{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.268 visninger | Oprettet:

Første mc? {{forumTopicSubject}}

Hejsa, går og overvejer hvilken MC jeg skal starte ud med. Tænker på en 1000cc som den første, men ved ikke helt om det skal være noget mere beroligende. Nogen forslag?



Kommentarer på:  Første mc?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 221 MC-er: 12 Annoncer: 2 Emner: 64 Svar: 18.291
    #1   8. okt Prøvekør.

    Glem kubik og fokuser' på hvilken type MC du gider køre på, og find den der giver dig den rigtige mavefornemmelse.



  • Marcus W
    Marcus W Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Svar: 1
    #2   8. okt jeg har lige købt en R6 og har ikke engang taget kortet endnu

  • #3   8. okt 2#
    Så håber jeg da ikke at alderen på din profil passer

    Man ser mange anbefale IKKE at starte på en 1000 fx..
    Jeg er nu meget glad for at køre på noget mindre.. Er sikker på jeg havde slået mig selv ihjel, hvis geden var hurtigere


  • Lars V
    Lars V Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 2
    #4   8. okt Haha, nej det gør den nu ikke..

    Det er lige det, men tænker at jeg nu gerne vil have noget med ordentlig kraft i sig


  • #5   8. okt Hvorfor starte på en maskine du kun magter at bruge 10% af?
    Hvor meget power har man brug for som ny?


  • N.G.
    N.G. Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 31
    #6   8. okt På mc og speedbåde skal motoren helst være så stor, at man løber tør for mod, før de løber tør for kræfter... 1000cc lyder som en fin begynder mc

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 221 MC-er: 12 Annoncer: 2 Emner: 64 Svar: 18.291
    #7   8. okt #6 - Jeg er ikke enig. Lærekurven bliver alt for flad fordi folk er bange for deres maskine, og det ender alt for nemt i tårer når de så endelig bliver lidt mere modige.

    1000 ccm kan sagtens være en god begynder MC, men 150+hk på en let sportscykel er en dårlig ide som begynder.

    Uanset hvad man køber, skal det helst suppleres med et kørekursus eller to ved sæsonstart.


  • #8   8. okt Nu kan lærekurven også blive meget brat , hvas man køber en med flere hk end man magter . Men alt er relativt , og vi er alle forskellige . Så ja , ud og prøv......og tjekke mavefornemmelse .

  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 4
    #9   8. okt Startede selv på en ZXR 750 og med de 100-118hk den har savner jeg bestemt ikke kræfter

  • #10   8. okt "Med ordentlig kræft i". Så ville jeg da mene du skulle kigge mere efter Nm. Feks en 1200 bandit,har et vanvittig godt moment. Blot en tanke

  • #11   8. okt hvis man som 22 årig vil ha' en 1000 cc, så er det fordi man har en lille tissemand.
    600-750 cc med 100 hk er mere end rigelig.
    og du må jo slet ikke køre på mere end 48 hk. !!


  • #12   8. okt Så må man ikke glemme forsikringen.
    Den bliver hundedyr, især når man er en ung mand.
    Min første maskine var en Wildstar 1600. tung maskine. men på ingen måde vild. Man sidder godt og kan køre i timevis på dyret.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 221 MC-er: 12 Annoncer: 2 Emner: 64 Svar: 18.291
    #13   8. okt Man kan nok ansvarsforsikre den til en rimeligt uhyrlig pris, men kasko har jeg ikke hørt om er muligt som 22 årig.

  • #14   8. okt Dengang jeg havde min gsxr750 som 20 årig,skulle jeg give 30.000 for kasko ansvar. Hvor jeg selfølgelig fravalgte kasko. Jow Jow.

  • #15   8. okt Sajmon, hvad vil du anbefale af kurser?
    Jeg kan umiddelbart kun finde noget i Padborg, med mine Google skills..
    Findes der noget på Sjælland?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 221 MC-er: 12 Annoncer: 2 Emner: 64 Svar: 18.291
    #16   8. okt En mestersvinger eller to - suppleret med MC sikkerhed eller DMC Bronzekursus.

  • Ivan Ø
    Ivan Ø Online Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Svar: 18
    #17   8. okt #15 Herinde kan du finde nogle kurser,
    http://www.mctc.dk/


  • #18   8. okt man skal være fyldt 24 år for at kunne tage kortet til at må køre en 1000 cc , der gælder bestemte regler mht alder for at kan tage kørekort til mc alt efter størrelse

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 221 MC-er: 12 Annoncer: 2 Emner: 64 Svar: 18.291
    #19   8. okt #18 - Ikke motorstørrelse - det er effekt og vægt man tager kørekort til.

    Der er masser af 1000+cc som overholder reglerne for A2 kørekort, men det er sgutte sportsmaskiner.


  • #20   8. okt Vælg en 600 naked.. jeg fik kasko som 20 årig til 1800 kr med 2 års erfaring, og 100 hk er alt rigeligt de første mange år. Du vil styrte som ny før eller siden. Kasko er et must for en begynder på en dyre maskine.

