{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.543 visninger | Oprettet:

At blande olie?? ... må man? {{forumTopicSubject}}

Godaften..

Lige et hurtigt spørgsmål..

Hvis der er motul gps 15w50 olie på en mc.. må man så efterfylde lidt med en shell 10w40?

Umiddelbart siger sammenligningen at man ikke må, men min viden er sq lidt begrænset på det område.. så hvad siger eksperterne?? :o)

På forhånd tak.

/Ane


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At blande olie?? ... må man?
  • #1   4. jul 2007 Du må ikke blande olie med forskellige index..

  • #2   4. jul 2007 Det ville jeg ikke være bange for. Ville måske overveje det engang til, hvis det var en mineralsk og fuldsyntetisk jeg plaskede sammen, men det sker der sikkert heller ikke engang noget ved.

    Mvh
    Morten


  • #3   4. jul 2007 hmm.. det var så to forskellige svar.. det er spørgsmålet om at det er en slat da den står omkring minimum på pinden.. Er bare lidt øv at skulle købe 3-4 liter olie for at give den en squis.. men hvis det er nødvendigt må jeg gøre det. Ved ikke om de er mineralske eller fuldsyntetiske, men det kan jeg finde ud af ved at ringe til de to forhandlere

  • #4   4. jul 2007 man kan godt blande olier med forskellig viskositet, og dermed opnå en mellemting - men det skal være samme fabrikat og type, for at man kan være sikker på, at olierne kan "arbejde sammen".

    Men Ane, det allervigtigste er, at du KUN må bruge mc-olie på cyklen!!
    På en mc anvendes motorolien også til at smøre våd-koblingen, og det er derfor vigtigt, at du ikke bruger almindelig "bil-olie", da dette ikke er beregnet til koblinger.

    Jeg ved ikke om Shell laver mc-olie, men jeg er aldrig stødt på det.


  • #5   4. jul 2007
    Okay, dvs det vil IKKE være smart at gøre?

    Shell olien er købt til olieskift på mc, hos KS motor i Vejle. Så går meget udfra det er en mc olie


  • #6   4. jul 2007 Alt olie <b>skal</b>, vedtaget ved lov, kunne blandes med hinanden, uden at der sker noget ved det. Når det er sagt er det så naturligvis ikke ensbetydende med at din motor kan tåle resultatet af en sammenblandet olie. Det skal forståes sådan at hvis du fx har en motor der <b>skal</b> køre på fuldsyntetisk longlife olie, så kan man naturligvis ikke blande en mineralsk discount olie fra ALDI ned i, og regne med at det bare spiller, så. smiley

    Man kan godt blande forskellig viskositet også, men du kan så naturligvis ikke regne med hvilken viskositet du får ud af det, hvilket for nogle motorer ikke er så smart, mens andre er bedøvende ligeglade, de kører på alt smiley


  • #7   4. jul 2007 min mc har før kørt på 10/40... men pga den er 1 cylindret er 15/50 bedre da det ikke så nemt bliver "presset" ud.. så det har den på nu..

  • #8   4. jul 2007 ok, jeg er bare ikke stødt på Shell mc-olie før, men hvis det er det (burde stå "MA" på dunken), så skulle der ikke ske noget ved det, særlig ikke når det bare er efterfyldning

  • #9   4. jul 2007 ifht viskositeten betyden en lille slat til efterfyldning ingenting

  • #10   4. jul 2007 At det <b>skal</b> være "MC" olie er ikke korrekt, det er faktisk de færreste mærker, - om nogen(!?) der foreskriver det i deres servicemanualer.
    MC olie er noget olieselskaberne har "opfundet" for at sælge deres olie <b>endnu</b> dyrere, til MC ejere.
    Når det så er sagt er der da forskel på MC olie og "ikke MC" olie, men forskellen er bare ret beskeden.


