{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.285 visninger | Oprettet:

Gearing på Honda VF 1000 F {{forumTopicSubject}}

Er der nogen her på forumet der har prøvet at geare en Honda VF 1000 F om, og hvad opsætning.
Jeg synes den tager for mange omdr. ved 80 her køre den 3500.

Min Fj 1100 kørte kun 3000 omdr ved 80 det er målt med GPS.

Er der nogle fif til at få Honda``en til at styre bedre eller ligeså godt som Yamaha``en.

Honda``en køre med contiental dæk Yamaha``en kørte Bridgestone.

Og Nu spørger jeg her på forumet og ikke google.

Mvh Flemming .


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gearing på Honda VF 1000 F
  • #1   2. jul 2019 Du kan lege lidt med gearingen her
    https://www.gearingcommander.com
    En tand eller 2 mere foran vil give dig det fald i omdrejninger.

    Mht køreegenskaberne, så start med at se på din affjedring.


  • #2   2. jul 2019 Og hvilke dæk kører du? Er det en af de senere med 18" forhjul, kan du prøve Contis radialdæk. Eksperimenter lidt med dæktrykket også.

    Kan du ændre styret, så du kommer længere frem og ned over geden? - virker altsammen positivt på en VF1100S, så hvorfor ikke også på en VF1000F smiley


  • #3   3. jul 2019 Skulle nu mene at hondas ingeniører, har sammensat den, for bedst resultat, ang gearing.

  • #4   3. jul 2019 #3: Ikke nødvendigvis.
    Da modellen var ny var den tiltænkt at være en sportslig MC, og til det formål er det at foretrække, at der er lidt højere omdrejning med hurtigere respons på gassen til følge.
    Folk der køber en VF1000 i dag, gør det næppe pga de sportslige egenskaber, men mere for de roligere touringkvaliteter den besidder. Og her er det ønskeligt med lidt lavere, og dermed roligere, motorgang.

    Fabrikanten skal ramme bredt, men hvis brugeren har mere specifikt/snæver brug for øje, så er det tit brugbart at ændre på gearingen


  • #5   3. jul 2019 Ex fra søster model: Gearingen på VF1100S er fin lang til touring på landevej. Ved at ændre den til VF750S' kortere gearing, undgåes nedgearing til 1' i mange langsomme sving, hårnåle fx, 6' gear kan bruges på landevej og flowet på de snoede biveje bliver bedre. Sluthastigheden på en quarter mile bliver sikkert lidt lavere, men skidt smiley

    Kunne være lignende overvejelser værd på en VF1000F m.fl., +/- i gearing.


  • #6   3. jul 2019 #1 Tak for linket Jesper lige hvad jeg manglede at kigge efter.

    Mht . køreegenskaberne så slår den ikke FJ``ern maskinen. Den her er med 18``forhjul.

    Jeg kan mærke den er lidt højere , motoren er meget smallere og stellet ligeså.

    Da jeg fik min Vmax sidste år ,blev jeg meget fasineret af v 4 motorene .

    Jeg har næsten altid kørt Yamaha , men tænkte at jeg ville prøve Honda``s V 4.

    Men jeg må igang med at prøve at sænke maskinen om det skulle hjælpe på styrringen.

    Og prøve med anden gearing , eller så må jeg tilbage til Yamaha igen.

    Nu vi taler køreegenskaber så er Vmax``en ikke god til sving , men elsker at køre ligeud i en fart smiley

    Tak for kommentar til alle

    Mvh Flemming.


  • #7   4. jul 2019 Hvis den har 18” hjul er det vel tale om er VF1000F2?
    Det er touring udgaven. Den får du ikke til at styre ligeså godt som FJ. Den almindelige VF1000F har samme hjulstørrelsen som FJ


  • #8   4. jul 2019 Jesper, '85 VF1000F (SC15-21....) fik også 18" forhjul, se evt.
    http://kleinjung.de/techdata/

    Så den årgang kan helt sikkert få radialdæk, der uden tvivl vil lette den i sving smiley


  • #9   4. jul 2019 Flemming, cyklens totalgearing hænger jo også sammen med motorens momentkurve. Hvis FJens moment ligger lavere i rpm, kan den jo trække en længere gearing, alt andet lige. I sidste ende kommer gearingen an på, hvordan du oplever trækket ved din favoritkørsel, men ved 3 kRPM ville jeg nu ikke forvente at køre frisk kørsel på en sportslig mc med ca 100hk og rødt felt omkring de 10...