  • #21   8. okt Det kommer an på hvilken type 1000cc du tænker på at købe. Hvis det er modeller som suzuki gsx r 1000 osv. Vil jeg mene at det er en for stor mundfuld at starte op på.
    Jeg har selv kørt 600cc med 100hk som jeg blev godt fortrolig med efter noget tid.
    Da jeg fik min 1000cc med 150hk var det noget anderledes end min 600cc.
    Feks. Hvis jeg køre 3 gear helt ud køre jeg 200km,t hvor min 600cc kørte 160km,t.
    Den er lynhurtigt op på 200km,t og man skal tage højde for længere bremse længde osv.
    Start med noget mindre, og få noget erfaring, så kan du altid købe en 1000cc senere i livet


  • #22   8. okt 1800 kr for kasko som 20 årig? Ooookay....

    Men mht. første mc ville jeg da vælge den ariel vb600 der er til salg på markedet pt. Hygge over hele paletten, og en sideventiler stikker ikke helt af


  • #23   8. okt ja man skal ikke altid låse sig fast på det første sted.

  • #24   8. okt Hvis du tror, at du ikke kan få en 600'er med kræfter, så tager du gedigent fejl.

  • #25   8. okt Har kørt 4 år nu på list forskelligt. Kære nu 636, og kan godt mærke jeg ville kunne tåle mere. Men, samtidigt har den også lavet hjulspin på vej ud af rundkørsler. Den har også haft forhjulet godt oppe på ren power. Havde jeg jeg haft en 1000, så ville det sku nok ha gået galt nogle gange.

    Hvis 130 heste ikke kan finde smilet frem, bør du ikke ha kørekort


  • #26   8. okt 50 heste er nok til at få smilet frem her, men jeg drejer også af og til

  • #27   8. okt har en 750 cc med knap 100 hyp til salg

  • #28   8. okt Min er til salg hvis det kunne have interesse

  • #29   8. okt Start på en V2 1000ccm

  • #30   8. okt Det var da sjovt lars, man skulle næsten tro du havde aktier i forslaget

  • #31   8. okt Hehe hov jo sjovt du siger det jeg har jo en suki sv1000 V2 tilsalg

  • #32   8. okt En 1000'er er alt for lidt og alt for kedeligt.

  • #33   8. okt Køb en S1000RR eller en Kawasaki H2, de kan begge køre over 300 km/t. Og alle ved at det først er sjovt at køre MC, når man rammer den rigtige side af 300.....

  • Lars V
    Lars V Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 2
    #34   8. okt Tak for jeres meninger, tænker lige lidt mere over det

  • #35   9. okt ansvarsforsikring er ikke noget problem uanset alder, sidst jeg tjekkede hos GF så kunne man forsikre alle maskiner for ca 3000kr årligt i ansvar...

    kasko, ville dog være et problem.

    men om du skal vælge en liter maskine, så kommer det an på hvilken type det er, en chopper ville jeg ikke vælge under 900kubik, da det bliver alt for kedeligt..

    en racer på 1000 kubik, den er der ikke mere end måske 2-3% MCister der kan udnytte... og hvis de kan køre på den, så kan du vel også... jeg ville dog ikke anbefale det, men ikke fordi at du er grøn, men fordi man generelt ikke får meget ud af det udover en vild acceleration fra 100-200km/t


  • #36   11. okt Min føtste var en cb 900 hornet den havde masser af power let at køre sog en naked men alt efter hvad man er til

  • #37   11. okt jeg kører cbr 600 F2 på vejen, og har lige købt en cbr 600rr til bane. den gamle honda får stadig smilet frem


  • #38   11. okt Jeg har en cb500 (pc32) den har 57hk går fra 0-100 på 5,2 sek. Og den er nem at køre på
    Desuden er den ret billig i reservedele og det er en enkel maskine at skrue på
    Jeg købte den sidste år (25år) og er svært tilfreds med hende
    Jeg har dog købt en cbr 600 f3 som jeg tænker at køre langture på
    Men min cb500 er og bliver min hverdagsmaskine og jeg tør at presse den helt til kanten (læs; nul chicken strips)


  • #39   11. okt Fokuser på letkørt. Der er vigtigt at du føler dig godt tilpas når du skal tumle dyret. Gode valg ville være Honda vfr 750, der er mange til salg. Yamaha 600 fazer 600, 98 HK er også fin. Disse maskiner kan du få til en så lav pris at du vil kunne fravælge den monsterdyre kasko. En 1000 kan let blive enten for vild eller for tung, og du betaler meget for de sidste kubik. Ide er at besøge feks. Jensen MC i Horsens, de er flinke med prøveture, og har et kæmpe udvalg. Held og lykke med købet. Vh Michael.

  • #40   11. okt Jeg startede på sv1000 og beholder den nok i mange år. Mine evner overgår ikke en 650, men for mig var prisforskellen ikke stor nok til at jeg ville overveje 650.
    Derudover kan jeg godt lide at køre med forholdsvis lave omdrejninger og have masser af overskudskræfter til at overhale uden at skulle geare ned. Men selvfølgelig sker det også at den får vredet øret helt i bund i ny og næ..
    Men måske jeg er en lidt doven motorcyklist.


