{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.815 visninger | Oprettet:

Afgiftsberegning (formler) ved import - Ny model. {{forumTopicSubject}}



I det gamle system beregnes afgiften 2017 på nye cykler som

0% af 0 - 9.600
105% af 9.600 - 33600
150% af resten

Af AV = afgiftspligtig værdi
ABS fradrag = 4.165 i AV

Hvilket giver anledning til flg for brugte cykler (import) -

Afgift = (0,6 - 10.080/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, nypris > 58.800)

Afgift = 21/41 * (1 - 9600/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, 9.600 < nypris < 58.800)

Afgift = 0 (for ikke-ABS, nypris < 9.600)

Afgift(ABS) = (0,6 - 10.080/(nypris-4.165)) * (1 - 4.165/nypris) * handelspris (for ABS, nypris > 62.965)

Afgift(ABS) = 21/41 * (1 - 9.600/(nypris-4.165)) * (1 - 4.165/nypris) * handelspris (for ABS, 13.765 < nypris < 62.965)

Afgift(ABS) = 0 (for ABS, nypris < 13.765)

I det nye system forudsat, at afgiften på nye cykler beregnes som -

0% af 0 - 9.600
85% af 9.600 - 58.400
150% af resten

Af AV = afgiftspligtig værdi
ABS fradrag = 4.165 i AV

Vil afgiften på brugte cykler (import) beregnes som -

Afgift = (0,6 - 18.448/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, nypris > 99.880)

Afgift = 17/37 * (1 - 9.600/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, 9.600 < nypris < 99.880)

Afgift = 0 (for ikke-ABS, nypris < 9.600)

Afgift(ABS) = (0,6 - 18.448/(nypris-4.165)) * (1 - 4.165/nypris) * handelspris (for ABS, nypris > 104.045)

Afgift(ABS) = 17/37 * (1 - 9.600/(nypris-4.165)) * (1 - 4.165/nypris) * handelspris (for ABS, 13.765 < nypris < 104.045)

Afgift(ABS) = 0 (for ABS, nypris < 13.765)

Med forbehold for tryk/regne og metodefejl smiley

Et eksempel for at illustrere princippet - en CBR600RR årg. 2007 (ikke ABS, nypris 184.999) -

I det gamle system -

Afgift = (0,6 - 10.080/184.999) * handelspris = 0,5455 * handelspris

Med andre ord, afgiften udgør 54,55% af den vurderede DK-handelspris.

I det nye system -

Afgift = (0,6 - 18.448/184.999) * handelspris = 0,5002 * handelspris

Med andre ord, afgiften udgør 50,02% af den vurderede DK-handelspris.

Ovenstående evident uden ansvar osv......


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Afgiftsberegning (formler) ved import - Ny model.
  • #1   23. sep 2017 når nu du har lavet sådan en fin udregning kan du så ikke sætte det ind i et excel regneark?
    Så tror jeg du vil få MEGET street credit smiley


  • #2   23. sep 2017 Så for at kunne bruge din opstilling, uden at være matematik professor, så siger du at man skal regne med at afgiften på en brugt mc ved import er ca 50,02% af gennensnits handelsprisen, af en tilsvarende dansk mc

  • #3   23. sep 2017 #2

    Nej, det er nu ikke lige det, jeg siger, det er blot et eksempel. Afgiftsprocenten (af handelsprisen) vil alene afhænge af nyprisen (og er altså fast for den enkelte model), og være forskellig for de forskellige modeller. Er nyprisen f.eks 50.000 for en ikke ABS bliver afgiften 37,12% af den vurderede handelspris i det nye system. Hvordan man så beregner denne afgiftsprocent, er det formlerne angiver.


  • #4   23. sep 2017 Hvornår træder det i kræft?

  • #5   23. sep 2017 #1

    Det kunne jeg nok godt, men for at være helt ærlig, så gider jeg ikke, andre skal dog være velkomne. Så må jeg leve uden den streetcredit. smiley

    Derudover er der en vis værdi i at ha' det samlet med formler, så man måske kan gennemskue principperne (og evt. kan påpege fejl, jeg retter gerne)


  • #7   23. sep 2017 #4

    Når lovforslaget fremsættes/vedtages, vist omkring 3. okt. SKAT vil formentlig bruge den gamle model noget længere, og så efterregulere - det har de i hvert fald gjort ved tidligere nedsættelser af afgiften.


  • #8   23. sep 2017 Hmm.....har kun formlen til at lave guld , som jeg arvede efter min tip tip tip oldefar . Men den er gammel , så sikkert ikke noget værd, .....til trods for at den stadig virker ... smiley smiley .