    Når du har fundet de bedste dæk til dit behov kan du prøve at sænke styrkronen på forgaflen hhv hæve bagenden og finde styr/styrgreb, der flytter dig frem og ned over cyklen. Men start med dækkene smiley


  • #10   17. jul 2019 Så er bestilt et tandhjul i en tand større i for for at prøve med det ,

    Ang styrring , så har jeg fået tjekket stelnr på Hondaen og det viser sig at være en 85 i stedet for en 91 på reg attest. Kunne måske være noget import eller overgemt maskine .

    Men når den er en 85 så skal den jo have et 16`` forhjul med 120-80x16 så tror det er her den underlige styrring den starter .

    Skal ikke længere frem eller ned over cyklen , da jeg får ondt i håndledene hvis jeg ``hænger``hen over mc``en . Når jeg sidder på min Vmax så sidder jeg perfekt , er godt klar over at det er forskellige cykler .

    Findes der Højere styr til VF 1000 , er der nogen her der har prøvet det .


  • #11   17. jul 2019 Se linket i #8. 18” passer til årg 1985.
    Du kan trække benene en cm op i gaffelbroen, og se om ikke det giver en anelse hurtigere indstyring, og så evt hæve den bag.
    Evt kontakte Hagon i England, for st høre on de kan hjælpe men en længere og hårdere bagdæmper


  • #12   17. jul 2019 Når årgang 85 slåes op i en mc revy fra 85 så køre VF 1000 F 16 `` og VF 1000 F-ll Bol D`or køre med 18 `` forhjul.

    Det ser ud som om man ikke kan sænke gaffel benene pga luft affjedringen

    Vender lige tilbage senere . Nu vil jeg holde sommerferie smiley


  • #13   17. jul 2019 Du skal nok mere stole på det link Richard har givet frem for mc revyen.

  • #14   17. jul 2019 Der er en hjemmeside med alle specifikationer på alle MC her er årg 85 med 16``forhjul og 120-80 x 16``dæk og det er ikke mc revyen. Så jeg har fundet et 16 `` forhjul nu magen til det der sidder på mc`en og bestilt dæk i den rigtige dimension , så nu prøver jeg det .
    Jeg skal nok vende tilbage når styregenskaberne er tilfredsstillende smiley

    Ind til da må jeg nok ``nøjes`` med min V max , så kan man jo skræmme livet af folk der tror det bare er en chopper de kan tage i optrækket smiley




  • #15   17. jul 2019 Det evige skisma om modelår kontra år for første indreg., som man altså ikke kan bestille reservedele efter :-((

    Men godt du fandt det hjul, du ønskede dig smiley


  • #16   18. jul 2019 Og for lige at runde forhjulsstørrelsen af fremgår det af reservedelslisten at den canadiske '85 VF1000F(f) Interceptor faktisk havde 16" forhjul ligesom US og canadierne havde i '84.

    De europæiske '85 VF1000Ff og -F2f Bol d'Or og '86 (sjældne, kun nogle få hundre til F og ES) VF1000Fg og -F2g Bol d'Or havde 18" forhjul.

    At finde en specifik VF1000F/F2's landevariant ud fra stelnr, motornr. og karburator-ID forudsætter at tungen placeres helt lige i munden, da Honda's tildeling af modelnr. og stelnummerserier til de forskellige canadiske og europæiske landevarianter af VF1000F/F2 er usædvanlig uoverskuelig som vist i den tyske tabel nederst.

