{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HK /moment - sammenhæng?
  • #1   6. aug 2007 Altså - jo flere HK du har, jo større moment kan du opnå.

    Når det så er sagt, er det udviklingen af og forløbet af momentkurven, der er spændende og giver de forskellige karakterer. En motor med kort slaglængde udvikler normalt sit moment ved højere omdr end en med lang. Knastvinkler har også betydning.

    Det er her den allerstørste forskel mellem en lavtydende cruiser på f.eks 1000 cc ligger ift. en 1000 CC sportsmaskine. Sportsmaskinen sættes op til at yde mange HK vedrelativt høje omdr, mens cruiseren ikke yder så meget, men tilgengæld bevarer en stor del af mometet ved lavere omdr. Færre gearskift, solidt bundtræk, men ikke meget luft ved højere omdr.

    Volumen har betydning. En 400 CC maskine med 100 HK, vil ikke kunne levere samme moment som en 800. Heller ikke selv om de begge er sat op til at yde f.eks 80 HK.



  • René (Herning) J
    René (Herning) J Tilmeldt:
    sep 2005

    Følger: 1 Svar: 26
    #2   6. aug 2007 Der er et ganske præcist sammenhæng mellem HK, NM og RPM.
    Kender du omdrejningstallet og hestekræfterne, eller omdrejningstallet og momentet kan du regne ud hvor mange HK/NM den har ved det givne omdrejningstal.
    De 2 (3) ting følger hinanden 100% på enhver stempeldrevet motor (Om så det er benzin, diesel, damp eller en helt 4. ting der driver motoren).
    Der er nogle ganske lette formler til det hvis du skulle være interesseret smiley

    Temmelfingerreglen kan kaldes des flere RPM jo mindre moment, så hvis du har mange HK ved høje omdrejninger har du et lavere moment end hvis du havde det samme antal HK ved lavere omdrejninger.
    Hvad der er bedst kommer jo an på om der skal races, og ikke mindst hvor længe du har kræfterne, et nemt eksempel er at sammenligne en sportsvogn med en lastbil, de kan godt have de samme hestekræfer (Hvis vi siger en 5-600stykker), men lastbilen yder måske sine over 1500 omdrejninger (Altså eksempelvis fra 1800-3300rpm) (100% tilfældige tal, jeg aner ikke hvad sådan en lastbil gør præcist, udover at det generelt er et snævert område i meget lave omdrejninger) - Hvor sportsvognen måske yder sine kræfter over 4000 omdrejninger, fra 3500-7500rpm, sportsvognen vil have svært ved at trække en tung trailer (I forhold til lastbilen i hvert fald), hvor lastbilen tilgengæld vil være sværere at køre stærkt i da man ikke kan trække gearene nær så langt (Og dog... Men det vil stadig ikke fungere ens).
    Ovenstående er ikke nødvendigvis en 100% forklaring på hvordan det forholder sig imellem de 2 ting, men giver i hvert lidt at forholde sig til.

    Og for at tage et praktisk eksempel mere, tag din cykel (med pedaler!), sæt dig på den og træd i pedalerne, vi siger at du nu yder 1hk og 1nm ved 200rpm (FIKTIVE TAL!), du når nu til en bakke og rejser dig op i pedalerne (Og lægger derved mere vægt i), men træder stadig lige hurtigt, nu yder du 1hk, men 2nm, stadig ved 200rpm. Modsat kan du når du igen kører ligeud sætte dig ned, men køre med 400rpm, og yde 2hk men stadig kun 1nm.
    Der findes en masse lækker læsning omkring det på nettet, så det er bare med at søge smiley


  • #4   6. aug 2007 HK kan egentligt ikke måles, det bliver regnet ud.

    Som der er andre der også skriver, så er HK resultetet af omdr./min. og moment.

    Moment er den kraft som der vrides med i akslen, det regnes ind i en formel sammen med hastigheden på akslen og en konstant jeg ikke kan huske.
    Dette regnestykke resultere så i HK eller Kw

    grunden til at man kan nøjes med mindre moment når man bare har o/min. min, er at man så bare kan geare sig ud af det, til samme udnyttelse af HK


Kommentér på:
HK /moment - sammenhæng?

Annonce