  • #11   4. jul 2007 har desværre ikke dunken, men en ½ liters colaflaske hvor det er i.. altså shell 10/40

  • #12   4. jul 2007 Ane> Du kan sagtens blande det i, der sker ikke en hat ved det smiley

  • #13   5. jul 2007 Tak :o) Det var mere det svar eller det modsatte jeg ledte efter.. *g*

    et JA! eller.. et NEJ! :o) (elers tør jeg ikke.. he he)


  • #14   5. jul 2007 Hej Ane.

    generelt er det ikke en god idé at blande forskellige olietyper men som fingerregel kan du gå ud fra at alle olier virker optimalt ved max. 20% fremmed olie.


  • #15   5. jul 2007 buffer: Der er helt ny olie på.. altså motulen.. værkstedet har vist bare fyldt lidt for lidt på.. :S

  • #16   5. jul 2007 "ALLE" mc olier kan og må blandes til top-up formål mm!!!

    Det er faktisk en del af oliens egenskaber!!


  • #17   5. jul 2007 Og igen og en gang for alle, ALLE olie kan blandes sammen, dog skal du være sikker at hvis viskositeten er forskelligt på de to olier, er det en mellemting du får ud af det...

  • #19   5. jul 2007 Min SZR kørte fint på mineralsk.
    Så vidt jeg kan huske fik min SZR anbefalet at køre på 20/50 mineralsk.

    HUSK at proceduren med at fylde og checke olie på en tørsumpmaskine er lidt snørklet. Det ene øjeblik kan den stå på minimum det næste kan den stå omkring max. Alt efter hvor længe det er siden man har haft den igang. Husk at MCen skal have stået så alt er kommet retur til beholderen. Den skal stå lodret. Oliepinden skal kun trykkes ned i og ikke skrues i beholderen. Måske overkill men blot for at være sikker på at du får alt med.
    Jeg skriver det med proceduren fordi det lyder underligt hvis den lige har fået til minimum efter et aut. olieskift.

    Generelt? Tror I ikke der er lidt religion i det ikke at turde/måtte blande olierne? Jeg fristes sgu til at tro det er et salgstrick.


  • #20   5. jul 2007 Jeg kommer nu med et svar fundet ved ca 30 sek søgning på Google.
    CEPSA (spansk petrokemisk firma).
    Can you mix two types of oil together?
    All oils on the market (petrol or diesel engine, mineral or synthetic) can be mixed together. However, mixing two different qualities of oil reduces the quality of the better one.

    FRA THE ENGINE OIL BIBLE.
    Mixing Mineral and Synthetic oils - the new hotness
    That's the thing with progress - stuff becomes out-of-date. Fortunately for you, dear reader, the web is a great place to keep things up-to-date, so here's the current thinking on the subject of mixing mineral and synthetic oils. This information is based on the answer to a technical question posed on the Shell Oil website.
    There is no scientific data to support the idea that mixing mineral and synthetic oils will damage your engine. When switching from a mineral oil to a synthetic, or vice versa, you will potentially leave a small amount of residual oil in the engine. That's perfectly okay because synthetic oil and mineral-based motor oil are, for the most part, compatible with each other. (The exception is pure synetics. Polyglycols don't mix with normal mineral oils.)


  • #21   5. jul 2007 Jeg ville blande, men tager ikke ansvar for evt ødelagte kronrørslejer på Ane's SZR.
    Som jeg vist har sagt før så hold øje med det olietjek og bed hellere om hjælp.

    smiley


  • #22   5. jul 2007 Da jeg var yngre (puha, mange år siden) kørte jeg en del kurer kørsel. Vi måtte skifte motor på en VW transporter da der gennem tiden var blandet alt mulig forskelligt olie på den hvilket resulterede i at olien var blevet som en stor meget lang elastik der snørklede sig rundt inde i motoren. Så mit råd er ikke at blande olier.

  • #23   5. jul 2007 du må gerne blande det sammen!!!
    ingen problem


  • #24   5. jul 2007 henrik Det er ikke tilfældet her... Det blir en MC med 15/50 olie på som får en slat 10W40.

    Nu er det ikke en gammel transporter som ikke er blevet vedligeholdt. Jeg tror jeg har for mission een gang for alle at skaffe info og beviser for at det ikke går at blande olier.

    -Når selv SHELL siger det er ok så bør der ikke være tvivl.


