (AV= 52.579)
    Nypris med ny model = 52.579 + (52.579 - 4.165 - 9.600) * 0,85 = 85.571

    Besparelse 14.429

    ------------------------------------------------------

    Nypris i dag 200.000 for en ABS-model (AV= 92.579)
    Nypris med ny model = 92.579 + (92.579 - 4.165 - 58.400) * 1,5 + (58.400-9.600) * 0,85 = 179.080


    Besparelse 20.920

    ------------------------------------------------------

    Nypris i dag 300.000 for en ABS-model (AV= 132.579)
    Nypris med ny model = 132.579 + (132.579 - 4.165 - 58.400) * 1,5 + (58.400-9.600) * 0.85 = 279.080

    Besparelse 20.920

    (alle cykler med en nypris over 124.965 vil få en besparelse på 20.920)

    Som tidligere skrevet, så opfordres folk til selv at regne efter....


  • #31   22. sep 2017 Her er ændringerne som det bliver for Kawasaki hvis lovforslaget vedtages


    https://www.facebook.com/KawasakiDanmark/


  • #32   22. sep 2017 #31

    Uden at set alle nedsættelserne igennem, ser det ud til, at Kawasaki dermed sender dem 100% videre til kunderne, i det mindste for 2017-modellerne.


  • #33   22. sep 2017 Her er et glimragende eksempel på, hvordan afgiften fungerer i fremtiden:

    http://www.dr.dk/nyheder/indland/ny-aftale-saadan-kommer-registreringsafgiften-til-fungere

    NB! Jeg aner ikke, om det er korrekt eller ej smiley smiley


  • #34   22. sep 2017 #33

    Det er måske nok mere, om det er relevant i en MC-gruppe, da bilafgift og MC-afgift er 2 forskellige ting.

    smiley


  • #35   23. sep 2017 #23 det må være konklusionen ja. Der stod næsten ordret at man betaler moms af afgiften

  • #36   23. sep 2017 Suzuki gsx 1250 fa . Tidligere pris 124995.
    Nu 114995 kr. Suzuki scorer vist afgiften til sig selv. Dårlig stil :'(.


  • #37   23. sep 2017 #34:
    Se'følli'!
    Men din tråd omhandler jo i #1 med linket fra DR, at bilafgiften nu er forhandlet på plads smiley


  • #38   23. sep 2017 #37

    *LOL*

    Jaaaah, men i teksten fremgår det vist ret tydeligt , at fokus (mit) udelukkende/primært er MC'er, og at linket blot skulle angive, at en aftale var på vej, ikke hvad bilafgifterne bliver. smiley


  • #39   23. sep 2017 #36

    Well - endnu en grund til at gå uden om Suzuki smiley smiley


  • #40   23. sep 2017 Sorry, hvis jeg har prikket til din OCD. Håber alt bliver godt igen? smiley
    Vejret er trods alt fint - på trods af finurlige beregninger fra meteorologerne smiley


  • #41   23. sep 2017 #40

    He-he, jeg ved rent faktisk godt, hvad Obsessive Compulsive Disorder er, og lige "det" plejer jeg nu ikke lige at blive beskyldt for, måske snarere det modsatte - Og ja alt er (også) godt her hos mig, biler interesserer mig bare generelt ikke ret meget, og endnu mindre i MCG.


  • #42   23. sep 2017 #40: CDO

  • #43   23. sep 2017 Jeg har læst at den årlige afgift går op få nye biler, som en del af finanseringen
    Gælder det også for ny registrerede motorcykler?


  • #44   24. sep 2017 #43

    Det er alene den grønne ejerafgift på nye biler, der sættes op. Vægtafgift, som MC betaler, berøres ikke.


  • #45   27. sep 2017 Bilproducenterne har altid solgt biler i Danmark til underpris, på grund af de høje skatter.
    Nu kan de jo bare sætte deres priser op, som de er i andre lande, hvorved dansken ikke kommer til at spare en skid. Tværtimod stiger vægtafgiften....
    Så i sidste ende, bliver det bare endnu dyrere at være dansker.


