{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.305 visninger | Oprettet:

afgift, ny eller brugt mc! {{forumTopicSubject}}

Det ser ud ti jeg har taget e nbeslutning om at sælge min TL´er, og istedet købe en KTM superduke.
Jeg var ude og prøvekøre sådan en forleden, og må sige jeg var solgt! Samme brutalitet som min TL´er men meget bedre komfort. Savner noget naked bike smiley hvor man sidder oprejst

Så skal lige have det helt på plads nu, da jeg er ved at finde ud af hvordan en superduke kan komme på plader billigst! Det er sq svært at lure når vi taler nye mc eller mc der er et par år gamle! smiley
Skal have fundet ud af om jeg vil importere en cykel der går under brugt eller ny!

Ifl de nye regler gælder det for nye mc:
105 % af værdien mellem kr. 8300-15200 og 180 % af værdien herover
+ noget forhandler avance noget der skal ligges oveni


Er det kun mc´er med 0km på tæller? ikke før indregget? Uanset alder?


brugte:
ikke over 1 år: 105 pct. af 7.200 -19.800 kr. og 180 pct. af resten.
1-2 år: 105 pct. af 6.100-16.900 kr. og 180 pct. af resten.
2-3 år: 105 pct. af 5.100-14.000 kr. og 180 pct. af resten.
3-4 år: 105 pct. af 4.100-11.100 kr. og 180 pct. af resten.
4-5 år: 105 pct. af 3.000-8.200 kr. og 180 pct. af resten.
5-6 år: 105 pct. af 2.000-5.200 kr. og 180 pct. af resten.
Over 6 år: 105 pct. af 1.000-2.300 kr. og 180 pct. af resten.


For brugte gælder de har kørt x antal km eller været indregget før?


Den sidste (dvs regler for brugte) må jo netop være lidt af et slag
med en terning, netop da de finder den afgiftspligtige værdi ud fra
brugtprisen i dk.


Lad os antage man tager en ny 05 cykel hjem fra Sverige. Dvs 0 km,
aldrig indregget.
Den går selvfølgelig under reglerne for nye mc. Og de beregner så
afgiften ud fra den pris man selv har givet i Sverige?
Men hvad dokumentation kræves for den pris man selv har givet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  afgift, ny eller brugt mc!
  • #1   5. jun 2007 jeg mener at der kræves et købsbevis , ala kvittering, og det er den faktiske pris man beregner ud efter!

  • #2   5. jun 2007 ja hvis det er en mc der går under de nye regler

    men hvad er kriteriet for at det skal være en ny?

    Og hvad er kriteriet for det skal være en brugt!

    vil jo ikek riskikere at tage en 3mdr gammel cykel hjem med 5000km og så betale afgift af den som var den ny


  • #3   5. jun 2007 hmm, det ved jeg ikke med sikkerhed, men mener at som udgangspunkt er den ny, hvis den ikke har været registret i pågældende land. uanset årgang..

  • #4   5. jun 2007 Hvis du vil ha indregistreret et køretøj som nyt, og derved kun betale afgift af den pris du har givet for mc'en, skal du også betale dansk moms 25% + 9% forhandler avance, også kan du beregne afgiften.. Skal lige siges at du muligvis kan slippe for at betale moms i det land du køber cyklen, eller ihvertfald kan få den refunderet.. så den skal godtnok være billig for at det kan betale sig..

  • #5   5. jun 2007 Du skal selvfølgelig ikke betale de 9%, de bliver bare lagt til når Skatten beregner afgiften..

  • #6   5. jun 2007 Michael, ja skriver jeg også i mit indlæg smiley

    Men vil ikke give 230 for en ny. Havde håbet p at man kunne finde nogle 05/06 der er sat ned her i dk. men har ej kunen finde det.

    Men i tyskland og sverige er de sat ned, således at de med de 9% og momsen vil ende på cirka 200k for en ny. Og kan sagten s leve med den gamle model da der stort set ikke er forskel.

    men man kan j oogså finde brugte i udlandet med lavt km tal og et par år gamle.
    men spørgsmålet er hvor gamle de skal være og om de ej må have være indregget før de går som en ny maskine!
    Idden med at finde en med lavt km tal der har været indregget er jo at den så kommer til at gå som brugt, og dermed kan man jo være heldig at prisen bliver lidt lavere end de 200k


  • #7   5. jun 2007 §4, stk. 12 i lov om registreringsafgift af motorkøretøjer (dog den nugældende)

    http://147.29.40.90/_GETDOC_/ACCN/A20020097729-regl

    "Stk. 12 .3) For brugte personbiler og motorcykler med en alder under 1 år, jf. stk. 10, fastsættes afgiften til den afgift, der ville have været gældende ved bilens eller motorcyklens afgiftsberigtigelse som ny, jf. § 9, stk. 2, med fradrag af 1 pct. pr. 1.000 km, som køretøjet har tilbagelagt efter registreringen eller ibrugtagningstidspunktet. Fradraget kan dog højst udgøre 2 pct. pr. afsluttet måned efter registrerings- eller ibrugtagningstidspunktet i de første 3 måneder og højst 1 pct. pr. afsluttet måned efter registrerings- eller ibrugtagningstidspunktet for de efterfølgende måneder. For biler og motorcykler, der her eller i udlandet har været anvendt til formål omfattet af § 2, stk. 1, eller anvendt under omstændigheder, der hverken her eller i udlandet medfører registreringspligt, fradrages yderligere 5.000 kr., såfremt bilen eller motorcyklen har været registreret eller taget i anvendelse i mindst 2 måneder og kørt mindst 5.000 km. Er der ikke anmeldt en pris for køretøjet efter § 9, stk. 2, fastsættes den afgift, der ville have været gældende ved køretøjets afgiftsberigtigelse som nyt skønsmæssigt af vurderingsmyndigheden, jf. § 10, stk. 2. "


  • #8   5. jun 2007 §4, stk. 10:

    "Stk. 10. Et brugt køretøjs alder regnes fra første registreringstidspunkt. Hvis et brugt køretøj ikke har været registreret her i landet eller i udlandet, eller hvis første registreringstidspunkt ikke kan fastslås, regnes alderen fra køretøjets fremstillingstidspunkt. "


  • #9   5. jun 2007 så et nyt køretøj må altså være et køretøj der ej har kørt nogle km og ej har været indregget

  • #10   5. jun 2007 Sebastian du er sgu nok nødt til at ringe og spørge dem. der står intet om at importere nye maskiner på Skat's side..
    Jeg snakkede med en derindefra sidste år og efter hvad jeg kan huske, så var det max 2000km og tidligst indregistreret første gang 6 måneder før, for at få den registreret som ny..



  • #11   5. jun 2007 ok, det tror jeg passer meget godt



Kommentér på:
afgift, ny eller brugt mc!

Annonce