  • #25   5. jul 2007 Mik P> Kan du dokumentere bare ét eneste MC mærke der foreskriver i deres service manual at det <b>skal</b> være MC olie man bruger!?
    Jeg spørger fordi jeg <b>aldrig</b> er stødt på det krav i nogle specifikations fortegnelser på div. MC´er!

    Jeg vil naturligvis ikke, af den grund, udelukke at det <i>er</i> et krav til nogle, men da jeg aldrig har stødt på det, og du lyder meget skråsikker, tænker jeg at du nok har set noget dokumentation på det!?


  • #26   5. jul 2007 Mik P> Jeg har haft 5 forskellige MC´er, og alle har kørt på alm. olie, aldrig har jeg haft en fedtende kobling. Det samme gælder de fleste jeg kører sammen med.
    De cykler jeg har kendskab til der har haft fedtende koblinger, har haft det, pga koblingen var slidt, ikke pga olien.
    Det er jo almindelig kendt at fx automat gearkasser kan begynde at fedte efter et olieskift, når de begynder at blive slidt, og da opbygningen med vådkoblingsplader i store træk minder en del om en MC kobling, kunne det jo meget vel tænkes at de to ting hang sammen, frem for at det var fordi det var "bil" olie.

    Jeg respektere naturligvis at du har en anden overbevisning, og at dine personlige erfaringer taler i mod alm. olie, men som jeg skrev i mit forrige indlæg, så har jeg aldrig nogensinde stødt på at en motorcykel fabrikant har foreskrevet specifik MC olie, frem for andre olie typer der overholder de API krav de har. Hvis det var tilfældet at almindelig olie fik koblinger til at fedte generelt på MC´er, så vil jeg stærkt formode at fabrikanterne havde kendskab til det, samt tog de fornødne forholdsregler i mod det.

    Mht. dit eksempel med katten og micro ovnen, så er det da noget underligt noget at skrive?! Nej det står der formentlig ikke, og der står heller ikke i en manual til en MC at du <b>ikke</b> må komme vand ned i motorolien. eller at du kan slå dig ved at hoppe ud fra rundetårn.
    Det handler jo ikke om hvad der <b>ikke</b> står, men tvært imod om <b>hvad der står</b>. Der står hvad man <b>skal</b> bruge, og i det her tilfælde er det normalt kun API krav olien skal overholde, der specificeres, og ikke om det er en "MA" mærket olie eller ej.


  • #27   5. jul 2007 Bare en tanke.

    Hvis der ingen grund var til at bruge noget speciel olie til MC, så burde alle MC-forhandlere og værksteder bare bruge bil-olie hvis det er billigere. De skifter nok så ofte at der i længden vil være MANGE penge at spare.

    Ved at ved de to værksteder jeg har været ved, at de bruger special-olie til mc.


  • #29   5. jul 2007 Hvis jeg må bringe Henrik's indlæg op igen hvor det var gået galt i en omend bilmotor. Det er altså kendt at hvis man blandet vegetabilsk olie feks racer olie og motorolie så blir det netop til noget sejt tykt sirup.
    Alm motorolie er altså ikke noget problem.

    Nu går diskussionen over på bilolie kontra MC olie. Men det er så en anden snak. Jeg selv har prøvet på min gamle at køre bilolie uden problemer.
    MEN det er vel forskelligt fra cykel til cykel men er jo på ingen måder skadeligt - andet end at koblingen vel skal skiftes hvis den nu ikke kan tage det. Men smøreevnen som er den vigtige er jo god nok.


  • #30   5. jul 2007
    Så resultatet er stadig at jeg sagtens kan give den en slat? :o)


  • #31   5. jul 2007 JA smiley

  • #32   5. jul 2007 JAAAAAA

    smiley


  • #33   7. jul 2013 Motorolie og ødelagte kronrørslejer??!!! Den vil jeg dæleme ha en forklaring på Alfist n.. smiley

  • #34   7. jul 2013 Du svarer på et indlæg fra 2007!

Kommentér på:
At blande olie?? ... må man?

Annonce