  • #41   11. okt Jeg startede med 17 HK og en MZ i sin tid.
    Er stadig rigtig glad for at køre MC i øvrigt her 40 år efter...
    Jeg tror, at e råd der er om at finde noget letkørt at starte med er rigtigt klogt.
    Naboen har to biler - undskyld! - med henholdsvis 180 HK og 230 HK.
    Knægten på 18 år brugte en hel måned før han krøllede den ene af dem.
    Far var gal på ham - Men min kommentar var, at han selv var ude om det. Knægten havde ikke en chance, da det hele sådan lige pludseligt løb af med ham. Start med noget du kan styre, også når det hele bliver lidt snævert. Og skift så, til noget større og mere brutalt, når du synes den er for tam.
    Selv har jeg nedgraderet til 10 HK, og jeg kører masser af omveje når jeg er på motorcyklen...



  • #42   11. okt Det vigtigste er at du føler dig til rette. På maskine. Jeg køre SV650 og har i år kørt 1 tur. Den ryger måske tilsalg næste sæson og skiftet ud til noget andet jeg bedre kan lide. (evt en CBR 600F4)

  • Karsten  P
    Karsten P Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Svar: 2
    #43   11. okt Jeg ville hellere starte på noget gsxr400 eller lignende, så man kan presse den lidt og få noget sjov ud af det.
    Det er sjovere at køre hurtigt på en langsom cykel, end langsomt på en hurtig cykel


  • #44   11. okt Hvor gammel er du?
    For hvis det passer det der står, ville jeg ikke råde dig til at købe en 1000 cc


  • #45   11. okt ville vente med en 1000 cc til man havde mere erfaring, er jo ikke legetøj, mindre kan også sagtens rykke

  • Kenneth G
    Kenneth G Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Svar: 16
    #46   11. okt Prøvekør en Honda NC 700 eller 750.
    Tror det er umuligt at finde en mere letkørt maskine.
    De 47/54 HK får ikke urinen til at koge, men for helvede smilet blir bredt.
    Og så kan rolig kørsel få de 14 liter til at gi mere end 400 km.
    Min tog mig til Norge i sommers, og kommer med til Auschwitz til sommer 18.


  • Kenneth G
    Kenneth G Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Svar: 16
    #47   11. okt PS
    Købte min sommeren 2014.
    Har foreløbigt kørt 30.000 behagelige KM på den.


  • #48   11. okt Som mange skriver så hold dig fra en 1000 ccm. Jeg tænker du skal højere op fx bandit 1200. Den har masser af moment men yder "kun" 98hk. Den kan også køre stærkt ( nok for de fleste ) samtidig sidder du i en mere oprejst stilling som giver mere magt over maskinen. Vindmodstanden begrænser også din lyst til at køre stærkt i mere end kort tid. Man behøver ikke holde sig fra 1000 cmm, men de fleste som skriver det tænker nok kun på kåbe maskiner med næsten liggende kørestilling som ikke er til at holde ud at køre på medmindre man kører mindst 150km/t. Og så har de nok ret.

  • #49   12. okt Jeg ville først gøre op med mig selv, hvilken type det skal være. Hvordan vil du sidde? Fremadlænet eller tilbagelænet. Hvordan skal den lyde? Kultiveret eller som en HD. Skal den være ny eller brugt?
    Min første større maskine er en Honda VFR 750 F fra 92. Indtil sidst i 90'erne kan de fås for rimelige penge. De er driftsikre, og der er stadig mange kilometer i motoren, selv om der er 100k km på ved købet.
    Jeg har haft flere mindre scootere og en mindre Honda mc før dette spring til 750 cc, men min erfaring fra de mindre kraftige køretøjer var næsten ubrugelig.
    I Danmark har du virkelig ikke brug for mere fart, end de godt 220 km/t, den kan præstere i løbet af få sekunder. Accelerationen er formidabel. Og allerede ved 180 km/t opstår der et helt nyt vindbillede, hvor man kunne ønske, at den ellers bekvemme beklædning ikke fyldte mere end en body-paint. Jakken truer med at forlade overkroppen, og hjelmen begynder at tage luft ind og osccilere, hvis den ikke er spændt godt fast. Det er et skræmmende kraft:vægt-forhold, vi hengiver os til. Vægten af en mc i den størrelse er også en faktor ved snævre manøvrer, hvor den stabiliserende effekt fra hjulene er forholdsvis lille. En lille forsinkelse i gassen, og pludselig er farten for lille til den planlagte kurve. Eller, hvis en utilsigtet spasme pludselig medfører flere omdrejninger, bliver kurven lynhurtigt større end beregnet. Det har taget mig ½ år at blive rigtigt dus med alle kombinationerne. Alle køremaskiner i den størrelse er meget lidt tilgivende, så jeg anbefaler varmt enhver nybegynder på en stor mc et grundlæggende kørekursus.
    For mit vedkommende foregår 95% af al fornøjelseskørsel i intervallet indtil 100 km/t.


Kommentér på:
Første mc?