  • #10   24. sep 2017 #9

    Det er svært at spå, især om fremtiden.

    Men de vil formentlig uændret gøre som altid, vurdere markedet for deres handelspris helt aktuelt og så anvende den nye beregningsmetode, når de en gang får den implementeret lidt senere i 2017/i 2018 (selv med uændrede handelspriser vil afgiften alene af den grund falde). På nogle af de nyeste cykler vil handelspriserne falde nærmest momentant, da de ellers risikerer at blive dyrere (eller for tæt på) helt nye cykler, bl.a afhængig af om forhandler/importør lader afgiftsnedsættelserne slå helt igennem eller ej. Det vil gælde, når der er et marked i DK for den pågældende cykel. Hvis der ikke er det, og de i stedet bruger std-nedskrivninger fra den juridiske vejledning, vil de antagelig give lidt "ekstra" i forhold til de listede nedskrivningsprocenter (det har de gjort før). Mht niveaulisterne er billedet lidt mere speget, for dels er mange af cyklerne lidt ældre, og så vil handelspriserne påvirkes i noget mindre grad eller slet ikke, og dels er den gruppe, der står for listerne ikke specielt aktiv, mange modeller er således ikke blevet reguleret i de sidste par år.

    Eller for at sige det kort, det vil variere afhængig af model og forholdene for denne model, så man vil nok ofte være bedst stillet med at se tiden lidt an.


  • #12   24. sep 2017 #11

    Der er altså noget, du har misforstået. smiley

    Man kan ikke fra handelsprisen slutte sig til afgiftsprocenten Y, det er alene nyprisen, der bestemmer den, for den helt generelle formel for alle brugte cykler er -

    Afgift = Y/100 * handelspris

    (Med andre ord vil afgiften i hele cyklens levetid udgøre den samme procentdel af cyklens handelspris, uanset hvad denne er.)

    Hvor Y er afgiftsprocenten (en funktion af nypris), som kan beregnes vha formlerne. Dette kan man plotte grafisk, som det fremgår af vedlagte graf, der plotter afgiftsprocenten som en funktion af nyprisen i det gamle system (øverste ikke-ABS, nederste ABS)

    SKAT beregner ikke afgiften som

    0% af 0 - 9.600
    105% af 9.600 - 33600
    150% af resten

    Af AV = afgiftspligtig værdi
    ABS fradrag = 4.165 i AV

    På brugte cykler, det gælder udelukkende for nye (i det gamle system). På brugte nedsættes beløbsgrænserne (skalaknækkene) proportionalt. Men det er i øvrigt slet ikke sådan, at afgiften beregnes på brugte, i stedet vurderes handelsprisen, og afgiften beregnes så ved afgiftsformlerne og AV kan derefter nemt angives ved AV = handelspris - afgift (altså i virkeligheden ved tilbageregning), det er altså ikke AV der vurderes, men handelspris og AV er således en teknisk beregnet størrelse på brugte cykler.


    profilbillede
  • #13   24. sep 2017 #11

    Lad os tage et par eksempler -

    Nypris 50.000 (ikke ABS) vil give

    Y(gammel) = 21/41 * (1 - 9600/50.000) * 100 = 41,39
    Y(ny) =17/37 * (1 - 9.600/50.000) * 100 = 37,12

    Nypris 100.000 (ikke ABS) vil give

    Y(gammel) = (0,6 - 10.080/100.00) * 100 = 49,92
    Y(ny) = (0,6 - 18.448/100.000) * 100 = 41,55

    Nypris 200.000 (ikke ABS) vil give

    Y(gammel) = (0,6 - 10.080/200.00) * 100 = 54,96
    Y(ny) = (0,6 - 18.448/200.000) * 100 = 50,78

    Y(ny) vil altid være mindre end Y(gammel) og afgiften dermed altid mindre i det nye system (med mindre altså, at handelsprisen rent faktisk skulle stige, af en eller anden mærkværdig grund). Faktisk kan man jo beregne forskellen i de 2 systemer (afgiftsbesparelsen for de cykler, hvor handelsprisen forbliver uændret) som -

    Afgiftsbesparelse = (Y(gammel) - Y(ny))/100 * handelspris

    F.eks for nypris 200.000 bliver afgiftsbesparelsen 4,18% af handelsprisen.


  • #16   24. sep 2017 #14

    Ja, jeg tror, at du har fat i det nu, men vi tager lige et eksempel for at illustrere princippet.