  • #46   27. sep 2017 45> Du rammer plet. Det er PRÆCIST de to ting, der kommer til at ske.

  • #47   27. sep 2017 #45 og #46

    Det er da bestemt en risiko, men det vil jo afhænge af en del faktorer, f.eks størrelsen af "danskerrabatten" om prisen kan skrues op eller ej og hvor meget af importøren, ellers er der jo risikoen for parallelimport.

    For MC'er er der for en dels vedkommende så godt som ingen rabat, prisen ex moms på f.eks en Kawasaki H2 Carbon er således ca. den samme i såvel DE som DK (ex reg.afgift+moms) nemlig ca. 205-206.000, og i udlandet kan man ofte finde tilbud under vejlende nypriser.

    Af de artikler jeg har læst i den sidste uges tid, er der nogen uenighed om og i hvilken grad det vil ske, så man bør måske se mere nuanceret på det. smiley


  • #48   27. sep 2017 Den eneste måde hvorpå vi kan holde niveauet nede på både brugte og nye køretøjer er IMHO, at SKAT helt bevidst holder niveauet for pris- og værdifastsættelse nede. Det gælder i høj grad også "listekøretøjer"!
    Det vil godtnok underminere brugtlagrene for en tid, men vil motivere til at investere på den lange bane. Gør man derimid ikke det, vil priserne, som STAUFFENBERG skriver, kravle op igen smiley


  • #49   27. sep 2017 Honda vt750c og NC750x kostede begge 99.995kr før. Nu koster den ene 94.995 og den anden 86.995.

  • #50   27. sep 2017 #49

    Og de burde begge være havnet på 85.567, så vidt jeg lige kan regne hurtigt ud. smiley

    Men det er vel egentlig heller ikke særligt overraskende, som det også fremgår af ovenstående, så giver nogle det hele videre, mens andre (tilsyneladende?) snupper noget til sig selv, i det mindste i 2017, og det kan man så selv tjekke efter, hvem der gør hvad på hvilke modeller.

    Men måske det er mere interessant, hvad der sker i 2018, for det er ikke helt så nemt at gennemskue.


  • #51   27. sep 2017 Det nytter ikke at lever så præcise regning for så skat satter afgiften som det passer dem fx. fra deres tidligere vurdering på en cbr600rr pc40 fra samme årg. og næste sammen km.lægger afgiften fra 30 K vurderet til 50k i handelspris og til 48 K vurderet til 86K i handelspris

  • #52   27. sep 2017 #51

    Jow det gør det skam, for man kan få helt præcist hvilken procentdel af handelsprisen afgiften udgør, når man kender nyprisen. Det der er det store usikkerhedsmoment er så den vurderede handelspris, og der har du helt ret, PC40'erne bliver vurderet som vinden blæser af SKAT, og det må man bare leve med, at det bliver usikkert for netop den model - eller klage over inkonsistensen. Til gengæld er der en mængde cykler, hvor der ikke er nogen usikkerhed på den vurderede handelspris, nemlig alle cyklerne på niveaulisterne, hvor handelspriserne er def. for 3 mdrs perioder, og skal bruges, når de foreligger. Selv på en del cykler som ikke er på niveaulisterne, er handelspriserne nogenlunde konsistente.

    Man skal dog også kunne læse DMR korrekt, for nogle af de cykler der afviger meget, kan være specialtilfælde som f.eks genopbygninger, speciel brug eller andet, som dermed ikke bliver repræsentative for det man ønsker at vide, så de skal sorteres fra.


  • #53   27. sep 2017 #50: Ja, men når nu begge modeller er fra samme mærke, så burde de stadig koste det samme.
    Til 2018 er der sket en stigning i kurserne af fremmed valuta, så priserne igen får et nøk op.