    Med USA-varianterne ser det sådan ud:
    http://www.honda-v4.com/sabmag/framecodes/vf1000f.gif
    http://www.honda-v4.com/sabmag/framecodes/vf1000f2.gif


    profilbillede
  • #17   18. jul 2019 https://motorcyclespecs.co.za/ har fundet denne side med alle spec. på alle MC også VF 1000 F og her står den til at køre med 16``

  • #18   21. jul 2019 Nå lige en opdate. Så er Honda`en blevet gearet en tand op foran , med kun hundrede omdrejninger på motor til forskel , det er for lidt ,må lige arbejde videre med bag tandhjul så , det kan ikke være større foran .
    Fortsat god søndag . Mvh Flemming.


  • #19   21. jul 2019 Flemming, blot du er glad, men forvent ikke, at folkene bag den za site ved bedre end Honda selv...

    Mht din over efter at køre sports-VFen som din chopper, er lavt omdrejningstal ingen kvalitet i sig selv. På de klassiske VFere er smøring af knasterne af vital betydning for knasternes levetid, ligesom korrekt service og justering er det på alle MC. Du kan læse en del om VFerne og deres setvice- og smøringsbehov her:

    http://wiki.sabmagfaq.org/ValveTrain.html

    Uden det nævnte oil mod bør du ikke køre med mindre end 4kRPM selv ved driftsvarm motor, med det ville jeg ikke køre (rulle) under 3,5. Du kvæler motoren på alle måder og får næppe nogen god køreoplevelse heller smiley

    Køb hellere en chopper igen, hvis lave omdrejninger i sig selv er vigtige for dig smiley


  • #20   21. jul 2019 Jamen det var nu ikke en chopper jeg kørte før denne VF det var en FJ 1100 der er ikke meget Chopper i den smiley den var bare dejlig . Kommer nu nok også tilbage til Yamaha`en igen, når der lige dukker den rigtige op igen ,
    Nu er det heller ikke for at jeg ligger og nuller afsted , og den kan sagtens trække den gearing den har fået og lidt til .


  • #21   23. jul 2019 Kan ilkke lige se det for mig, men Skomager bliv ved din læst, siger de jo smiley

    Efter stikprøver på en håndfuld Hondaer må jeg dog på det kraftigste advare dig mod at fatte beslutninger ud fra data på den nævnte za site. Enten har de ingen datadisciplin,eller også bygger deres data på ukorrekte kilder. Pinligt, for formålet er ædelt nok smiley


  • #22   25. jul 2019 Lige en opdatering igen.Så gik der noget mere af ferien , nu er der monteret 16 `` forhjul med 120-80x16 og maskinen styre betydeligt bedre .
    Med hensyn til hvad der er rigtigt eller forkert så hjalp det.

    Fandt en side med specifikke data på Honda og det var ikke den der henvises til her , og vil sige der er mange. Men min er en SC 19
    Så den kommer enten fra Frankrig eller Schweitz . og har fundet frem til at denne her skal have 16 `` forhjul .
    Mvh Flemming.


  • #23   26. jul 2019 Godt, hvis den er født med 16" forhjul og har kørt med 18" forhjul, må den jo styre raskere med det originale forhjul. Synd blot at udvalget af radialdæk til sportscykler er beskedent i den størrelse.

    Og ja, der findes mange kilder med data til mc'er, både gode og dårlige, som dit eksempel viser. Sikrest at holde dig til producenten. I ovennævnte stel- og motornummerfortegnelsr fra Honda's reservedelsliste burde du ved at sammenholde de to plus karburator-ID-en se, om din cykel er en CH eller F. Med mindre altså at motor og/eller karburaorer også er blevet skiftet til do fra en anden variant smiley

    Er det en CH-variant, var motorydelsen muligvis lavere. Det kan du se i CH-brochuren for den årgang og muligvis også i den tilhørende service manual. Reservedelslisten vil vise dig, hvilke motodele, der i så fald adskiller den fra den generelle EU-variant og de øvrige smiley


Kommentér på:
Gearing på Honda VF 1000 F

Annonce