    En MC med nypris 100.000 i det gamle system. Da den var ny (handelspris = nypris) var afgiften =

    Afgift = (AV - 33.600) * 1,5 + (33.600 - 9.600) * 1,05

    Og nyprisen = AV + afgift

    Man bruger så afgiftsformlerne til at beregne afgiften, her

    Afgift = nypris - AV = (0,6 -10.080/100.000) * 100.000 = 49.920

    Og dermed AV = nypris - afgift = 50.080

    Ved tilbageregning.

    I hele cyklens levetid vil afgiften udgøre den samme procentdel af handelsprisen altså

    Afgift/handelspris = 49.920/100.00 = 0,4992

    Mao afgiften vil udgøre 49,92% af den vurderede handelspris ( i det gamle system)

    Tilsvarende vil den teknisk beregnede AV udgøre 50,08% af handelsprisen.


  • #17   24. sep 2017 # 15

    De bruger de nye regler ( når de træder i kraft) på den "gamle" nypris (nyprisen da cyklen blev indreg.)


  • #19   25. sep 2017 #18

    Jow, det har du, i hvert fald på de cykler, hvor handelsprisen ikke ændres, vil afgiften udgøre en mindre del og AV en større del af handelsprisen efter afgiftsændringen.

    Eks - nypris 100.000 på ikke-ABS da den blev ind.reg, handelspris brugt nu 50.000 giver -

    Gammel afgiftsmodel --> Afgift = 24.960 , AV = 25.040
    Ny afgiftsmodel --> Afgift = 20.776 , AV = 29.224


  • #21   25. sep 2017 #20

    Øhhh næh, der spares forskellen i afgift 24.960 - 20.776 = 4.184 i det nævnte eks.

    Hvad AV er, er jo egentlig revnende ligegyldigt, for den endelige samlede pris vil jo være afgiften plus, hvad cyklen har kostet i indkøb uden afgift, mens AV for brugte cykler som sagt er en teknisk beregnet størrelse og ikke udtryk for en egentlig vurdering (og dermed ikke indgår i totalprisen)

    smiley


  • #24   25. sep 2017 #23

    Arrrh come on smiley , det er altså ikke meningen, at jeg skal være afgiftsberegningsorgan. Alt du skal bruge, står jo i orig.-indlægget. smiley


    Men OK, så for denne ene gangs (og eksemplets) skyld (det bliver altså ikke noget, jeg ellers gør fast, heller ikke via PB, for det bliver en gigantisk tidsrøver så).

    Sidste år var reglerne jo lidt anderledes end de nugældende, da reglerne er blevet ændret siden.

    Så formlen de brugte dengang (som jeg også postede her i MCG) var -

    Afgift = (0,6 - 8646/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, nypris > 43.635)

    Eller afgift = (0,6 - 8646/149.999) * 80.000 = 43.389 (AV dermed teknisk beregnet til 36.611)

    I det system der foreslås (forudsat uændret handelspris, og at øvrige forudsætninger i orig.indlægget holder)

    Afgift = (0,6 - 18.448/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, nypris > 99.880)

    Eller afgift = (0,6 - 18.448/149.999) * 80.000 = 38.161 (AV dermed teknisk beregnet til 41.839)

    Eller om man vil 47,70% af den handelspris SKAT vurderer, mens det i 2016, da du fik din vurdering var 54,24%


  • #25   26. sep 2017 Som et lille kuriosum har jeg lavet en graf, der skal illustrere, hvor meget man sparer på de (ikke ABS) cykler, hvor man kender nyprisen, og hvor handelsprisen antages at være kendt og den samme før og efter ændringen ( lidt ældre cykler, f.eks en del af dem på niveaulisterne). Grafen angiver, hvor stor en del af handelsprisen i procent man sparer som funktion af nyprisen. Et par eks fra niveaulisterne -

    En SC44 (Fireblade) årg. 2000 (nypris 225.000, vurderet SKAT-handelspris ca. 50.500 ) vil man spare ca. 3,7% af handelsprisen på (ca. 1900 kr) ved import.

    En PC25 (CBR600F) årg. 1991 (nypris 90.000, vurderet SKAT-handelspris ca. 22.300) vil man spare ca. 7,8% af handelspris på (ca. 1.700) ved import.

    Kan evt bruges til at skabe sig et hurtigt overblik over, om en given import nu bedre kan svare sig i forhold til køb af en DK-cykel, hvis man ikke bryder sig om formler smiley


    profilbillede
  • #26   26. sep 2017 Har lige læst i aftaleteksten, at ABS-fradraget i AV bortfalder for biler, såfremt det også gælder for MC'er, vil formlerne for ABS-cykler bortfalde, og ikke-ABS fremover altså gælde for alle cykler, og dermed -


    Afgift = (0,6 - 18.448/nypris) * handelspris (nypris > 99.880)

    Afgift = 17/37 * (1 - 9.600/nypris) * handelspris (9.600 < nypris < 99.880)

    Afgift = 0 (for nypris < 9.600)

    Afgiftsprocenten Y af handelspris plottet som funktion af oprindelig nypris i det nye system i vedlagte graf.


    profilbillede
  • #28   27. sep 2017 #27

    Lyder rigtig godt smiley , har du evt en officiel kilde?