  • #54   27. sep 2017 #53

    Fuldstændig enig, de burde koste nøjagtig det samme, og var det mig som kunde til en af de cykler, ville jeg da afgjort spørge til forklaring på det fænomen smiley


  • #55   27. sep 2017 Det har jeg nemlig gjort og så sagde de at de tager det 5-6 dyreste mc kun fra forhandlere ( mc huset ) og så regner de afgiften. Er det ikke sindssyg ?

  • #56   27. sep 2017 #55

    Jow, det er det.

    Hvis du kunne få det på skrift, så ville jeg faktisk klage, for det må de egentlig ikke, de skal vurdere hele markedet, også private annoncer (hvis der er nogen), og skære de dyreste og billigste fra. Men nogle gange bliver det sådan, og andre gange er det nemt at se, at det bestemt ikke er sådan de har gjort, det er en bl.a en af fordelene ved niveaulisterne.

    Her er, hvad de selv skriver om dannelsen af priserne på niveaulisterne -

    "SKAT tager udgangspunkt i annoncerede priser, og anvender følgende principper ved niveau-fastsættelse:

    Dyreste og billigste tages ikke med (afvigende priser).

    Lave priser. Der tages hensyn til afhentningstilbud, uden syn og uden afgift.

    Høje priser. Der tages hensyn til priser, der er over 3 måneder gamle (lange liggetider), mærkeforhandleres egne modeller (typisk dyrere køretøjer, bl.a. pga. udvidede garantiordninger mv.).

    Fradrag på 5 % for gennemsnitlig opnåelig rabat.

    Tillæg/fradrag for afvigende kilometertal efter beregning. Køretøjer med væsentligt afvigende km-tal vægtes ikke. (Gælder normalt ikke MC)

    Tillæg/fradrag for udstyr (skønnet ud fra detailteksten på de annoncerede køretøjer). Køretøjer med væsentligt afvigende udstyr vægtes ikke. (Gælder normalt ikke MC)

    Specielt ved ældre modeller. Der skeles til private annoncer.

    Specielt vedrørende nye modeller: Der skeles til nypriser, mindstebeskatningspriser og opnåelige rabatter.

    Der tilstræbes et vist ensartet "prisflow" i prisniveauerne, både mellem de enkelte årgange, og mellem de forskellige modeller på den enkelte liste."



  • #57   27. sep 2017 #55

    Men sig mig lige en gang George. Er det nu også det, de har gjort på din vurdering? Fik du ikke en handelsprisvurdering på 80.000 på din 07 PC40?

    (Den sidste i DMR er vurderet til 80.000 i handelspris)

    Gennemsnitsprisen af de 5 dyreste forhandlerannoncer for 07 PC40'ere på 123mc.dk får jeg til 92.500.

    smiley


  • #58   27. sep 2017 I første omgang jeg fik vurderet til 87 og afgiften blev 47 Og så klage jeg til min behandler telefonisk næste dag fik jeg vurdert til 80 og afgiften til 43 . Jeg har ikke betalt den jeg venter til februar og søg på ny for den gælder kun 3 måneder deres vurdering, måske den kommer under 40 K med den ny afgifter

  • #59   27. sep 2017 #58

    OK men 80 (87 i første omgang) er så stadig en god del under gennemsnitsprisen af de dyreste forhandlerannoncer, så selv om de måske siger det, er det reelt ikke det, de har brugt.

    Nå anyway, selv med en uændret handelspris på 80, vil du alligevel spare ca. 3.618 alene pga de nye afgiftsregler efter 3. okt.

    Afgift = (0,6 - 18.448/184.999) * 80.000 = 40.022

    Kan det hjælpe lidt på humøret?

    smiley


  • #60   27. sep 2017 Jeg fik en lille nedsættelse pga. min mc blev købt som ny fra dansk forhandler i 2008 uden afgift og den blev brugt til road racing altså kun på bane,

  • #61   28. sep 2017 #59:
    Hvordan kan du benytte Kr. 80.000,-, efter de nye afgiftssatser træder i kraft?