  • #30   27. sep 2017 OK - det fremgår ikke helt specifikt af aftaleteksten om det er det ene eller andet for MC, så derfor ville jeg gerne se noget fra mere officiel hold, men nevermind, lovforslaget kommer jo om mindre end en uge. Såfremt ABS-fradraget bevares uændret på 4.165 for MC, kan man analogt med #26 plotte flg. (nederste kurve ABS, øverste ikke-ABS, skulle det alligevel bortfalde gælder øverste for alle).

    profilbillede
  • #32   27. sep 2017 Først er de usikre og skriver, at de går ud fra, at det bortfalder, og dernæst opdaterer de med, at de har fra pålidelig kilde, at det fortsætter smiley . Så jeg tror personligt lige, at jeg vil afvente lovforslaget, men anyway har man mulighed for se konsekvenserne af begge muligheder i ovenstående...

  • #34   27. sep 2017 Jow da, jeg siger bestemt heller ikke, at det ikke passer, blot at jeg personligt gerne vil se noget mere officielt end fra en forhandler, inden jeg er ganske overbevist om, det er det ene eller det andet, f.eks lovteksten (hvis den var klar og nogen havde set den) eller en udtalelse fra en af aftalepartnerne, da jeg ikke har mulighed for at bedømme, hvad en "pålidelig" kilde er. Såmænd det hele... smiley

  • #35   30. sep 2017 Ud fra din formel og et stykke regneark kommer jeg frem til det her eksempel:
    uden abs
    ny pris 140000
    Handels pris 90000
    Nye beregning 38515,83 i afgift
    Gl. beregning 41914,28 i afgift
    Har jeg forstået det rigtig? For så har jeg mig et stykke regneark, der er vældig praktisk til en gang afgift beregning. smiley


  • #36   30. sep 2017 #35

    Jeg får -

    Afgift(gl) = (0,6 - 10.080/140.000) * 90.000 = 47.520
    Afgift(ny) = (0,6 - 18.448/140.000) * 90.000 = 42.141


  • #37   30. sep 2017 okay, så er den første linie afgift, og nr 2 av? for det er nr 2 jeg gik udfra. smiley

  • #38   30. sep 2017 #36

    Nej, det lyder lidt som om du blander tingene sammen - den første linie i #36 er afgiften i det gamle system (nugældende system) , den anden linie er afgiften i det nye system (det foreslåede system).

    Man behøver ikke AV (avgiftspligtig værdi) til at beregne afgift på brugte cykler, men man kan godt beregne den teknisk som

    AV = handelspris - afgift

    Her -

    AV(gl) = 90.000 - 47.520 = 42.480
    AV(ny) = 90.000 - 42.141 = 47.859

    Skal man bruge AV på brugte cykler til at beregne afgift med, skal skalaknækkene nedskrives proportionalt (dvs med 90.000/140.000), dvs for det eks du gav, til flg i det gamle system, afgiften kan beregnes som

    0% af 0 - 6.171
    105% af 6.171 - 21.600
    150% af resten

    Af AV

    Der giver -

    Afgift(gl) = (42.480-21.600) * 1,5 + (21.600-6.171) * 1,05 = 47.520

    (altså præcis den samme afgift som i #36)

    Men igen som sagt, behøver man ikke AV for brugte cykler, det eneste man skal bruge er nypris og handelspris, og så bruge formlerne til at beregne afgiften med.


  • #39   30. sep 2017 På nye brugte MCer må man forvendte at handelsprisen går ned, da de skal konkurrere med helt nye MCer, og dermed bliver besparelsen større .
    På sigt bør det også have en påvirkning på lidt ældre MCer


  • #40   30. sep 2017 #39

    Korrekt (hvilket jeg da også har skrevet udførligt om i andre tråde i de sidste par dage), men det kan være svært at sige noget præcist om størrelsen, da det vil afhænge af flere faktorer.

    Men man kan sagtens for sjov lave en helt teoretisk udregning, der forudsætter et perfekt (proportionelt) marked, hvor handelsprisen momentant da ville falde ca. 13.450 og afgiften ca. 11.680 for eksemplet i #35 smiley


Kommentér på:
Afgiftsberegning (formler) ved import - Ny model.

Annonce