    Så vil afgiften jo netop holdes kunstigt oppe på brugte køretøjer. Det beløb bør, hvis ret skal være ret, være tilsvarende mindre smiley


  • #62   28. sep 2017 #61

    Det gør jeg såmænd heller ikke, men da jeg ikke ved, om handelsprisen falder og i givet fald hvor meget, skulle det illustrere, at alene pga afgiftsnedsættelsen vil afgiften falde, selv i det tilfælde, at handelsprisen skulle forblive uændret. Skulle den falde, vil afgiften yderligere falde (hvilket markedet vil afgøre) med 500 kr for hver 1000 kr handelsprisen falder under de 80.000

    Man kan så sige, at i et perfekt fungerende marked med et stort antal cykler af pågældende model, burde handelsprisen falde med ca. 9000, hvis det skulle være proportionelt, men det er så ikke lige tilfældet med en 07 PC40, hvilket også er en af grundene til, at SKAT's vurderinger historisk på den model har svinget en del. En anden er, at selv om en ny cykel med en nypris på 184.999 som PC40'eren havde da den var ny, burde falde med ca. 21000, så er det jo langt fra sikkert tilfældet, da importøren/forhandleren evt. scorer en (ukendt) del af det beløb i nogle af tilfældene. Derfor bliver det lidt teoretisk at tale om på 10 år gamle cykler i et uperfekt marked som det danske og derfor nøjedes jeg med den del man kan sige noget præcist om.


  • #64   1. okt 2017 #63

    "jeg tror, at de nye cykler der står hos forhandlerne nu, får det fulde fradrag af den nye afgift"

    Som du bl. a kan se af #36 og #49, er det bestemt ikke altid tilfældet, man kan relativt nemt selv regne ud (modelspecifikt), hvem der giver 100%, og hvem der ikke gør.


  • #66   1. okt 2017 #65

    Mht dem der står i butikken, f.eks hos MP-motorcykler, gives stort set hele afgiftslettelsen på nogle Suzuki'er, mens andre er relativt langt fra, så helt 100% mærkespecifikt er det tilsyneladende ikke (mere modelspecifikt) for alle.

    Mht 2018-modeller tror jeg også, det kommer til at variere lidt afhængig af model, om og hvor meget det bliver muligt for importør/forhandler at snuppe selv - se iøvrigt #47


  • #68   14. okt 2017 Det er med bilforhandlere, som med Socialdemokrater... smiley smiley

  • #69   14. okt 2017 Det at regne et korrekt år ud for registering og regne den rigtige pris ud virker heller ikke for socialdemokrater smiley

  • #70   14. okt 2017 #68

    Bilforhandling er et liberalt erhverv. smiley

    Men i øvrigt er det ikke særlig overraskende, samme problematik som ved tidligere nedsættelser. Man skal derudover huske at skille tingene ad, der er ikke noget til hinder for, at forhandler/importør indirekte "snupper" noget af afgiftslettelsen ved at sætte prisen før afgift op, inden der handles (som det fremgår gives der ikke den fulde afgiftsnedsættelse på alle MC-modeller, svarende til uændret AV). Men er der givet den fulde afgiftslettelse (som f.eks Kawasaki gør), så skal den også gives videre til kunden, så man skal sikre sig kontraktmæssigt, at en efterreg. som udbetales til forhandleren, også sendes fuldt ud videre til kunden. Alle værktøjer for at foretage de relevante beregninger findes i MCG.


  • #72   14. okt 2017 #71

    Hvordan vil du så forklare prisen på de cykler, hvor prisen ikke er faldet svarende til den fulde nedsættelse ved en uændret AV? Der må AV nødvendvis også være steget. Der er vel ikke noget tilbehør på en std. cykel fra importøren?


  • #74   14. okt 2017 #73


    Så har du ikke forstået hvad AV er, det er nemlig forhandler/importørpris inkl moms, tvungen avance og alle andre tillæg (men minus reg. afgift), så en højere forhandler/importørpris giver en højere AV. Ellers må du lige forklare eksemplet i #49 (hvis ikke det skyldes forskel i AV).

    smiley


Kommentér på:
Aftale om registreringsafgiften på plads

Annonce